• Anonym (Mio)

Att sättas på mute under natten

Tycker du att det är okej att din särbo sätter dig på mute under natten? Båda lider av ångest.

Den ena säger alltid "ring om du behöver, oavsett tid", medan den andra berättade att hen numera mutar alla samtal och sms under natten.

• Svar på tråden Att sättas på mute under natten
  • Anonym (Mio)

Det är min särbo som kontaktar mig, inte tvärtom. Hen tog illa vid sig och därför frågar jag här för att få andras syn på det.

• Anonym (Em)

Hade förväntat mig att min särbo sa något om saken istället för att sätta på mute. 

• Xenia

Jag fattar inte, jag har aldrig mobilen med i sovrummet. På natten ska man sova, inte prata i telefon. När jag vaknat kollar jag efter ev sms och missade samtal.

Eller är det jag som är avvikande här?

• Anonym (d)
    Anonym (Mio) skrev 2025-06-23 13:36:44 följande:

Det är min särbo som kontaktar mig, inte tvärtom. Hen tog illa vid sig och därför frågar jag här för att få andras syn på det.

Ge EN chans till, och säg att plingar det i tid och otid så är det mute som gäller i framtiden.
    Nattetid hör man bara av sig om det är akut på riktigt.
  • Anonym (d)
    Xenia skrev 2025-06-23 14:01:12 följande:

Jag fattar inte, jag har aldrig mobilen med i sovrummet. På natten ska man sova, inte prata i telefon. När jag vaknat kollar jag efter ev sms och missade samtal.

Jag har larmet på mobilen så att jag kommer upp på morgonen.
    Har den alltid på ljudlöst nattetid, för alla.
  • Anonym (E)

Ok, det jag skrev ovan gäller ändå. Du gör helt rätt. 
  • burleskburkläsk
    Queen81 skrev 2025-06-23 12:13:03 följande:

Jag släpper fram samtal från barnens pappa när de är där, samt dotterns nummer. I övrigt är den på ljudlös. Jag vaknar väldigt lätt och har otroligt svårt att somna om sen. Och utan sömn blir jag knäpp.

Har funderat lite på det där med att sjukhus, polis och sånt nog ringer från skyddat nummer och det är lite jobbigt för på natten missar jag ju det. Har tänkt att jag kanske borde ha ljudet igång. 

Kan vara smart och spårar det ur så kan man ju ändra det tillbaka! 😃
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (sömn)
    Xenia skrev 2025-06-23 14:01:12 följande:

Jag gör detsamma.

De enda samtal jag skulle ta under natten är om det händer nåt akut med någon närstående eller om nåt av mina halvstora barn behöver hjälp eller hämtas när de är ute sent. 
  • Plupp73

Det är min särbo som kontaktar mig, inte tvärtom. Hen tog illa vid sig och därför frågar jag här för att få andras syn på det
    Jag tycker att du har rätt att värna din sömn och sätta mobilen på tyst läge.

• Anonym (Va?)

Min mobil ligger på nedervåningen på nätterna, sovrummet på övervåningen. Man ringer väl inte folk på natten om man inte behöver skjuts till akuten 

• Fiona M

Sömn är otroligt viktigt för att fungera, än mer så när man inte mår bra. 

Tänk att du måste ta hand om sig själv innan du kan hjälpa andra, som på planet med syrgasmasken.

• Anonym (N)

Antar att du har försökt att prata med henom först.
    1. Prata
    2. Mute 
    3. Dumpa 

Gäller båda relationer och vänner...
  • Anonym (J)

Jag har min telefon på ljudlös förutom maken och barnen, jag har även inställningen så att ringer man 2 gånger direkt efter varandra så går det igenom.

Jag tycker inte att det är ok att ringa folk nattetid men har du sagt till särbo att det rings för mycket innan du sa att du stängt av ljudet? Jag förstår absolut varför, men har ni pratat om det?

• Anonym (N)
    Anonym (J) skrev 2025-06-23 18:02:48 följande:

Jag har min telefon på ljudlös förutom maken och barnen, jag har även inställningen så att ringer man 2 gånger direkt efter varandra så går det igenom.

Jag tycker inte att det är ok att ringa folk nattetid men har du sagt till särbo att det rings för mycket innan du sa att du stängt av ljudet? Jag förstår absolut varför, men har ni pratat om det?

Att det går igenom om man ringer 2 eller flera gånger efter varandra hjälper knappast om problemet är just att personen ringer hela tiden utan att någonting viktigt har hänt.
Svar på tråden Att sättas på mute under natten