• Anonym (japp)

Jag ångest-köpte ett hus...

Japp. Det gjorde jag. Hundra mil ifrån min hemort, ute på vischan i norra Norrland, Obesett, så klart då, Utanför en liten by där det finns en lanthandel med systemombud. Ca timmen till närmaste stad med faktiskt mataffär, och även högskola, så, riktig stad så att säga.

Ja, jag är ung och dum, men bo kvar här är lönlöst. Här finns "inga" jobb och "inga" bostäder, så varför inte. Bara ta hunden i hampan och gå, liksom. Bo hos morsan och bonusfarsan tills jag är 30 lockar inte, särskilt som vi inte har en bra relation från början.. 

Men nu har jag då andra problem. Jobb och så. Jag har en del besparingar, så klarar mig ett tag. Jag drar in lite pengar online, några tusen i månaden. Jag kanske får utveckla den biten.

Alla tankar, tips och idéer är välkomna.

• Svar på tråden Jag ångest-köpte ett hus...
  • Anonym (Hej)
    Anonym (japp) skrev 2025-06-16 23:46:37 följande:
    Jag ångest-köpte ett hus...

Japp. Det gjorde jag. Hundra mil ifrån min hemort, ute på vischan i norra Norrland, Obesett, så klart då, Utanför en liten by där det finns en lanthandel med systemombud. Ca timmen till närmaste stad med faktiskt mataffär, och även högskola, så, riktig stad så att säga.

Ja, jag är ung och dum, men bo kvar här är lönlöst. Här finns "inga" jobb och "inga" bostäder, så varför inte. Bara ta hunden i hampan och gå, liksom. Bo hos morsan och bonusfarsan tills jag är 30 lockar inte, särskilt som vi inte har en bra relation från början.. 

Men nu har jag då andra problem. Jobb och så. Jag har en del besparingar, så klarar mig ett tag. Jag drar in lite pengar online, några tusen i månaden. Jag kanske får utveckla den biten.

Alla tankar, tips och idéer är välkomna.

Förlåt men ditt inlägg känns spretig, du seglade iväg från huvudfrågan så nu vet jag inte vilket du vill ha svar på?
    Men, om vi utgår från just att du ångestköpt ett hus så känns det som att du kanske har problem med impulser? Kan du ha någon diagnos? 
  • Anonym (M)

I princip alla jag känner som bor närmare polcirkeln har någon form av psykisk ohälsa. Hög arbetslöshet, dåliga jobb, låga löner.
    Ta d-vitamin, fixar kanske solbristen. Hoppa på ett säsongsjobb så kan du kanske vara ledig halvårsvis. Håll dig borta från spriten, skaffa mörkläggningsgardiner. Renovera inte ihjäl dig.

• UngGubbeinorr
    Anonym (Em) skrev 2025-06-17 09:24:42 följande:
    En luftvärmepump är en god investering istället för direktverkande el. Då kan du som bonus få AC på sommaren.
    Visserligen helt OT, det där är helt enkelt inte sant, förutom det om kylning de hetaste dagarna (som nästan inte finns i norr). Jag talar av ren å skär erfarenhet ifrån tre hus jag haft sedan början av 90-talet. I alla mina fall skulle det ta 30 år att spara in investeringen, å då får inte pumpen krångla under 30 år. Är inget fel på direktel med bra termostater, detsamma med vattenburet och elpatron. Möjligen att sjö eller bergvärme kan vara en god investering, men den investeringen är riktigt stor. Talar alltså från 30 års erfarenhet från tre installationer (Mitsubishi och Daikin). Dessutom är en värmepump en sån sak man inte får reparera själv.

När det gäller luftvärmepumpen så blir den slagen av 30 meter trädgårdslang på taket som förvärmer vattnet till vv-beredaren. Sommartid då.
  • Anonym (Furufnatt)

Gå igenom kritiska system först:

- Hur får du nätverkskoppling där? (att kunna jobba är klart helkritiskt)

- Är vattnet i kranen ok? Kommunalt eller enskilt? Hur gamla är varmvattenberedare och vattensystem?

- Funkar kyl, frys och spis? Kör tvättmaskinen tom med 2 dl ättika i tvättmedelsfacket + varmaste program så den blir fräsch igen och torka ur packningen i luckan ordentligt.

