Anonym (Inte kul) skrev 2025-06-23 11:36:35 följande:
Ja det är verkligen en speciell situation...
Vi har snackat en del över helgen om hur detta ska lösas, men inte kommit fram till något vettigt tyvärr. Jag har föreslagit några punkter som jag mer eller mindre kräver att sambon tar med dottern. 1. Jag vill gärna veta när hon kommer och hur länge om tänkt stanna. 2. Alla som bor här hjälper till att städa. 3. Alla som bor här och har en inkomst delar på matkostnader. 4. Inget distansjobb vid middagsbordet. 5.
Skulle kunna göra listan mycket längre, men får prioritera det som känns viktigast.
Detta upplägg fanns innan jag kom in i bilden, inget som eg sambon gillade ens då, men "stod ut" med det. Trodde i min enfald att detta inte skulle fortsätta när vi flyttade in, men tji fick jag. Inget förändrades där. Ingen respekt alls. Hon tycker att det är skönt att vara i sitt gamla hem under sommarmånaderna. Vi pratade om det, men inte kommunikation med dottern, tyvärr.
Just nu är tösen faktiskt inte här några dagar, men hon kommer nog snart tillbaka. Det är just det där "nog" som jag tycker är jobbigt, att inte veta.
Hur det står till med på hemmafronten för tösen är eg sambon inte så orolig för och tycker inte att han vill lägga sig i. Det är deras upplägg tycker han. De bor på varsitt håll på somrarna. Umgås inte tillsammans med vänner, han hänger med sina och hon med de få hon har. Han gillar att vara ute och festa med sina kompisar, hon gör inte det. Det är så konstigt upplägg, jag fattar det inte alls. Hade detta varit min dotter hade jag starkt ifrågasatt deras relation, men känner att detta är utanför mitt ansvar.
Jag förstår dig verkligen TS! Jag hade blivit helt tokig av ett sådant upplägg, att behöva bo med ett vuxet bonusbarn 3 månader om året. Vuxet bonusbarn som dessutom inte har nån fingertoppskänsla alls, som inte kan läsa av vad som är passande och inte (och som kanske dessutom också är lite lat).
Som du skriver är det ju en komplicerande faktor att upplägget med din sambos vuxna dotter fanns redan innan du och din dotter flyttade in hos honom. Som alla förstår är det ju din sambos jobb att prata med den vuxna dottern och styra upp situationen. Ett jobb han inte klarar av eftersom han räds konsekvenserna.
Då blir ju konsekvensen istället att du känner stress, frustration, får en högre arbetsbörda i hemmet samt går minus ekonomiskt vad gäller matkostnader i 3 månader varje år. Tycker din sambo att det är värt den konsekvensen som då drabbar dig? Uppenbarligen tycker han det. Men jag förstår att du älskar honom ändå och att ni trots allt har nio bra månader tillsammans varje år. Det känns ju synd att en i grunden bra relation ska gå i stöpet bara på grund av detta, så jag förstår om du inte vill flytta ut.
Så vad göra.
Med bakgrund av alla variabler i den här situationen, så är den enda möjliga lösningen (som jag kan komma på) att din sambo kompenserar dig under dessa 3 månader då den vuxna bonusdottern bor hemma. Och då menar jag rejäl kompensation i form av att han tar alla kostnader för familjen, för maten och för boendet. Alltså ALLA kostnader. Man skulle kunna se det som att du har lön under tiden du står ut med hans vuxna dotter och städar efter henne. Denna lösning kanske skulle kunna få dig att orka med de 3 jobbiga månaderna, att tänka att du iallafall får något för att stå ut med det jobbiga. Om du, på ett mjukt och försiktigt sätt, skulle lägga fram denna lösning för din sambo, vad tror du att hans svar skulle bli? Jag menar, han verkar ju lite för snäll och vek. Han kanske kan vara lite "för" snäll mot dig också om du ber honom att vara det?