• Anonym (Oroad)

Barn med adhd? Hur blev livet sen?

Nu vet jag inte alls om det är aktuellt för oss men då jag har två väldigt intensiva barn som är lite mer än många andra vad det verkar så har jag funderat ibland. 

Tiden får utvisa om det är energi och att de är födda sent på året och därmed yngre än många barn i samma årskull , eller en adhd diagnos - men ni som haft barn med en lättare typ av adhd, hur har livet blivit för dem? 

Ni som själva har adhd, hur har det påverkat er 
    ?

• Svar på tråden Barn med adhd? Hur blev livet sen?
  • Jimmy75
    Anonym (Felicia) skrev 2025-07-04 21:57:08 följande:

Precis, det var därför jag skrev att de ska ansöka om utredning. Om det är läge att göra det eller inte behöver vården avgöra. 

Att utreda enbart om det finns problem tycker jag är en problematisk inställning. Det tar ju så lång tid att få hjälp, så under tiden man väntar på hjälp hinner problemen eskalera. Vi tänkte precis så, att vi inte behövde söka vård så länge barnet mådde bra. Men med facit i hand ångrar jag bittert att vi inte gjorde det långt tidigare. Vi förstod ju tidigt att vår dotter troligen hade npf. En psykolog har gjort oss uppmärksamma på hur mycket vi anpassat efter hennes funktionsnedsättning under hennes barndom. I och med att vi gjorde det uppstod inte problem förrän skolan blev för jobbig, och den kan inte vi föräldrar göra något åt mer än att be om att barnet ska få stöd och anpassningar. 

Tyvärr delar vi många npf-föräldrars upplevelsen av att det visst spelar roll i skolan att ha diagnosen på papper. De vill spara pengar och gör inget som kostar något extra i onödan. Min dotter maskar dessutom skickligt i skolan, så de ser inga problem. Det enda de ser är frånvaron. Och hon är högbegåvad så i de flesta ämnen blir hon godkänd (eller mer) trots hög frånvaro. Och så länge eleven är godkänd sätts inga specialresurser in. 

De anpassningar BUP föreslog skolan var samma som vi föräldrar länge bett om. Men det var först när BUP sa det som de genomförde flera av dem (flera hade de gjort även tidigare). Min uppfattning är att skolan trodde att vi överdrev dotterns svårigheter. 

I terorin är det precis som du skriver om skolan, men inte i praktiken. Tyvärr. 

Tyvärr känner jag till att en del skolor agerar på det sättet du säger Felicia. Det är dock brott mot skollagen och anledningen till att jag skriver det här. Lättare sagt än gjort att gå i clinch med skolor. Rektorer har helt galen makt dessvärre. Bra när de förstår och står upp för sitt uppdrag. Mindre bra när de duckar och är okunniga. Min poäng är dock att som förälder stå på sig. Läs på om skollagen och smacka den i skallen på dem, anmäl till skolinspektionen om det behövs.
  • Jimmy75
    Anonym (Felicia) skrev 2025-07-04 22:03:35 följande:

@ Jimmy75: Är inte kriteriet att man ska se problemet i minst två sammanhang borttaget just på grund av barn som mitt, som maskar och är duktiga i skolan och därför missas? Eller är det bara något som har diskuterats? 

Än så länge finns det där. Har inte sett den nya diagnosmanualen som är på gång, men oavsett vad som står i den lär det dröja ett tag innan man har översatt den och tagit den i bruk i Sverige. En duktig och noggrann psykolog vet de sakerna du tar upp om masking och hur det kan se ut i skolan. Två sammanhang behöver dock inte skolan vara det ena, även om det är det vanligaste. Det kan vara hemmiljö och fritid, alltså socialt sammanhang utanför hemmet. Poängen är att man ska kunna säkerställa att barnets svårigheter inte beror huvudsakligen på en normal reaktion på en dysfunktionell miljö.
  • Jimmy75
    Tyra myra skrev 2025-07-04 22:24:23 följande:

Vill bara påminna om att det är skolans ansvar att ge ALLA barn det stöd de behöver, vare sig de har diagnoser eller ej.

