Lön före midsommar?
Finns det någon som får det?
Jobbar inte själv i nuläget utan är mest nyfiken.
Finns det någon som får det?
Jobbar inte själv i nuläget utan är mest nyfiken.
Jag är statsanställd och det är med största sannolikhet tämligen lika för hela min arbetsplats (över 4.500 personer) och andra som också är statsanställda och på min spec står det utbetalningsdag 25 juni.
Aldrig fått lön dagen innan midsommarafton om det inte varit så att den 25 infallit under midsommarhelgen.
Har bara jobbat privat på olika företag tidigare.
Barnbidraget däremot borde betalas ut 19:e juni eftersom den 20:e inte är en bankdag.
Jag är statsanställd och det är med största sannolikhet tämligen lika för hela min arbetsplats (över 4.500 personer) och andra som också är statsanställda och på min spec står det utbetalningsdag 25 juni.
Aldrig fått lön dagen innan midsommarafton om det inte varit så att den 25 infallit under midsommarhelgen.
Har bara jobbat privat på olika företag tidigare.
Barnbidraget däremot borde betalas ut 19:e juni eftersom den 20:e inte är en bankdag.
Jobbar inom privatnäringsliv, en helt normal arbetsgivare. Vi betalar ut lön nästa vecka den 25:e.
Midsommar infaller mellan 19:e till 25:e, enda gången man får lön "innan" midsommar är om den 25:e infaller på midsommarafton eller midsommarhelgen.
Finns ingen större normal arbetsgivare som bjuder på ränta i 5-6 dagar...
Jag har alltid fått min lön den 25e, om den 25e inte är midsommarafton, då får jag 24e. Det är inte som till jul, då jag alltid får lönen tre vardagar innan julafton.
I år ligger Midsommar så pass tidigt att den inte påverkar gängse rutin kring löneutbetalning överhuvudtaget. Jag jobbar statligt nu, vi får 25e.
Har jobbat kommunalt innan, där kunde det variera (vilket är okej enligt avtalet) men vissa hade 25e, vissa 27e.
Arbetsgivare som inte är bundna av kollektivavtal gör förstås som de vill.
Statliga Villkorsavtalet säger så här:
15 kap. Utbetalning 3
1 § Månadsutbetalning
Individuell lön samt fasta och rörliga lönetillägg betalas ut per kalendermånad och på sådant sätt att arbetsta garen har tillgång till beloppet tidigast den tjugofemte och senast den sista dagen i den kalendermånad som beloppet hänför sig till.
Följande undantag gäller dock.
a) När den tjugofemte infaller på en lördag eller på långfredagen får utbetalningen göras den tjugo fjärde
b) När midsommarafton infaller den tjugotredje, tjugofjärde eller tjugofemte får utbetalningen i juni göras dagen före midsommarafton.
c) I december får utbetalningen göras tidigast den tjugoförsta.
Kollektivavtalet Allmänna bestämmelser för kommun och region säger så här:
Mom. 4
Avlöningsförmåner utbetalas någon av de sista 5 dagarna i månaden, om inte andra utbetalningsdagar fastställts.
Anmärkningar
1. Om möjligt ska utbetalningsdagar för nästkommande kalenderår fastställas senast i december månad.
2. Om utbetalningsdag har fastställts till bestämt datum varje månad gäller följande.
a) Inträffar fastställd utbetalningsdag på sön- eller helgdag, ska avlöningsförmåner utbetalas andra vardagen före den fastställda utbetalningsdagen.
b) Inträffar fastställd utbetalningsdag på dag före sön- eller helgdag, ska avlönings förmåner utbetalas första vardagen före den fastställda utbetalningsdagen.
3. Arbetstagarorganisation kan påkalla lokal förhandling om angivna utbetalningsdagar.