• Anonym (Nyfiken)

Vad kostar ditt boende?

Allmänt nyfiken och ställer därför frågan,
    vad kostar ditt boende och hur bor du?

Jag bor i villa 140 kvm på västkusten i större stad.
    Kostar i snitt 8500 kr per månad inkl lån och värme, vatten, sop. 

• Svar på tråden Vad kostar ditt boende?
  • Anonym (dyra)
    EpicF skrev 2025-07-04 21:34:16 följande:
    Ja, men fackavgift? 
    Ja det är inbakat i samma summa som hemförsäkringen.
  • Anonym (dyra)
    EpicF skrev 2025-07-04 21:36:01 följande:
    Ja, det är riskerna med bostadsrätter eller villor. 

Men det är fortfarande en bättre investering än att ha en hyresrätt.

Jag har bott i hyresrätt (studentlägenhet) i tre månader, och aldrig att jag gör det tabben igen. 
    Det är inte säkert att det är en bättre investering. Att köpa sitt boende är inte riskfritt och man kan förlora stort. Plus problem och ansvar som det för med sig, som man slipper när man hyr.
  • EpicF
    Anonym (dyra) skrev 2025-07-04 22:41:52 följande:
    Det är inte säkert att det är en bättre investering. Att köpa sitt boende är inte riskfritt och man kan förlora stort. Plus problem och ansvar som det för med sig, som man slipper när man hyr.
    Nej, jag skrev att det finns risker med att ha hus eller bostadsrätt. 

Personligen tar jag hellre den risken än att hyra. Dessutom för jag göra som jag vill, vill jag måla hallen grön då gör jag det utan frågor eller att behöva ha tillstånd. Jag behöver heller inte vänta 10 år på å få bytt fönstren. Som exempel. Men självklart medför det riskerar att ex förlora på att sälja. 
  • Anonym (Dyrt)
    EpicF skrev 2025-07-04 19:46:50 följande:
    Så en utgift eller en utbetalning är inte en kostand? Märkligt resonemang isåfall. Är väl snarare en inbetalning, eftersom man betalar in på ett lån. Inte ut. 

Mdn ja, självklart minskas ens låneskuld vid amortering. Det är hela poängen med att amortera = betala tillbaka på lån. Men det är fortfarande en kostnad, utgfit eller en inbetalning som belasta den som betalar. En kostnad för den personen som har lånet. 
    Det är skillnad på utbelning, utgift och kostnad. 

Utbetalning är när pengarna försvinner från kontot.

Utgift är när man har ingått avtal om att köpa något. Köper du något på faktura eller med kreditkort har du en utgift, men du har fortfarande inte gjort en utbetalning eller har en kostnad.

Kostnad uppstår först när värdet har försvunnit. I fallet med lån är räntor alltid en kostnad. Amorteringen blir ingen kostnad eftersom den summan motsvaras av en minskning av lånet och att man därmed har en mindre skuld på bostaden. Kostnad uppstår först om bostaden minskar i värde.

Ofta sammanfaller utgift, utbetalning och kostnad till samma tidpunkt. Men inte alltid. Köp på faktura är ett sådant exempel. Amortering är ett annat exempel. Ett köp av en bostad är en utgift, men inte en direkt kostnad (om man inte har betalat ett överpris för bostaden). Däremot uppstår kostnader löpande för underhåll mm.
  • Anonym (dyra)
    EpicF skrev 2025-07-04 22:48:49 följande:
    Nej, jag skrev att det finns risker med att ha hus eller bostadsrätt. 

Personligen tar jag hellre den risken än att hyra. Dessutom för jag göra som jag vill, vill jag måla hallen grön då gör jag det utan frågor eller att behöva ha tillstånd. Jag behöver heller inte vänta 10 år på å få bytt fönstren. Som exempel. Men självklart medför det riskerar att ex förlora på att sälja. 
    Du skrev att det är en bättre investering och det behöver det inte alls vara. Det har man facit på först när man säljer.