Vi har fått ett skolsystem som som inte längre sätter barnen i focus.  Man dribblar med betygssystem och läroplaner när det är det individuella elev-stödet som saknas.

Varje individ har rätt till det stöd den behöver för att klara skolan på bästa sätt. Där sviker skolan.

Kan bara instämma. Det finns absolut bra skolor, men det Tyra myra beskriver är alldeles för vanligt för att vara okej och det får de inte komma undan med för det är barnen som betalar priset....ett oerhört högt pris.
  • Jimmy75
    567890 skrev 2025-07-04 22:37:07 följande:
    Om jag får vara lite besvärlig skulle jag säga att det är kommunen som sviker skolan eftersom det inte ges tillräckligt med pengar för att stötta alla elever. Rektorerna har inte en chans att ge allt stöd som behövs eftersom ekonomin inte tillåter det. I min kommun har man dragit ner så mycket på elevstödjarna att lärarna ska hålla koll på t ex de barn som har diabetes (vilket jag undrar om det ens är lagligt).

Jag jobbar på gymnasiet och ser att mycket av ångesten som funnits på grundskolan för de med npf försvinner sakta men säkert. Dels väljer man program efter intresse men också för att skolplikten inte finns och det därför finns utrymme för att göra massor av anpassningar (kortare dagar, senare morgnar, 4-dagars vecka, inte läsa matematik t ex)
    Också sant!
  • Jimmy75
    Anonym (Pappa) skrev 2025-07-04 22:40:27 följande:

Jag har själv viss problematik, men ingen diagnos. Jag bör nog inte ha det heller då jag fungerar för bra för att få en diagnos. Om man bortser från en sjukskrivning har jag lyckats hantera det.

Gick bra i skolan eftersom jag har extremt lätt för att lära mig saker, men jag lyssnade bara lite på genomgången och zonade sedan ut på lektionerna. Gick ut med 4,5 i betyg från NV på gymnasiet trots det. Och har klarat av universitsstudier med doktorsexamen som höjdpunkten. Det sistnämnda mycket tack vare fantastiska handledare under min forskarutbildning. De såg min problematik och gav det stöd och den struktur jag behövde.

Nu har jag två barn som går i mellanstadiet. Båda har ADHD. Båda har ångestproblematik. Skolan idag är mycket mer oförlåtande mot barn med ADHD än var det var när jag gick i skolan. Så länge mina barn orkar stå på benen kommer de ordna ok betyg eftersom de också lär sig lätt. Men risken är att de kommer kollapsa. Båda har psykolog-hjälp redan och förhoppningsvis hjälper det.

Utifrån det jag ser i skolan idag så hade jag behövt en diagnos om jag gått i dagens skola. Det finns alltså en anledning till att diagnoserna ökar. Det är troligtvis lika många med denna problematik nu som då, men idag är skolan och samhället ofta helt oförlåtande mot personer med ADHD. För att få hjälp behöver de få en diagnos på papperet.

Sant att antalet personer med den funktionsvariationen sannolikt inte är fler idag. Det som hänt är att det är så mycket större krav och belastning på skolbarnen idag att många fler faller utanförl, med diagnos som följd.
  • Anonym (Felicia)
    567890 skrev 2025-07-04 22:37:07 följande:
    Jag jobbar på gymnasiet och ser att mycket av ångesten som funnits på grundskolan för de med npf försvinner sakta men säkert. Dels väljer man program efter intresse men också för att skolplikten inte finns och det därför finns utrymme för att göra massor av anpassningar (kortare dagar, senare morgnar, 4-dagars vecka, inte läsa matematik t ex)
    Vad skönt att läsa att detta är din erfarenhet! Vi ser gymnasiet som ljuset i tunneln. Vi ska se till att dottern överlever grundskolan och hoppas att det blir bättre sen. Skolplikten är ett väldigt stort problem för de barn som blir sjuka av att vara i skolan. 
  • Anonym (Felicia)
    Jimmy75 skrev 2025-07-05 00:32:46 följande:
    Tyvärr känner jag till att en del skolor agerar på det sättet du säger Felicia. Det är dock brott mot skollagen och anledningen till att jag skriver det här. Lättare sagt än gjort att gå i clinch med skolor. Rektorer har helt galen makt dessvärre. Bra när de förstår och står upp för sitt uppdrag. Mindre bra när de duckar och är okunniga. Min poäng är dock att som förälder stå på sig. Läs på om skollagen och smacka den i skallen på dem, anmäl till skolinspektionen om det behövs.

