• Anonym (Ts)

Varför kan jag inte lämna min otrogna sambo?

Vad är det för fel på mig som inte kan lämna min sambo?
    Jag har gått i gruppsamtal hos kommunens antivåld pga tidigare relationer, parterapi och psykolog ändå så fortsätter jag i samma hjulspår och ger bort mig själv.
    Skriver här under om relationen och hoppas ni orkar läsa.

Min sambo och jag har varit tillsammans i 5år.
    Förra sommaren när jag var gravid i vecka 17 så kom jag på han med att ha varit otrogen av och till med samma tjej i åtta månader.
    Eftersom jag var så långt gången så valde jag att ge han en chans till.
    Vi gick i parterapi och det började kännas iaf okej.
    Nu är vårat barn 7 månader och jag har tyckt att det har känts lite skavigt.
    Vi har inte haft sex sen barnet kom och när jag var gravid hade vi det 3 gånger efter otroheten. Då menade han att de var för att jag var gravid och han var rädd om bebisen, vilket jag köpte.
    Sen har det blivit att man lite gått tillbaka till hamsterhjulet, tjafsar om vem som inte packat i diskmaskinen m.m.
    Relationen har känts tråkig. Han har gjort saker med sina vänner och jag har gjort mitt, inte så mkt "vi-tid". Även om vi skrattar, har kul och kan prata om det mesta. (Förutom mina känslor)

I lördags kollade jag iaf i hans telefon, jag har gjort det till och från sen otroheten. Han har en gammal telefon som han inte loggat ut ifrån som konstigt nog fortfarande tar emot vissa sms. Han vet inte detta.
    Jag ser då iaf att han har fått sms från någon i onsdags.
    Där personen ber han komma till krogen och personen lovar att inte antasta han.
    Min sambo svarar att ska jag inte komma hem till dig efter krogen istället?
    Personen svarar att det blir jätte bra.
    Sen ser man att min sambo är för långsam att dyka upp så personen skriver att hen snart däckar och dom får ses en annan gång.
    Min sambo skriver då att han är typ utanför och  dom kanske kan ses imorgon.
    Två dagar senare skriver min sambo och frågar vad personen gör. Men får inget svar.

Jag kollar upp nr mot swish och då är det tjejen han var otrogen med...
    Jag går sönder, ringer hem min sambo och slår ner han i hallen.
    Skriker att det är slut, går och hämtar en hammare och säger att jag ska åka hem till tjejen. Vilket jag tänkte men skulle inte göra något mer än skälla på henne men det behövde inte han veta.
    Jag sticker iväg och kommer hem flera timmar senare utan att få tag i tjejen.
    Sen är det som mitt agg lägger sig, jag blir uppgiven och bara finner mig i att han gjort de igen...

Min sambo menar att allt var ett sätt för han att hämnas på henne eftersom hon skickade hela hans och hennes chattkonversation till mig förra sommaren.
    Han skulle bestämma träff med henne och sen dissa henne så hon skulle känna att hon inte var uppskattad.

Jag tror inte på han men ändå låter jag det vara så.
    Varför skulle han skicka tre dagar senare igen?
    Varför skrev han inte bara efter några sms att hon va en idiot och att han var lycklig med mig?
    Hela min hjärna skriker att inget går ihop men ändå finner jag mig i hans historia.

Nu har det gått 5 dagar och allt är mer eller mindre som innan, men min själ värker.
    Jag har skuldkänslor att jag slog han och jag mår dåligt för vad han har gjort.
    Jag skäms att tjejen vet att hon har han runt sitt finger och att hennes vänner vet om situationen.
    Min sambos bästa kompis är dessutom kusin med tjejen så hon finns liksom alltid när till hands.

Min sambo menar att jag inte kan låta nått så litet som dom här smsen förstöra vårat förhållande då vi jobbat så hårt för det men parterapi och vårt jobb här hemma.
    Sen att vårt barn är 7 månader och för barnet skull så är det rätta att hålla ihop.

Alltså vad är det för fel på mig?!
    Jag känner i hela min själ att jag inte vill mer.
    Jag litar inte på han, jag får inge sex, mys eller fysisk kärlek.
    Jag känner att min kropp gör fysiskt ont och jag har åldrats som tusan de här åren.
    Varför är jag kvar?

