• Anonym (Kämpar)

Få bukt med midjan

Jag är 162 cm lång och väger 66kg, så bara strax över vad som klassas som övervikt enligt BMI.

Det jag undrar är om min mage ser ut såhär permanent efter 2 graviditeter där jag gick upp 24 kg båda gångerna? Senaste graviditeten är för 10 år sedan. Kan det lösas med viktnedgång eller ska det till en operation? 
    Tränar gör jag redan 4 ggr i veckan så det verkar inte hjälpa.
    Tycker det är mycket jobbigt såhär i bikini-tider.
  • Svar på tråden Få bukt med midjan
  • Anonym (45)
    Anonym (Kämpar) skrev 2025-07-01 22:58:04 följande:
    Jag är 44 år, men det har varit såhär sedan barnen föddes. Sedan 5 år tillbaks tränar jag styrke och löpträning . sedan 6 månader har jag ökat på träningen ytterligare. På övriga kroppen ser jag resultat men den här utbuktningen på magen ger sig inte. jag är ju trots träning inte smal så det kan vara inlagrat fett eller att graviditeterna sabbat formen. undrar om operation är enda utväg 

Du tränade inget innan, under graviditet eller efter? Promenader, cykla, lätt styrketräning etc.? Att röra på sig under graviditet är ju bara en stor fördel om man inte har några stora fysiska problem. 

• Anonym (Gitt)

Tror absolut inte du behöver någon operation utan bättre kost framförallt! Är i liknande situation som dig. 46 år, sista barnet för 2 år sedan. tränar styrka 3-4 gånger/vecka, promenader så ofta jag kan och bättre mat. Kroppen förändras men magen verkar vara det som kommer sist, tyvärr?

• Anonym (Emmis)

Du ser helt normal ut för din vikt och längd! Och din mage är jättefin.

Du har kanske en gnutta övervikt, vilket inte är någon exakt vetenskap utan lite olika för olika individer förstås. Om du tappar 2-3 kg kanske du ser lite skillnad?

Som många redan skrivit är det kosten som gör skillnad, inte träningen. 

Samtidigt är det ett faktum att du är 44 år, har en frisk och fungerande kropp som kan träna och verkar må bra. Så mycket att vara tacksam för! Solig

• Anonym (m)
    Anonym (Kämpar) skrev 2025-07-01 23:32:14 följande:
    Vet inte hur mycket det syns på bilderna men huden har blivit rynkig ovanför naveln plus att naveln har kollapsat efter att den varit uttänjd. Hade väl kanske kunnat leva med det om jag inte hade den där ?kulan? på magen. tänker om det hela hänger ihop? Men visst, jag skulle kunna gå ner i vikt också 

Ja det syns lite när du påpekar det så, annars hade jag inte tänkt på det. Det är också en anledning att minska vikten långsamt, då är det större chans att huden hinner med att anpassa sig vilket tyvärr är mycket svårare än när du var 10-20 år yngre då cellförnyelsen jobbade på snabbare. En del menar på att smörja med olika oljor dagligen kan hjälpa huden bli smidigare. Kanske äta kollagen också men jag vet inte hur bra det faktiskt fungerar. Periodisk fasta sägs kunna hjälpa cellförnyelsen och det är väl huden också hjälpt av tänker jag.

Det är väl de tankar jag kan komma på om just det.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Vh) skrev 2025-07-01 22:31:04 följande:

Du har ju en jättefin midja och mage, speciellt efter två graviditeter. Tror de flesta kvinnor hade varit avundsjuka på dig. 66 kg är ju en lagom vikt till din längd.

Tror inte att många skulle vara avundsjuka  faktiskt då ts, som hon själv säger,  är överviktig. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-07-02 18:28:23 följande:
    Tror inte att många skulle vara avundsjuka  faktiskt då ts, som hon själv säger,  är överviktig. 
    Med tanke på hur många som har betydligt mer övervikt än TS så tror jag att många skulle vilja ha TS figur. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Klara) skrev 2025-07-02 18:40:47 följande:
    Med tanke på hur många som har betydligt mer övervikt än TS så tror jag att många skulle vilja ha TS figur. 
    Så för att man är ännu tjockare så vill man vara tjock, och är avundsjuk på personer med mindre övervikt...? Det tror jag inte. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-07-02 18:59:14 följande:
    Så för att man är ännu tjockare så vill man vara tjock, och är avundsjuk på personer med mindre övervikt...? Det tror jag inte. 
    Då tror vi olika. Jag skulle inte heller kalla TS tjock. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Klara) skrev 2025-07-02 19:02:52 följande:
    Då tror vi olika. Jag skulle inte heller kalla TS tjock. 
    Nåja, hon skriver faktiskt själv att hon är överviktig. 
    Det är inte direkt så att jag sa att hon är smällfet.
  • Lynx123
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-07-02 19:04:50 följande:
    Nåja, hon skriver faktiskt själv att hon är överviktig. 
    Det är inte direkt så att jag sa att hon är smällfet.
    Tyvärr så är vi kvinnor ofta rätt hårda mot oss själva och tycker att vi är för det ena och för det andra. Och, ännu värre, så tycker många människor att det är okej att peka finger och slänga ur sig saker om att andra är för tjocka, för smala, för korta, för långa etc.

