• ellen1979

Sälja bilen eller ej

Ensamstående med två tonåring (14,17) vv. 

Ekonomisk så går det i slutändan plus minus noll. Är trött på att inte kunna hitta på saker med mina barn eller för den delen själv. 

Mitt dilemma är om jag ska sälja min bil. 

Det jag betalar varje månad för den är:
    Garage ca 700. Bensin ca 400. Försäkring 200. Sedan skatt (2300). Besiktning och annat som behövs, tex däck. 

Har inga lån. Får Max 10 000 vid försäljning. 

Den ger mig en frihet .Kan köra och hämta barn. Men bussar finns. 

Skulle jag sälja men sedan inser att jag behöver en bil så kommer det kosta mig mer eftersom jag då kommer behöva låna. 

Har grubblat så länge att jag inte vet hur jag ska tänka. 

• Svar på tråden Sälja bilen eller ej
  • Anonym (m)
    ellen1979 skrev 2025-07-09 18:02:02 följande:
    Friheten är värd mycket. Men ständigt återkommande stress över ekonomin tär på en.
    Vad kommer det kosta dig/er med resor om du inte har bil?
  • Anonym (Jag)

Behåll bilen. Försök hitta andra saker att dra ner på om det ens behövs.

• Anonym (Mannen)
    ellen1979 skrev 2025-07-09 17:57:48 följande:

Har sett över alla försäkringar. En ska jag ändra i september när den går att förnya. 

Äta ute gör jag sällan. Pizza eller tex sushi till barnen blir det kanske någongång varannan månad. Alltid matlåda till jobbet. 

Kan absolut bli mer kreativ och smart i köket. Ska leta mer inspiration. 

Det som är i lånväg är några saker jag tagit med klarnakortet. Men det är under kontroll. Totalt 3500. 

Barnens pappa levde/lever över sina tillgångar. En av anledningarna till att min buffert idag inte är så stor. Det har gjort mig ännu mer försiktig med lån. 

Bra, då har du redan gjort ungefär så mycket som är rimligt att göra.

Då har du nog tyvärr inte så mycket mer än bilen att spara in på om du vill ha pengar till annat. Älskar själv att ha och köra bil, så därför förstår jag verkligen att tanken på att sälja bilen tar emot enormt. 

Försök att göra en så exakt kalkyl som möjligt och ta sedan ställning till om det är värt det, eller om du hellre vill lägga pengarna på annat.

Ändra siffrorna nedan så att de blir mer korrekta:
    - Värdeminskning: 2500krf/år (räknar med att bilen är värd 10 000kr och håller i 4 år till)
    - Bränsle: 4800kr/år (din egen uppskattning)
    - Försäkring: 2400kr/år (din egen siffra)
    - Skatt: 2300kr/pår (din egen siffra)
    - Service: 2000lr/år (enklare service, typ oljebyte på billig verksatad)
    - Slitage: 2000kr/år (däck, bromsar etc. Om du har bra däck etc som håller i många år till kan denna bli lägre, om däcken redan nu är slitna kommer kostnaden troligen att bli högre)
    - Reapartioner: 4000kr/år. (Troligen väldigt lågt räknat. Gamla bilar är ofta dyra på denna punkt. Har lagt betydligt mer än så på sonens gamla Saab A-traktor senaste året.)
    - Kapitalkostnad: 1000kr/år (räknar med 10% av bilens värde. Även om den är betald skulle du om du säljer den kunna betala av lån etc, så detta är en verklig kostnad)
    - Parkering i garage: 8400kr/år (din egen siffra)
    - Övrigt: T.ex. parkering på stan, trängselskatt och annat som kan knytas bill bilen: 1200kr/år (har räknat med 100kr/mån, är betydligt högre om du parkerar med avgift ofta)

SUMMA: 23 800kr/år = ca 2000kr/mån

Spontant står garaget för en väldigt stor del av den totala kostnaden, mer än en tredjedel. Går det att hitta billigare alternativ? Du verkar ju kära ganska lite, så det kanske kan vara värt att behöva gå lite längre. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-07-10 09:48:32 följande:
    Bra, då har du redan gjort ungefär så mycket som är rimligt att göra.

