När börjar vården reagera över täta besök?
Jag har en nära släkting vars barn ständigt är inne på akuten, eller i bästa fall närakuten. Barnen gör årligen lika många besök som mina barn gjort på akuten tillsammans genom livet. Några gånger har det varit befogat, men väldigt ofta är det saker som inte alls behövt ett akutbesök. Många gånger handlar det om sjukdomar som också mina barn haft. Då kan man vara helt säker på att deras barn hade en oerhört mycket tuffare version. Har de ramlat, har de alltid slagit sig så mycket värre än andra barn som gjort precis samma vanliga fall. Har deras barn hosta, måste de åka in till jouren för att få medicin utskrivet. Det går inte att vänta tills VC öppnar dagen efter. Deras barns hosta är sååå svår!
Nu börjar jag fundera på om inte vården kommer att reagera snart. Och det gör mig så klart bekymrad. Jag skulle så gärna vilja ta upp det här på ett vettigt sätt med min släkting, men det blir lätt taggarna utåt från min släkting. Min släkting är inte drivande i dessa besök, utan det är släktingens partner som driver på.
Finns det något sätt att ta upp det på, eller ska jag bara vänta på att sjukvården snart lämnar in en anmälan?