Min flickvän ljög om något allvarligt – jag vet inte om jag kan förlåta det
Jag skulle vilja berätta min historia och höra vad ni andra tycker. Det här är en jobbig situation som rör både svek, gamla relationer och ärlighet.
Jag blev tillsammans med en tjej för cirka sex månader sedan. Vi är båda i 20-årsåldern och har känt till varandra sedan grundskolan. Under åren har vi gått i samma skola periodvis och haft gemensamma bekanta. När vi blev ett par kände jag att vi hade något genuint, och jag blev kär på riktigt.
Min flickvän har haft en bästa vän sedan barndomen. De har stått varandra nära i princip hela livet. När de gick i högstadiet var bästa vännen tillsammans med en kille. Det jag senare fick höra var att den killen, vid ett tillfälle när bästa vännen var bortrest, bjöd hem några vänner ? bland annat min nuvarande flickvän.
Enligt det jag fått veta ska han ha tagit med henne in i ett rum, och där ska de ha haft sex. Det spreds sedan ett rykte i skolan om det här. När jag och min flickvän blev tillsammans många år senare, så skämtade jag någon gång om det där gamla ryktet ? och hon sa direkt att det inte var sant. Jag släppte det.
Senare hörde en annan bekant av sig till mig, efter att ha hört att jag träffade henne, och berättade att ryktet faktiskt stämmer ? att hon faktiskt hade legat med sin bästa väns kille. Jag tog upp det med henne. Hon förnekade det helt i över en timme. Till slut, efter mycket pressande, erkände hon ? men sa samtidigt att hon inte minns så mycket från det som hände, att hon var väldigt ung, och att det var ett slags trauma för henne.
Jag frågade rakt ut om det handlade om ett övergrepp, men hon sa nej ? att det inte var våldtäkt, men att hon inte hade så tydliga minnen och att det var väldigt jobbigt. Hon berättade att det gjorde ont eftersom det var bland de första gångerna hon hade sex. Men trots att hon nu erkände, så hade hon alltså ljugit flera gånger tidigare när jag frågat.
Jag sa till henne att det inte bara handlar om vad som hände när hon var yngre, utan om hur hon har ljugit för mig nu. Jag känner också att jag hamnat i en situation där jag bär på en hemlighet mot hennes bästa vän ? något som inte är mitt ansvar.
Jag har sagt till henne att antingen berättar hon själv sanningen för sin vän, eller så slutar hon umgås med henne. Jag kan inte möta den tjejen igen med vetskapen om att hon inte vet vad som hänt, och att jag står där och spelar med i en lögn.
Nu är vi nyligen hemkomna från en resa ihop. När jag konfronterade henne igen började hon gråta, sa att hon inte vill att jag ska göra slut och att hon vill veta redan nu hur det ska bli. Hon pressar mig att ge ett svar ? men jag känner mig inte redo att fatta ett så stort beslut mitt i alla känslor.
Jag känner mig sviken, känslomässigt utnyttjad, och förvirrad över om jag ens kan fortsätta bygga något med henne. Det gör ont, men jag vet inte hur jag ska tänka längre.
Vad tycker ni? Går det att förlåta något sånt här? Är det värt att försöka? Eller borde jag gå vidare?