Då har du nog tyvärr inte så mycket mer än bilen att spara in på om du vill ha pengar till annat. Älskar själv att ha och köra bil, så därför förstår jag verkligen att tanken på att sälja bilen tar emot enormt. 

Försök att göra en så exakt kalkyl som möjligt och ta sedan ställning till om det är värt det, eller om du hellre vill lägga pengarna på annat.

Ändra siffrorna nedan så att de blir mer korrekta:
    - Värdeminskning: 2500krf/år (räknar med att bilen är värd 10 000kr och håller i 4 år till)
    - Bränsle: 4800kr/år (din egen uppskattning)
    - Försäkring: 2400kr/år (din egen siffra)
    - Skatt: 2300kr/pår (din egen siffra)
    - Service: 2000lr/år (enklare service, typ oljebyte på billig verksatad)
    - Slitage: 2000kr/år (däck, bromsar etc. Om du har bra däck etc som håller i många år till kan denna bli lägre, om däcken redan nu är slitna kommer kostnaden troligen att bli högre)
    - Reapartioner: 4000kr/år. (Troligen väldigt lågt räknat. Gamla bilar är ofta dyra på denna punkt. Har lagt betydligt mer än så på sonens gamla Saab A-traktor senaste året.)
    - Kapitalkostnad: 1000kr/år (räknar med 10% av bilens värde. Även om den är betald skulle du om du säljer den kunna betala av lån etc, så detta är en verklig kostnad)
    - Parkering i garage: 8400kr/år (din egen siffra)
    - Övrigt: T.ex. parkering på stan, trängselskatt och annat som kan knytas bill bilen: 1200kr/år (har räknat med 100kr/mån, är betydligt högre om du parkerar med avgift ofta)

SUMMA: 23 800kr/år = ca 2000kr/mån

Spontant står garaget för en väldigt stor del av den totala kostnaden, mer än en tredjedel. Går det att hitta billigare alternativ? Du verkar ju kära ganska lite, så det kanske kan vara värt att behöva gå lite längre. 
    Bilen lär hålla mer än 4 år till så länge hon servar och reparerar den. Men din uträkning går alltså ut på att hon ska köpa en annan 10 000-kronorsbil om 4 år?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (m) skrev 2025-07-10 11:12:07 följande:
    Bilen lär hålla mer än 4 år till så länge hon servar och reparerar den. Men din uträkning går alltså ut på att hon ska köpa en annan 10 000-kronorsbil om 4 år?
    Tänker att 4 år är bra återstående livslängd för en bil som i dagsläget är värd 10 000kr.

Räknar inte med att hon köper en ny bil efter 4 år, eller vad den kostar. Det spelar ingen roll för hur jag räknar värdeminskningen.

Så jag räknar:
    - I dagsläget är bilen värd 10 000kr. Dvs hon kan sälja den och istället få 10 000kr på banken.
    - Om 4 år är bilen skrot och värd 0kr. 
    - .Hon förlorar alltså 10 000kr på 4 år.

Vad sedan den nya bilen kostar påvkerkar inte detta, utan det går på den bilens budget.
  • Anonym (m)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-07-10 12:11:26 följande:
    Tänker att 4 år är bra återstående livslängd för en bil som i dagsläget är värd 10 000kr.

Räknar inte med att hon köper en ny bil efter 4 år, eller vad den kostar. Det spelar ingen roll för hur jag räknar värdeminskningen.

Så jag räknar:
    - I dagsläget är bilen värd 10 000kr. Dvs hon kan sälja den och istället få 10 000kr på banken.
    - Om 4 år är bilen skrot och värd 0kr. 
    - .Hon förlorar alltså 10 000kr på 4 år.

