• Anonym (Uppgiven)

Lurad. Kan inte komma överens om ekonomin.

Jag behöver råd. Har två barn ihop med min exman och vi kan inte komma överens om ekonomin kring barnen. 

Jag litar inte på honom för när vi separerade såg jag att han tagit pengar (runt 100000 kr) utan min vetskap från barnens sparkonton där jag satt in pengar varje månad och där även min mamma gjort det.

Han har sen barnen fötts stått för barnförsäkringarna. Jag har stått för andra utgifter. Förra året krävde han att jag skulle betala hälften av försäkringarna. Jag sa att jag ville att vi delade på alla utgifter (försäkringarna, abonnemang och annat barnen behöver). Han gick inte med på det. Jag sa då att jag ville skriva ett avtal där han om jag betalade hälften av försäkringarna skulle dela en eventuell utbetalning med mig. Han skrev då ett avtal med villkor som jag inte kunde gå med på eftersom det handlade om att jag skulle förbinda mig att betala honom varje år. 

Han har nu varit på mig igen och tjatat hur dålig jag är som inte betalat honom än. Erbjöd mig då att ta över en av försäkringarna. Han skrev då att han tänkte säga upp den, hånade mig och uttryckte att jag fick försöka fixa en egen om jag lyckades. 

Det kändes onödigt eftersom skyddet blev sämre så jag förslog att vi kunde ses och jag kunde swisha halva årsavgiften till honom nu om han därefter förde över försäkringen. Han skrev då att han vägrade och att jag fick swisha först men att han sen direkt tänkte föra över försäkringen. Jag gjorde då det men försäkringen har inte förts över och han svarar inte på mina SMS trots att det gått flera dygn. 

Hur ska jag agera? Vi har andra utgifter som han vägrar bidra med som mobil till barnen eller skolväskor. Känner mig så maktlös och är rädd för vad han ska hitta på.

• Svar på tråden Lurad. Kan inte komma överens om ekonomin.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Pappa) skrev 2025-06-12 19:35:46 följande:
    Det förstår jag att du tycker är jobbigt. Har du dessutom tagit upp det och han inte respekterar den gränsen så får du kanske ta hjälp av kommunen/familjerådgivning. 
    Ditt hem dina regler, du har inga skyldigheter att släppa in honom emot din vilja bara för att ni råkar ha gemensamma barn. 

Jag har barn vv och vi har löst det så att vi lämnar och hämtar via skolan och det funkar för oss. Under lov och annat så ber jag barnens mamma be barnen att komma ner till parkeringen. Men det är mest för att jag inte vill må dåligt när jag ser deras hem utan mig med i bilden :)
    Vi brukar också köra skolan men barnen har en del extra fritidsutrustning som gör att vi behöver komma förbi med det. Har sagt till honom att inte komma efter kl 20 men ibland kommer han vid 21 ändå och ringer på och ska in och krama barnen.
  • Anonym (Uppgiven)
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-13 13:43:43 följande:

Om jag vore dig skulle jag ha ringt till försäkringsbolaget och frågat om mina barn har försäkringar där. Det låter faktiskt lite skumt det han gör. 

Säg till honom att om du inte får ansvar och tillgång till den ena försäkringen så kommer du inte betala mer till dessa.

Var inte rädd för att ställa krav. 

Hur kommer han in i porten? Han får lämna barnens saker på förskolan/skolan/fritids så slipper du detta problem. 

Har kollat med dem och han har det just nu.

Har bara en loftgång utanför så han kommer direkt till dörren. Ja problemet är bara att barnens fritidssaker är så stora men tänker att jag i fortsättningen skaffar allt eget så slipper vi det problemet.
  • Maac

Kan du tiden se till att ha en vän hemma när han ska komma på besök och normalt sätt går in för att krama barnen? Intressant om inte annat att se ifall han respekterar dina önskemål då. Närvaro av någon annan kan vara väldigt hjälpsamt för att ändra dynamiken.

Jag vet egentligen ingenting om detaljerna vad kommunen erbjuder, men kolla upp samarbetssamtal.

