Anonym (Linn) skrev 2025-07-06 12:21:45 följa
nde:
Gör ingen stor grej av det, det kommer gå över tillslut.
Könsdysfori är inget som "går över tillslut".
Anonym (Linn) skrev 2025-07-06 14:10:25 följande:
Gick över runt 18-19 års åldern. Kan ha med autismen och göra om barnet har den diagnosen. Något slags uttryck för ångesten som sådana barn lätt får. Kan räcka med att de läser en rubrik eller ser ett inslag på tv om detta ämne så kan ångesten och tankarna sätta igång hos dem. Som sagt, ge det tid.
Eller så barnet helt enkelt född i fel kropp. Och nej, det är inget som har att göra med autism eller som går över.
Anonym (Snäll) skrev 2025-07-06 11:19:39 följande:
Och om han vill byta namn i passet? Bli kallad han? Klippa kort frissa? Fylla ut kalsongerna? Undvika strand och badhus? Hoppa över skolidrotten?
För mig känns allt detta helt ok men vill vänta med hormoner osv.
Mer frågan om man ska ignorera eller locka till att prata om det. Jag upplever att han egentligen är öppen för att prata om hur han känner och mår om man bara närmar sig ämnet på rätt sätt. Föräldrarna undviker ämnet lite upplever jag. Men det kanske är rätt.
Självklart ska man prata om det och man ska absolut inte skamlägga det, eller ignorera.
Föräldrarna kanske upplever svårigheter att prata om det?
De bör ta hjälp av kurator och vården för att prata om det.
Och nej, könsdysfori har inget att göra med autism. Sedan att många med autism kan känna sig vilsna i tonåren är en helt annan sak. Det kan faktiskt även de utam npf göra.