• Anonym (Stressad?)

Kan det här vara stressorsakat?

I en månad har jag mått väldigt märkligt. Jag är väldigt trött, känner mig ostadig, blir fort muskeltrött i benen, det pirrar i fötterna. Jag måste äta mellanmål, för annars blir jag skakig, yr och svimfärdig. Jag går blodtrycksfall när jag reser mig. Jag kan inte stå upp länge utan att få blodtrycksfall. Däremot kan jag stå om jag rör mig, vaggar lite fram och tillbaka, böjer på knäna och så.

Jag gick till VC som sa att det var klockrent för sköldkörtelproblem, då jag också fryser mycket. Vi har 25 grader hemma och jag lägger mig under en filt, samt är iskall om händer och fötter. Doktorn tog prover på det och B12. Allt kom tillbaka inom referens, om än i det nedre spannet. Därmed är doktorn övertygad om att det är stress. 

Men jag är inte stressad. Tvärt om. Jag tycker att jag mår väldigt bra och är på en mycket bra plats i livet. 

Kan mina symptom ändå bero på stress?

• Svar på tråden Kan det här vara stressorsakat?
  • Anonym (se upp lite)

Ja, b12-brist låter det ju som, men jag vill faktiskt flagga lite för att kolla B6-innehållet om du tar andra kosttillskott, om du tänker köpa b-vitmaminkomplex. En del vitamin- och mineraltillskott innehållet B6, ibland utan att det står tydligt, och även om de är vattenlösliga så kan det ändå bli för mycket. Så om du tar några andra tillskott, läs ordentligt på burken efter just B6/pyridoxin.

• Anonym (Tips)

Fråga, dvs tjata på läkare för remiss till neurologmottagning. Du kan ha fått MS.

• Anonym (M)
    Anonym (Tips) skrev 2025-07-06 15:03:01 följande:

Fråga, dvs tjata på läkare för remiss till neurologmottagning. Du kan ha fått MS.

MS?

Snarare sködskörtelproblem eller B12 brist. Eller en kombination. Med de är inga symtom på MS. 
  • Anonym (Tips)

Jo det är det. Har haft MS-diagnos sen 2008 och har koll på symtom. Men det utesluter inte att det finns B-12brist och underfungerande sköldkörtel också. Det är till och med vanligt bland MS-patienter även om det inte är klockrent vetenskapligt samband 

• Anonym (K)

Läkare påstår att allt är på grund av stress, för då slipper de göra sitt jobb.

• Anonym (Hej)

Man brukar få höra att det är stress. Riskabelt av en läkare att säga så eftersom det kan vara nåt allvarligt han/hon missar. Hur som, kollade dom ferritin? Jag hade super-lågt och hade dom symtom du nämner + många fler. Kunde inte leva ett normalt liv. Nu äter jag järntabletter, har gjort i en månad och känner hur livet sakta kommer tillbaka. 

• Anonym (Stressad?)
    Anonym (Hej) skrev 2025-07-07 09:55:10 följande:

Man brukar få höra att det är stress. Riskabelt av en läkare att säga så eftersom det kan vara nåt allvarligt han/hon missar. Hur som, kollade dom ferritin? Jag hade super-lågt och hade dom symtom du nämner + många fler. Kunde inte leva ett normalt liv. Nu äter jag järntabletter, har gjort i en månad och känner hur livet sakta kommer tillbaka. 

Det togs i ett annat sammanhang för åtta månader sen och låg stabilt (jag tar sådant prov en gång per år pga annan kronisk sjukdom), så det kunde det inte vara enligt läkaren. 

Det kanske är stress, men det känns så lättvindigt att konstatera det efter att ha provtagit två saker. Att jag får blodtrycksfall och hög puls (över 130 har hänt) av att stå bekom henne inte. Det var bara stress. 

• Jesper f
    Anonym (Stressad?) skrev 2025-07-05 12:33:16 följande:

Sockret behövde inte kollas. Det är tydligen inte ett symptom på diabetes att bli skakig när man blir hungrig. Däremot var det ett symptom på sköldkörtelproblem. Mitt T4 ligger på 14, där referensen är 12. Jag har i praktiken alla symptom på underfunktion, förutom att jag inte har gått upp i vikt. 

Min man uppfattar man inte heller som särskilt stressad. Vi lever ett bra liv, jag kan hämta barn klockan 16 utan problem, vi har god ekonomi och delar på familjelivet. Jag har gott om tid att ta hand om mig själv och både tränar och slappar utan problem. 

Det är EXAKT symptom på diabetes om man blir skakig innan man blir hungrig, det är klockrent exempel på lågt blodsocker och att kroppen behöver äta NU. Yr blir man också, och man kan också få blodtrycksproblem vid diabetes - väldigt vanligt, blodtryck och blodsocker är varandras orsak/verkan på olika sätt. Så jo, du behöver få ta ett HBA1C prov, när du är fastande, för att se hur ditt blodsocker ligger.

