• Anonym (Hjälp)

Alkoholproblem?

Jag har varit nykterist i hela mitt liv av olika anledningar och vet inte vad som är normala mängder att dricka. Om en person säger sig dricka upp en flaska vin (själv) på fredagskvällen, och en hel flaska på lördagen, men annars inte dricker något, är det stora mängder? Jag vet inte om jag ska dra öronen åt mig eller om det är helt normal konsumtion för folk som inte är helnykterister. 

• Svar på tråden Alkoholproblem?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-26 23:09:09 följande:

Har sedan 20 14 druckit minst en halva whiskey  per kväll. Sedan ett gäng år tillbaka ett helrör per kväll med start vid 14. 
    Inser att det verkligen inte är bra, känner biverkningar men - hur fan slutar man?
    Är envis som synden vilket är både bra och dåligt i detta fallet, men är insätlld på att lösa detta själv..

Hur länge har du insett att det är för mycket och tänkt att du ska sluta på egen hand? Kanske dags att söka hjälp ändå?
  • Tow2Mater
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-06-26 23:07:57 följande:

Ok nu är det alltså två helt skilda typer av svar här

Så du kan inte umgås med personen en fredag kväll och bilda din egen uppfattning?
  • Just Precis

Jag tror att det är hyfsat vanligt att folk dricker så i sällskap, över en längre middag eller på AW/fest, men mindre vanligt att dricka de mängderna själv och så regelbundet.

Alkoholism är en definitionsfråga, man kan med största sannolikhet dricka så utan att livet blir direkt negativt påverkat, är det verkligen alkoholism då? Men det är inte hälsosamt och det är mer än snittet. 

• Anonym (Riskbruk)

En flaska vin kan säkert många dricka utan att det är så konstigt. Själv är jag känslig för stora mängder alkohol och två enheter (två öl eller glas vin) brukar räcka för att jag ska tycka det är nog men däremot påverkar det ju att jag inte kan köra bil under kvällen. Det kan jag se som ett problem, vilket gör att jag inte kan göra det varje dag eller ens varje helg.

Du kommer säkert se mönster efter ett tag och det är helheten som spelar in huruvida det är ett riskbruk, missbruk eller långt gången alkoholism. För mig skulle det inte handla om 0 eller 1, alkoholproblem eller ej utan om personen själv eller omgivningen upplever att det är ett problem för personens vardag. 

Har personen barn som den behöver hålla koll på, t.ex. hämta under kvällstid? 

Kan personen avstå utan ansträngning eller blir det en stress för personen att inte ha alkohol hemma? 

Väljer personen att dricka trots att det inte passar? 

Hur påverkar gårdagens alkoholkonsumtion humör och dagliga sysslor? Får personen avstå på grund av att hen druckit? 

Kommer du att kunna förhålla dig till det här? Kompenserar du med att täcka upp så kommer bruket att fortsätta i en större omfattning. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym skrev 2025-06-26 22:25:39 följande:

Skulle säga att det är jättemycket att dricka en hel flaska själv.
    Jag skulle bli extremt berusad

Säger samma sak.
    Jag blir påverkad av ett glas. Absolut inte berusad men jag känner av det.

Skulle jag dra i mig en hel flaska så skulle jag må skit. Och sen samma sak dagen efter igen?

Spontant känner jag också att det skulle påverka mina planer för helgen om jag druckit en hel flaska vin först på fredagen och sen på lördagen. Jag gillar att springa på mornarna till exempel. Upp tidigt och iväg. 

En annan aspekt, personen gör alltså detta helt själv? Jag dricker aldrig alkohol när jag är själv hemma, ser ingen vits med det. Utan antingen till maten om vi äter en god middag eller så sparar jag mina tillfällen då jag dricker alkohol tills vi har en AW med jobbet eller så.
  • Anonym (Gröna lyktan)

Utgår från att detta är en kvinna nu:

Ett glas vin = en enhet alkohol.

En flaska vin är fem glas, och fem glas eller drinkar ska man inte dricka som vardagsgrej, möjligen på stor fest en handfull ggr/år. 

Normala kvinnor från 30 och uppåt vill knappt ha alkohol dagen efter en kväll med 5-6 glas. Man har lite skallebank, hjärnan är seg, magen risig, man känner att det inte är bra och kroppen behöver vila från alkohol.

Den som gör det två dagar på rad och var helg har blivit alltför van vid spriten för sitt eget bästa.

Du kan fylla i den här åt din vän och se hur det blir:

www.alkoholprofilen.se/fr%C3%A5ga/1

• Anonym (Beror på)

Säger som andra att det beror lite på omständigheterna, hur det påverkar människans andra göromål på helgen, om hen kan avstå utan problem samt varför man väljer att dricka såpass mycket. Nu är jag kvinna, lite större modell ska tilläggas, och hade nog blivit rätt sliten av en hel flaska vin. Sen tycker jag inte att mängden i sig, över en kväll, behöver vara alarmerande. Man kan ju ta första glaset vid 17 och sista vid 00. I den takten hade jag kunnat dricka en hel flaska och inte bli mer än lite lullig på sin höjd. Men jag hade som sagt känt mig sliten dagen efter och inte druckit en hel flaska då igen. En helg då och då, absolut, inget konstigt. Men varje helg hade nog varit lite märkligt att dricka de mängderna. Behöver inte vara ett problem, men kan absolut vara. Sen tycker jag inte att det är så farligt att dricka när man är ensam. Jag som introvert trivs fint i mitt eget sällskap och kan absolut unna mig ett glas eller tre en fredag. Ett till maten, ett i badet och sen kanske ytterligare ett framför en film innan läggdags (i alla fall innan jag skaffade barn!). Helt enkelt för att det är gott. Tror det är en sundare vana än att gå ut och dricka shots. 

• Anonym (P)

Jag hade sett det som en varning. Det är rätt mycket. 

Hur full man blir på en flaska vin beror på vem man är. En 100-kiloskarl fixar väl det medan en kvinna på 50 kilo borde bli rejält berusad. Själv har jag aldrig druckit så mycket. Skulle bli störtfull och må skitdåligt. Men jag är en rätt liten kvinna. 

• Zoegazz

Det där är väldigt olika. Själv klarar jag en flaska över flera timmar, man häller ju inte i sig utan kanske på ett spann på 3-5 timmar och blir go och glad och inte särskilt bakis om jag lägger mig i tid. 1,5-2 flaskor däremot nej. Sen tänker jag man är olika tålig. Min pojkvän på typ 50 kg mer än mig och 20 cm längre klarar ju mycket mer. 

Jag tycker, trots det kanske är kontroversiellt att mycket beror på hur man beter sig när man dricker, om man måste dricka och hur man mår efteråt.

Tänker också att de i tråden som skriver de blir påverkade av ett glas sällan dricker. Det blev jag också under småbarnsåren tex när jag extremt sällan drack. 
    Idag blir det 2-4 kvällar i månaden, aldrig ensam, endast en kväll på helgen. Olika i olika perioder i livet. Som sagt, känner man inte att man måste och inte beter sig illa ser jag inget problem. Är det dock 2 flaskor varje helg känns det ju lite som att man fått in en vana.

• Anonym (Andreas)

Även du själv inte dricker borde du väl rimligen då och då vistas  i sammanhang där folk dricker och kan ha en uppfattning om vilken grad av berusning och intag  som för dig ?änns rimlig? 
    Om denna person inte motsvarar dina förväntningar angående alkohol så kanske ni inte ska fortsätta träffas helt enkelt 

Svar på tråden Alkoholproblem?