Hjälp mig lämna han

Ska väl skriva att innan han va otrogen tog jag han flera gånger på tinder men inte heller då gick jag.
  • Svar på tråden Varför kan jag inte lämna min otrogna sambo?
  • Anonym (..)
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-08 13:28:48 följande:
    Läs kommentaren jag skrev här innan
    Det är ingen ursäkt, eller vad du nu menar med att jag ska läsa den?
  • Anonym (Kontroll)

Du behöver hjälp för ditt mående och för att förstå att du klarar dig utan honom.

Även om du hittar tjejen med en hammare och skadar henne så löser knappast det problemet att han har ägnat sig åt otrohetsbeteenden flera gånger med flera olika personer.

Du måste acceptera att du inte klarar av att vara i en relation med en person som beter sig så, och att stanna kan leda till farliga reaktioner.

Vill du väldigt gärna sitta i fängelse eller ska du söka hjälp?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kontroll) skrev 2025-07-08 14:58:38 följande:

Du behöver hjälp för ditt mående och för att förstå att du klarar dig utan honom.

Även om du hittar tjejen med en hammare och skadar henne så löser knappast det problemet att han har ägnat sig åt otrohetsbeteenden flera gånger med flera olika personer.

Du måste acceptera att du inte klarar av att vara i en relation med en person som beter sig så, och att stanna kan leda till farliga reaktioner.

Vill du väldigt gärna sitta i fängelse eller ska du söka hjälp?

Nej men gud jag skulle ju aldrig göra nått så jag åker i fängelse. 
    Krävs ju rätt mkt för de.
  • Anonym (..)
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-08 15:46:14 följande:
    Nej men gud jag skulle ju aldrig göra nått så jag åker i fängelse. 
    Krävs ju rätt mkt för de.
    Du har redan gjort något som du kan åka i fängelse för.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (..) skrev 2025-07-08 16:07:18 följande:
    Du har redan gjort något som du kan åka i fängelse för.
    Det här är Sverige. Jag kommer inte få fängelse möjligen böter, men allt är ju precis som vanligt här hemma så det kommer knappast hända
  • Anonym (..)

Du missar poängen, du verkar inte inse allvaret i dina handlingar. Att man kan komma undan med brott är en annan sak, du har ändå gått över gränsen och du är farlig.

Anonym (Ts) skrev 2025-07-08 16:21:37 följande:
    Det här är Sverige. Jag kommer inte få fängelse möjligen böter, men allt är ju precis som vanligt här hemma så det kommer knappast hända
  • Anonym (Ts)
    Anonym (..) skrev 2025-07-08 16:35:28 följande:

Du missar poängen, du verkar inte inse allvaret i dina handlingar. Att man kan komma undan med brott är en annan sak, du har ändå gått över gränsen och du är farlig.

Men snälla jag fattar det.
    Jag fattar att de va dumt gjort men jag ångrar det inte. 
    Det är inte så att jag slår ner folk för att dom parkerar bilen fel
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-08 16:45:21 följande:
    Men snälla jag fattar det.
    Jag fattar att de va dumt gjort men jag ångrar det inte. 
    Det är inte så att jag slår ner folk för att dom parkerar bilen fel
    Men du har hotat din sambo med en hammare och det är illa nog.
    Och att du inte ångrar det visar på att du inte inser allvaret i det du har gjort.

Har du någon du jan ta hjälp och stöd av så att du klarar att lämna?
    Han har ju visat att han inte klarar av att vara trogen och det lär inte bli bättre så länge du fortsätter stanna kvar hos honom.
    Och du verkar dra dig till destruktiva relationer med tanke på att du skriver att du har haft sådana relationer tidigare.
    Du behöver kanske fortsätta ta hjälp så att du kan bygga på din självkänsla och hitta tillbaka till dig själv innan du inleder något nytt förhållande.
    Även din sambo kan kanske behöva hjälp för att komma tillrätta med sitt beteende.
    Ni är hur som helst inte bra för varandra.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Normalisera)
    Anonym (Kram!) skrev 2025-07-08 20:51:23 följande:

Jag förstår att du mår jättedåligt. Och det är ledsamt att det blev så många dömande kommentarer om din reaktion när du blev helt förtvivlad. Men tyvärr så är det så på detta forum, det ska kritiseras och dömas ut. Men man ska inte kasta sten i glashus, vi har alla gjort saker i affekt som vi sedan ångrar. 

