• Anonym (Filipss)

Järnbrist som man?

Hej

Jag hade ett tag en del symtom, framförallt när jag var stressade.

Kollade då upp via hälsokontroll, blodprov och EKG.

Såg bra ut, förutom järnbrist. 120 HB och 13 ferritin. Är inte det konstigt som man som 30 åring?

Vet att idrottare och vegetarianer kan få lägre. Men jag tränade Inte speciellt hårt då, 3ggr veckan gym och ett stressigt jobb, åt inte alltid så mycket och under 2019-2022 åt jag kanske 80-90% vegetariskt.

2023 togs proverna, jag fick utskrivet järntabletter,  tog 1-3 järntabletter i veckan, åt lite blodbröd och varierat med vegetariskt och ibland kött.

Ett år senare låg det på 140HB och 60-70 ferritin typ. Är allt i sin ordning då, behöver jag inte fundera på varför det var lågt?

Jag tänker att det kanske är mer ett problem ifall mitt värde inte gick upp av mer järn i kosten?

Tacksam för svar. Hade jag varit kvinna eller tonåring hade jag förstått.

Är tränad, men lite smalare då jag inte gymmar lika ofta.

Någon med erfarenhet?
  • Svar på tråden Järnbrist som man?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Filipss) skrev 2025-06-14 16:48:21 följande:
    Järnbrist som man? Hej

Jag hade ett tag en del symtom, framförallt när jag var stressade.

Kollade då upp via hälsokontroll, blodprov och EKG.

Såg bra ut, förutom järnbrist. 120 HB och 13 ferritin. Är inte det konstigt som man som 30 åring?

Vet att idrottare och vegetarianer kan få lägre. Men jag tränade Inte speciellt hårt då, 3ggr veckan gym och ett stressigt jobb, åt inte alltid så mycket och under 2019-2022 åt jag kanske 80-90% vegetariskt.

2023 togs proverna, jag fick utskrivet järntabletter,  tog 1-3 järntabletter i veckan, åt lite blodbröd och varierat med vegetariskt och ibland kött.

Ett år senare låg det på 140HB och 60-70 ferritin typ. Är allt i sin ordning då, behöver jag inte fundera på varför det var lågt?

Jag tänker att det kanske är mer ett problem ifall mitt värde inte gick upp av mer järn i kosten?

Tacksam för svar. Hade jag varit kvinna eller tonåring hade jag förstått.

Är tränad, men lite smalare då jag inte gymmar lika ofta.

Någon med erfarenhet?
    Järn från vegetabilier tas inte upp riktigt lika bra som det från kött. Låter som att du behöver äta en del kött. Så länge ditt järnvörde är bra och du mår bra så behöver du ju inte oroa dig. 
  • Anonym (Filipss)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-14 17:11:03 följande:
    Järn från vegetabilier tas inte upp riktigt lika bra som det från kött. Låter som att du behöver äta en del kött. Så länge ditt järnvörde är bra och du mår bra så behöver du ju inte oroa dig. 
    Samt. Men som man är ju inte vanligt?

Mår bättre än förut, spänningsvärk, lätt yrsel ibland, lock ibland, tung känsla i huvudet, irriterande ibland, dålig koncentration.

Men det är kanske mer det stressiga jobbet? Just nu vet jag inte vad värdet ligger på, det låg bra 140HB och 60 ferritin 2024 efter jag ätit bra kost och tagit 1-3 tabletter i veckan.

så det är väl väldigt bra att det repa sig bra, trots inte så många järntabletter? Vet att många tar 1 varje dag.

Vad som oroar mig, är framförallt att jag är man, men att det borde vara bra att det repade sig bra? HB120 13 ferritin var lågt, men kanske inte alarmerande?
  • Anonym (Filipss)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-14 17:11:03 följande:
    Mellan 2019-2022 blev det väldigt mycket vegetariskt. Men sedan 2023 är det kanske 60% vegetariskt, 40% kött.
  • Anonym (Filipss)

Man ser ju knappt forum eller artiklar om män med järnbrist? Däremot att idrottare lider lite av det?

