Hej!
Jag är precis likadan! Mådde otroligt dåligt under graviditeten med mitt första barn. Hon var väldigt planerad och jag längtade sååååå efter att få bli mamma, men jag blev helt personlighetsförändrad under graviditeten, mest under första trimestern. Jag ville bara få det ogjort, grät hela nätterna. Oroade mig för ALLT som går att oroa mig för och avskydde känslan att vara gravid. Känner igen känslan av att ångesten strålar ut från bröstet, jag trodde också jag höll på att bli galen.
Jag insåg långt senare att jag fick en depression och att det bara var hjärnspöken, men just där och då kändes känslorna så riktiga!!
Med facit nu, sju år senare, så inser jag att hormonerna kan ställa till det rejält.
Jag älskar att vara mamma!! Skulle inte göra det ogjort för allt i världen!!
Jag är gravid igen nu med barn nr två, väntade länge innan jag vågade försöka just pga att jag minns den förra graviditeten som ett helvete. Och vet du? Det är precis likadant den här gången. Trots att jag vet att jag älskar att vara mamma och vet hur allt ska bli. Men nu är jag mer öppen med att jag mår dåligt, speciellt till min barnmorska som kan koppla in en psykolog direkt när jag behöver det. Även för vänner och familj är jag ärlig med hur jag känner och det hjälper mycket. Förra gången bet jag ihop och försökte ha en lycklig fasad utåt som alla jävlar verkar ha, och då blev det mycket värre.
Nu är jag i vecka 20 och mår bättre, men jag är inte glad över graviditeten. Fast vi försökt och längtat i ett år innan jag fick ett plus. Jag hatar att min kropp förändras, att den inte orkar, att jag mår illa, att jag är trött.... Men jag vet att det inte är mina riktiga tankar som styr, och försöker tänka på annat när dom kommer.
Håll ut!!! Du fixar det här
Men sök hjälp hos din barnmorska, helst vid inskrivningen om du inte varit där ännu.