Om du vill använda hammaren så kan du slå sönder den gamla telefonen som han har använt för att dölja sin otrohet. Den kan du slå i tusen bitar. 

Dömande kommentarer? Ts har misshandlat en annan människa och dessutom hotat honom (och kvinnan han var otrogen med) med en hammare samtidigt som det ligger ett litet spädbarn några rum bort. Må vara att han är ett otroget svin som inte förtjänar mycket men att gå så långt som misshandel och hot och tro att folk ska hålla henne om ryggen är för mig ofattbart. Hon verkar dessutom inte se felet med det hela och rättfärdigar det med att han minsann varit otrogen och förtjänar det.

Hon förtjänar all skit hon får här och jag tycker du är en skit du med som försöker förmildra och rättfärdiga hennes beteende med att felet ligger hos forumets medlemmar som är kritiska och dömande; som att hennes misshandel bara var en liten skitsak hon gjorde för att hon var ledsen och "agerade i affekt". Pfft. Hon har problem och borde för det första lämna skiten till kille och sedan söka vård och hjälp för att få bukt på sina problem. Det är INTE normalt att misshandla någon, affekt eller ej.

Jag tror att det är få människor som svarat som i affekt misshandlat och hotat en annan människa, så du kan ta ditt försök till att normalisera situationen någon annanstans. Usch. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kram!) skrev 2025-07-08 20:51:23 följande:

Jag förstår att du mår jättedåligt. Och det är ledsamt att det blev så många dömande kommentarer om din reaktion när du blev helt förtvivlad. Men tyvärr så är det så på detta forum, det ska kritiseras och dömas ut. Men man ska inte kasta sten i glashus, vi har alla gjort saker i affekt som vi sedan ångrar. 

Om du vill använda hammaren så kan du slå sönder den gamla telefonen som han har använt för att dölja sin otrohet. Den kan du slå i tusen bitar. 

Tack för att du faktiskt förstår.
    Jag har aldrig nånsin reagerat så här tidigare och det slog slint.
    Min sambo sa att han förtjänade det men samtidigt menar att situationen inte är som jag tror
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-08 21:31:33 följande:
    Min sambo sa att han förtjänade det men samtidigt menar att situationen inte är som jag tror
    Hur menar han att situationen är då?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Normalisera)
    Louice12 skrev 2025-07-08 23:27:35 följande:
    Jag misstänker att du tillhör gruppen som alltid svarar "ring polisen, ring socialen, släng ut honom NU!"

Jag försvarar inte Ts, men hon har öppenhjärtigt berättat om en mycket jobbig situation som aldrig tidigare har hänt. Och du skriver ett dömande svar med "usch" och "pftt". Vad hjälper det så här i efterhand? Inte ett dugg! De enda som kan lägga sig i och döma är polisen, eller rätten, om sambon hade gjort en polisanmälan. Inte en person som inte har med saken att göra, det gör varken till eller från. Jag kan tänka mig att du kan hålla på i all evighet om detta, men nu har jag sagt mitt. 
    Nej, jag tillhör inte den gruppen. Jag brukar vara öppensinnad och förstående i mycket. Jag hade varit det i denna situation också om jag hade fått en känsla av att Ts ångrat misshandeln och förstått att det var att gå över en jävla stor gräns; men hon verkar inte det minsta ångerfull utan verkar dessutom ha planerat det hela och tycker att han förtjänar det hela. 

Nej, enskild människa kan döma och vara kritisk på ett etiskt och moraliskt plan. Detta är ett forum och väljer man att skriva här får man vara beredd på att alla inte kommer hålla en om ryggen och skriva snuttegulle-saker. Jag hoppas att när vi som faktiskt fördömer hennes agerande skriver så förstår hon att detta inte är något hon bör vara stolt över. Jag tycker snarare ditt agerande att få det att låta som en skitsak gör att hon normaliserar det hela och då är det lätt att hon går över gränsen ännu en gång när killen gör något hon inte tycker om.