TS är jättefin som hon är och det ska hon vara glad för. Hon har absolut inget att skämmas för. Däremot så har de som gillar att vara taskiga mot andra allt att skämmas för.
  • Anonym (m)
    Lynx123 skrev 2025-07-02 19:18:39 följande:
    Tyvärr så är vi kvinnor ofta rätt hårda mot oss själva och tycker att vi är för det ena och för det andra. Och, ännu värre, så tycker många människor att det är okej att peka finger och slänga ur sig saker om att andra är för tjocka, för smala, för korta, för långa etc.

TS är jättefin som hon är och det ska hon vara glad för. Hon har absolut inget att skämmas för. Däremot så har de som gillar att vara taskiga mot andra allt att skämmas för.
    TS är överviktig det är fakta och att hon är jättefin i sin övervikt är subjektivt och en smaksak och inget du kan bestämma eller döma. Till råga på allt bestämmer du att hon ska vara glad så! Nu framgår det att TS känner att det inte passar henne att vara överviktig och det får ni acceptera hur konstigt det än verkar i era öron att vilja slippa övervikt. Jag har själv varit överviktig och mår inte alls bra i en sån kropp och att vissa tyckte jag var jättefin är inte relevant och hjälper inte mig. Jag mår mycket bättre av att nu vara smalare, kläderna sitter bättre och jag slipper släpa runt på övervikt. Det verkar vara väldigt svårsmält för vissa att en person inte vill ha övervikt.
  • Anonym (m)

Och angående skämmas vem har sagt något om att TS ska skämmas? Det handlar inte om det.

• cosinus

Jag skulle tro att några kg ner löser mycket på magen. Det är iaf min erfarenhet men jag har lätt för att lägga på magen och det är också det som far sist.

ofta släpper de först lite längre upp så vid viss vikt kan det nästan se sämre ut för att det släppt uppe men inte nere vilket får putet att se värre ut.

möjligen kan det hjälpa att stärka inre magmuskler. Jag fick order av sjukgymnast att göra det för några år sen för problem med ryggen. jag tränar massor, är stark men hade tydligen lyckats undvika att aktivera dem helt. Det har gjort lite skillnad på magen faktiskt. 

• Anonym (Inger)

Det är normalt med en fettdepå om mage och höfter efter en graviditet.
    Se till att inte få i dig mindre kalorier än du förbränner, mer fysio än muskelträning och riktad träning mot det partiet, går att söka övningar på nätet.

• Anonym (MMannen)
    Anonym (Kämpar) skrev 2025-07-01 22:23:06 följande:
    Få bukt med midjan
    Jag är 162 cm lång och väger 66kg, så bara strax över vad som klassas som övervikt enligt BMI.

Det jag undrar är om min mage ser ut såhär permanent efter 2 graviditeter där jag gick upp 24 kg båda gångerna? Senaste graviditeten är för 10 år sedan. Kan det lösas med viktnedgång eller ska det till en operation? 
    Tränar gör jag redan 4 ggr i veckan så det verkar inte hjälpa.
    Tycker det är mycket jobbigt såhär i bikini-tider.
    Du ser rätt bra ut men gå ner de där kilona för din egen skull. Du kommer bli piggare.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Inger) skrev 2025-07-04 06:32:07 följande:

Det är normalt med en fettdepå om mage och höfter efter en graviditet.
    Se till att inte få i dig mindre kalorier än du förbränner, mer fysio än muskelträning och riktad träning mot det partiet, går att söka övningar på nätet.

Det är TIO år sedan ts var gravid.

Dåligt råd för övrigt. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-07-04 10:54:52 följande:
    Det är TIO år sedan ts var gravid.

Dåligt råd för övrigt. 
    Det var väl inte så dåligt förutom det med kalorierna.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (m) skrev 2025-07-04 11:20:34 följande:
    Det var väl inte så dåligt förutom det med kalorierna.
    Det var främst det jag reagerade på.
    Kaloriunderskott bränner liksom fett.
  • KimLinnefeldt

Jag tycker att du ser jättefin ut. Det är naturligt att ha en liten mage. Men om du inte trivs med den så måste du äta mindre. Att träna tror jag mindre på, för det blir man hungrig av.

Svar på tråden Få bukt med midjan