• Anonym (Mio)

Att sättas på mute under natten

Tycker du att det är okej att din särbo sätter dig på mute under natten? Båda lider av ångest.

Den ena säger alltid "ring om du behöver, oavsett tid", medan den andra berättade att hen numera mutar alla samtal och sms under natten.

• Svar på tråden Att sättas på mute under natten
  • burleskburkläsk
    Anonym (Mio) skrev 2025-06-23 09:51:29 följande:

Tycker du att det är okej att din särbo sätter dig på mute under natten? Båda lider av ångest.

Den ena säger alltid "ring om du behöver, oavsett tid", medan den andra berättade att hen numera mutar alla samtal och sms under natten.

Olika personer, olika behov.

Jag tycker det är ok att klicka mute på natten, det kanske behövs för att energi åt andra personen iaf finns dagtid.
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • TiAnKa

Jag har gjort så att jag ställt in att vissa samtal och meddelanden "går igenom" på nattetid, tex mina föräldrar och barn. Resten vill jag inte bli störda av. Kanske de går att göra något sådant?

• kusbölehelvete

Har det ringts/smsats mycket till särbon om nätterna? Eller bara 1 gång i månaden?
    Är det många samtal/sms så är det vettigt att stänga av ljudet, sömnen är viktig.

• Anonym (Mio)
    TiAnKa skrev 2025-06-23 10:11:56 följande:

Jag har gjort så att jag ställt in att vissa samtal och meddelanden "går igenom" på nattetid, tex mina föräldrar och barn. Resten vill jag inte bli störda av. Kanske de går att göra något sådant?

Det är på grund av särbon som det mutas öht. Barnen, deras pappa, samt föräldrarna är de enda som går igenom.
  • Anonym (Mio)
    kusbölehelvete skrev 2025-06-23 10:12:16 följande:

Har det ringts/smsats mycket till särbon om nätterna? Eller bara 1 gång i månaden?
    Är det många samtal/sms så är det vettigt att stänga av ljudet, sömnen är viktig.

I perioder, men även ett meddelande är tillräckligt för att väcka.
  • kusbölehelvete
    Anonym (Mio) skrev 2025-06-23 10:16:20 följande:
    I perioder, men även ett meddelande är tillräckligt för att väcka.
    Skulle någon störa mig om nätterna så skulle jag ha ljudet avstängt
    Men jag skulle prata med personen det gäller att jag finns där alltid men inte om nätterna, om du ringt/smsat och jag vaknar och ser det under natten så ringer jag upp, men förvänta dig inte att jag svarar mellan klockan x-x
  • Anonym (M)
    Anonym (Mio) skrev 2025-06-23 10:14:59 följande:
    Det är på grund av särbon som det mutas öht. Barnen, deras pappa, samt föräldrarna är de enda som går igenom.
    Då ringer de väl inte om natten såvida det inte är jätteviktigt. 

Mår man dåligt är det viktigt att få sova ordentligt. Ja, det är viktigt för alla. 
  • EnAnonumius

Alla är olika, så är det bara...
    För vissa är nattsömnen mycket viktig, och därför så sätter de sin mobil på "Stör Ej" läge eller "Mute".

Det är en distinkt skillnad mellan "Mute" och "Stör Ej".

"Mute" det är att man stänger av hägtalaren tillfölligt på mobilen tills man slår på det igen.

"Stör Ej" s kan man välja hur det skall vara.. Man väljer tider när det skall vara tyst, och man kan även välja vilka nummer man vill ha som undantag för som blir genomsläppta fast  "Stör Ej"-läget" är aktiverat.

Om särbo A vill ha en sammanhängande sömn så får man respektera detta, Sambo B som tycker att man kan ringa och störa hen mitt i natten, kan inte anse att Sambo A skall också ha detta. Man är som sagt olika som person.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fred)

Framförallt är det inte ok att ringa någon nattetid. 
Svar på tråden Att sättas på mute under natten