Vad sedan den nya bilen kostar påvkerkar inte detta, utan det går på den bilens budget.
    Fast hur ska då TS köpa en annan bil om 4 år? Eller går din kalkyl alltså ut på att hon kommer vara utan bil om 4 år?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (m) skrev 2025-07-10 12:21:55 följande:
    Fast hur ska då TS köpa en annan bil om 4 år? Eller går din kalkyl alltså ut på att hon kommer vara utan bil om 4 år?
    Budget för inköp av den nya bilen är något helt annat, och är inte med i kalkylen för denna bilen.

Beror på vilken bil hon vill ha då, om det är en annan bil för 10 000kr eller en för 500 000kr. Det är så man normalt gör kalkyler.
  • Anonym (m)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-07-10 15:22:49 följande:
    Budget för inköp av den nya bilen är något helt annat, och är inte med i kalkylen för denna bilen.

Beror på vilken bil hon vill ha då, om det är en annan bil för 10 000kr eller en för 500 000kr. Det är så man normalt gör kalkyler.
    Man kan absolut kalkylera för att kunna fortsätta ha bil i framtiden, det är inget fel med det om det är så ens behov ser ut. Men så är alltså inte din kalkyl? Med din kalkyl så kommer TS inte ha någon bil om 4 år? Hennes budget är ju som den är liksom så vart skulle pengarna komma ifrån.
  • Anonym (Hm)

Jag står i samma fundering (nästan) min bil som jag köpte för 7 år sen för 150? havererade för några månader sedan. Inte ens värt att lägga flera tusentals kronor på en ny motor. Fick den såld för 25?. så nu står jag i valet att skaffa en ny bil eller försöka leva bilfritt i ett år. Hittills har jag använt en bekants bil vid behov. Jag är inte alls sugen att köpa en ny bil efter det som hände med min tidigare. så har ev kollat på att leasa bara för att bli av med reparationskostnaden om något händer. Men jag bor bor centralt med två barn 14 och 9 år. Så jag tror det lutar i att leva utan bil ett år för att testa. maten köper jag med hemleverans nu, de var väl min största oro tidigare..

• Anonym (Jag)

Generella livsråd enligt min åsikt är att man ska se till att inte begränsa sig. T ex flytta inte för långt bort så du måste pendla till jobbet. Har du råd med en bil så behåll den. Har du inte råd med en bil så begränsar den dig ekonomiskt.

• Emerencia
    Anonym skrev 2025-07-07 09:31:17 följande:

30-40 tusen om året som ni kan göra annat för verkar inte fy skam.

Du vet väl att man inte betalar skatt varje månad? Och absolut inte 2.300 i månaden.  
  • Anonym
    Emerencia skrev 2025-07-10 18:31:50 följande:
    Du vet väl att man inte betalar skatt varje månad? Och absolut inte 2.300 i månaden.  
    Nej det visste jag inte innan denna tråd. Jag har aldrig ägt en bil, alltså stått som ägare. Att äga bil är dyrt precis som det bör vara, åtminstone för stadsbor, så nej det hade inte förvånat mig om det var så dyrt.
    Dessutom så har jag redan skrivit om mitt tankemisstag tidigare i tråden, men du kanske inte hann läsa dit innan du skrev?
  • Anonym (A)

Det dyra med gamla/billiga bilar brukar ju vara reparationskostnaderna som dyker upp. Hade gjort mig av med bilen av den orsaken.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (m) skrev 2025-07-10 16:55:46 följande:
    Man kan absolut kalkylera för att kunna fortsätta ha bil i framtiden, det är inget fel med det om det är så ens behov ser ut. Men så är alltså inte din kalkyl? Med din kalkyl så kommer TS inte ha någon bil om 4 år? Hennes budget är ju som den är liksom så vart skulle pengarna komma ifrån.
    Klart att man kan kalkylera för en annan bil efter den nuvarande om man vill det. Beror ju på vad TS vill ha för bil då, om det är en annan för 10 000kr eller en för 500 000kr. 