• Anonym (R)

Han har ju med största sannolikhet sagt upp försäkringarna. 

• Anonym (M)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-12 15:37:30 följande:
    Ett gemensamt konto är en bra idé men tror det är svårt i vårt fall eftersom han skulle kunna få för sig att använda pengarna till vad som helst.
    Ha inget gemensamt med honom är mitt råd. Jag lärde mig den hårda vägen att inte längre ha något gemensamt ekonomiskt runt barnen med pappan, han bara lät bli att betala sin hälft, svarade aldrig på kommunikation runt det. Jag gav honom chanser för att det hade varit bättre för barnen om vi hade kunnat samarbeta ekonomiskt men vissa människor är som ormar, bara att acceptera.
  • Anonym (M)

Dom 100000 behöver du ta tag i, vet inte men är det polisanmälan för stöld? Det borde ju vara det. Det finns ju spår av alla transaktioner så det lär ju vara ett öppet mål.

• Hellishen

Har du ens sett bevis på att han betalat försäkringen? Eller har idioten redan sagt upp den och nu även blåst dig på pengar? 

• Anonym (M)
    Hellishen skrev 2025-06-14 10:18:38 följande:

Har du ens sett bevis på att han betalat försäkringen? Eller har idioten redan sagt upp den och nu även blåst dig på pengar? 

Japp. Försäkringsbolaget för info. TS, om han har sagt upp försäkringen så tar du med pengarna du gett honom i polisanmälan. Bedrägeri?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-14 08:20:02 följande:
    Ja jag har bestämt mig för att köra på detta. Min yngsta kommer säkert bli missnöjd eftersom det gör att han kommer behöva ha dubbla spelappar. Och det blir kanske lite rörigt för dem med två telefonnummer. Men gör jag inget blir det jag som får fortsätta stå för allt.
    Förstår din yngsta men hen gillar säkert inte att du och pappan hamnar i konflikt heller. Barn har ju en tendens att nosa upp sånt. Kör och få inte dåligt samvete, är ju inte ditt fel.
  • Anonym (Uppgiven)

Jag har nu kört igång med uppdelat. Förvarnade pappan och barnen. Barnen tog det okej. Pappan sa inget först men blev väldigt arg när han fick barnen utan deras telefoner/abonnemang. Han vägrar att barnen ska ha två telefonnummer och har inte skaffat egna simkort. Vill dela på de jag har annars ska han anmäla mig till Soc säger han. Han har fortfarande inte fört över försäkringen och vägrar göra det innan han får mer pengar. Säger återigen att han ska säga upp den. Han spelar också på mitt samvete och säger att han berättat att allt är mitt fel till barnen. Försöker stå emot alla attacker men det tar mycket energi. Han skickar dagligen otrevliga sms med en massa hot. 

• Hellishen

Men vad är det för psykopat? Vad är det för hot?
    Kan du stämma honom på ensam vårdnad? 

• EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-24 16:15:28 följande:

Jag har nu kört igång med uppdelat. Förvarnade pappan och barnen. Barnen tog det okej. Pappan sa inget först men blev väldigt arg när han fick barnen utan deras telefoner/abonnemang. Han vägrar att barnen ska ha två telefonnummer och har inte skaffat egna simkort. Vill dela på de jag har annars ska han anmäla mig till Soc säger han. Han har fortfarande inte fört över försäkringen och vägrar göra det innan han får mer pengar. Säger återigen att han ska säga upp den. Han spelar också på mitt samvete och säger att han berättat att allt är mitt fel till barnen. Försöker stå emot alla attacker men det tar mycket energi. Han skickar dagligen otrevliga sms med en massa hot. 

Om han anmäler dig till soc så kommer det förmodligen drabba honom mer än dig. Strunta i honom, men spara alla sms och polisanmäl hoten. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-06-24 16:15:28 följande:

Vilken idiot! Det bekräftar att du gjort rätt val att ha allt uppdelat så mycket det går. Det är han som riskerar något vid en soc-utredning, inte du, så låt honom anmäla om han är så omogen. 
Svar på tråden Lurad. Kan inte komma överens om ekonomin.