Egon den stora skrev 2025-06-19 09:44:37 följande:
Du har svaret i din egen ts.
En bil kan inte vara "vår " . Ett fordon kan bara ha en ägare så det är den personen som bestämmer.
Är det din man som äger den och han tycker att det är ok så lånar dom ju inte den utan att fråga om lov utan dom har fått ett medgivande till att använda den.
Problemet är alltså att du och din man inte har samma åsikt och inte barnen.
Diskutera hur ni vill ha det och kom överens med varandra, sen kan ni berätta för barnen hur ni vill att det ska vara, tex att dom inte alls får använda bilen eller att dom får använda den om dom tankar, eller något helt annat.
Tycker detta är ovidkommande, vem som står som ägare på bilen, den är vår, oavsett vem som är ägare på pappret för att kunna teckna en försäkring osv.
Jag blir förvånad (eller inte egentligen kanske) hur olika uppfostran och syn på saker man kan ha. Jag tror på uppfostran där man beter sig respektfull och tacksamt. Inte tar saker för givet. Att man gör rätt för sig. Men som sagt, man uppfostrar olika och det är en utmaning när familjer ska slås ihop. En sak som jag tycker är självklar är för en annan inte alls lika självklar och tvärtom.
Jag och mannen får diskutera igenom detta (igen) ordentligt, och bestämma hur vi tillsammans vill ha det, det är ge och ta här som gäller förstås. Och sen förmedla detta. Tex, vi vill att ni frågar om ni får låna bilen, oftast går det bra, men vi vill ha frågan först, bilen ska lämnas tillbaka i samma skick som när den togs dvs inte massa skräp och tomburkar kvar i den. Kör ni längre sträckor, tanka upp den. Bara för vi inte är hemma, innebär inte automatiskt att bilen är fri att nyttja.
Detta handlar inte om att de inte får låna bilen och det uppfattats så, utan det handlar om frågan innan som jag tycker är huvudpunkten. Tacket efteråt får jag väl klara mig utan. Det handlar inte heller om mina eller dina barn, samma regler gäller självklart för alla barn omkring oss.