- Är kaminen godkänd för eldning? Hitta nån som säljer bränsle billigt. Spara reklamen, den är bra att tända med.

-Man behöver inte ha varmt i ett helt hus men man måste hålla vatten och avlopp frostfritt och där man är ska vara rimlig temperatur. Sen kan man ha stängt till ett par rum första vintern. Luftvärmepump är bra men kostar. En liten flyttbar radiator kan vara skönt om det är svårt att hålla varmt i ditt sovrum. Önska dig det i flyttpresent av päronen.

- Är elen okej eller måste något uttag fixas? Testa allihop så du vet läget, åtgärda lösa trådar (om du vet hur man gör).

-Är badrummet okej eller är där mögel? Köp rätt medel och sanera.
    Se upp med skador på kakel/våtskikt, det måste lagas annars blir det dyrt.

- Kolla grunden under huset- är där skador eller läckage? Har du källare med avloppsbrunn som kan läcka?

Sen får man prioritera de värsta riskerna först bara.

• UngGubbeinorr

Ditt troligen största bekymmer kommande vinter kommer troligen bli snöröjning. Börja fundera på det redan nu. Kolla med grannar, de vet.. Kanske du kan leja någon pensionär med traktor som kan ta det värsta för en billig peng. Du kommer inte behöva ett gym vintertid, oavsett hur du försörjer dig.

• Anonym (Var beredd)

Jattemodigt, och det kommer sakert att ga bra. Lite tips.

Odla en del sjalv for att dryga ut hushallskassan. Sotpotatis ar enkelt och gar att lagra i flera manader, sa om du plotsligt blir insnoad ett par veckor sa har du i lager att ta av. Odla sant som du faktiskt ater och inte nan modefluga fran internet, for gillar du t ex. inte artichoke sa ar det ju ingen ide att odla det.

Se till att ha alternativa varmekallor om strommen gar pa vintern, och aven matlagningsmojligheter som inte kraver strom. Det kan ta lang tid innan strommen kommer tillbaka, sa du maste kunna halla dig varm och kunna laga mat under tiden.

Ha ett litet prepperlager med makrill och andra konserver, lite torrvaror osv. ifall du blir insnoad eller pa annat vis inte kan ta dig till affaren en langre tid. Och hundmat saklart till hunden.

Har du eget vatten maste du kolla att det ar tjanligt som dricksvatten.

Hall aven utkik efter skadedjur sasom moss, for att snabbt kvava problemet i sin linda. Ju snabbare desto battre, ju langre man skjuter pa det desto varre blir problemet och desto langre tar det att atgarda.

Presentera dig for dina narmaste grannar och se till att ha god grannsamja. Grannar ar guld varda ute pa vischan och ar de som kan komma till undsattning snabbast om nagot skulle handa.

• UngGubbeinorr
    Anonym (M) skrev 2025-06-17 18:43:55 följande:

I princip alla jag känner som bor närmare polcirkeln har någon form av psykisk ohälsa. Hög arbetslöshet, dåliga jobb, låga löner.
    Ta d-vitamin, fixar kanske solbristen. Hoppa på ett säsongsjobb så kan du kanske vara ledig halvårsvis. Håll dig borta från spriten, skaffa mörkläggningsgardiner. Renovera inte ihjäl dig.

Alla jag känner kring och norr om polcirkeln behöver bara jobba ca 22 veckor om året, ledig alla de andra 30 veckorna och de lyfter mellan 750.000 upp till miljonen om året. De bor i hus som ökat i värde från halvmiljonen till drygt två miljoner. De bor i en region med noll i arbetslöshet, det råder tvärt om arbetskraftsbrist inom i stort sett alla yrken. Du lever i en grotta utan kunskap om din omvärld.
  • Anonym (V)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-17 09:24:42 följande:
    En luftvärmepump är en god investering istället för direktverkande el. Då kan du som bonus få AC på sommaren.
    Det är en bra investering. 
  • Anonym (M)
    UngGubbeinorr skrev 2025-06-17 21:45:57 följande:
    Alla jag känner kring och norr om polcirkeln behöver bara jobba ca 22 veckor om året, ledig alla de andra 30 veckorna och de lyfter mellan 750.000 upp till miljonen om året. De bor i hus som ökat i värde från halvmiljonen till drygt två miljoner. De bor i en region med noll i arbetslöshet, det råder tvärt om arbetskraftsbrist inom i stort sett alla yrken. Du lever i en grotta utan kunskap om din omvärld.
    Då finns det ingenting att oroa sig över. Ts kan hämta sina vitaminer från hjortronen på myren. Kanske skaffa ett kassavalv till alla miljoner ts kommer att införtjäna på sina 22 veckors arbete om året.
  • Anonym (japp)
    septembermamma2022 skrev 2025-06-17 09:48:26 följande:

