• Anonym (slut)

Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?

Jag orkar inte med min relation längre. Det handlar så ofta om att jag måste lyfta upp henne gång på gång. Hon var ?skadad? när vi träffades och jag har under 3 års tid försökt att laga henne. Men jag får inget tillbaka. Hon bara tar energi. Jag tycker synd om henne men nu orkar jag inget mer. Hon kommer säkert må otroligt mer dåligt när hennes trygghet lämnar henne. Kan jag lämna men ändå få det attt inte göra så ont för henne?

• Svar på tråden Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (m) skrev 2025-06-18 19:45:53 följande:
    Men svara då på vilken sorts tankar du menar han behövde kunna läsa, och varför han skulle ha nytta av att känna till dessa tankar, i beslutet om han ska inleda förhållandet eller ej. Förklara varför du drog upp att man inte kan vara tankeläsare från början, som ett svar till mig.
    Tycker du verkligen att ett enda ordval är relevant för diskussionen i sin helhet? Varför fortsätter du att tjata om detta?
  • Anonym (Luke)
    Anonym (m) skrev 2025-06-18 19:58:40 följande:
    Tack för att du äntligen visar upp okunskapens ohyggligt fula tryne till allmän beskådan
    Okunskapen är det du som står för.

Det finns hur mycket forskning som helst på hur sömn, kost, motion samt en mängd andra faktorer påverkar den psykiska hälsan.
  • Anonym (m)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-18 19:59:08 följande:
    Tycker du verkligen att ett enda ordval är relevant för diskussionen i sin helhet? Varför fortsätter du att tjata om detta?
    För att du vill smita undan att förklara vad du menade, och om du skrev fel så ta på dig det och förklara vad du tänkte istället för att försöka skylla på mig 
  • Anonym (m)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-18 19:53:09 följande:
    Det stämmer att man inte måste vara felfri för att fatta det, men det är inte detsamma som att ta på sig ett livslångt ansvar.

Vad är det öht som säger att en kärlekspartner ska ta så tungt ansvar? Ska vara den primära stödpersonen? Vem fick tjejen hjälp av innan hon träffade TS?

Självklart bör en partner stötta, men den som mår dåligt behöver stöd och hjälp av andra också.

Men i övrigt skrev jag ju att jag håller med dig. Dont stick your life in crazy. Men som sagt, alla kan göra misstag. Jag är säker på att du också har gjort misstag i ditt liv.
    det är inget livslångt ansvar att avstå att inleda en relation med en sjuk person för att man fattar att den kanske aldrig blir bra
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (m) skrev 2025-06-18 20:02:50 följande:
    För att du vill smita undan att förklara vad du menade, och om du skrev fel så ta på dig det och förklara vad du tänkte istället för att försöka skylla på mig 
    Jag anser att jag redan har besvarat frågan. Så varför anser du att jag försöker smita undan?

Du är inte bara sjukt otrevlig i tråden, du är också omöjlig att diskutera med. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Luke) skrev 2025-06-18 20:01:47 följande:

Det finns hur mycket forskning som helst på hur sömn, kost, motion samt en mängd andra faktorer påverkar den psykiska hälsan.
    Påverkar ja men du hittar ingen forskning på att det är ett botemedel så att personen blir frisk
  • Anonym (m)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-18 20:07:40 följande:
    Jag anser att jag redan har besvarat frågan. Så varför anser du att jag försöker smita undan?

Du är inte bara sjukt otrevlig i tråden, du är också omöjlig att diskutera med. 
    Nej du har aldrig förklarat vad du menade med tankeläsning eller vad du menade istället om du nu skrev fel ord

Och dina personpåhopp kommer inte fungera heller
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Luke) skrev 2025-06-18 20:01:47 följande:

Det finns både psykiska sjukdomar och annan psykisk ohälsa som man faktiskt inte kan hjälpa.

Många trasiga har varit med om hemska saker i sitt liv. Att påstå eller antyda att de inte har tagit hand om sig själva tillräckligt, är djupt okunnigt.

