• Anonym (Bonusmamma)

Ställa krav att fullfölja gymnasiet

Mitt bonusbarn blir 25 i år och har fortfarande inte studerat klart på gymnasiet. 

Jag anser att det är viktigt att detta görs. När hon blir 30 så kommer dom betygen hon har inte räknas längre. Man har typ 10 år på sig att påbörja sina gymnasiestudier och sedan avsluta detta. Ämnen hon läst tidigare kommer hon då få läsa om, ifall hon vill ha en examen. I min värld så är gymnasiet det lägsta som är rimligt att ha. Om hon väljer att läsa 2-3 kurser om året struntar jag i eller om hon väljer att studera heltid.

Hennes pappa bryr sig inte utan säger att hon är vuxen och att jag ska låta henne vara. Att låta henne vara är bekvämt nu. Samhället är förändras hela tiden, samhällets utveckling har aldrig tidigare gått snabbare, det betyder att jobb kommer att försvinna och det kommer komma nya. Då måste hon ju kunna vidareutbilda sig om det behövs, då är det inte så roligt att börja läsa gymnasiet när man är kanske 45. Har inget krav på henne i övrigt.

Är detta för mycket begärt? 

• Svar på tråden Ställa krav att fullfölja gymnasiet
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Vuxen student) skrev 2025-06-21 21:40:43 följande:

Nu är det inte du som bestämmer så vad du tycker spelar inte så stor roll. Varför skulle hon behöva läsa om ämnen hon redan läst? Jag avslutade mina gymnasiestudier när jag var 37 år gammal, det är aldrig försent. 

För att vissa ämnet går ut liksom, dom kurserna finns inte t ex. Tidigare hade dom regeln att betygen va godkända i 8 år. Nu har dom infört en annan typ av examen och då kan man ha fel kursnamn och dom får inte godkännas i den nya examen och då kan det bli så att hon får läsa om allt, det har hänt massa människor förr. Särskilt med åtta års regeln. Du såg det aldrig som något problem att bli klar med gymnasiet vid 37? Tänker att dom flesta vill studera typ något annat då. typ gå en yrkesutbildning på en yrkeshögskola eller på universitetet. Då vill man ju oftast bara hoppa på. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-06-21 21:18:44 följande:
    Nu har ju du ett jobb som det förväntas att du presterar och är duktig. Majoriteten som är estetiskt lagda har svårt att försörja sig enbart på sitt konstnärsskap, så det är inget många generellt sätt uppmuntrar till. Mycket kommer dessutom att försvinna i framtiden. Exempelvis om jag vill ha en kärlekslåt idag till min man, en riktigt smörig ballad eller vad som helst så kan jag ge en kort beskrivning till en robot och jag har en smörig ballad med vår historia på under en minut. Vill jag ha en bild så kan jag få detta på några sekunder. Det kommer inte betyda att detta kommer att försvinna helt, men det är ju bara dom som har pengar som kommer använda sig av detta. Om 20 år kommer samhället se helt annorlunda ut. Bara en sån sak som att städa hemma hos människor, varför ska man ha en människa som gör detta när nu kan ha en robot hemma som ser ut som en människa och som du kan prata med, som kan laga mat dessutom m.m varför ska du ha den typen av arbetskraft då? Vanliga butiker försvinner mer och mer, det finns problem idag med självscanning, men detta kommer ju att utvecklas. Då kan det vara bra att ha en utbildning. Åtminstone gymnasiet 
    Vad jobbar du själv med och hur ser det yrket ut om 20 år tror du? 

Om 20 år har en hel del nya yrken dykt upp på marknaden och skolsystemet har förändrats  gånger på nytt ,  Dina egna betyg och utbildning kan anses vara gammalt och omodernt. 

Om 20 år har denna dotter andra förutsättningar,  har samlat.på sig arbetslivserfarenhet och medan du går i pension har hon många år att göra exakt vad hon vill med.

En stor majoritet av dagens yrken dessutom bekostar både skola, körkort och yrkesutbildning numera just för att fånga upp alla som inte kunnat avsluta sin skolgång.  

Sen rent krasst.. om 5 år kan du vara med om en olycka eller blir så sjuk  som gör att du inte längre kan jobba med det yrke du har utan tvingas skaffa ett anpassat yrke .. hur mycket är din utbildning värd då?
  • Anonym (Bonusmamma)
    Fjäril kär skrev 2025-06-21 22:50:36 följande:
    Vad jobbar du själv med och hur ser det yrket ut om 20 år tror du? 

Om 20 år har en hel del nya yrken dykt upp på marknaden och skolsystemet har förändrats  gånger på nytt ,  Dina egna betyg och utbildning kan anses vara gammalt och omodernt. 

