• Kitchi

Frånvarande farföräldrar

Jag måste verkligen höra era tankar och åsikter kring detta känsliga ämne. Jag uppskattar verkligen alla resonemang och uppfattningar ❤️

Jag och min man blev föräldrar för ca. fyra år sedan och sedan kom nr två strax därefter. Två glada tjejer som är väldigt framåt och öppna mot det mesta. när vi väntade barn så fick vi höra hur mkt de längtade efter att bli farföräldrar. Därefter var det ngt som hände. 

De har varit väldigt dåliga på att ta initiativ i jämförelse med mina föräldrar att ses förutom på sociala medier men min man har menat på att de är blyga och har svårt att få fram sin vilja och komma till handling. Min mamma som har hjälp oss en del har varit i dåligt fysiskt skick och gjort flera stora operationer vilket inneburit att hon inte kunnat hjälpa oss; och nu när min man ställt raka frågor om stöd, då vår äldsta dotter fått en kronisk sjukdom så har de upprepade gånger sagt nej, inte erbjudit sig och menat på att de är gamla och trötta (trots att de åker Vasaloppet) och enligt min mening är i väldigt gott Fysiskt skick. 

Min man har varit otroligt ledsen och varit väldigt nära utmattning, som jag i viss del tror beror på besvikelsen att de inte finns där. De är väldigt aktiva på sociala medier och de få gånger de träffar barnbarnen så läggs det ut ofantligt massa bilder, jag får känslan att det är för att övertyga sig själva att de är engagerade. I min värld är inte det ett genuint engagemang.

Det som fick bägaren att rinna över för min del var när min sambo snällt frågade om barnvakt i två dagar nu i sommar för att vi skulle kunna få vila upp oss efter en otroligt intensiv vår med sjukdomsbesked, oro, jobb etc. Då får han höra att de möjligtvis kan tänka sig en natt och inte två och att de hade känt sig utnyttjade förra gången de hade varit barnvakt över natten, vilket var över ett år sedan.

Jag blev så upprörd då de inte hjälpt oss i stort sätt ngt under hela året och att de inte berättat att de känt sig ?utnyttjade? tidigare så att vi hade kunnat prata om det. Min upplevelse är att de gärna vill komma till dukat bord och att de få gånger de träffar barnen, helst bara vill se dom någon timme och sen åka hem. Jag känner mig inte alls sugen att bjuda in dem till födelsedagskalas och julafton och dyl. när det bara ska vara på deras premisser. 

Jag känner att det känns fel att ?truga? med det finaste jag har. Jag förstår såklart att det kan vara tufft och intensivt men jag vill ju att de i grunden ska tycka attt det är kul och givande och att de vill ha en djup relation med barnbarnen, annars kan vi ju lika gärna köpa oss tjänsten, för den ekonomin har vi. hur tänker ni?

Det som känns ännu mer märkligt är att jag vet att de själva fick mkt hjälp från sina mor/farföräldrar. Min man har berättat att de bl.a. åkte på olika solsemestrar en vecka här och där och fick barnvakt. Vill man inte själv hjälpa sina barn på samma sätt? Är det lata 60-talister? 

Hur hade ni agerat? Vad är era tankar kring detta? Jag vet att alla har olika referensramar men jag tycker verkligen inte att en till två gånger om året är mycket begärt?

• Svar på tråden Frånvarande farföräldrar
  • Anonym (Lee)

Jag tycker ärligt att om far/morföräldrarna själva fick mycket hjälp av sina egna föräldrar när de hade barn, så ska de inte klaga så mycket om deras egna barn ber om hjälp någon gång, eller två gånger om året. 

Under förutsättning att de inte är mycket gamla och trötta eller sjuka förstås. 

Tycker att det finns gränser för individualismen, även om jag vanligtvis tycker att den mest är bra. Att ha familj betyder ju ingenting i princip i så fall! Om man inte stöder varandra! Då får de sitta utan hjälp när de själva blir jättegamla oxh sköra!

• Anonym (Högt)
    Anonym (Lee) skrev 2025-08-06 13:42:26 följande:

Jag tycker ärligt att om far/morföräldrarna själva fick mycket hjälp av sina egna föräldrar när de hade barn, så ska de inte klaga så mycket om deras egna barn ber om hjälp någon gång, eller två gånger om året. 

Under förutsättning att de inte är mycket gamla och trötta eller sjuka förstås. 

Tycker att det finns gränser för individualismen, även om jag vanligtvis tycker att den mest är bra. Att ha familj betyder ju ingenting i princip i så fall! Om man inte stöder varandra! Då får de sitta utan hjälp när de själva blir jättegamla oxh sköra!

Jag tycker egentligen att har man satt barn till världen så är det ens familj hela livet, och man får räkna med att det kan bli barnbarn som då också är ens familj.

Och en sak som brukar ingå i familj är att man finns där för varandra i någon mån, och i synnerhet i kriser. Samt att man borde ha nåt slags intresse av att  lära känna och engagera sig i de yngre generationerna. 
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Högt) skrev 2025-08-06 08:02:26 följande:
    Snarare tvärtom. Boomergenerationen hade massor av hjälp från sina föräldrar
    För att deras mödrar oftast inte yrkesarbetade kanske?
    På den tiden var kvinnornas vanligaste "titel" hemmafru...
  • Anonym (Lee)
    Anonym (Farmor) skrev 2025-08-06 15:24:59 följande:
    Pratar du om 40-talisterna eller 60-talisterna? Två jättegenerationer i Sverige.

