Vad kostar ditt boende?
Allmänt nyfiken och ställer därför frågan,
vad kostar ditt boende och hur bor du?
Jag bor i villa 140 kvm på västkusten i större stad.
Kostar i snitt 8500 kr per månad inkl lån och värme, vatten, sop.
Allmänt nyfiken och ställer därför frågan,
vad kostar ditt boende och hur bor du?
Jag bor i villa 140 kvm på västkusten i större stad.
Kostar i snitt 8500 kr per månad inkl lån och värme, vatten, sop.
Jag bor i en etta på 42 kvadrat. Betalar 5365 kr/månad. Vatten och värme ingår.
Jag bor i en etta på 42 kvadrat. Betalar 5365 kr/månad. Vatten och värme ingår.
Med lån och el så är kostanden mellan sex till tiotusen månaden och för övrigt så jag bor i en gammal villa som är byggd 1905
Och det behöver inte vara ett nollsummespel heller. Om du säljer med förlust och skulderna kvar. Skaffar man sig skulder vilket man gör när man tar lån så ligger man ju på minus då totala kapital minskar. Bostaden är inte säkert man får ut det som behövs för att det ska balanseras.
För övrigt i mitt exempel så har jag ingen amortering utan jag sparar pengar så mitt totala kapital ökar ju hela tiden. Skulderna detsamma men tillgångarna ökar. Så jag fattar inte vad du menar riktigt.
Och det behöver inte vara ett nollsummespel heller. Om du säljer med förlust och skulderna kvar. Skaffar man sig skulder vilket man gör när man tar lån så ligger man ju på minus då totala kapital minskar. Bostaden är inte säkert man får ut det som behövs för att det ska balanseras.
För övrigt i mitt exempel så har jag ingen amortering utan jag sparar pengar så mitt totala kapital ökar ju hela tiden. Skulderna detsamma men tillgångarna ökar. Så jag fattar inte vad du menar riktigt.
Det är ju därför jag säger att man vet egentligen inte vad man kan räkna det som innan man har sålt, kanske är det en kostnad, kanske inte. Och oavsett om den kostnaden berodde på värdeminskning. Så är det en kostnad man haft för sitt boende, i sin privatekonomi.
Ett nollsummespel blir det bara om man får tillbaka samma summa som man köpte för, varken mer eller mindre. Även ett företag kan stå där med skulder och ha förlorat på att ha köpt ett hus.
130+90 kvm. vatten/avlopp/sophämtning ca 1000/mån, uppvärmning och el ca 1000/mån, bredband 319/mån, försäkring 329/mån, larm 299/mån. Amortering 1417 kr/mån och räntan varierar men totalt cirka 8-10k.
5000 kr 3a bostadsrätt i storsthlm. + 300 kr ränta i mån.