Ja det är ju en smaksak. Vissa tycker det är mer värt och bättre investerade pengar att slippa ansvaret för sådana saker. 
  • Anonym (dyra)
    Anonym (Dyrt) skrev 2025-07-04 23:07:05 följande:
    Det är skillnad på utbelning, utgift och kostnad. 

Utbetalning är när pengarna försvinner från kontot.

Utgift är när man har ingått avtal om att köpa något. Köper du något på faktura eller med kreditkort har du en utgift, men du har fortfarande inte gjort en utbetalning eller har en kostnad.

Kostnad uppstår först när värdet har försvunnit. I fallet med lån är räntor alltid en kostnad. Amorteringen blir ingen kostnad eftersom den summan motsvaras av en minskning av lånet och att man därmed har en mindre skuld på bostaden. Kostnad uppstår först om bostaden minskar i värde.

Ofta sammanfaller utgift, utbetalning och kostnad till samma tidpunkt. Men inte alltid. Köp på faktura är ett sådant exempel. Amortering är ett annat exempel. Ett köp av en bostad är en utgift, men inte en direkt kostnad (om man inte har betalat ett överpris för bostaden). Däremot uppstår kostnader löpande för underhåll mm.
    Fast inget av detta vet du innan du säljer prylen som lånet avser. Det kan tex bli så att vinsten täcker både amorteringar och räntor som du lagt ut. Och då har räntorna inte kostat något.
  • RaYzLeR

Jag bor i en etta på 42 kvadrat. Betalar 5365 kr/månad. Vatten och värme ingår.

• Mayjel
    RaYzLeR skrev 2025-07-05 02:24:02 följande:

Jag bor i en etta på 42 kvadrat. Betalar 5365 kr/månad. Vatten och värme ingår.

Samma storlek som min egen. Med sovalkov och kök som sitter ihop med vardagsrum. Rymligt badrum med plats för egen tvättmaskin också. Alldeles lagom storlek för en enda person. Plättlätt att städa också.

Min hyra ligger på 8600 -: i månaden. Omfattar också vatten och värme.
  • EpicF
    Anonym (dyra) skrev 2025-07-04 23:09:40 följande:
    Du skrev att det är en bättre investering och det behöver det inte alls vara. Det har man facit på först när man säljer.

Ja det är ju en smaksak. Vissa tycker det är mer värt och bättre investerade pengar att slippa ansvaret för sådana saker. 
    Ja, oftast är en bättre investering. Men det finns självklart risker. 
  • Blond tjej
    Blond tjej skrev 2025-07-04 20:50:07 följande:

Med lån och el så är kostanden  mellan  sex till tiotusen månaden och för övrigt så jag bor i en gammal villa som är byggd 1905

Glömde att sopor och vatten ingår i den avgiften som jag skrev. Hemförsäkringen har jag genom facket  
  • Anonym (Dyrt)
    Anonym (dyra) skrev 2025-07-04 23:13:21 följande:
    Fast inget av detta vet du innan du säljer prylen som lånet avser. Det kan tex bli så att vinsten täcker både amorteringar och räntor som du lagt ut. Och då har räntorna inte kostat något.
    Du tänker fel. Ränta är alltid en kostnad. Om man gör vinst eller förlust på en försäljning ändrar inte detta. Räntan är fortfarande en kostnad. Det som ändrat värde är bostaden. Oavsett om värdeökningen är större än räntekostnaderna eller ej är räntorna en kostnad. 

Amortering är däremot ett nollsummespel. Amorteringen minskar en skuld. Ditt totala kapital (tillgångar - skulder) har inte ändrats.

När man sedan säljer är det vad man får från försäljningen jämfört med prylens värde som avgör vinst eller förlust på försäljningen. En vinst får då jämföras med alla kostnader man haft för att se om det blir plus på sista raden.
  • Anonym (dyra)
    Anonym (Dyrt) skrev 2025-07-06 11:07:39 följande:
    Du tänker fel. Ränta är alltid en kostnad. Om man gör vinst eller förlust på en försäljning ändrar inte detta. Räntan är fortfarande en kostnad. Det som ändrat värde är bostaden. Oavsett om värdeökningen är större än räntekostnaderna eller ej är räntorna en kostnad. 

