• Anonym (Karl)

Läste hennes dagbok - tror hon älskar sitt ex.

Jag vet att jag gjorde fel, så all moralpredikan undanbedes. Min tjejs dagbok låg framme och jag kunde inte låta bli att kika medan hon var i duschen.

Min tjej och jag har snart varit ihop i ett halvår. Ca 8 månader innan vi träffades blev hon dumpad av sitt ex, en kille hon varit med i 2 år. Han dumpade henne för en annan tjej som nu är gravid. (gemensam bekant till oss f.ö så allt syns på sociala medier).

I dagboken stod det hur sorgsen hon är att en annan kvinna skall få ett liv och barn med honom, hur hennes dröm blev stulen. Detta skrev hon för någon dag sedan men på henne märktes det inte alls att hon var ledsen.

Jag känner mig förstås väldigt sårad, hon har verkat väldigt kär i mig, allt verkade toppen men nu vet jag inte vad jag ska öra med den info (som jag inte var menad att se, men gjort är gjort).

Vad ska jag göra? Erkänna vad jag gjort och ha ett samtal? Försöka glömma och låtsas att allt är bra? Göra slut utan diskussion?

Är vilsen och ledsen.

• Svar på tråden Läste hennes dagbok - tror hon älskar sitt ex.
  • molly50
    Anonym (Laura) skrev 2025-07-09 11:47:09 följande:
    Att bara komma på tanken är för mycket. 
    Ja,själv hade jag inte uppskattat det. Men jag hade inte blivit skogstokig på min man heller.
  • Anonym (gravidhormoner)

Jag avskyr mitt ex, men blev avundsjuk, arg och sårad när jag fick reda på att han skulle ha barn. Tror det var mest för att det kändes som han typ rubbade in det i ansiktet på mig fast att han bara hade lagt ut om det på sociala medier. Ibland känner vi saker som vi inte borde eller som vi önska att vi inte gjorde, men tyvärr kan man inte alltid välja sina känslor. Kan ändå relatera till TS tjej, speciellt efter att jag själv blev gravid. Hade liknande känslor som spökade men de betydde egentligen ingenting. Jag och mitt ex hade 6 år ihop, vi fick aldrig barn ihop och jag va öppen med att jag ville ha barn men inte med honom när vi var ihop. Fanns väldigt många bra anledningar till att jag kände så. Iaf efter det tog slut så hittade vi båda en ny partner och har barn med den. Tror mest det var gravidhormonerna som spökade med de där tankarna och känslorna, för jag älskar min partner mest av allt och skulle inte önska en annan pappa till våran son. Med det sagt så behöver inte känslor alltid betyda något eller att man handlar efter sina känslor. Hon vart nog bara chockad och sårad av nyheten, för att de kanske hade pratat om det när de var ihop. Tycker det är bra att hon ventilerar sina känslor och bearbetar dem, väldigt sunt. Mindre bra att snoka i hennes privata anteckningar eftersom man som utomstående inte kan förstå eller se hur, eller vad hon menar. O då kan de lätt leda till missförstånd. Ta detta som ett råd att aldrig kolla på andras privata anteckningar utan lov igen.

• Anonym (Busan)

Kan du ta upp ämnet annars bara? Börja med att fråga om hon hört nåt om exet. Börja med att tala om ditt eget ex kanske och övergå till hennes i samma veva. 

Försöka fråga hur det känns nu när han ska få barn osv. Då får du ju en bild av hur stor grej det är eller ej.
    Risken kan ju vara att du blir fast för att ha läst hennes dagbok men det får du väl ta då och ha en bra förklaring.
    Jag har smygläst många telefon sms?.{#emotions_dlg.djavulsk}

• Jimmy75
    Anonym (Busan) skrev 2025-07-10 00:33:27 följande:

Kan du ta upp ämnet annars bara? Börja med att fråga om hon hört nåt om exet. Börja med att tala om ditt eget ex kanske och övergå till hennes i samma veva. 

Försöka fråga hur det känns nu när han ska få barn osv. Då får du ju en bild av hur stor grej det är eller ej.
    Risken kan ju vara att du blir fast för att ha läst hennes dagbok men det får du väl ta då och ha en bra förklaring.
    Jag har smygläst många telefon sms?.{#emotions_dlg.djavulsk}

En fråga bara, till dig som säger du smygläst många sms. Varför gör du det? Inte som en moralisk fråga nu, utan vad är syftet med att läsa sms som inte är avsedda för dig?
  • Anonym (T)

Jag fick höra något idag då jag trånar efter mitt ex "hade personen velat ha dig tillbaka så hade ni varit tillsammans nu" och det gjorde så ont att höra men det är ju sant.

Precis som i ditt fall!

• Anonym (Laura)
    Jimmy75 skrev 2025-07-10 00:41:51 följande:
    En fråga bara, till dig som säger du smygläst många sms. Varför gör du det? Inte som en moralisk fråga nu, utan vad är syftet med att läsa sms som inte är avsedda för dig?
    Det undrar jag också,  antar att personen kände sig lite extra busig...
  • Jimmy75
    Anonym (Laura) skrev 2025-07-10 13:33:45 följande:
    Det undrar jag också,  antar att personen kände sig lite extra busig...
    Möjligt! Själv skulle jag inte vilja göra mig den otjänsten att få veta något som inte var avsett för mig och därför inte få kontexten och Voilà....så har man fött sitt egna lilla fantasimonster.
  • Anonym (Laura)
    Jimmy75 skrev 2025-07-10 15:40:55 följande:
    Möjligt! Själv skulle jag inte vilja göra mig den otjänsten att få veta något som inte var avsett för mig och därför inte få kontexten och Voilà....så har man fött sitt egna lilla fantasimonster.
    Exakt.