Sen kanske du kan ligga lågt i blodsocker pga rent hälsosamma skäl, du kan ligga normalt lågt i blodsocker för att du äter nyttigt, rör på dig, eller helt enkelt ha de gentiska förutsättningarna. Men det är ganska ovanligt, men de människorna finns likväl, och då är lösningen att du behöver äta mellanmål oftare och innan du hinner bli hungrig.

//Diabetiker sen 20 år.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tips) skrev 2025-07-07 05:04:45 följande:

Jo det är det. Har haft MS-diagnos sen 2008 och har koll på symtom. Men det utesluter inte att det finns B-12brist och underfungerande sköldkörtel också. Det är till och med vanligt bland MS-patienter även om det inte är klockrent vetenskapligt samband 

Det som ts upplever tyder inte på MS. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Stressad?) skrev 2025-07-07 09:59:23 följande:

Det togs i ett annat sammanhang för åtta månader sen och låg stabilt (jag tar sådant prov en gång per år pga annan kronisk sjukdom), så det kunde det inte vara enligt läkaren. 

Det kanske är stress, men det känns så lättvindigt att konstatera det efter att ha provtagit två saker. Att jag får blodtrycksfall och hög puls (över 130 har hänt) av att stå bekom henne inte. Det var bara stress. 

Då bör de kolla de kolla ferritin värdet igen. Mycket kan hända 8 månader. 

Och de symtomen du upplever kan också kopplas till lågt ferritin värde. 

Blodtrycksfall kan beror på stress, men då att kroppen och psyket blir stressad av att inte veta vad som är fel. Varför man mår som man mår. Kroppens sätt att tala lm att något är fel. 
  • Anonym (M)
    Jesper f skrev 2025-07-07 10:04:38 följande:
    Det är EXAKT symptom på diabetes om man blir skakig innan man blir hungrig, det är klockrent exempel på lågt blodsocker och att kroppen behöver äta NU. Yr blir man också, och man kan också få blodtrycksproblem vid diabetes - väldigt vanligt, blodtryck och blodsocker är varandras orsak/verkan på olika sätt. Så jo, du behöver få ta ett HBA1C prov, när du är fastande, för att se hur ditt blodsocker ligger.

Sen kanske du kan ligga lågt i blodsocker pga rent hälsosamma skäl, du kan ligga normalt lågt i blodsocker för att du äter nyttigt, rör på dig, eller helt enkelt ha de gentiska förutsättningarna. Men det är ganska ovanligt, men de människorna finns likväl, och då är lösningen att du behöver äta mellanmål oftare och innan du hinner bli hungrig.

//Diabetiker sen 20 år.
    Att vara skakig innan man blir hungrig är inget symtom på DIABETES. Men det är ett tecken på att man har lågt blodsocker, vilket man kan ha även om man inte har diabetes. 

HbA1c görs aldrig fastande, eftersom det inte mäter fastevärdet utan den genomsnittliga blodscokervärdierna de sista 3 månaderna.

För att veta sitt fastevärde så kan man ta ett blodsocker på fastande mage, dvs före man äter på morgonen. 

Nej, det är inte ovanligt att ha normalt lågt blodsocker. Tvärtom om, det är vanligt. 
  • Anonym (M)

//Diabetiker sen 20 år.
    Du är diabetiker sedan 20 år, men du vet inte;
    *att skakig/darrande vid hunger är tecken på lågt blodsocker (inte diabetes)
    *du vet inte att lågt blodsocker kan alla människor ha och *du vet inte vad HbA1c mäter eller att man inte tar det fastande. 

En som lever med diabetes vet detta. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Stressad?) skrev 2025-07-07 09:59:23 följande:

Låter som Pots? Står på 1177 vad man skall göra . Äta mer salt och inta mer vätska. Träna och äta hälsosamt bla.

Och jag tror fortfarande att ert bvitaminkomplex skulle hjälpa dig.
  • Anonym (Stressad?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-07 12:15:47 följande:
    Låter som Pots? Står på 1177 vad man skall göra . Äta mer salt och inta mer vätska. Träna och äta hälsosamt bla.

Och jag tror fortfarande att ert bvitaminkomplex skulle hjälpa dig.
    Jag har beställt ett och väntar på att det ska komma! Håller tummarna för att det hjälper. 
  • Anonym (K)

//Diabetiker sen 20 år.
    Diabetes kännetecknas väl av ändå av att man har ovanligt högt blodsocker? (Lågt blodsocker kan ske om han behandlas med insulin eller annat)
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2025-07-07 14:41:33 följande:
    Diabetes kännetecknas väl av ändå av att man har ovanligt högt blodsocker? (Lågt blodsocker kan ske om han behandlas med insulin eller annat)
    Ja, bland annat. Det tillsammans med ökad törst, att man kissar mycket (oftast på natt), viktnedgång plus mycket annat. 

Lågt blodsocker kan man ha som icke-diabetiker också. Det får de flesta människor några gånger i livet.  
Svar på tråden Kan det här vara stressorsakat?