• Poison82

Vilken ränta har du?

Vad har du för ränta på ditt bolån? Och är det rörligt eller fast?

• Svar på tråden Vilken ränta har du?
  • Anonym (K)

10 år är lång tid. Att ha bundna lån och man vill sälja kan vid vissa situationer ge icke önskvärda effekter. 

• Anonym (Em)
    Anonym (K) skrev 2025-06-26 22:00:47 följande:

10 år är lång tid. Att ha bundna lån och man vill sälja kan vid vissa situationer ge icke önskvärda effekter. 

Menar du att folk går runt och planerar för att kunna sälja även om det inte finns några tecken på det? Låter lite otryggt och sorgligt i mina öron. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-26 22:04:36 följande:
    Menar du att folk går runt och planerar för att kunna sälja även om det inte finns några tecken på det? Låter lite otryggt och sorgligt i mina öron. 
    Därför att livet händer och 10 år är lång tid. Jag fick ett jobberbjudande i nordamerika och vi valde sälja. Hade gjort samma sak om ett nytt drömhus dykt upp på marknaden. Vi ser det varken otryggt eller sorgligt. Snarare flexibelt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-26 22:04:36 följande:
    Med tanke på att hälften av alla gifta skiljer sig, så finns inga garantier. Även sambos separerar. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (K) skrev 2025-06-26 22:09:59 följande:
    Därför att livet händer och 10 år är lång tid. Jag fick ett jobberbjudande i nordamerika och vi valde sälja. Hade gjort samma sak om ett nytt drömhus dykt upp på marknaden. Vi ser det varken otryggt eller sorgligt. Snarare flexibelt.
    Ja, har man ett sånt jobb är det kanske bäst att ha rörligt. Men de flesta flyttar ju inte till nordamerika utan vill bo kvar länge i huset de valt.
  • Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2025-06-26 22:09:59 följande:

Håller med. 

Att binda räntan på 10 år, även om det är en superbra ränta, är lite som att amortera jättemycket på sin bostad. Det kan bli inlåsningseffekter. Det är en risk. 

• Anonym (Tur)
    Anonym (K) skrev 2025-06-26 22:00:47 följande:

Därför räknar man självklart på vad ränteskillnadsersättningen kan bli. I mitt fall såg jag risken som låg att få betala något sådant om jag skulle lösa lånet. Det skulle bli max 50000 och endast om det var 0-3 år kvar på bindningstiden. Jag räknade med att räntan inte skulle gå ner mer än max 50 punkter till, vilket bara det var osannolikt. Skulle räntorna bara stiga 25 punkter skulle det bli 0 kr i ränteskillnadsersättning.

Jag fick även garanti på att kunna byta säkerhet vid nytt lån. Nåja, med brasklappen att banken accepterade den nya säkerheten. Så jag har både sålt och köpt sedan dess. Behövde betala 2500 kr för säkerhetsbytet och kunde behålla villkoren på lånet.

Risken var alltså minimal för mig att binda lånet. Folk är alldeles för dåliga på att förhandla och räkna och antingen då inte vågar binda lån eller blir chockade över ränteskillnadsersättningen.
  • anna0911

Mitt 1 år bundna löper ut i juli, 3,99% och jag lägger rörligt 2,89%. Blir 1100kr mer i plånkan per månad. 

• Anonym (K)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-26 22:23:21 följande:
    Ja, har man ett sånt jobb är det kanske bäst att ha rörligt. Men de flesta flyttar ju inte till nordamerika utan vill bo kvar länge i huset de valt.
    Varför valde du då så kort bindningstid själv? Rörligt och 3 år. Du har ju själv uppenbarligen reagerat mer på ekonomiska incitament än trygghet?
  • Anonym (Em)
    Anonym (K) skrev 2025-06-27 00:57:42 följande:
    Varför valde du då så kort bindningstid själv? Rörligt och 3 år. Du har ju själv uppenbarligen reagerat mer på ekonomiska incitament än trygghet?
    Hade räntan varit lika låg som den var för några år sedan så hade jag valt lång bindningstid. Nu ville jag binda ändå av kontinuitetsskäl.
  • Anonym (K)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-27 01:03:32 följande:
    Hade räntan varit lika låg som den var för några år sedan så hade jag valt lång bindningstid. Nu ville jag binda ändå av kontinuitetsskäl.
    Då är jag med. Vi pratar nutid, inte ett erbjudande som fanns för flera år sedan. 
  • Anonym (Hallonbåt)
    Anonym (Tur) skrev 2025-06-26 22:38:49 följande:
    Därför räknar man självklart på vad ränteskillnadsersättningen kan bli. I mitt fall såg jag risken som låg att få betala något sådant om jag skulle lösa lånet. Det skulle bli max 50000 och endast om det var 0-3 år kvar på bindningstiden. Jag räknade med att räntan inte skulle gå ner mer än max 50 punkter till, vilket bara det var osannolikt. Skulle räntorna bara stiga 25 punkter skulle det bli 0 kr i ränteskillnadsersättning.

Jag fick även garanti på att kunna byta säkerhet vid nytt lån. Nåja, med brasklappen att banken accepterade den nya säkerheten. Så jag har både sålt och köpt sedan dess. Behövde betala 2500 kr för säkerhetsbytet och kunde behålla villkoren på lånet.

Risken var alltså minimal för mig att binda lånet. Folk är alldeles för dåliga på att förhandla och räkna och antingen då inte vågar binda lån eller blir chockade över ränteskillnadsersättningen.
    Du har klart bra poänger. Men vi hade inga lån 2019, och hittade drömfritidshuset 2023, och då kändes det inte som läge att binda några lån.

Ibland måste man bara spela bollen där den ligger, men över ett liv jämnar det nog ut sig.
  • Anonym (Tk)

Ensamstående med ett barn, bra lön, villa med bolån på drygt 3,5 miljoner, halva lånet ligger fortfarande bundet på 1,12 % andra halvan nu mer rörligt på 2,62%. 

• Anonym (Anonym S)

Har 1,39% bundet hos Handelsbanken, det är 3 år kvar innan det går ut så får se vad räntan är då..

• Anonym (Em)
    Anonym (K) skrev 2025-06-27 01:21:16 följande:
    Då är jag med. Vi pratar nutid, inte ett erbjudande som fanns för flera år sedan. 
    Jag svarade en person som hade bundit räntan på 10år när den var som lägst.
Svar på tråden Vilken ränta har du?