Amortering är däremot ett nollsummespel. Amorteringen minskar en skuld. Ditt totala kapital (tillgångar - skulder) har inte ändrats.

När man sedan säljer är det vad man får från försäljningen jämfört med prylens värde som avgör vinst eller förlust på försäljningen. En vinst får då jämföras med alla kostnader man haft för att se om det blir plus på sista raden.
    Det finns ingen kostnad om du har mer eller lika mycket pengar än innan.
  • Anonym (dyra)
    Anonym (Dyrt) skrev 2025-07-06 11:07:39 följande:

Och det behöver inte vara ett nollsummespel heller. Om du säljer med förlust och skulderna kvar. Skaffar man sig skulder vilket man gör när man tar lån så ligger man ju på minus då totala kapital minskar. Bostaden är inte säkert man får ut det som behövs för att det ska balanseras.

För övrigt i mitt exempel så har jag ingen amortering utan jag sparar pengar så mitt totala kapital ökar ju hela tiden. Skulderna detsamma men tillgångarna ökar. Så jag fattar inte vad du menar riktigt.

• Anonym (Dyrt)
    Anonym (dyra) skrev 2025-07-06 12:29:37 följande:

Och det behöver inte vara ett nollsummespel heller. Om du säljer med förlust och skulderna kvar. Skaffar man sig skulder vilket man gör när man tar lån så ligger man ju på minus då totala kapital minskar. Bostaden är inte säkert man får ut det som behövs för att det ska balanseras.

För övrigt i mitt exempel så har jag ingen amortering utan jag sparar pengar så mitt totala kapital ökar ju hela tiden. Skulderna detsamma men tillgångarna ökar. Så jag fattar inte vad du menar riktigt.

Så länge du inte säljer har du inte gjort en förlust eller vinst. Amortering är därför inte en kostnad. Eventuell kostnad uppstår endast på grund av värdeminskning och  inte beroende på amorteringen. Du hade haft kostnaden för en förlust även om du köpt kontant.

Låt oss säga att du startar ett företag och köper en bostad för att hyra ut till sig själv (inget man tjänar på att göra, men som ett exempel). Företagets amorteringar är inte en kostnad. Det minskar enbart eget kapital och minskar skulden. Det är ett nollsummespel. 
  • Anonym (dyra)
    Anonym (Dyrt) skrev 2025-07-06 18:26:08 följande:
    Så länge du inte säljer har du inte gjort en förlust eller vinst. Amortering är därför inte en kostnad. Eventuell kostnad uppstår endast på grund av värdeminskning och  inte beroende på amorteringen. Du hade haft kostnaden för en förlust även om du köpt kontant.

Låt oss säga att du startar ett företag och köper en bostad för att hyra ut till sig själv (inget man tjänar på att göra, men som ett exempel). Företagets amorteringar är inte en kostnad. Det minskar enbart eget kapital och minskar skulden. Det är ett nollsummespel. 

Det är ju därför jag säger att man vet egentligen inte vad man kan räkna det som innan man har sålt, kanske är det en kostnad, kanske inte. Och oavsett om den kostnaden berodde på värdeminskning. Så är det en kostnad man haft för sitt boende, i sin privatekonomi. 

Ett nollsummespel blir det bara om man får tillbaka samma summa som man köpte för, varken mer eller mindre. Även ett företag kan stå där med skulder och ha förlorat på att ha köpt ett hus.

• Kundeintekommapå

130+90 kvm. vatten/avlopp/sophämtning ca 1000/mån, uppvärmning och el ca 1000/mån, bredband 319/mån, försäkring 329/mån, larm 299/mån. Amortering 1417 kr/mån och räntan varierar men totalt cirka 8-10k. 

• Anonym (avgift)

5000 kr  3a bostadsrätt i storsthlm. + 300 kr ränta i mån.

Svar på tråden Vad kostar ditt boende?