• Siriit

Vigselringar på semester?

Hej! Jag och min man ska på vår första utlandsresa som gifta och undrar hur folk gör med sina ringar. Tar ni med dom utomlands? Lämnar ni dom på hotellrummet när ni är på stranden? Våre himla tråkigt att råka bli av med dom 😅

• Svar på tråden Vigselringar på semester?
  • Anonym (H)

Tar av min min ring när 
    Det är risk att jag tappar den, t ex bad i kallt vatten
    När det är ohygienskt, viss matlagning
    När det är risk för skador, t ex verktygsjobb, segling

• Anonym (Kuno)

När jag reser ensam tar jag av mig ringen, lättare att få ragg då.

• Anonym
    Anonym (Kuno) skrev 2025-06-11 15:17:28 följande:

När jag reser ensam tar jag av mig ringen, lättare att få ragg då.

Så komiskt med speciellt män som har en vit rand på fingret när det försöker ragga på en.
  • Anonym (Kuno)
    Anonym skrev 2025-06-11 15:30:46 följande:
    Så komiskt med speciellt män som har en vit rand på fingret när det försöker ragga på en.
    Precis, viktigt att ha Brun utan sol med sig.
  • Aliona

Haha, jag tar bara på mig vigselringen vid särskilda tillfällen, så jag skulle definitivt lämnat den hemma. Avskyr att ha ring till vardags. 

För att svara lite mer generellt så tänker jag att det beror på var ni ska resa. Ska ni på solsemester så kan ni lugnt ta med dem. Det finns så gott som alltid säkerhetsskåp på hotellen där ni kan låsa in dem tillsammans med passen. Ska ni back-packa i fattiga länder med hög kriminalitet så är det nog bättre att lämna dem hemma. 

Är du rädd att ringen ska glida av i vattnen så kan du ha en kedja med dig och bära ringen runt halsen när du badar.

Det hände förresten min förälder när han badade, efter 40 års äktenskap, så nog kan det hånda, även om det inte lär vara så stor risk att ringen hamnar på havsbotten. Det är nog vanligare att ringen glider ner i avloppet när man tvättar händerna och har tagit av den.

• Anonym (Kuno)

Obegripligt för mig hur man kan tappa en ring. Min sitter som berget, måste tvåla in fingret och dra hårt i ringen för att få av den.

• Anonym (Blingeling)

Om man åker till ett riskfyllt område så är det väl smart att inte ha några smycken alls men till alla normala ställen kan man ha dom som vanligt. 

Det är bäst att ha smycken som man inte behöver ta av och på sig varje dag utan dom sitter där dom sitter tills man kommer hem igen. 

Om du badar med ringen hemma så borde du väl kunna bada med den utomlands också? 

• Anonym (qwerty)

Du har dem ju på fingret såklart.
    Vart skulle de annars vara? Är de för stora? Ta dem till en guldsmed och anpassa. man tappar ju inte ringarna annars.

• Anonym (Umi)

Jag jobbar på lab och har min ring i en kedja om halsen när jag är där eller vid andra tillfällen då jag inte vill ha den på fingret. På semestern och när jag badar har ringen på fingret.

• Anonym
    Anonym (Kuno) skrev 2025-06-11 17:10:36 följande:

Obegripligt för mig hur man kan tappa en ring. Min sitter som berget, måste tvåla in fingret och dra hårt i ringen för att få av den.

Du kanske skulle satsa på att förstora den lite?
  • Anonym (Hmm)

Hade i 12 år en ganska bred förlovningsting som aldrig lämnade fingret en enda gång under de åren. Rätt storlek och ingen risk att åka av.
    Däremot var det ett elände att få av den när jag avslutade förhållandet, hahaha
    Hade bildats en valk som höll den kvar så det gick åt en del diskmedel, svordomar och lite våld - men det gick! Glad

• Anonym (R)

Det beror på vart vi ska. Vi tog inte med den under en två veckors resa där det är stor risk att bli rånad. Jag var orolig för inbrott hemma så jag gömde min ring i en tampongask. Drömmer

Svar på tråden Vigselringar på semester?