• Anonym (Förbrylld)

Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er men jag är genuint intresserad hur ni tänker kring detta. Jag har både släkt på min frus sida med feta barn och jag ser även vissa kompisar till mina egna 7-13år som är rejält överviktiga. Jag förstår att genetik kan vara en del av problemet men av det jag ser när vi umgås med dessa familjer är ett extremt onödigt intag av onyttigheter och mängder av portioner. Har även noterat att man verkar klassa cola zero som vatten och köper hem sjuka mängder läsk varje vecka. 

I min värld är att ha barn lite som en hund. Får den motion och en reglerad kost blir den inte fet. 

Varför väljer ni att göra era barn feta? Är det för att ni är sockerberoende själva och inte utövar nån sport och är för lat för att ge era barn en chans till att inte bli mobbad/ kunna gå och springa normalt eller beror det på något annat? 
    Ni kan ju inte enbart skylla på genetik, då forskningen visar på annat och det blivit ett samhällsproblem.

• Svar på tråden Ni med feta barn..
  • Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-28 11:45:34 följande:

Vad är sin lösning på fetmaepidemin då?

Det känns mest som du bara slingrar dig. Påminner lite om de som är snabb med att skrika rasist till nån som bara undrar om vi inte borde göra nåt åt integrationsproblematiken.

Som sagt, det hade varit mycket mer intressant att diskutera på samhällsnivå. Det får bli en annan tråd. 
  • Anonym (Förbrylld)
    Jemp skrev 2025-06-28 11:48:32 följande:
    Som sagt, det hade varit mycket mer intressant att diskutera på samhällsnivå. Det får bli en annan tråd. 
    Precis det svaret jag väntade mig tyvärr. 
  • Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-28 11:45:34 följande:

Vad är sin lösning på fetmaepidemin då?

Det känns mest som du bara slingrar dig. Påminner lite om de som är snabb med att skrika rasist till nån som bara undrar om vi inte borde göra nåt åt integrationsproblematiken.

Men visst, några exempel kan du få. 
    Till att börja med: jag har inte hela lösningen. Det har nog ingen. Det behövs inte heller för att påtala att man inte ska behandla människor illa.

En inledande fundering är ju också hur mycket fokus som bör läggas på att förändra snitt-BMI jämfört med faktiska hälsoproblem. Att förstöra någons psykiska hälsa med ursäkten vikt är inte ett hälsosamt arbete.

Men givetvis ska vi jobba med sundare kosthållning och livsstil. 
    Gott om aktiviteter och rörelse, ett samhälle som inte är lika anpassat enbart för bil, bättre matmiljöer där det är lättare att hitta sund och hållbar mat på språng, mer varierad kost och matproduktion, mindre användning av bekämpningsmedel och väldigt raffinierade produkter, osv.

Och mindre mobbing.

• Jemp
    Jemp skrev 2025-06-28 11:56:01 följande:

Till att börja med: jag har inte hela lösningen. Det har nog ingen. Det behövs inte heller för att påtala att man inte ska behandla människor illa.

En inledande fundering är ju också hur mycket fokus som bör läggas på att förändra snitt-BMI jämfört med faktiska hälsoproblem. Att förstöra någons psykiska hälsa med ursäkten vikt är inte ett hälsosamt arbete.

Gott om aktiviteter och rörelse, ett samhälle som inte är lika anpassat enbart för bil, bättre matmiljöer där det är lättare att hitta sund och hållbar mat på språng, mer varierad kost och matproduktion, mindre användning av bekämpningsmedel och väldigt raffinierade produkter, osv.

Och mindre mobbing.

Och mindre stress. Förkortad arbetstid kan nog också vara en intressant bit att titta vidare på.
  • Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-28 11:41:56 följande:
    Är latheten i det svaret en rak linje till latheten i din barnuppfostran / matlagning?🤔
    Jag lägger hellre tid på hälsa och barn än att försöka diskutera med människor som inte ens vill läsa.
  • Anonym (Mm)
    Jemp skrev 2025-06-28 11:56:41 följande:
    Och mindre stress. Förkortad arbetstid kan nog också vara en intressant bit att titta vidare på.
    Eller hur man som individ hanterar stress? Vilket faktiskt är den största orsaken till utbrändhet.
  • Anonym (Förbrylld)
    Jemp skrev 2025-06-28 11:56:01 följande:

Och mindre mobbing.

Jag håller med dig på dessa punkter förstås men tror dock att innan vi når dit är det viktigt med det egna ansvaret också. 

• Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-28 12:01:32 följande:

Jag håller med dig på dessa punkter förstås men tror dock att innan vi når dit är det viktigt med det egna ansvaret också. 

Det säger jag inte emot. Eget ansvar för hälsa, och eget ansvar att inte mobba någon. 

Men det här var ju som svar på din fråga om samhällsnivå.

• Jemp
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-28 12:00:57 följande:
    Eller hur man som individ hanterar stress? Vilket faktiskt är den största orsaken till utbrändhet.
    Javisst.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-28 11:42:25 följande:
    Ja, protein och näring är givetvis viktigt!

Men en portion pasta och yoghurt kan vara jättebra om man har ett barn som petar i maten och springer ett maraton på gräsmattan mellan målen. För att barnet ska få i sig tillråckligt med energi och kalorier. 

Jag har aldrig sagt att pasta är dåligt. Pasta är bra som kolhydratdel i en övrigt balanserad måltid. 

För ett barn som äter dåligt, då skulle jag tycka att fruktyoghurt med socker skulle kunna vara ett alternativ. Men det är otroligt mycket socker i flera sorter. 

Jag skulle då välja en youghurt med relativt lite socker.

Det bästa alternativet är ju naturell youghurt med skivan banan tex. Men har barnen vant sig vid sötad youghurt är det svårt att vänja dem av med det. Jag fick problem när mina barn började frukost på fritids. Där fick de ohälsosam  mat i form av vitt fiberfattigt  bröd och sötad jordgubbsfil. Sen ville de inte äta den frukost de alltid ätit hemma tidigare utan problem. Grovt bröd, osötad youghurt mm. 

Svar på tråden Ni med feta barn..