• Anonym (Anonym)

Ta hand om sig själv, är det värt det?

Jag är en kvinna med familj som börjar närma mig 50 och känner att det tar mycket tid att ta hand om mig själv och hälsan. Den mesta tiden spenderar jag på jobb, familj och hushåll men resterande tid går åt till att ta hand om mig själv och min hälsa. Börjar bli trött på det och undrar om man bara ska släppa taget. Hur gör ni och hur mycket tid lägger ni på hygien, hälsa, träning mm? Jag duschar, smörjer in hela kroppen och sminkar mig varje dag vilket tar ca en timma med påklädning och hår. Det tar längre tid när jag ska raka benen och fiffi, tvätta håret och fixa fötterna. Bodyscrub emellanå. Jag tränar i snitt en timma per dag inklusive promenader. Måla och fixa naglarna tar också lite tid varje vecka. Är mån om att ta på mig välsittande kläder och lägger även viss tid på att hitta det plus bra smink, krämer etc. Det tar även tid att fixa och förbereda så det alltid finns god och näringsrik mat från grunden. Gör overnight oats på kvällen osv osv. Inget enskilt av detta tar upp jättemycket tid men sammantaget börjar jag undra om det är värt det. Tycker att jag ser fin och välbehållen för min ålder och är slank och smidig, men man kanske bara ska skita i allt och gå runt osminkad med håriga ben och skorviga fötter? Äta chips och kolla på serier istället och bli lite rund om magen? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ta hand om sig själv, är det värt det?
  • Anonym (För vilket syfte?)

Om du menar värt det som i att få blickar av män, så är du redan passerad. Det kan du läsa om i en annan tråd på familjeliv.

Du kan se bra ut för din ålder, men det är bara värt hälften av det slitet. Hälsan är det enda viktiga.

• Anonym (Delicato)

Jag är 53 och lägger ner nu.

Min man har varit en ballong i 10 år redan. Varför ska jag fortsätta missunna mig kakfika och springa varje vecka när han inte gör något vettigt åt sin hälsofarliga tjockhet?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (För vilket syfte?) skrev 2025-06-12 08:02:24 följande:

Om du menar värt det som i att få blickar av män, så är du redan passerad. Det kan du läsa om i en annan tråd på familjeliv.

Du kan se bra ut för din ålder, men det är bara värt hälften av det slitet. Hälsan är det enda viktiga.

Jag är inte intresserad av mäns blickar. Är väldigt kär i man sedan många år. Tycker däremot om att känna mig fin, men det krävs som sagt en del för det.
  • Grässtrå77

Träning och mat blir ju allt viktigare ju äldre man blir.

Kan du göra träningen mer rolig? Lyssna på ljudbok medan du springer, ta powerwalks med kompisar, prova nåt nytt som även ger nåt socialt, som att börja spela innebandy?

Sminkandet och fixandet kan du ju med fördel dra ner lite tid på. Prova och känn efter vad som känns ok. Jag tror att det är viktigt att känna sig fräsch, men man måste ju inte köra hela paketet jämt. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-11 21:02:53 följande:

Jag är en kvinna med familj som börjar närma mig 50 och känner att det tar mycket tid att ta hand om mig själv och hälsan. Den mesta tiden spenderar jag på jobb, familj och hushåll men resterande tid går åt till att ta hand om mig själv och min hälsa. Börjar bli trött på det och undrar om man bara ska släppa taget. Hur gör ni och hur mycket tid lägger ni på hygien, hälsa, träning mm? Jag duschar, smörjer in hela kroppen och sminkar mig varje dag vilket tar ca en timma med påklädning och hår. Det tar längre tid när jag ska raka benen och fiffi, tvätta håret och fixa fötterna. Bodyscrub emellanå. Jag tränar i snitt en timma per dag inklusive promenader. Måla och fixa naglarna tar också lite tid varje vecka. Är mån om att ta på mig välsittande kläder och lägger även viss tid på att hitta det plus bra smink, krämer etc. Det tar även tid att fixa och förbereda så det alltid finns god och näringsrik mat från grunden. Gör overnight oats på kvällen osv osv. Inget enskilt av detta tar upp jättemycket tid men sammantaget börjar jag undra om det är värt det. Tycker att jag ser fin och välbehållen för min ålder och är slank och smidig, men man kanske bara ska skita i allt och gå runt osminkad med håriga ben och skorviga fötter? Äta chips och kolla på serier istället och bli lite rund om magen? Hur gör ni?

Jag har hälsoproblem så för mig är det definitivt värt det. Däremot sminkar jag mig väldigt sällan, gör inte bodyscrub och sånt, utan jag talar mest om träning och hälsosam mat. Det gör jag för MIG, inte för någon annan. För att jag ska må bra och förbli frisk. 

Fötter och naglar fixar jag på salong några gånger per år när jag känner för det. 

Duschar ca 5 minuter på morgonen, smörjer in mig och klär på mig på 10 minuter max. Det ser jag mer som helt vanlig hygien? Det är väl inget extra. 

Rakar bara benen på sommaren eftersom jag inte är särskilt hårig. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-12 07:31:26 följande:

Så många kloka inlägg! Tack för det! Ja det är ju en kombination av hälsa och utseende. Hälsan är helt klart värt det, men utseende-delen är tråkig och jobbig. Jag vill inte se trött, grå och sliten ut och känner mig nog så utan fix. Vissa är ju helt naturligt vackra och andra bryr sig inte alls, men med allt fix känner jag mig nöjd och tycker att jag är fin. Frågan är hur viktigt det är och jag har fått en hel del bra input i tråden. Prio ett är hur som helst barnen, familj och kärlek. Önskar att jag genuint inte brydde mig eller bara såg fin ut utan att fixa mig.

