-
Jag är nyexaminerad sjuksköterska och jobbar inom hemsjukvården. För ett tag sedan skulle jag ta blodprover ur en inaktiv SVP hos en patient. Av någon anledning fick jag för mig att spola NaCI innan blodprovet, men det värsta av allt var att jag inte aspirerade innan för att få backflöde. Nålen satt inte rätt och jag hann spola ca 10 ml NaCI in i vävnaden. Mår så dåligt över detta och har ångest nu.Snälla berätta vad ni har gjort för misstag som sjuksköterskor? Vill inte känna mig ensam och dum.
-
Svar på tråden Misstag sjuksköterskor gjort
-
Meddelande borttaget
-
De ger i princip alltid för mycket insulin - därför att när man blir inlagd på sjukhus, du äter inte som hemma, vare sig i mängd eller tid, vilket gör att sockerkurvan blir annorlunda av rent naturliga orsaker. Detta tas INGEN hänsyn till på sjukhus, så iställte för att återkommande lugnt injesera mindre mängder med insulin och se vad som faktiskt händer med patienten, trycker de glatt in samma dos som man får hemma, och när man sen blir låg i blodsocker, DÅ blir det fart på dem, och man får det förhatliga glukosdroppet för att vända kurvan ( varvid man ofta blir hög istället, men det accepteras av någon konstig anledning när det kommer från dropp, då går det snart "över", vilket det förvisso oftast gör - men konstig princip redan från första början ).EpicF skrev 2025-07-10 23:33:00 följande:Med menning att de gav dig för mycket insulin?
Tyvärr multisjuk med bla diabetes, ligger på sjukhus då och då, och samma visa VARJE gång. -
Tycker inte du ska tänka så mycket på det, koksalt tas automatiskt upp i kroppen utan biverkningar, och det är minimal mängd vi pratar om.