• Anonym (Ts)

Lön före midsommar?

Finns det någon som får det?

Jobbar inte själv i nuläget utan är mest nyfiken. 

• Svar på tråden Lön före midsommar?
  • Anonym (M)

Svårt att tro. Brukar vara den 25 eller 27. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2025-06-18 10:51:19 följande:

Svårt att tro. Brukar vara den 25 eller 27. 

Tänker också så men läste detta när jag googlade:

Ja, din lön kommer troligtvis att betalas ut före midsommar. Midsommarafton infaller den 20 juni 2025, som är en fredag, och många arbetsgivare betalar ut lönen dagen innan om den 25:e infaller på en helgdag eller dagen före en helgdag. Om din lön normalt betalas ut den 25:e, och den 25:e infaller på en helgdag, så ska lönen betalas ut den sista bankdagen före. Eftersom midsommarafton är en helgdag, och det är ovanligt att få lön på en helgdag, så kommer din lön troligtvis betalas ut senast den 19 juni, dagen innan midsommarafton. 
  • Anonym (Madeleine)

Vid midsommar och jul  brukar lönen vanligen komma vardagen före. Så ja, man får lönen vanligen på fredag iår. 

Sedan finns det säkert arbetsplatser som inte har så, men det är det vanligaste. Folk ska ha pengar art shoppa för inför midsommar (och jul).

• Anonym (Linda)

Nej. Får lön den 25 oavsett... endast lönen på jul som kommer den 22/23 december beroende på veckodag/röda dagar. 

Så har det sett ut i alla år jag jobbat oavsett arbetsplats 

• Anonym (Madeleine)
    Anonym (Ts) skrev 2025-06-18 10:56:09 följande:

Ja, din lön kommer troligtvis att betalas ut före midsommar. Midsommarafton infaller den 20 juni 2025, som är en fredag, och många arbetsgivare betalar ut lönen dagen innan om den 25:e infaller på en helgdag eller dagen före en helgdag. Om din lön normalt betalas ut den 25:e, och den 25:e infaller på en helgdag, så ska lönen betalas ut den sista bankdagen före. Eftersom midsommarafton är en helgdag, och det är ovanligt att få lön på en helgdag, så kommer din lön troligtvis betalas ut senast den 19 juni, dagen innan midsommarafton. 
    Den 20 är ingen helgdag, och midsommar är på den 21. Så lönen kommer att betalas ut fredag den 20, viilet är sista bankdagen före midsommar. 
  • Anonym (.)

Ditt google-svar verkar inte se skillnad på 20e/25e.
    Den 25e infaller en helt vanlig onsdag och lönen betalas alltså ut just då, inte 6 dagar tidigare för att det är midsommar 5 dagar tidigare. 

De som får sin lön den 20e däremot (samt barnbidrag) får detta den 19e.

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2025-06-18 11:01:01 följande:

De som får sin lön den 20e däremot (samt barnbidrag) får detta den 19e.

Fick för mig att midsommarafton är 20e. 
    Alla får alltså sina pengar ordinarie datum i juni.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2025-06-18 10:56:09 följande:

Fast så är inte fallet. Den 25 är en onsdag. En helt vanlig onsdag.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Linda) skrev 2025-06-18 10:57:47 följande:

Nej. Får lön den 25 oavsett... endast lönen på jul som kommer den 22/23 december beroende på veckodag/röda dagar. 

Så har det sett ut i alla år jag jobbat oavsett arbetsplats 

Och på midsommar. 
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (M) skrev 2025-06-18 11:09:49 följande:
    Fast så är inte fallet. Den 25 är en onsdag. En helt vanlig onsdag.
    Ja, och midsommar är helgen före. Man får pengarna före midsommar även om ordinarie löneutbetalningadag infaller en vanlig dag. 
Svar på tråden Lön före midsommar?