ellen1979 skrev 2025-07-09 17:57:48 följande:
Har sett över alla försäkringar. En ska jag ändra i september när den går att förnya.
Äta ute gör jag sällan. Pizza eller tex sushi till barnen blir det kanske någongång varannan månad. Alltid matlåda till jobbet.
Kan absolut bli mer kreativ och smart i köket. Ska leta mer inspiration.
Det som är i lånväg är några saker jag tagit med klarnakortet. Men det är under kontroll. Totalt 3500.
Barnens pappa levde/lever över sina tillgångar. En av anledningarna till att min buffert idag inte är så stor. Det har gjort mig ännu mer försiktig med lån.
Bra, då har du redan gjort ungefär så mycket som är rimligt att göra.
Då har du nog tyvärr inte så mycket mer än bilen att spara in på om du vill ha pengar till annat. Älskar själv att ha och köra bil, så därför förstår jag verkligen att tanken på att sälja bilen tar emot enormt.
Försök att göra en så exakt kalkyl som möjligt och ta sedan ställning till om det är värt det, eller om du hellre vill lägga pengarna på annat.
Ändra siffrorna nedan så att de blir mer korrekta:
- Värdeminskning: 2500krf/år (räknar med att bilen är värd 10 000kr och håller i 4 år till)
- Bränsle: 4800kr/år (din egen uppskattning)
- Försäkring: 2400kr/år (din egen siffra)
- Skatt: 2300kr/pår (din egen siffra)
- Service: 2000lr/år (enklare service, typ oljebyte på billig verksatad)
- Slitage: 2000kr/år (däck, bromsar etc. Om du har bra däck etc som håller i många år till kan denna bli lägre, om däcken redan nu är slitna kommer kostnaden troligen att bli högre)
- Reapartioner: 4000kr/år. (Troligen väldigt lågt räknat. Gamla bilar är ofta dyra på denna punkt. Har lagt betydligt mer än så på sonens gamla Saab A-traktor senaste året.)
- Kapitalkostnad: 1000kr/år (räknar med 10% av bilens värde. Även om den är betald skulle du om du säljer den kunna betala av lån etc, så detta är en verklig kostnad)
- Parkering i garage: 8400kr/år (din egen siffra)
- Övrigt: T.ex. parkering på stan, trängselskatt och annat som kan knytas bill bilen: 1200kr/år (har räknat med 100kr/mån, är betydligt högre om du parkerar med avgift ofta)
SUMMA: 23 800kr/år = ca 2000kr/mån
Spontant står garaget för en väldigt stor del av den totala kostnaden, mer än en tredjedel. Går det att hitta billigare alternativ? Du verkar ju kära ganska lite, så det kanske kan vara värt att behöva gå lite längre.