Du har helt rätt. Vi kämpar på, och precis som du skriver är det rektorn som är en stoppkloss. Klassmentorn förstår vårt barn betydligt bättre men är ju låst och kan inte själv vidta åtgärder som inte sanktionerats av rektorn. 

• Anonym (Felicia)
    Jimmy75 skrev 2025-07-05 00:37:59 följande:
    Än så länge finns det där. Har inte sett den nya diagnosmanualen som är på gång, men oavsett vad som står i den lär det dröja ett tag innan man har översatt den och tagit den i bruk i Sverige. En duktig och noggrann psykolog vet de sakerna du tar upp om masking och hur det kan se ut i skolan. Två sammanhang behöver dock inte skolan vara det ena, även om det är det vanligaste. Det kan vara hemmiljö och fritid, alltså socialt sammanhang utanför hemmet. Poängen är att man ska kunna säkerställa att barnets svårigheter inte beror huvudsakligen på en normal reaktion på en dysfunktionell miljö.
    Ok. Ja soc (som vi inte längre har kontakt med) var väldigt inne på att det var fel på hemmiljön. Helt omöjligt att förklara detta med maskning och att hålla ihop i skolan och bryta ihop hemma för dem. De trodde inte alls att dottern var hemma pga ångest inför dålig skolmiljö utan menade att det var vi som var dåliga på gränssättning. När vi sa att vi misstänkte npf sa de att det inte hade någon betydelse. Soc och rektorn tävlar i att vara minst kunniga i npf av alla vi mött i den här processen. 
  • Jimmy75
    Anonym (Felicia) skrev 2025-07-05 08:49:05 följande:
    Ok. Ja soc (som vi inte längre har kontakt med) var väldigt inne på att det var fel på hemmiljön. Helt omöjligt att förklara detta med maskning och att hålla ihop i skolan och bryta ihop hemma för dem. De trodde inte alls att dottern var hemma pga ångest inför dålig skolmiljö utan menade att det var vi som var dåliga på gränssättning. När vi sa att vi misstänkte npf sa de att det inte hade någon betydelse. Soc och rektorn tävlar i att vara minst kunniga i npf av alla vi mött i den här processen. 
    Låt oss höja glaset för nånannanismen. Sov är duktiga på den. Finns många kunskapsluckor där hos dessa enkla-förklaringsmodeller-hjältarna 
  • TvillingmammaVästgöte

Rekommenderar Kunskapsskolan för NPF barn. Mina barn med språkstörningsdisgnos och drag av autism och adhd blomstrade på Kunskapsdkolan. Man har ett fokus på individen. Varje barn har 15 minuters individuell coachning med sin mentor varje vecka! Eleverna lägger upp studierna undividuellt tillsammans med lärare. Man har utvecklinggsamtal 2 gånger per termin med föräldrarna och skolan uppmanar och uppmuntrar föräldrarna att ta en aktiv del i att hjälpa barnen , vilket är jättebra tyckte vi. 

Kunskapsdkolan är också jätteduktiga på olika anpassningar. Man har också nivågrupper i matte, svenska och engelska vilket hjälpte mina barn jättemycket. 

Innan de började på Kunskap i årskurs 6 hade jag knappt hopp om att de skulle klara grundskolan. Efter fyra år på Kunskap klarade de stadens mest prestigefyllda kommunala gymnasieskola utan att vi  föräldrar ens behövde hjälpa till längre. 

