Anonym (Oroad) skrev 2025-07-04 19:30:22 följande:
Barn med adhd? Hur blev livet sen?
Nu vet jag inte alls om det är aktuellt för oss men då jag har två väldigt intensiva barn som är lite mer än många andra vad det verkar så har jag funderat ibland.
Tiden får utvisa om det är energi och att de är födda sent på året och därmed yngre än många barn i samma årskull , eller en adhd diagnos - men ni som haft barn med en lättare typ av adhd, hur har livet blivit för dem?
Ni som själva har adhd, hur har det påverkat er
?
Har en son med ADHD, i kombination med Aspberger.
Hade svårt att sova om nätterna, hyperaktiv om dagarna. På dagis och i skolan hade han svårt att koncentrera sig. Rusade ut från lektionerna och satte sig och tjurade i ett hörn någonstans. Kunde aldrig leka med samma sak mer än några minuter i taget innan han tappade fokus.
I skolan var det katastrof. Lärare och flera andra sa rent ut att det kommer aldrig gå bra för honom.
Fick sedan diagnos och medicin mot sin ADHD vilket gjorde mirakel. Han var då runt 10 år. Gjorde att han kunde koncentrera sig och hålla på med saker en längre tid. Hans ADHD blev istället en superkraft som får honom att orka köra vidare när alla andra är utmattade.Vad han än gör så gör han mer än alla andra, både plugga, träna etc.
Gick ut 9an med 320 i meritpoäng och kom in på Natur på en av de mest populära gymnasieskolorna i landet, där han fortsätter att prestera på topp. Ska om drygt ett år söka till antingen civilingenjör eller läkare, vilket han lätt kommer in på när han bestämt sig för vilket han vill helst. Har 2 jobb som extraknäck, tränar på gym 6 dagar i veckan och har en superfin flickvän., Inte för att skryta men jag är skjukt stolt över honom. Tänker ibland på de som sa att han aldrig skulle lyckas med något i livet. De kanske träffar honom när de går till läkaren i framtiden...