Du verkar driftig och rolig. Är du inte orolig över att känna dig ensam där på vishan eller är du en person som har lätt att få vänner?

Det praktiska löser du säkert. Inkomst kan ju vara lite svårare men du kanske kan köra nån typ av eget företag, sälja tjänster eller prylar på nätet? 

Jag gillar att vara ensam, men jag har även ganska lätt för att träffa folk och bli vänskaplig. Särskilt med andra som också har hund. Hundar är bra isbrytare. 
  • Anonym (japp)
    Anonym (Hej) skrev 2025-06-17 18:22:21 följande:
    Förlåt men ditt inlägg känns spretig, du seglade iväg från huvudfrågan så nu vet jag inte vilket du vill ha svar på?
    Men, om vi utgår från just att du ångestköpt ett hus så känns det som att du kanske har problem med impulser? Kan du ha någon diagnos? 
    Vad anser du vara huvudfrågan?
  • Anonym (japp)
    Anonym (M) skrev 2025-06-17 18:43:55 följande:

Varenda kotta i det här landet har ju någon form av psykisk ohälsa. I Ystad lika väl som i Karesuando. Om vi nu ändå ska överdriva, menar jag. Annars är väl folk som folk är mest. 

D-vitamin tar jag redan året runt. Jag tål inte solen så värst så undivker att gå ut när den står så pass högt att den ger utslag på appen jag har. 
  • Anonym (M)
    Anonym (japp) skrev 2025-06-18 02:42:15 följande:
    Varenda kotta i det här landet har ju någon form av psykisk ohälsa. I Ystad lika väl som i Karesuando. Om vi nu ändå ska överdriva, menar jag. Annars är väl folk som folk är mest. 

D-vitamin tar jag redan året runt. Jag tål inte solen så värst så undivker att gå ut när den står så pass högt att den ger utslag på appen jag har. 
    Jag upplever en skillnad. Hemmahörande i norr, förvånansvärt mycket psykisk ohälsa. Någon fick elchocker, andra säger sig ha fått postcovid och kan inte jobba heltid, flertalet utbrända och går på sjukersättning. Fortsätt med d- vitaminen
  • Anonym (japp)
    Anonym (Furufnatt) skrev 2025-06-17 19:14:47 följande:

Gå igenom kritiska system först:

- Hur får du nätverkskoppling där? (att kunna jobba är klart helkritiskt)

- Är vattnet i kranen ok? Kommunalt eller enskilt? Hur gamla är varmvattenberedare och vattensystem?

- Funkar kyl, frys och spis? Kör tvättmaskinen tom med 2 dl ättika i tvättmedelsfacket + varmaste program så den blir fräsch igen och torka ur packningen i luckan ordentligt.

- Är kaminen godkänd för eldning? Hitta nån som säljer bränsle billigt. Spara reklamen, den är bra att tända med.

-Man behöver inte ha varmt i ett helt hus men man måste hålla vatten och avlopp frostfritt och där man är ska vara rimlig temperatur. Sen kan man ha stängt till ett par rum första vintern. Luftvärmepump är bra men kostar. En liten flyttbar radiator kan vara skönt om det är svårt att hålla varmt i ditt sovrum. Önska dig det i flyttpresent av päronen.

- Är elen okej eller måste något uttag fixas? Testa allihop så du vet läget, åtgärda lösa trådar (om du vet hur man gör).

-Är badrummet okej eller är där mögel? Köp rätt medel och sanera.
    Se upp med skador på kakel/våtskikt, det måste lagas annars blir det dyrt.

- Kolla grunden under huset- är där skador eller läckage? Har du källare med avloppsbrunn som kan läcka?

Sen får man prioritera de värsta riskerna först bara.