60-talisternas mödrar började jobba just på 60 och 70-talet.

Tidigare generationer fanns det mer hemmafruar. Men många kvinnor i arbetarklassen hade påhugg av olika slag. Och det har alltid funnits lärarinnor och sjuksköterskor. 
  • Anonym (Tess)
    De allra flesta kvinnor i städerna yrkesarbetade efter att barnen blivit stora. Min mormor var född 1913 och hon arbetade heltid som vårdbiträde när vi var små. Mamma fick massor av hjälp från henne både före och efter hon blivit pensionär. 

Det var väl bara de som hade väldigt gott om pengar som fortsatte vara hemmafru efter barnen. Om man bodde på landet var det en annan sak såklart men att kalla en bonde för hemmafru bara för att hon råkar vara kvinna tycker jag är lite felvisande 
  • Anonym (Högt)
    Snarare så var det nog så att man såg barnbarnen som sin familj och att det var en naturlig sak att hjälpa till att ta hand om dem. Det är iom den kraftiga individualiseringen i samhället och att man ersatt familj med samhällssystem som man ser det som en kränkning och ett utnyttjande att ta hand om barnen och de äldre i familjen.

Men många far- och morföräldrar idag drar det ju ännu längre och bryr sig inte ens om att lära känna sina barnbarn. Låt vara att de inte är barnvakt och hjälper till, men att helt strunta i att lära känna sina egna barnbarn, det är konstigt. 
  • Anonym (Lee)

Samhället drar ner på hemtjänsttimmar, de har minskat de senaste 10 åren.

Mellangenerationen kläms mellan sitt vanliga jobb och ta hand om den äldre generationen.

Gissa om man är sugen på att hjälpa sina föräldrar en massa, när de nobbade ens egen familj när barnen var små.

• Anonym (Mango)
    Anonym (Tess) skrev 2025-08-07 10:40:16 följande:
    De allra flesta kvinnor i städerna yrkesarbetade efter att barnen blivit stora. Min mormor var född 1913 och hon arbetade heltid som vårdbiträde när vi var små. Mamma fick massor av hjälp från henne både före och efter hon blivit pensionär. 

Det var väl bara de som hade väldigt gott om pengar som fortsatte vara hemmafru efter barnen. Om man bodde på landet var det en annan sak såklart men att kalla en bonde för hemmafru bara för att hon råkar vara kvinna tycker jag är lite felvisande 

Och de som bodde på landet och inte var bönder hade oftast en massa småjobb. Min farmor var kanske varken hemmafru eller yrkesarbetande. Hon skötte några höns och kaniner hemma och fyra barn. Hon sydde klänningar åt grannar, lagade matlådor åt ungkarlar, klippte hår på grannar, hjälpte till på telefonväxeln, plockade bär, fiskade och sålde mm.

Det var vanligt på landet förr, och ofta tog de hand om barn, barnbarn etc samtidigt. Skönt att dagens farmödrar har ett lättare liv och kan säga nej till att passa barnbarn ibland. 

• Anonym (Lee)

Den här tråden handlade om farföräldrar som inte engagerar sig alls, sorgligt tycker jag. Men människor gör naturligtvis som de vill.

Problemet blir sedan när farföräldrarna inte klarar sig längre, och de behöver en massa hjälp och stöd. Och hjälp att söka hjälp på kommunen och strida för det.

När farmor irrar dement ute på stan och kommunen inte har plats oå ett omsorgsboende. Tycker du att man i den yngre generationen bara ska rycka på axlarna då? "Hon få väl irra bäst hon vill."

• Anonym (Högt)
    Anonym (Lee) skrev 2025-08-07 12:32:47 följande:

Samhället drar ner på hemtjänsttimmar, de har minskat de senaste 10 åren.

Mellangenerationen kläms mellan sitt vanliga jobb och ta hand om den äldre generationen.

Gissa om man är sugen på att hjälpa sina föräldrar en massa, när de nobbade ens egen familj när barnen var små.

Säkert påverkar allt detta att unga idag väljer att inte skaffa barn. De vet att det är hårt jobb och att de inte kan räkna med någon hjälp från sina ego-föräldrar, samtidigt som man monterar ner alla samhällsystemen som ska finnas där som komplement. Och den allmänna synen att barn är jobbiga och inget man vill ha i sin närhet om man inte måste. 
  • oliviaaro

Jag är i samma situation med mina föräldrar. Jag har försökt ändra deras inställning, men utan framgång. De berättar för alla hur mycket de älskar sina barnbarn, lägger upp inlägg om dem på sociala medier och avslutar varje samtal med ?Vi älskar dig?. Men när jag ber dem att komma och hjälpa till finns det alltid en lång lista med skäl till varför de inte kan.

• Anonym (Lee)
    oliviaaro skrev 2025-08-10 14:57:54 följande:

Jag är i samma situation med mina föräldrar. Jag har försökt ändra deras inställning, men utan framgång. De berättar för alla hur mycket de älskar sina barnbarn, lägger upp inlägg om dem på sociala medier och avslutar varje samtal med ?Vi älskar dig?. Men när jag ber dem att komma och hjälpa till finns det alltid en lång lista med skäl till varför de inte kan.

Tufft! Förstår att du är besviken. De verkar inte förstå att de själva kan behöva hjälp längre fram. Har de alltid varit egoistiska? 
Svar på tråden Frånvarande farföräldrar