Men idrottade ganska seriöst mellan 2008-2019. Sedan dess gym bara.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Filipss) skrev 2025-06-14 17:17:08 följande:
    Mellan 2019-2022 blev det väldigt mycket vegetariskt. Men sedan 2023 är det kanske 60% vegetariskt, 40% kött.
    Jag tycker du skall äta mer kött istället för järntabletter. Det skall också vara bra med vitamin c från tex frukt som ökat järnupptaget.
    Många vegetarianer får järnbrist . Äter du mycket vegetariskt och har symptom , be om nya prover alternativt ta privata prover på Werlabs eller annat företag. 
  • Anonym (Filipss)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-14 19:01:12 följande:
    Jag tycker du skall äta mer kött istället för järntabletter. Det skall också vara bra med vitamin c från tex frukt som ökat järnupptaget.
    Många vegetarianer får järnbrist . Äter du mycket vegetariskt och har symptom , be om nya prover alternativt ta privata prover på Werlabs eller annat företag. 
    Tack för du tar dig tid. Men är det inte konstigt som man att ha det? Eller det kanske hade varit mer konstigt om jag aldrig åt vegetariskt och bara kött och värdet var ännu lägre?

Första gången var de ju bara 119HB och 13 ferritin, vilket är lågt. Men kanske inte jättrlågt? Och det gick ju upp bra med några järntabletter i veckan, mer kött, till 141Hb och 60 ferritin.

Någon man här som haft det?
  • Anonym (Ulle)
    Anonym (Filipss) skrev 2025-06-14 19:39:11 följande:
    Tack för du tar dig tid. Men är det inte konstigt som man att ha det? Eller det kanske hade varit mer konstigt om jag aldrig åt vegetariskt och bara kött och värdet var ännu lägre?

Första gången var de ju bara 119HB och 13 ferritin, vilket är lågt. Men kanske inte jättrlågt? Och det gick ju upp bra med några järntabletter i veckan, mer kött, till 141Hb och 60 ferritin.

Någon man här som haft det?
    Min man har alltid haft lägre järn, en del är nog bara så. Men han har haft rätt mycket problem med mage och tarm, och tar inte upp all näring som en frisk person gör.

Problemet är att skador på tarmen och näringsupptaget kan vara "tysta" eller relativt symtomfria, t.ex. en glutenkänslighet på låg nivå. Vill du experimentera så för kostdagbok och fundera på hur pigg/trött du är med olika sorters kost.
  • Anonym (Filipss)
    Anonym (Ulle) skrev 2025-06-15 19:01:07 följande:
    Min man har alltid haft lägre järn, en del är nog bara så. Men han har haft rätt mycket problem med mage och tarm, och tar inte upp all näring som en frisk person gör.

Problemet är att skador på tarmen och näringsupptaget kan vara "tysta" eller relativt symtomfria, t.ex. en glutenkänslighet på låg nivå. Vill du experimentera så för kostdagbok och fundera på hur pigg/trött du är med olika sorters kost.
    Tusen tack för svar. Gluten intressant. Jag hade aldrig tänkt på det. Och det stämmer att det kan vara problem.

Jag har aldrig problem med magen, men som du säger det kan vara ?tysta? symtom.

Att jag kunde öka järnet med lite järntsbletter och mer jänrikkost bör ju visa på att det inte är något stort fel på mig?

Hur lågt har han haft? Har han tagit prov? Så det kanske är kosten, åt som sagt 90% vegetariskt i 3-4 år, så bör ju vara det och inget större fel? Borde haft mer symtom då.

När man googlar står det att de är ovanligt för män, typ 3-5%, men det kan ju bero på att män typ sällan tar prover? Medan kvinnor gör det ofta, i och med stor del av kvinnor nån gång är gravid och därav kan siffrorna se skeva ut?

Kanske är vanligare att män har det än vad statistiken visar.

Mackor, vete blir jag väl lite orolig i magen av. Gröt kanske är bättre? Ska testa äta lite mindre gluten, tillföra nåt blodbröd.

Jag tänker att det kanske är bra att kolla värdet nu efter ett år utan järntablett/extra noga kost? För att se ifall min kropp lyckas hålla en bra nivå utan att vara så strikt?

Har man en gång haft lågt kanske man generellt måste vara nogrannare än vanligt? 
Svar på tråden Järnbrist som man?