Tack för checklistan! 

- Fiber indraget

- Komunalt. Ålder får jag kolla.

- Tänkte byta ut vitvarorna oavsett. 

- Kaminen är godkänd, men som du säger, måste hitta någon som kan sälja mig bränsle.

- Huset är ju inte så stort, bara tre rum och kök men det har du rätt i. Tack för tipset om flyttbar radiator.

- Det får vi nog se när jag kommer dit.

- Badrummet är faktiskt nyrenoverat. Jag vet inte exakt när men "ny" måste väl menas de senaste 3 åren? Men jag kan alltid kalla in en mögelhund, måste ju finnas i stan.

- Det får jag kolla närmare på när jag kommer dit.

Toppen med en liten checklista.
  • Anonym (japp)
    UngGubbeinorr skrev 2025-06-17 19:25:10 följande:

Ditt troligen största bekymmer kommande vinter kommer troligen bli snöröjning. Börja fundera på det redan nu. Kolla med grannar, de vet.. Kanske du kan leja någon pensionär med traktor som kan ta det värsta för en billig peng. Du kommer inte behöva ett gym vintertid, oavsett hur du försörjer dig.

Det ska jag göra, tack för tipset. 

Hunden får hjälpa mig snöröja också, haha. Hon älskar sånt.
  • Anonym (japp)
    Anonym (Var beredd) skrev 2025-06-17 19:50:19 följande:

Jattemodigt, och det kommer sakert att ga bra. Lite tips.

Odla en del sjalv for att dryga ut hushallskassan. Sotpotatis ar enkelt och gar att lagra i flera manader, sa om du plotsligt blir insnoad ett par veckor sa har du i lager att ta av. Odla sant som du faktiskt ater och inte nan modefluga fran internet, for gillar du t ex. inte artichoke sa ar det ju ingen ide att odla det.

Se till att ha alternativa varmekallor om strommen gar pa vintern, och aven matlagningsmojligheter som inte kraver strom. Det kan ta lang tid innan strommen kommer tillbaka, sa du maste kunna halla dig varm och kunna laga mat under tiden.

Ha ett litet prepperlager med makrill och andra konserver, lite torrvaror osv. ifall du blir insnoad eller pa annat vis inte kan ta dig till affaren en langre tid. Och hundmat saklart till hunden.

Har du eget vatten maste du kolla att det ar tjanligt som dricksvatten.

Hall aven utkik efter skadedjur sasom moss, for att snabbt kvava problemet i sin linda. Ju snabbare desto battre, ju langre man skjuter pa det desto varre blir problemet och desto langre tar det att atgarda.

Presentera dig for dina narmaste grannar och se till att ha god grannsamja. Grannar ar guld varda ute pa vischan och ar de som kan komma till undsattning snabbast om nagot skulle handa.

Tack!

Bra idé med odling. Jag vet inte vad man kan odla så högt upp, men tydligen är sötpotatis ingen bra idé. Jag läste faktiskt om sötpotatsodling häromdagen, var nån tidning som hade ett reportage. Det är tydligen svårodlat även i södra i Sverige pga klimat och jordmån. Men ska definitivt undersökas!
  • mormor 1965

Du tog alltså ett banklån för att köpa huset? Hur ger banken lån om man inte har jobb?

• Anonym (japp)
    mormor 1965 skrev 2025-06-19 16:11:40 följande:

Du tog alltså ett banklån för att köpa huset? Hur ger banken lån om man inte har jobb?

Nej, det gjorde jag inte, och, jag har ett jobb, här, inte där. 
  • Anonym (L)

När kan du åka och titta på huset?

Jag har lagt till din tråd i favoriter för det är här verkligen spännande.  

Jag uppfattar många yngre personer i min närhet (bor i storstad) som lite passiva och rädda för att ta risker så det är kul med någon som vågar göra en sådan här grej. 

Oavsett vad som händer så lär det bli en erfarenhet som du kommer att lära dig mycket av. Det kan förändra ditt liv som kan ta en helt ny riktning. 

När jag var yngre gjorde jag en del lite galna grejer och bodde utomlands i längre perioder. Det stärker självförtroendet att utsätta sig för utmaningar och ta sig igenom dem.  

Svar på tråden Jag ångest-köpte ett hus...