• Anonym (Förbrylld)

Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er men jag är genuint intresserad hur ni tänker kring detta. Jag har både släkt på min frus sida med feta barn och jag ser även vissa kompisar till mina egna 7-13år som är rejält överviktiga. Jag förstår att genetik kan vara en del av problemet men av det jag ser när vi umgås med dessa familjer är ett extremt onödigt intag av onyttigheter och mängder av portioner. Har även noterat att man verkar klassa cola zero som vatten och köper hem sjuka mängder läsk varje vecka. 

I min värld är att ha barn lite som en hund. Får den motion och en reglerad kost blir den inte fet. 

Varför väljer ni att göra era barn feta? Är det för att ni är sockerberoende själva och inte utövar nån sport och är för lat för att ge era barn en chans till att inte bli mobbad/ kunna gå och springa normalt eller beror det på något annat? 
    Ni kan ju inte enbart skylla på genetik, då forskningen visar på annat och det blivit ett samhällsproblem.

• Svar på tråden Ni med feta barn..
  • Anonym (Men)
    Tow2Mater skrev 2025-06-30 18:03:35 följande:
    Packar du med dig cesarsallad när ni reser? det höjer jag  på ögonbrynen åt.
    Haha! vi köpte den på Göteborgs central. Den var väldigt god! 

Min son är 13, så inget småbarn han heller. Är inte intresserad av godis längre. 
  • Anonym (fetma)
    Xenia skrev 2025-07-01 01:16:31 följande:
    Barn nuförtiden följer väl inga regler? Är det långt till butik/kiosk etc så fungerar det, men är det alldeles i närheten så...

Barn nuförtiden brukar också ha gott om fickpengar. Skulle inte de pengarna räcka till så swishar föräldrarna lydigt varje gång barnet begär det.
    Ja alltså kan föräldrarna kontrollera det. Du påstod att när barnen börjar skolan har de ingen kontroll längre.
  • Anonym
    Anonym (Men) skrev 2025-07-01 13:01:17 följande:

Min son är 13, så inget småbarn han heller. Är inte intresserad av godis längre. 
    Tror du att bara yngre barn är intresserade av godis?
  • Tow2Mater
    Anonym (Men) skrev 2025-07-01 13:01:17 följande:

Fint ni hade tid med det. Ofta kan olika byten göra att man inte har tid att handla något, utan måste ha allt ätbart med sig.
  • Anonym (Förbrylld)
    Tow2Mater skrev 2025-07-01 17:34:11 följande:
    Fint ni hade tid med det. Ofta kan olika byten göra att man inte har tid att handla något, utan måste ha allt ätbart med sig.
    Helt rätt och då är det som gäller: Snickers (nötterna är mättande), pringles(bra förpackning för resor)och cola zero(vatten är för boomers, det är sen gammal). 10 av varje men helst mer. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-07-01 20:49:48 följande:
    Helt rätt och då är det som gäller: Snickers (nötterna är mättande), pringles(bra förpackning för resor)och cola zero(vatten är för boomers, det är sen gammal). 10 av varje men helst mer. 
    Vet inte vad du vill säga? De som inte åt mat mellan 16-19 på eftermiddagen åt förmodligen innan, eller efter. Har man med sig ätbart måste det vara något som håller att transportera under en längre tid, så ceasarsallad går förmodligen bort.
  • Anonym (Vill)
    Tow2Mater skrev 2025-07-01 20:55:38 följande:
    Vet inte vad du vill säga? De som inte åt mat mellan 16-19 på eftermiddagen åt förmodligen innan, eller efter. Har man med sig ätbart måste det vara något som håller att transportera under en längre tid, så ceasarsallad går förmodligen bort.
    Med resa till och från stationer och ställtid handlar det om  ca kl.15-20, villet är lång tid för ett barn. Lätt att ta med sig en rejäl smörgås, ägg, frulkt eller dyligt. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Vill) skrev 2025-07-01 23:49:12 följande:
    Med resa till och från stationer och ställtid handlar det om  ca kl.15-20, villet är lång tid för ett barn. Lätt att ta med sig en rejäl smörgås, ägg, frulkt eller dyligt. 
    Ja. Eller så håller man sig bra till 20 med lite kakor och godis under en spännande resa. Kanske omgivningen borde lära sig att inte döma vad barn rumtomkring dem äter på resa, som kanske sker ett par ggr per år.