Jag litar på min man och han på mig. Det räcker gott. 
  • Anonym (H)
    Jimmy75 skrev 2025-07-10 15:40:55 följande:
    Exakt. 
  • KimLinnefeldt

Jag skrev dagbok som en del i att bearbeta att jag blev lämnad efter 20 år. Jag fortsatte att skriva efter att jag träffat en ny kvinna. En del av det jag skrev handlade om hur jag tvivlade på det nya förhållandet, om hon verkligen var rätt för mig etc.

Hon läste aldrig min dagbok, men gissade att jag ältade frågor om hur väl eller illa vi passade ihop. Hon varnade mig för att det där riskerar att bli en självuppfyllande tankegång, att jag förstärker tvivlet genom att älta det.

Samma dag slutade jag skriva dagbok och satsade helhjärtat på henne och oss. Vårt förhållande fick en ny djupare, vackrare kvalitet.

Sen beskriver TS att hans partner varit lämnad i mindre än ett år. Det är väldigt kort tid att bearbeta ett trauma som kan vara väldigt svårt. Hon behöver gå igenom det där i efterhand, kanske i flera år. Det har egentligen inget med TS att göra.

Att hon blev lämnad beror sannolikt inte bara på mannen i förhållandet, det är sällan ens fel när två träter. Just detta, att se sin egen del i det som hände, det kan ta lång tid att genomlysa.

• Jimmy75
    KimLinnefeldt skrev 2025-07-11 08:27:59 följande:

Jag skrev dagbok som en del i att bearbeta att jag blev lämnad efter 20 år. Jag fortsatte att skriva efter att jag träffat en ny kvinna. En del av det jag skrev handlade om hur jag tvivlade på det nya förhållandet, om hon verkligen var rätt för mig etc.

Hon läste aldrig min dagbok, men gissade att jag ältade frågor om hur väl eller illa vi passade ihop. Hon varnade mig för att det där riskerar att bli en självuppfyllande tankegång, att jag förstärker tvivlet genom att älta det.

Samma dag slutade jag skriva dagbok och satsade helhjärtat på henne och oss. Vårt förhållande fick en ny djupare, vackrare kvalitet.

Sen beskriver TS att hans partner varit lämnad i mindre än ett år. Det är väldigt kort tid att bearbeta ett trauma som kan vara väldigt svårt. Hon behöver gå igenom det där i efterhand, kanske i flera år. Det har egentligen inget med TS att göra.

Att hon blev lämnad beror sannolikt inte bara på mannen i förhållandet, det är sällan ens fel när två träter. Just detta, att se sin egen del i det som hände, det kan ta lång tid att genomlysa.

...och behöver oftast ett perspektiv utifrån. Annars är risken stor att det blir som du beskrev så bra om att älta sina tankar - de förstärks, eftersom inget nytt tillförs.
  • Anonym (lilla m)
    Jimmy75 skrev 2025-07-11 08:42:21 följande:
    ...och behöver oftast ett perspektiv utifrån. Annars är risken stor att det blir som du beskrev så bra om att älta sina tankar - de förstärks, eftersom inget nytt tillförs.
    Dagbok har dock hjälpt mig komma till nya insikter. Det blir annorlunda att skriva samtidigt som man tänker än bara tänka tycker jag. Det händer väl något annorlunda i hjärnan då verkar det som.
  • Jimmy75
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-11 14:15:37 följande:
    Dagbok har dock hjälpt mig komma till nya insikter. Det blir annorlunda att skriva samtidigt som man tänker än bara tänka tycker jag. Det händer väl något annorlunda i hjärnan då verkar det som.

Dagbok kan absolut vara ett bra sätt för många att bearbeta saker och komma vidare. Det var bara jag som i stunden inte nyanserade svaret mer än att precis kommentera kring det jag citerade. Det handlar om på vilket sätt man gör det och om man har förmågan att reflektera. Om man gör det kan det vara jättebra att få ner det på papper så att man kan titta på det. Tankar har du ju i stunden och de är kopplade till den känslan du har i stunden. Om du skriver ner dem just då och kollar dem vid ett annat tillfälle, när du sannolikt har andra känslor, kommer också det du har skrivit kunna få en annan betydelse för dig och ge andra insikter. Om man inte har någon man kan eller vill dela vissa tankar med kan en dagbok ge liknande effekt som att du säger orden högt till någon annan och får vissa saker speglade tillbaka till dig, vilket kan leda till nya tankar.

Men om man använder den "fel" kan det precis lika gärna bli ett förstärkande av negativa tankemönster och en självuppfyllande profetia. 

Det är litegrann som en hammare....det är inte upp till hammaren om den hjälper till att bygga och skapa något fantastiskt, eller om den bidrar till att slå sönder saker. Detsamma gäller alla verktyg vi använder i livet - det är upp till användaren vad resultatet blir. Samma verktyg kan leda till otroligt olika resultat beroende på hur det används, vare sig det är en hammare eller en penna och dagbok.

• Plupp73

Jag hade inte lämnat min partner om denne hade läst en dagbok som låg framme.
    Givetvis skall man inte läsa en dagbok, men den låg framme och det hände.

Jag tycker att du skall vara ärlig om både att du läst den, och be henne vara rak runt hur hon ser på er.

Ett ex som lämnat, och nu skall bli pappa med en annan, man förstår att det är smärtsamt. Hon hade ju tänkt att de hade en framtid, och det gör otroligt ont att bli lämnad 
    Det är inte alls säkert att du och hon inte har en framtid bara för att hon skrev sina innersta tankar om exet.

Var ärlig 

Svar på tråden Läste hennes dagbok - tror hon älskar sitt ex.