• Anonym (inte okej)

Nybliven student bara sover och sover

Min frus äldsta dotter tog studenten härom veckan. Sedan dess har hon sovit precis hela dagarna och nätterna. Jag tror jag har sett till henne tre gånger på 9 dagar. Jag jobbar hemifrån fyra dagar i veckan, och huset är inte så stort, så det är inte som att jag bara inte märkt när hon varit vaken, och nu senaste dagarna har vi ju även haft avslutningar med de yngre barnen, med tillhörande grillkväll med kompisar osv. Men äldsta dottern ser man inte röken av, hon ligger i sin säng och sover.

Jag vet ärligt inte varför jag stör mig så, men det gör jag. Hon är 18 år och percis gått ut gymnasiet, hon ska inte ligga och lata sig, hon ska ut, jobba, festa, resa. Det stör mig kanske också att jag inte hört något om några som helst planer från hennes håll om framtiden. Det känns lite som att hon behöver dras ur sängen och få en spark i baken. Frugan säger dock bara "låt henne vila, hon har just avslutat 12 års studier."

Jag vet inte varför det känns som att jag måste trippa på tå för en nippertippa, den känslan har jag aldrig haft förut. Kanske för att jag ser den här sommaren som något annat än ett sommarlov för henne. Att det liksom är dags att växa upp. Hon kan inte hålla på som vanligt liksom.

Jag vet inte om det är mig, tjejen eller situationen det är fel på, och jag vet inte vad jag ska göra, så ge mig gärna tips och råd.

• Svar på tråden Nybliven student bara sover och sover
  • Anonym (........)

Låt henne vara! Hon är väl helt slut efter året som varit. Varför kan hon inte få ha lite sommarlov innan "riktiga" livet börjar

• Anonym (........)

Men asså, skriv ett litet brev (INTE anklagande) utan bara att ni är oroliga för hur hon mår osv å stick in den under dörren...

• Anonym (inte okej)

Det var värst vilka anklagelser och trådsanningar som dök upp här då. Jag visste inte att ett forum som kallas för "familjeliv" skulle vara så toxiskt.

Som jag skrev så har 18-åringen varit avig det senaste halvåret, av orsaker jag inte tänker gå in på. Hon delar inte med sig av sina tankar och planer just nu.

Att jag skulle ha kallat henne för öknamn i tråden förstår jag inte alls. Den får någon förklara.

Idag dök hon upp till frukosten då det luktade bacon. Hennes egna ord. Sen satt hon faktiskt några minuter vid datorn innan hon gick in till sig igen. När hennes mamma knackade på vid lunch för att fråga om hon ville ha var hon, åter igen, nyvaken. 

• Anonym (Jaha)

Är olika kan jag tänka. Min son, 20 år sommarjobbade på samma ställe som nu. Gjorde lumpen i flottan 10 månader emellan. 
    När han kom hem idag frågade jag hur dagen varit.
    - Njaaa, jag är ju van vid ett annat tempo efter lumpen...
    Friskhetstecken men ger ju lite skev bild av arbetslivet kan jag tycka...

• Anonym (........)
    Anonym (inte okej) skrev 2025-06-16 20:36:18 följande:

Det var värst vilka anklagelser och trådsanningar som dök upp här då. Jag visste inte att ett forum som kallas för "familjeliv" skulle vara så toxiskt.

Som jag skrev så har 18-åringen varit avig det senaste halvåret, av orsaker jag inte tänker gå in på. Hon delar inte med sig av sina tankar och planer just nu.

Att jag skulle ha kallat henne för öknamn i tråden förstår jag inte alls. Den får någon förklara.

Idag dök hon upp till frukosten då det luktade bacon. Hennes egna ord. Sen satt hon faktiskt några minuter vid datorn innan hon gick in till sig igen. När hennes mamma knackade på vid lunch för att fråga om hon ville ha var hon, åter igen, nyvaken. 

Det är ju konstigt att ni inte fattar att hon är deprimerad
  • Anonym (X)
    Anonym (inte okej) skrev 2025-06-16 20:36:18 följande:

Jag skulle också bli frustrerad om en vuxen människa låg och sov dagarna i ända medan man själv jobbar. Folk som snackar om att man ska låta barnen "Vila" måste ligga lågt på IQ mätningen om de ärligt tror att svenska gymnasieskolan, lättaste i världen, är något att vila upp sig för. Jisses.
    Som jag ser det så finns det två alternativ här.

1. hon är lat och bortskämd, har inga framtidsplaner och tänker glida fram på er bekostnad tills ni slutar låta henne göra det. Sätt dig med mamman vid köksbordet och fråga tjejen rakt ut om jobb, har hon inget så hjälp henne skriva ett CV och skicka till kommunens hemtjänst och förskola.