Nuvarande kalkyl gäller en bil som i dagsläget är värd 10 000kr och har en förväntad livslängd på 4 år. Om TS väljer att köpa en likadan efter den tiden blir månadskostnaden densamma, annars blir det billigare/dyrare beroende på bilval nästa gång.
  • Anonym (m)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-07-11 11:46:16 följande:
    Klart att man kan kalkylera för en annan bil efter den nuvarande om man vill det. Beror ju på vad TS vill ha för bil då, om det är en annan för 10 000kr eller en för 500 000kr. 

Nuvarande kalkyl gäller en bil som i dagsläget är värd 10 000kr och har en förväntad livslängd på 4 år. Om TS väljer att köpa en likadan efter den tiden blir månadskostnaden densamma, annars blir det billigare/dyrare beroende på bilval nästa gång.
    Ok men då är det alltså som jag frågade dig först, med din kalkyl så tänker du dig att TS kan köpa en annan 10000-kronorsbil om 4 år
  • Anonym (J)
    Anonym skrev 2025-07-07 09:31:17 följande:

30-40 tusen om året som ni kan göra annat för verkar inte fy skam.

Fast utan en bil kan man ju inte göra ett skit 

behåll den. Spara in pengar på annat.
  • Anonym (J)
    Anonym skrev 2025-07-10 21:56:28 följande:
    Nej det visste jag inte innan denna tråd. Jag har aldrig ägt en bil, alltså stått som ägare. Att äga bil är dyrt precis som det bör vara, åtminstone för stadsbor, så nej det hade inte förvånat mig om det var så dyrt.
    Dessutom så har jag redan skrivit om mitt tankemisstag tidigare i tråden, men du kanske inte hann läsa dit innan du skrev?

Då vet du ju inte heller hur det är med friheten i att ha en bil. Att säga åt ts att sälja den och sen ångra sig är inte kul.

Jag visste inte heller hur det var innan jag hade körkort och bil. Hade aldrig någonsin sålt bilen som det är nu. Hemskt att vara så fast, bussar går det kanske men dom ska man passa och man kan inte köpa med sig något heller, för då måste man kånka runt på det. Nej fy. Aldrig.

Men när man inte har körkort vet man inte hur skönt det är att ha det. alla borde ha det.

• Anonym (J)

Jag kör många hänger i veckan för jag har tråkigt. Dunka musik och bara köra när det är sommar och full sol, det bästa som finns. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (m) skrev 2025-07-11 13:25:11 följande:
    Ok men då är det alltså som jag frågade dig först, med din kalkyl så tänker du dig att TS kan köpa en annan 10000-kronorsbil om 4 år
    Det känns som att vi pratar om olika saker.

Säg att ett par skor kostar 1200kr och håller i ett år. Då kostar dig då de skorna 100kr/mån under den tiden. 

Om du sedan vill köpa likadana skor efter det, ja då kostar även dem 100kr/mån. Vill jag har dubbelt så dyra skor, med samma hållbarhet, kommer de kosta 200kr/mån.

Du kanske blandar ihop kostnader och utgifter, och därför har svårt att förstå vad jag menar?
  • Anonym (m)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-07-11 14:13:00 följande:
    Det känns som att vi pratar om olika saker.

Säg att ett par skor kostar 1200kr och håller i ett år. Då kostar dig då de skorna 100kr/mån under den tiden. 

Om du sedan vill köpa likadana skor efter det, ja då kostar även dem 100kr/mån. Vill jag har dubbelt så dyra skor, med samma hållbarhet, kommer de kosta 200kr/mån.

Du kanske blandar ihop kostnader och utgifter, och därför har svårt att förstå vad jag menar?
    Det som skulle hjälpa mig att förstå det jag ville förstå är att bara svara ja eller nej på frågan
Svar på tråden Sälja bilen eller ej