En gång är en gång för mycket. Jag undrar om du hade varit lika förstående om rollerna var omvända; att en man skriver att han misshandlat sin sambo för att hon är otrogen. Att man ska sluta vara dömande och kritisk mot den stackars ömkliga mannen som det är så synd om. 

Ja, stå du på den stackars arma misshandlarens sida du, jag kommer stolt på sidan som tycker att hon gjort ett helt absurt felande i sitt agerande. 
  • Anonym (Ts)
    molly50 skrev 2025-07-08 23:14:28 följande:
    Hur menar han att situationen är då?
    Som jag skrev i inlägget. Att han skulle ghosta henne
  • Anonym (..)
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-08 21:31:33 följande:
    Fast om han inte gjort något varför tycker han då att han förtjänade det? Låter som han försäger sig. Ett erkännande.
  • Anonym (..)
    Louice12 skrev 2025-07-08 23:27:35 följande:
    Jag misstänker att du tillhör gruppen som alltid svarar "ring polisen, ring socialen, släng ut honom NU!"

Jag försvarar inte Ts, men hon har öppenhjärtigt berättat om en mycket jobbig situation som aldrig tidigare har hänt. Och du skriver ett dömande svar med "usch" och "pftt". Vad hjälper det så här i efterhand? Inte ett dugg! De enda som kan lägga sig i och döma är polisen, eller rätten, om sambon hade gjort en polisanmälan. Inte en person som inte har med saken att göra, det gör varken till eller från. Jag kan tänka mig att du kan hålla på i all evighet om detta, men nu har jag sagt mitt. 
    TS är farlig och behöver söka hjälp, hon har barn dessutom som inte ska behöva bevittna våld varken nu eller framöver, det får man faktiskt lov att skriva och det är helt berättigat att säga emot TS när hon verkar försöka bagatellisera sina handlingar. Oavsett vad TS gör nu så är det viktigt för diskussionen och alla ev. läsare att framhålla att detta inte är OK någonstans.
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-09 08:51:18 följande:
    Som jag skrev i inlägget. Att han skulle ghosta henne
    Ja,det låter ju väldigt vuxet och ärligt av honom. Istället för att bara säga som det är.
  • Anonym (Jag)

1. Han är 100% otrogen mot dig just nu.
    2. Att du överföll honom så och inte ångrar det är helt galet. 
    3. Ni har en mycket dysfunktionell relation och skulle med största sannolikhet må bättre om ni hjord slut.
    4. Nu beter er fruktansvärt, som omogna, själviska tonåringar och ni har ett barn ihop! Detta oskyldiga lilla barn kommer ta (och tar redan) stor skada av hur ni beter er. Vill ni att barnet ska växa upp och genom er lära sig att det är såhär förhållande och kärlek ser ut?!

• Anonym (E)

Du skriver mycket om dig själv men nu har du ett barn och om du inte kan få ordning på dig själv och dina relationer så måste du göra det för barnets skull. Inget är viktigare än barnet i ditt liv nu. 

Om ditt barn hade bevittnat våldet så hade du begått barnfridsbrott och ditt barn hade sannolikt omhändertagits.

Det är anmärkningsvärt att du först bara beskriver hur du slår ner din sambo, som om det inte vore något konstigt och kanske till och med berättigat, och först när andra påpekar allvaret i dina handlingar så håller du med. 

Det är också oroväckande att du har en uppfattning om hur mycket våld du kan använda innan det blir ett problem (för dig). Du skriver att du aldrig du skulle göra något du skulle åka dit för. Det är inte normalt att resonera så. Majoriteten skulle inte använda våld öht. 

Du har redan gjort dig skyldig till brott, både misshandel och olaga hot. Du har bara inte åkt dit för det som du själv uttrycker det. 

Återigen handlar inte det här om dig och dina relationer utan om att ditt barn ska få en trygg uppväxt utan bråk, våld och nya relationer. 

Svar på tråden Varför kan jag inte lämna min otrogna sambo?