• Anonym (Suck)

Är det bara jag som blir irriterad när bonusbarnen lånar vår bil utan att fråga?

Jag behöver verkligen ventilera detta. Varje gång mina bonusbarn är hemma på besök, lånar de vår bil utan att fråga om lov, ofta när vi är bortresta och de är hemma hos oss själva. Det är inte bara det att de tar bilen, de tankar den sällan och tackar aldrig för lånet.

Jag tycker att det är en självklarhet att man alltid frågar om lov när man lånar andras saker, oavsett hur nära man är. Min man tycker att det är okej och att de inte behöver fråga, men jag känner mig verkligen frustrerad över detta. Är det någon annan som har liknande erfarenheter eller tips på hur man kan hantera detta?

• Svar på tråden Är det bara jag som blir irriterad när bonusbarnen lånar vår bil utan att fråga?
  • Egon den stora

Du har svaret i din egen ts.
    En bil kan inte vara "vår " . Ett fordon kan bara ha en ägare så det är den personen som bestämmer. 
    Är det din man som äger den och han tycker att det är ok så lånar dom ju inte den utan att fråga om lov utan dom har fått ett medgivande till att använda den. 
    Problemet är alltså att du och din man inte har samma åsikt och inte barnen. 
    Diskutera hur ni vill ha det och kom överens med varandra, sen kan ni berätta för barnen hur ni vill att det ska vara,  tex att dom inte alls får använda bilen eller att dom får använda den om dom tankar, eller något helt annat. 

• Anonym (Tonårsmorsa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-19 10:01:44 följande:

Det är aldrig någon som skriver sådana här trådar när det handlar om de egna barnen, det är alltid om bonusbarnen.
    Mina barn och andras ungar.

Är nog endel trolltrådar. Men det är komplicerat med relationen till bonusbarn. Jag har själv ett i tonåren härhemma som inte har vuxit upp med mig. Är i slutändan pappan som är vårdnadshavaren även om vi alltid diskuterar först. Jag bestämmer dock över mina egna saker.
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Suck) skrev 2025-06-18 13:38:31 följande:
    Är det bara jag som blir irriterad när bonusbarnen lånar vår bil utan att fråga?

Jag behöver verkligen ventilera detta. Varje gång mina bonusbarn är hemma på besök, lånar de vår bil utan att fråga om lov, ofta när vi är bortresta och de är hemma hos oss själva. Det är inte bara det att de tar bilen, de tankar den sällan och tackar aldrig för lånet.

Jag tycker att det är en självklarhet att man alltid frågar om lov när man lånar andras saker, oavsett hur nära man är. Min man tycker att det är okej och att de inte behöver fråga, men jag känner mig verkligen frustrerad över detta. Är det någon annan som har liknande erfarenheter eller tips på hur man kan hantera detta?

Kompromissa med pappan. Välj det som är viktigast för dig: är det att de ber om lov, tankar eller tackar?
  • Anonym (Suck)
    Egon den stora skrev 2025-06-19 09:44:37 följande:

Du har svaret i din egen ts.
    En bil kan inte vara "vår " . Ett fordon kan bara ha en ägare så det är den personen som bestämmer. 
    Är det din man som äger den och han tycker att det är ok så lånar dom ju inte den utan att fråga om lov utan dom har fått ett medgivande till att använda den. 
    Problemet är alltså att du och din man inte har samma åsikt och inte barnen. 
    Diskutera hur ni vill ha det och kom överens med varandra, sen kan ni berätta för barnen hur ni vill att det ska vara,  tex att dom inte alls får använda bilen eller att dom får använda den om dom tankar, eller något helt annat. 

Tycker detta är ovidkommande, vem som står som ägare på bilen, den är vår, oavsett vem som är ägare på pappret för att kunna teckna en försäkring osv.

Jag blir förvånad (eller inte egentligen kanske) hur olika uppfostran och syn på saker man kan ha. Jag tror på uppfostran där man beter sig respektfull och tacksamt. Inte tar saker för givet. Att man gör rätt för sig. Men som sagt, man uppfostrar olika och det är en utmaning när familjer ska slås ihop. En sak som jag tycker är självklar är för en annan inte alls lika självklar och tvärtom. 