ägg och frukt fungerar dessutom inte på alla resor. Det beror på var man kommer ifrån. Det kan vara förbjudet att ta in i landet, även en liten mängd avsedd att ätas under resan.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-07-02 12:44:58 följande:
    Ja. Eller så håller man sig bra till 20 med lite kakor och godis under en spännande resa. Kanske omgivningen borde lära sig att inte döma vad barn rumtomkring dem äter på resa, som kanske sker ett par ggr per år.

ägg och frukt fungerar dessutom inte på alla resor. Det beror på var man kommer ifrån. Det kan vara förbjudet att ta in i landet, även en liten mängd avsedd att ätas under resan.
    Men faktum är att barn mer och mer lider av fetma, så kosten som helhet kan inte vara bra i de svenska familjerna.
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-02 12:59:30 följande:
    Men faktum är att barn mer och mer lider av fetma, så kosten som helhet kan inte vara bra i de svenska familjerna.
    Kanske inte, tycker det diskuterats i tråden. Men om man äter några kakor under en resa istället för ett ägg eller en ceasarsalld gör nog varken från eller till. Kanske man borde välja en cykelsemester istället för attbefinna sig på stationen också? Att kan ju diskuteras (dömas) om man vill.
  • Anonym (Vill)
    Tow2Mater skrev 2025-07-02 15:12:56 följande:
    Kanske inte, tycker det diskuterats i tråden. Men om man äter några kakor under en resa istället för ett ägg eller en ceasarsalld gör nog varken från eller till. Kanske man borde välja en cykelsemester istället för attbefinna sig på stationen också? Att kan ju diskuteras (dömas) om man vill.
    Tågresan varade från 16-19. Med resa till och från stationen och tidsmarginaler handlade det om ca kl. 15-20. Någon gång under den tiden borde ett barn få något bättre att äta än godis, som dagens sista mål mat. 

Det utesluter inte resgodis, men de flesta familjerna verkade ju skippa mat helt och hållet. 

Konstiga matvanor som inte fanns tidigare. En viktuppgång i befolkningen som sakta krypit på sedan 1980-talet. 
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Vill) skrev 2025-07-02 21:40:19 följande:
    Tågresan varade från 16-19. Med resa till och från stationen och tidsmarginaler handlade det om ca kl. 15-20. Någon gång under den tiden borde ett barn få något bättre att äta än godis, som dagens sista mål mat. 

Det utesluter inte resgodis, men de flesta familjerna verkade ju skippa mat helt och hållet. 

Konstiga matvanor som inte fanns tidigare. En viktuppgång i befolkningen som sakta krypit på sedan 1980-talet. 
    Resultat ljuger inte. Många fler är feta idag för att de äter mer och rör sig för lite.
  • Tow2Mater
    Anonym (Vill) skrev 2025-07-02 21:40:19 följande:

Vem är du som bestämmer när andra äter dagens sista mål mat? Varfor kan det inte intas t ex kl 19.30 - 20 när man kommit fram? Eller t o m på slutstationen, om man inte har bråttom till sista transporten?
  • Anonym (fetma)
    Tow2Mater skrev 2025-07-03 00:34:53 följande:
    Vem är du som bestämmer när andra äter dagens sista mål mat? Varfor kan det inte intas t ex kl 19.30 - 20 när man kommit fram? Eller t o m på slutstationen, om man inte har bråttom till sista transporten?
    Då är väl ungen för mätt på grund av allt godis/kakor han åt under resan
Svar på tråden Ni med feta barn..