• Anonym (Mio)

Att sättas på mute under natten

Tycker du att det är okej att din särbo sätter dig på mute under natten? Båda lider av ångest.

Den ena säger alltid "ring om du behöver, oavsett tid", medan den andra berättade att hen numera mutar alla samtal och sms under natten.

• Svar på tråden Att sättas på mute under natten
  • Anonym (N)

Det är okej att sätta en person på mute som ringer regelbundet mitt på natten.

• EpicF
    Anonym (Mio) skrev 2025-06-23 10:14:59 följande:
    Det är på grund av särbon som det mutas öht. Barnen, deras pappa, samt föräldrarna är de enda som går igenom.
    Är du den särbon som blir satt på mute på natten? Det är bara att acceptera att din särbo tycker dennes sömnen viktigt pga sin ångest (eller oavsett). För ja, det är ok och ska accepteras. 

Är du den som har satt din särbo på mute så talar du om för honom att din är otroligt viktigt pga ångest. 

Hela diskussion är en icke-diskussion då man bara får acceptera att folk inte vill ha telefonsamtal/sms på natten. 
  • Anonym (sömn)
    Anonym (Mio) skrev 2025-06-23 09:51:29 följande:
    Att sättas på mute under natten

Tycker du att det är okej att din särbo sätter dig på mute under natten? Båda lider av ångest.

Den ena säger alltid "ring om du behöver, oavsett tid", medan den andra berättade att hen numera mutar alla samtal och sms under natten.

Absolut, sömnen är viktig. Skulle inte vilja att någon tog för vana att ringa under nätterna. Och även om nån skulle säga till mig att det är okej att jag ringer, så måste jag ändå få säga nej till att andra ringer mig. Man måste få ha sina egna behov, oavsett vad andras behov är. 

Jag kan också tycka att en partner inte ska vara den enda man vänder sig till med sin ångest eller liknande. Viktigt att ha andra såna kontakter, för bådas skull. 
  • Lynx123

Själv stänger jag alltid av telefonen när jag ska sova. Min mamma och min partner är undantagen, men om min partner började höra av sig mitt i natten skulle hen bli mutad också. Jag behöver min sömn.

• Queen81

Jag släpper fram samtal från barnens pappa när de är där, samt dotterns nummer. I övrigt är den på ljudlös. Jag vaknar väldigt lätt och har otroligt svårt att somna om sen. Och utan sömn blir jag knäpp.

Har funderat lite på det där med att sjukhus, polis och sånt nog ringer från skyddat nummer och det är lite jobbigt för på natten missar jag ju det. Har tänkt att jag kanske borde ha ljudet igång. 

• Plupp73

Ärligt talat hade jag satt någon på tyst läge om personen tenderade att ringa och messa nattetid. Om jag störs i min nattsömn så kan jag inte somna om, så om någon ringer nattetid så behöver det vara livshotande/någon som dött (blod, brand, död) för att det skall kännas rimligt.

Det låter ganska fruktansvärt att ha en partner som hanterar sin ångest så dåligt så att man väljer att väcka någon mitt i natten.

Till min bästa väninna säger jag "ring 24-7" om det skulle hända något, men hon skulle ju aldrig ringa om det inte just varit dödsfall eller liknande, det har alltså inte hänt. Barnen vill jag definitivt skall ringa om de inte kan komma hem tex på kvällen eller natten.
    Där är de stora undantagen för den regeln!

Jag tycker alltså att din särbo gör rätt eftersom uppenbarligen nattsömnen blir störd av ditt kontaktbehov TS

• Anonym (funderingar)

Jag tänker att om man är ett par där båda har ångestproblematik är det extra viktigt att man försöker lyfta varandra istället för att dra ner varandra. Om man har en partner som också har ångest blir det extra viktigt att man hittar egna sätt att hantera sin ångest så att ens parliv innehåller mer positiva delar än negativa delar. Det blir så lätt att man sitter och drar ner varandra. Detta är en anledning till att självhjälpsgrupper ibland hamnar fel också...lite OT.  

Men om frågan då - ja det är ok att sätta på  mute eller stör ej på natten om det inte är ett akut läge om liv och död,  någon ligger på sjukhus etc. Bra dock att informera om det i förväg som andra har skrivit i tråden. 

• Egon den stora

Det måste ju vara någon form av nödfall att ringa på natten till någon. Skulle definitivt inte uppskatta om det var en vana.  Sover jag inte så är jag inte i skick att hjälpa någon på dagen heller sen. 

• Anonym (S)

Att kräva att få ha någon som mental snuttefilt nattetid bara för att man själv är villig att vara det är självklart inte ok.
    Att ha en relation där den andre hela tiden förväntas finnas där oavsett vad är inte hälsosamt-för någon och definitivt inte för relationen...Oftast blir ju ångestproblemen på sikt inte bättre av att lägga  hanteringsstrategier utanför sig själv...snarare sämre faktiskt..

Det bästa är ju att hitta sätt att klara av den akuta ångesten på egen hand...Måste man akut prata med någon så finns det ju jourer på nätterna...

Ångest är ju inte farligt, bara extremt obehagligt

(Och ja, jag har ångestproblematik....)

• Anonym (E)

Om din sambo mutar specifikt dig så är det en tydlig signal att du måste hitta andra sätt att hantera din ångest. 

Din särbo är inte din terapeut eller jourhavande medmänniska.

Det är klart att man kan ringa om det är total kris och man känner sig suicidal men om det händer så ofta så måste du vända dig till psykiatrin för mer hållbara lösningar. 

När man har barn måste de komma främst. Jag skulle inte kunna ha en relation med en person som väcker mig om nätterna, även om det bara är i perioder, så att jag inte orkar vara den mamma jag vill dagtid.

Tro mig, jag vet vad ångest innebär. Jag har PTSD och utmattningsdepression men jag skulle inte ringa en särbo mitt i natten för att jag har ångest. Då använder jag de verktyg jag har fått av psykologen eller tar något lugnande.

Min sömn är väldigt skör och avgörande för att jag ska orka fungera så jag hade också mutat någon som ringer mig om nätterna eller helt ärligt avslutat relationen. 

Du måste som sagt hitta andra sätt att hantera din ångest. Du har ett ansvar för att ta hand om dig själv även när du är i en relation och du måste kunna visa hänsyn för din särbos psykiska hälsa också. 

Svar på tråden Att sättas på mute under natten