Ta hand om sig själv, är det värt det?
Jag är en kvinna med familj som börjar närma mig 50 och känner att det tar mycket tid att ta hand om mig själv och hälsan. Den mesta tiden spenderar jag på jobb, familj och hushåll men resterande tid går åt till att ta hand om mig själv och min hälsa. Börjar bli trött på det och undrar om man bara ska släppa taget. Hur gör ni och hur mycket tid lägger ni på hygien, hälsa, träning mm? Jag duschar, smörjer in hela kroppen och sminkar mig varje dag vilket tar ca en timma med påklädning och hår. Det tar längre tid när jag ska raka benen och fiffi, tvätta håret och fixa fötterna. Bodyscrub emellanå. Jag tränar i snitt en timma per dag inklusive promenader. Måla och fixa naglarna tar också lite tid varje vecka. Är mån om att ta på mig välsittande kläder och lägger även viss tid på att hitta det plus bra smink, krämer etc. Det tar även tid att fixa och förbereda så det alltid finns god och näringsrik mat från grunden. Gör overnight oats på kvällen osv osv. Inget enskilt av detta tar upp jättemycket tid men sammantaget börjar jag undra om det är värt det. Tycker att jag ser fin och välbehållen för min ålder och är slank och smidig, men man kanske bara ska skita i allt och gå runt osminkad med håriga ben och skorviga fötter? Äta chips och kolla på serier istället och bli lite rund om magen? Hur gör ni?