Eftersom du tycker att det bara är tråkigt, jobbigt och tar tid från annat så hade jag skalat bort onödiga grejer. Skippa det som gör minst och hitta enklare rutiner. 

Byt träningen till en motionsform du tycker är rolig. Med en vän eller din partner, någon sport kanske

Banta sminkrutinen. Kanske räcker det medd cc eller concealer och mascara för tröttheten? 

Laga mer mat samtidigt så behöver du inte göra allt från grunden varje dag
  • Anonym (Kvinna)

Jag vill ta hand om hyn men vägrar lägga en massa tid på det. En bra creme med aktiva ämnen och solskydd räcker, man behöver inte 10 lager. Duschs med duscholja räcker också, man måste peela, smörja och hålla på för att vara fråsch och ta hand om sig.

• Anonym (Kvinna)

Snubblade lite på tangenterna men hoppas att poängen kom fram ändå

• Anonym (GR)

TS, jag känner så väl igen mig i det du skriver. Är i samma ålder och har samma tankar. Jag har försökt skifta lite fokus från ?skönhet? med smink, hår osv till mer träning och bättre mat! Men är rätt mån om mitt utseende ändå! Men har bara senaste dagarna börjat fundera på varför och för vems skull. Jag gillar ju att känna mig fin och lite piffig. Och jag vill även vara fräsch inför min man. Men jag vet inte hur mycket han bryr sig om det egentligen. 

• Aliona
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-12 07:31:26 följande:

Så många kloka inlägg! Tack för det! Ja det är ju en kombination av hälsa och utseende. Hälsan är helt klart värt det, men utseende-delen är tråkig och jobbig. Jag vill inte se trött, grå och sliten ut och känner mig nog så utan fix. Vissa är ju helt naturligt vackra och andra bryr sig inte alls, men med allt fix känner jag mig nöjd och tycker att jag är fin. Frågan är hur viktigt det är och jag har fått en hel del bra input i tråden. Prio ett är hur som helst barnen, familj och kärlek. Önskar att jag genuint inte brydde mig eller bara såg fin ut utan att fixa mig.

Jag är fullkomligt övertygad om att du är jättefin även utan massa smink och fix. Du är slank och hälsosam och har kläder som klär dig - och det räcker långt. Fråga din man så håller han antagligen med. Om man dricker mycket vatten, äter frukt, grönt och nötter, sover tillräckligt, använder solskydd och är ute i dagsljus och frisk luft så blir huden frisk och ögonen pigga, och det räcker långt! Vill du absolut sminka dig till vardags så räcker det kanske med ett lätt mineralpuder tex från Bare minerals som är vårdande och har solskydd, och lite maskara. Mörka ringar och ojämn hud är bättre att behandla än att försöka dölja. 

En mild rengöring, en snäll kräm eller hudolja till natten, och, om man vill lite extra, en enzympeeling och ansiktsmask då och då, räcker. 

Samma med håret och kroppen - less is more. Det är lätt att hamna i en ond spiral där man tvättar för mycket, behöver krämer, balsam, hårinpackningar och stylingprodukter. Om du klippet dig i en fin, vårdad frisyr som inte behöver stylas så räcker det att tvätta, torka, borsta och sätta upp i gummiband eller hur du nu har håret. Utan massa stylingprodukter behöver man inte tvätta varje dag, håret vänjer sig och blir inte fett så fort, man behöver mindre underhåll. 

Att umgås, skratta och ha kul är jätteviktigt för hälsan. Kanske kan träningspassen bytas ut mot fysiska aktiviteter med familj eller vänner? Det finns hur mycket som helst - välj vad du vill göra, dra med andra och ha kul utan att tänka på prestation. 

Sen tycker jag att de vackraste kvinnorna, i synnerhet de som kommit upp lite i åren, är de som är glada, trivs med sig själva och med livet. Då tindrar ögonen och ansiktet fullkomligt lyser, och det finns inget som gör en vackrare! Därför tror jag att njuta av livet och ha roligt är mer effektivt än alla skönhetsrutiner i världen! 

Fixa sig extra, klä upp sig i garderobens snyggaste kläder, smika sig och fixa håret kan man göra då och då när det är tillfälle, och då blir det så mycket roligare och effektfullt än om det är ett dagligt måste. 

• Anonym (hur)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-11 21:02:53 följande:

Vad som är värt eller inte kan ju bara du själv bestämma. Det finns ju också mellanlägen i de två ytterlägen du beskriver.

En timme per dag för att duscha, smörja in dig, sminka och klä på dig? Raska på lite där kanske? Jag gör i princip allt det du beskriver och jag tycker inte att det tar en timme per dag. 

Träning och god mathållning är del i ett större perspektiv och viktigt både för nuet och framtiden.
  • Anonym (B)

Skulle aldrig lägga ner så mycket tid på smink, krämer etc till vardags. Har aldrig varit den som sminkat mig mycket. lite mascara som mest till vardags och lite mer om jag ska på fest och liknande. 
    Nu sen ca 2 år tillbaka använder jag inte ens mascara till vardags och då är jag så ljus att varken ögonbryn eller fransar knappt syns. 
    Det jag ser som viktigt när man kommer upp i ålder är att fortsätta vara aktiv och röra på dig så mycket som möjligt. Har man inget intressse av träning så promenera, cykla, gå i trappor etc. Lämna bil hemma när man kan och skippa kollektivtrafik om det är gångavstånd. 

Svar på tråden Ta hand om sig själv, är det värt det?