En flaska vin kan säkert många dricka utan att det är så konstigt. Själv är jag känslig för stora mängder alkohol och två enheter (två öl eller glas vin) brukar räcka för att jag ska tycka det är nog men däremot påverkar det ju att jag inte kan köra bil under kvällen. Det kan jag se som ett problem, vilket gör att jag inte kan göra det varje dag eller ens varje helg.
Du kommer säkert se mönster efter ett tag och det är helheten som spelar in huruvida det är ett riskbruk, missbruk eller långt gången alkoholism. För mig skulle det inte handla om 0 eller 1, alkoholproblem eller ej utan om personen själv eller omgivningen upplever att det är ett problem för personens vardag.
Har personen barn som den behöver hålla koll på, t.ex. hämta under kvällstid?
Kan personen avstå utan ansträngning eller blir det en stress för personen att inte ha alkohol hemma?
Väljer personen att dricka trots att det inte passar?
Hur påverkar gårdagens alkoholkonsumtion humör och dagliga sysslor? Får personen avstå på grund av att hen druckit?
Kommer du att kunna förhålla dig till det här? Kompenserar du med att täcka upp så kommer bruket att fortsätta i en större omfattning.