Om 20 år har denna dotter andra förutsättningar,  har samlat.på sig arbetslivserfarenhet och medan du går i pension har hon många år att göra exakt vad hon vill med.

En stor majoritet av dagens yrken dessutom bekostar både skola, körkort och yrkesutbildning numera just för att fånga upp alla som inte kunnat avsluta sin skolgång.  

Sen rent krasst.. om 5 år kan du vara med om en olycka eller blir så sjuk  som gör att du inte längre kan jobba med det yrke du har utan tvingas skaffa ett anpassat yrke .. hur mycket är din utbildning värd då?

Krasst så är det såhär att jag med min utbildning idag kan få en ny kandidat på 1,5 års akademiska studier, jag har en master och en kandidat inom ett annat område plus att jag alltid läser på minst halvtid. Så jag är inte personen som är rädd för studier. 

Min utbildning har jag svårt att se att den skulle bli omodern då jag konstant studerar utöver mitt arbete. Jag har inga förväntningar på att hon ska studera som jag, att hon ens ska läsa vidare efter gymnasiet. Men att ha gått ut gymnasiet är lika självklart idag som att gå ut grundskolan 

• Anonym (Vuxen student)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-06-21 21:54:45 följande:
    För att vissa ämnet går ut liksom, dom kurserna finns inte t ex. Tidigare hade dom regeln att betygen va godkända i 8 år. Nu har dom infört en annan typ av examen och då kan man ha fel kursnamn och dom får inte godkännas i den nya examen och då kan det bli så att hon får läsa om allt, det har hänt massa människor förr. Särskilt med åtta års regeln. Du såg det aldrig som något problem att bli klar med gymnasiet vid 37? Tänker att dom flesta vill studera typ något annat då. typ gå en yrkesutbildning på en yrkeshögskola eller på universitetet. Då vill man ju oftast bara hoppa på. 
    Jag har aldrig hört att ens betyg bara skulle vara giltiga i åtta år, det låter påhittat. Vad babblar du om? Självklart kan man byta ut gamla kurser mot nya, det finns ju en motsvarighet. Jag hade t.ex godkänt i matte A och B men IG i matte C och D. När jag tentade upp fanns inte matte C och D längre så jag fick tenta matte 3 och 4 för det är motsvarigheten. Innehållet hade ändrats något så jag fick läsa in typ 20 sidor först det tog några dagar. 

Nej, varför skulle det vara ett problem? Jag behövde inte min gymnasieexamen förrän jag var 37. Jag ville läsa på universitetet det var därför jag läste upp gymnasiet. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Vuxen student) skrev 2025-06-21 23:33:04 följande:
    Jag har aldrig hört att ens betyg bara skulle vara giltiga i åtta år, det låter påhittat. Vad babblar du om? Självklart kan man byta ut gamla kurser mot nya, det finns ju en motsvarighet. Jag hade t.ex godkänt i matte A och B men IG i matte C och D. När jag tentade upp fanns inte matte C och D längre så jag fick tenta matte 3 och 4 för det är motsvarigheten. Innehållet hade ändrats något så jag fick läsa in typ 20 sidor först det tog några dagar. 

Nej, varför skulle det vara ett problem? Jag behövde inte min gymnasieexamen förrän jag var 37. Jag ville läsa på universitetet det var därför jag läste upp gymnasiet. 
    Det är inte hittepå däremot har det ändrats med 8 år. Men det har blivit ändring nu från 1 juli 2025. 
  • Anonym (Vuxen student)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-06-22 00:31:38 följande:
    Det är inte hittepå däremot har det ändrats med 8 år. Men det har blivit ändring nu från 1 juli 2025. 
    Jag kollade upp det och det gällde bara att man inte får lägga till ämnen till ett slutbetyg själva betygen har alltid varit giltiga livet ut. 
  • Dexter dot com

Man får välja sina strider och det här är inte ens din strid så släpp det! Om pappan väljer att curla sönder sin dotter i stället för att låta henne ta ansvar för sin ekonomi och sluta ge henne pengar så är det hans val.

• Anonym (Pellerin)

Det sämsta för tjejen är att göra som ni och ge henne pengar. Förklara att ni inte kommer att fortsätta med det och sätt upp en betalningsplan för de lån hon inte betalat tillbaka. Så länge ni fortsätter att behandla henne som ett barn blir det svårt för henne att bli vuxen. 

• Anonym (?)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-06-21 14:26:05 följande:
    Ställa krav att fullfölja gymnasiet

Mitt bonusbarn blir 25 i år och har fortfarande inte studerat klart på gymnasiet. 

Jag anser att det är viktigt att detta görs. När hon blir 30 så kommer dom betygen hon har inte räknas längre. Man har typ 10 år på sig att påbörja sina gymnasiestudier och sedan avsluta detta. Ämnen hon läst tidigare kommer hon då få läsa om, ifall hon vill ha en examen. I min värld så är gymnasiet det lägsta som är rimligt att ha. Om hon väljer att läsa 2-3 kurser om året struntar jag i eller om hon väljer att studera heltid.