2. Tjejen har drabbats av något psykiskt, vilket manifesterar sig  att hon sover bort dagarna för att hon inte vet vad hon ska göra. Kanske känner sig värdelös för att hon inte fixat ett jobb, kanske något värre. I vilket fall måste ni prata med henne.

Jag blev själv utsatt för en våldtäkt sista året på gymnasiet, inget jag ville prata om, jag gick ut med rätt låga betyg. Säger inte att det är vad som skett med henne, men väcker ni inte henne och pratar så kommer ni ju aldrig få svar heller.
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2025-06-17 15:41:31 följande:
    Jag skulle också bli frustrerad om en vuxen människa låg och sov dagarna i ända medan man själv jobbar. Folk som snackar om att man ska låta barnen "Vila" måste ligga lågt på IQ mätningen om de ärligt tror att svenska gymnasieskolan, lättaste i världen, är något att vila upp sig för. Jisses.
    Som jag ser det så finns det två alternativ här.

1. hon är lat och bortskämd, har inga framtidsplaner och tänker glida fram på er bekostnad tills ni slutar låta henne göra det. Sätt dig med mamman vid köksbordet och fråga tjejen rakt ut om jobb, har hon inget så hjälp henne skriva ett CV och skicka till kommunens hemtjänst och förskola.

2. Tjejen har drabbats av något psykiskt, vilket manifesterar sig  att hon sover bort dagarna för att hon inte vet vad hon ska göra. Kanske känner sig värdelös för att hon inte fixat ett jobb, kanske något värre. I vilket fall måste ni prata med henne.

Jag blev själv utsatt för en våldtäkt sista året på gymnasiet, inget jag ville prata om, jag gick ut med rätt låga betyg. Säger inte att det är vad som skett med henne, men väcker ni inte henne och pratar så kommer ni ju aldrig få svar heller.
    Gymnasiet är inte jättelätt, min dotter som gick ett krävande program var extremt aktiv den sista tiden. Mkt prov och inlämningar samt alla förberedelser inför studenten. Beroende på vem man är kan jag absolut förstå om man är riktigt trött. Sen håller jag med om att dom vuxna såklart behöver prata med henne, konstigt att det inte görs hela tiden.

Styvpappan som kallar henne nippertippa är nog bra att exkludera från samtal.
  • Anonym (X)
    Anonym (K) skrev 2025-06-17 19:12:34 följande:
    Gymnasiet är inte jättelätt, min dotter som gick ett krävande program var extremt aktiv den sista tiden. Mkt prov och inlämningar samt alla förberedelser inför studenten. Beroende på vem man är kan jag absolut förstå om man är riktigt trött. Sen håller jag med om att dom vuxna såklart behöver prata med henne, konstigt att det inte görs hela tiden.

Styvpappan som kallar henne nippertippa är nog bra att exkludera från samtal.
    Jag pratade inte med dig och du läste uppenbarligen inte ens mitt svar innan du skulle kommentera.
  • Plupp73

Utan att känna till historien så tänker jag att hon är apatisk eller nedstämd. Hade utgått ifrån detta: 
    1. Ensam (inga vänner utanför skolan, och nu är den slut)
    2. Depression - särskilt om hon varit avig sista tiden
    3. Något djupt problem av annan art som hon oroar sig för, eller som utgör ett stort hinder för henne 

Det är inte jätteovanligt med nedstämdhet i slutet av gymnasiet, särkilt inte för de unga vuxna som känner sig vilsna i vad de kan eller vill göra. Det finns så många val att vissa blir helt apatiska. Hur var hennes betyg? Har hon möjligheter framför sig?
    Alla tycker inte att det är roligt med förändringar.

Finns det någon vuxen i hennes närhet som hon litar på och som kan ha ett förutsättningslöst och kravlöst samtal med henne?

Annars får du försöka bonda med henne

• Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2025-06-17 20:14:23 följande:
    Jag pratade inte med dig och du läste uppenbarligen inte ens mitt svar innan du skulle kommentera.
    Haha!
  • Anonym (jjj)

Hon är självklart trött efter 3 år i högt tempo. Kan vara värt att kolla upp så hon inte har järnbrist, väldigt vanligt i den åldern. Sen kan du inte säga så mycket som jobbar hemifrån 4 dagar i veckan, kan inte ses som ett direkt jobb. 

• Anonym (Göran)

Om hon inte ens gör rolig saker är hon inte lat. 

förmodligen är hon trött. Du får passa på och ha ett snack med henne när hon är på bra humör och har en lite bättre dag. 

eftersom du arbetar hemifrån kan du tex köpa hem hämtmat till lunch eller till eftermiddagen. Då kan ni snacka.  

vad är normalt och vad är onormalt ?  

Låt henne få lite tid för sig själv. Hon behöver det.

med lite list kan du förmodligen nå fram till henne. 

men tjat är bara destruktivt 

Svar på tråden Nybliven student bara sover och sover