Jag och mannen får diskutera igenom detta (igen) ordentligt, och bestämma hur vi tillsammans vill ha det, det är ge och ta här som gäller förstås. Och sen förmedla detta. Tex, vi vill att ni frågar om ni får låna bilen, oftast går det bra, men vi vill ha frågan först, bilen ska lämnas tillbaka i samma skick som när den togs dvs inte massa skräp och tomburkar kvar i den. Kör ni längre sträckor, tanka upp den. Bara för vi inte är hemma, innebär inte automatiskt att bilen är fri att nyttja. 

Detta handlar inte om att de inte får låna bilen och det uppfattats så, utan det handlar om frågan innan som jag tycker är huvudpunkten. Tacket efteråt får jag väl klara mig utan. Det handlar inte heller om mina eller dina barn, samma regler gäller självklart för alla barn omkring oss. 

• Anonym (Tonårsmorsa)
    Tom Araya skrev 2025-06-19 10:42:17 följande:

Det är ju din bil också, då kan han inte ha egna regler för detta.

Håller med. Men detsamma gäller ju henne, att hon inte ensam kan bestämma över bilen. Kommer man inte äverens får man kompromissa.
  • Anonym (hantera)
    Anonym (Suck) skrev 2025-06-19 11:15:17 följande:

Tycker detta är ovidkommande, vem som står som ägare på bilen, den är vår, oavsett vem som är ägare på pappret för att kunna teckna en försäkring osv.

Jag blir förvånad (eller inte egentligen kanske) hur olika uppfostran och syn på saker man kan ha. Jag tror på uppfostran där man beter sig respektfull och tacksamt. Inte tar saker för givet. Att man gör rätt för sig. Men som sagt, man uppfostrar olika och det är en utmaning när familjer ska slås ihop. En sak som jag tycker är självklar är för en annan inte alls lika självklar och tvärtom. 

Jag och mannen får diskutera igenom detta (igen) ordentligt, och bestämma hur vi tillsammans vill ha det, det är ge och ta här som gäller förstås. Och sen förmedla detta. Tex, vi vill att ni frågar om ni får låna bilen, oftast går det bra, men vi vill ha frågan först, bilen ska lämnas tillbaka i samma skick som när den togs dvs inte massa skräp och tomburkar kvar i den. Kör ni längre sträckor, tanka upp den. Bara för vi inte är hemma, innebär inte automatiskt att bilen är fri att nyttja. 

Detta handlar inte om att de inte får låna bilen och det uppfattats så, utan det handlar om frågan innan som jag tycker är huvudpunkten. Tacket efteråt får jag väl klara mig utan. Det handlar inte heller om mina eller dina barn, samma regler gäller självklart för alla barn omkring oss. 

Exakt detta är det ju ni behöver göra i alla såna här frågor. 
  • Anonym (H)

Självklart frågar man först OCH tankar. 

"Råka" ta med dig bilnycklarna när ni reser bort. 

• Anonym (hantera)
    Anonym (H) skrev 2025-06-19 13:49:55 följande:

Självklart frågar man först OCH tankar. 

"Råka" ta med dig bilnycklarna när ni reser bort. 

Det beror ju helt på vad man har för överenskommelse. 

Man kan lika gärna ha upplägget att det är ok att använda bilen utan att fråga, och okej att inte tanka.
  • Anonym (H)
    Anonym (hantera) skrev 2025-06-19 14:03:52 följande:
    Det beror ju helt på vad man har för överenskommelse. 

Man kan lika gärna ha upplägget att det är ok att använda bilen utan att fråga, och okej att inte tanka.
    Om så hade varit fallet så hade väl TS inte skrivit här??
  • Anonym (hantera)
    Anonym (H) skrev 2025-06-19 15:30:00 följande:
    TS verkar inte vara överens med sin man om hur detta ska hanteras. Det löser det ju bäst sinsemellan. Men vilken lösning som är den rätta är ju knappast självklart eftersom det är något man kan tycka väldigt olika om. Precis som TS och henens man tycker olika. 
  • Egon den stora
    Anonym (H) skrev 2025-06-19 15:30:00 följande:
    Jag tror att så är fallet fast ts är inte nöjd med det.  Det är ju dom två vuxna som behöver komma överens först och inte skylla på bonusbarn vilket verkar vara det första man gör på denna sida. 
    Det verkar ju inte ens som att ts äger bilen.
Svar på tråden Är det bara jag som blir irriterad när bonusbarnen lånar vår bil utan att fråga?