• Anonym (Man 50)
    Anonym (Oroad) skrev 2025-07-04 19:30:22 följande:
    Barn med adhd? Hur blev livet sen?

Nu vet jag inte alls om det är aktuellt för oss men då jag har två väldigt intensiva barn som är lite mer än många andra vad det verkar så har jag funderat ibland. 

Tiden får utvisa om det är energi och att de är födda sent på året och därmed yngre än många barn i samma årskull , eller en adhd diagnos - men ni som haft barn med en lättare typ av adhd, hur har livet blivit för dem? 

Ni som själva har adhd, hur har det påverkat er 
    ?

Har en son med ADHD, i kombination med Aspberger. 

Hade svårt att sova om nätterna, hyperaktiv om dagarna. På dagis och i skolan hade han svårt att koncentrera sig. Rusade ut från lektionerna och satte sig och tjurade i ett hörn någonstans. Kunde aldrig leka med samma sak mer än några minuter i taget innan han tappade fokus.

I skolan var det katastrof. Lärare och flera andra sa rent ut att det kommer aldrig gå bra för honom.

Fick sedan diagnos och medicin mot sin ADHD vilket gjorde mirakel. Han var då runt 10 år. Gjorde att han kunde koncentrera sig och hålla på med saker en längre tid. Hans ADHD blev istället en superkraft som får honom att orka köra vidare när alla andra är utmattade.Vad han än gör så gör han mer än alla andra, både plugga, träna etc.

Gick ut 9an med 320 i meritpoäng och kom in på Natur på en av de mest populära gymnasieskolorna i landet, där han fortsätter att prestera på topp. Ska om drygt ett år söka till antingen civilingenjör eller läkare, vilket han lätt kommer in på när han bestämt sig för vilket han vill helst. Har 2 jobb som extraknäck, tränar på gym 6 dagar i veckan och har en superfin flickvän., Inte för att skryta men jag är skjukt stolt över honom. Tänker ibland på de som sa att han aldrig skulle lyckas med något i livet. De kanske träffar honom när de går till läkaren i framtiden...
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (Man 50) skrev 2025-07-07 13:45:33 följande:

Hade svårt att sova om nätterna, hyperaktiv om dagarna. På dagis och i skolan hade han svårt att koncentrera sig. Rusade ut från lektionerna och satte sig och tjurade i ett hörn någonstans. Kunde aldrig leka med samma sak mer än några minuter i taget innan han tappade fokus.

I skolan var det katastrof. Lärare och flera andra sa rent ut att det kommer aldrig gå bra för honom.

Fick sedan diagnos och medicin mot sin ADHD vilket gjorde mirakel. Han var då runt 10 år. Gjorde att han kunde koncentrera sig och hålla på med saker en längre tid. Hans ADHD blev istället en superkraft som får honom att orka köra vidare när alla andra är utmattade.Vad han än gör så gör han mer än alla andra, både plugga, träna etc.

Gick ut 9an med 320 i meritpoäng och kom in på Natur på en av de mest populära gymnasieskolorna i landet, där han fortsätter att prestera på topp. Ska om drygt ett år söka till antingen civilingenjör eller läkare, vilket han lätt kommer in på när han bestämt sig för vilket han vill helst. Har 2 jobb som extraknäck, tränar på gym 6 dagar i veckan och har en superfin flickvän., Inte för att skryta men jag är skjukt stolt över honom. Tänker ibland på de som sa att han aldrig skulle lyckas med något i livet. De kanske träffar honom när de går till läkaren i framtiden...
    Heja din son!
  • Anonym (Felicia)

Mitt ena barns superbra läkare har ADHD! :) 
  • Freddie K

Min barndom var svår. Skolgången var åt h*lvete, rent ut sagt och det blev värre innan det blev bättre. Idag lever jag ett ganska bra liv.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Jimmy75

Så härligt att höra, samtidigt som det är så ledsamt att höra inställningen hos många lärare och pedagogisk personal som är så deterministisk istället för att förstå betydelsen av att befinna sig i rätt sammanhang och omständigheter.
Svar på tråden Barn med adhd? Hur blev livet sen?