Hennes pappa bryr sig inte utan säger att hon är vuxen och att jag ska låta henne vara. Att låta henne vara är bekvämt nu. Samhället är förändras hela tiden, samhällets utveckling har aldrig tidigare gått snabbare, det betyder att jobb kommer att försvinna och det kommer komma nya. Då måste hon ju kunna vidareutbilda sig om det behövs, då är det inte så roligt att börja läsa gymnasiet när man är kanske 45. Har inget krav på henne i övrigt.

Är detta för mycket begärt? 

Och hur ska du tvinga henne att plugga? Vad händer om hon inte uppfyller dit kra? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-06-21 23:08:47 följande:

Krasst så är det såhär att jag med min utbildning idag kan få en ny kandidat på 1,5 års akademiska studier, jag har en master och en kandidat inom ett annat område plus att jag alltid läser på minst halvtid. Så jag är inte personen som är rädd för studier. 

Min utbildning har jag svårt att se att den skulle bli omodern då jag konstant studerar utöver mitt arbete. Jag har inga förväntningar på att hon ska studera som jag, att hon ens ska läsa vidare efter gymnasiet. Men att ha gått ut gymnasiet är lika självklart idag som att gå ut grundskolan 

Du jobbar alltså inte. 

Du är en som svamlar runt som förvuxen student och har miljoner i studieskulder och bittert tittar på bonusdottern som gör vad hon vill och lever ett liv som inte ens föll dig in . 

Du är helt enkelt avundsjuk på dottern som ändå har råd att göra vad hon vill  eftersom du är med pch betalar för henne. 
  • Aniiee

Och, förutom att det eventuellt påverkar din ekonomi för att hennes pappa är givmild, är det ditt bekymmer att en vuxen, arbetande kvinna med eget boende, har eller inte har en gymnasieutbildning? Uppenbarligen funkar det ju ändå för henne. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Bonusmamma)
    Fjäril kär skrev 2025-06-22 11:14:00 följande:
    Du jobbar alltså inte. 

Du är en som svamlar runt som förvuxen student och har miljoner i studieskulder och bittert tittar på bonusdottern som gör vad hon vill och lever ett liv som inte ens föll dig in . 

Du är helt enkelt avundsjuk på dottern som ändå har råd att göra vad hon vill  eftersom du är med pch betalar för henne. 

Jag studerar och jobbar hela tiden och har inte ett öre i studieskulder. Aldrig tagit ens bidraget! 

Jag har jobbat 100% hela tiden. 

• Anonym (T)

Samma Ts hade en tråd för inte alls längesen.

Blev du inte nöjd med svaren där?

• Anonym (styvförälder)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-06-22 12:58:44 följande:

Jag studerar och jobbar hela tiden och har inte ett öre i studieskulder. Aldrig tagit ens bidraget! 

Jag har jobbat 100% hela tiden. 

Som jag frågade tidigare, vad är det för pengar din sambo/ni hjälpt henne med?
    Du skriver att ni hjälpt henne med pengar till bostad.
    Är det till hyra eller t ex en insats på en bostadsrätt?
    Lånar ni ut mycket pengar till annat också eller är det just till boende?
    Ser inte att du skrivit om andra pengar än just till bostaden.
    Är det till hyra är det ju tokigt om hon inte klarar den på sin lön.
    Är det till en insats är det ju lite annorlunda.
    Påverkar det er gemensamma ekonomi att din sambo ger henne pengar måste ni ju ha ett allvarligt samtal, är det sambons pengar som inte påverkar era delade utgifter och liv är det ju mannen beslut om han vill låna pengar till dottern.
    Hon bor ju själv och har ett jobb så det enda som du kan påverka är ju om att din sambo ger henne pengar som påverkar eran gemensamma ekonomi, inte om det är hans pengar utöver det.

Hur länge har du varit ihop med mannen? bodde ni ihop när dottern bodde hemma? 
    eller flyttade ni ihop efter att hon flyttat?
  • Anonym (M)
    Anonym (T) skrev 2025-06-23 01:08:26 följande:

Samma Ts hade en tråd för inte alls längesen.

Blev du inte nöjd med svaren där?

Japp, känner också igen det. 

De bor kanske i Trollhättan?

• Michael 310

Håller med om att en gymnasieexamen är att föredra men det är faktiskt inte omöjligt att klara sig bra utan. Allt beror på om man är villig att anstränga sig eller inte. 

• Jemp

Vad tänker du att du har för mandat att kräva saker av en vuxen människa som inte bor med er? 

Svar på tråden Ställa krav att fullfölja gymnasiet