Därmed inte sagt att tjejens problem är TS ansvar. De som skriver att det är själviskt att lämna, eller att han borde ha förstått allt från början och därför är en dålig människa som vill dra sig ur nu, resonerar väldigt knasigt och okunnigt. Man kan bara hoppas att TS och andra i hans sits, inte läser och tar till sig av deras djupt orättvisa skuldbeläggande. 
  • Anonym (Luke)
    Anonym (m) skrev 2025-06-18 20:08:20 följande:
    Påverkar ja men du hittar ingen forskning på att det är ett botemedel så att personen blir frisk
    Stämmer inte.
    Det finns gott om studier på det också!
  • Anonym (Luke)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-18 20:14:12 följande:
    Det finns både psykiska sjukdomar och annan psykisk ohälsa som man faktiskt inte kan hjälpa.

Många trasiga har varit med om hemska saker i sitt liv. Att påstå eller antyda att de inte har tagit hand om sig själva tillräckligt, är djupt okunnigt.

Därmed inte sagt att tjejens problem är TS ansvar. De som skriver att det är själviskt att lämna, eller att han borde ha förstått allt från början och därför är en dålig människa som vill dra sig ur nu, resonerar väldigt knasigt och okunnigt. Man kan bara hoppas att TS och andra i hans sits, inte läser och tar till sig av deras djupt orättvisa skuldbeläggande. 
    Det finns så mycket. Man kan resonera som så att man inte behöver göra någonting för att man ändå kan ha oturen att träffas av en meteorid när man går ut. Inte oväntat är det också de som vanligtvis får stora problem med fysiska och psykiska hälsan i livet.

De du talar om som gör det mesta rätt men ändå är psykiskt sjuka tillhör undantag.
  • Anonym (m)

nej det finns inga studier på att alla psykiskt sjuka kunnat bota sin psykiska sjukdom och bli friska på det sättet. Vilket det måste för att kunna påstå att det hade gjort personen i fråga bra igen. Du vet inte ens vad TS flickvän har för skador

Anonym (Luke) skrev 2025-06-18 20:31:04 följande:
    Stämmer inte.
    Det finns gott om studier på det också!
  • Queen81
    Anonym (m) skrev 2025-06-18 15:51:47 följande:
    Så han ska ljuga? Han gör ju inget fel som gör slut enligt dig så då kan han också stå för varför. Hennes reaktion sen är ju hennes ansvar påstår du.
    Var har jag skrivit att han ska ljuga? Jag skrev att han inte behöver säga att det är för att han inte orkar med hennes dåliga mående. Att säga att hans känslor har svalnat är ju sant. Han behöver dock inte säga VARFÖR hans känslor svalnat. Nej det är helt riktigt, hennes reaktion och mående är inte hans ansvar. Däremot behöver man inte stö salt i såren eller göra en situation ännu mer smärtsam. 
    Jag vill t.ex att mina vänner och familj mår bra men det är inte mitt ansvar att se till att de gör det, det är detas ansvar.
  • Anonym (m)
    Queen81 skrev 2025-06-18 21:25:36 följande:
    Var har jag skrivit att han ska ljuga? Jag skrev att han inte behöver säga att det är för att han inte orkar med hennes dåliga mående. Att säga att hans känslor har svalnat är ju sant. Han behöver dock inte säga VARFÖR hans känslor svalnat. Nej det är helt riktigt, hennes reaktion och mående är inte hans ansvar. Däremot behöver man inte stö salt i såren eller göra en situation ännu mer smärtsam. 
    Jag vill t.ex att mina vänner och familj mår bra men det är inte mitt ansvar att se till att de gör det, det är detas ansvar.

Du tyckte ju att han medvetet ska undanhålla sanningen från henne, det skriver du även här.

TS har inte skrivit att han har några svalnade känslor utan det har du hittat på. Det han skriver är att han orkar inte mer.

Svar på tråden Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?