• Anonym (Ledsen)

Underhåll från spelmissbrukare

Hej! 

jag har en fråga och söker andra som vet eller varit i samma sits. 

mitt ex som jag har två barn med. Han sitter hos kronofogden. Han betalar endast 3400kr för två barn i underhåll till mig. Men han får behålla ett förmånsbelopp för sin sambo som har noll inkomst. Ska jag verkligen stå för allt förutom underhållet? Allt har blivit dyrare, två barn med npf, jag får ta all vab alla läkarbesök mm. 

• Svar på tråden Underhåll från spelmissbrukare
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-06-28 21:15:09 följande:

Hej, ja de bor hos mig heltid. Jag får underhållsbidrag från fk samt ett omvårdnadsbidrwg för ena barnen. 

jag älskar mina barn och känner mig lycklig som har dem så mkt. Men så sjukt att han betalar 3400kr i månaden och inget mer. 

Håller med dig, det är så sjukt att det är det enda de behöver stå för. Men jag har försökt att släppa det. Jag får ha mina barn på heltid och de har också förstått vilken självisk idiot han är. Så jag är ju vinnaren av oss två. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Klara) skrev 2025-06-28 21:41:27 följande:

Det allra sjukaste är att han inte tar hand om sina barn. Men jag håller också med dig om att underhållet är alldeles för lågt. 

Hur länge sedan var det ni fastställde underhållet? Man ska väl öka det med jämna mellanrum (både pga inflation och ökade kostnader med åldern)? 

Hon får underhållsstöd från FK. Det fastställs inget belopp då, utan det är barnets ålder som avgör. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Samma) skrev 2025-06-28 22:54:08 följande:
    Hon får underhållsstöd från FK. Det fastställs inget belopp då, utan det är barnets ålder som avgör. 
    Är du säker? Det står i TS att han betalar. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-06-28 21:09:16 följande:

Vad har det med min fråga att göra? 

han är ego och bryr sig bara om jobb, han har en mkt ansträngd relation till barnen och nu är barnen rädda för honom. Så nu behöver dom inte träffa honom mer. 

Ingenting. Men detta skribent skriver " när ska han vara pappaledig " eller " varför har ni inte varannan vecka " i varanda tråd oavsett vad frågan gäller.

Hen roar sig med detta onödiga spammande tydligen.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Klara) skrev 2025-06-29 07:54:44 följande:
    Hon har skrivit det i ett av sina inlägg. 
  • Anonym (Ledsen)
    Tow2Mater skrev 2025-06-28 21:39:44 följande:

Eftersom om ni gjorde som majoriteten gör, hsr barnen vv, skulle du inte få något alls. Men du skulle ha tid att jobba och tjäna mer på veckan du inte skulle ha dem. 

Att han prioriterade jobbet gick säkert bra medan ni var tillsammans och du fick ta del av inkomsten? Det blev ju ändå två avkommor.

Har han utmätning finns ju inte mycket pengar han ens skulle kunna ge dig extra även om han skulle vilja. Många kommer ju överens om sånt. Men i hans situation går det ju inte.

Fråga dina föräldrar om de kan hjälpa dig? Flytta till mindre? 

Vad är det för antagande? Jag har försörjt oss, han var student i början. Jag betalade allt, när han väl började tjäna pengar gick det mesta till hans spelmissbruk. Han har varit en dålig pappa och bara tänkt på sig!

är ju såklart sjukt att han alltid valt bort sina barn.  

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Klara) skrev 2025-06-28 21:41:27 följande:

Det allra sjukaste är att han inte tar hand om sina barn. Men jag håller också med dig om att underhållet är alldeles för lågt. 

Hur länge sedan var det ni fastställde underhållet? Man ska väl öka det med jämna mellanrum (både pga inflation och ökade kostnader med åldern)? 

Det är aldrig fastställt, det blev det som det blev via fk. Sen har det rullat på. Jag har tur som får ha mina barn på heltid. Men det svider attt dom tex aldrig får ledigt på lov som andra barn förut tre veckor på sommaren.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Klara) skrev 2025-06-29 07:54:44 följande:
    Första månaden att han betalade utan att fk är inblandad
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Samma) skrev 2025-06-28 22:52:47 följande:
    Håller med dig, det är så sjukt att det är det enda de behöver stå för. Men jag har försökt att släppa det. Jag får ha mina barn på heltid och de har också förstått vilken självisk idiot han är. Så jag är ju vinnaren av oss två. 
    Ja, jag brukar inte tänka så mkt på det. Men svider när jag fick ut hälften av min lön pga av så mkt möten, utredningar och vabb. barnen är såklart värda det. Men dyrt som ensamstående. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-06-28 21:15:09 följande:

Hej, ja de bor hos mig heltid. Jag får underhållsbidrag från fk samt ett omvårdnadsbidrwg för ena barnen. 

jag älskar mina barn och känner mig lycklig som har dem så mkt. Men så sjukt att han betalar 3400kr i månaden och inget mer. 

Underhållsbidrag via FK är det man har rätt till. Praktiskt eftersom man inte behöver ha ständiga konflikter med andra föräldern.
    Om pengarna från FK inte räcker: Räkna noggrant ut hur mycket barnen kostar, och meddela exet hur mycket du skulle vilja att han bidrar med. 

Så mycket mer kan du nog inte göra för att få ut något från honom. Han är uppenbarligen ansvarslös och oempatisk. Kanske bäst att ha så lite som möjligt med honom att göra.
  • Tow2Mater
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-29 15:39:19 följande:
    Underhållsbidrag via FK är det man har rätt till. Praktiskt eftersom man inte behöver ha ständiga konflikter med andra föräldern.
    Om pengarna från FK inte räcker: Räkna noggrant ut hur mycket barnen kostar, och meddela exet hur mycket du skulle vilja att han bidrar med. 

Så mycket mer kan du nog inte göra för att få ut något från honom. Han är uppenbarligen ansvarslös och oempatisk. Kanske bäst att ha så lite som möjligt med honom att göra.
    Med utmätning på lönen, hur mycket extra tror du han kan bidra med?
  • Anonym (Ledsen)
    Tow2Mater skrev 2025-06-29 15:49:19 följande:
    Med utmätning på lönen, hur mycket extra tror du han kan bidra med?
    Vill du bara provocera? Läser man på så kan kronofogden ibland gå med på ett högre underhåll. Det är det jag efterfrågar, om ngn vet hur det går till eller fått det. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-06-30 14:12:51 följande:
    Vill du bara provocera? Läser man på så kan kronofogden ibland gå med på ett högre underhåll. Det är det jag efterfrågar, om ngn vet hur det går till eller fått det. 
    Men gor som du blev rådd då 'Om pengarna från FK inte räcker: Räkna noggrant ut hur mycket barnen kostar, och meddela exet hur mycket du skulle vilja att han bidrar med. '.  Vad kom du fram till i beräkningarna? Vad sa han om det?

Sen kan du ju kontakta KF och se vad de säger.
Svar på tråden Underhåll från spelmissbrukare