• Anonym (Mamma)

Hur delar vi?

Behöver verkligen hjälp och råd.

Jag och min sambo sedan 7 år tillbaka har tillsammmans 4 tonåringar. Två har flyttat hemifrån så nu har vi ett barn (mitt) på heltid och hans ena på halvtid.

Sambon får ut 45.000kr i månaden och jag 25.000kr

Jag betalar mina barns fickpengar, försäkringar och mobiler. 

Hur löser man ekonomin? Hyra, mat, el, internet, mat?

Ska man dela 50-50 fast han tjänar nästan dubbelt än mig

• Svar på tråden Hur delar vi?
  • Anonym (Grabb)

Men vad är det i sak som stör dig..? mest..? I en mening ovanför så verkar det som att du mest stör dig på att han har mer pengar (kvar) än vad du har (när "allt" "gemensamt" är betalt) och att han är "snål"...

Eller är det så att du inte anser att du har råd med era gemensamma kostnader?

Eller saknar du "guldkant" i tillvaron..?

Sen verkar du ju också stå för 100% försörjningsansvar för såväl din utflyttade tonåring, och den hemmavarande (100% heltidsboende)... hur ser "ekonomin" ut för detta..? Får du något "bidrag" från den biologiska pappan..? om inte, varför..?

Hur ser ekonomin ut för din sambos barn..? Har man växelvist boende så är det inte alltid att de biologiska föräldrarna har en massa "exakta underhållsbidrag" som skickas fram och tillbaka...

Hur tänker ni kring ert boende? Tidigare var ni två vuxna och fyra "hemmavarande" barn, inte längre...?

Hur skulle din ekonomi se ut om du bodde själv (särbo..)..?

Visst, det finns säkert de som kör någon form av procentuell fördelning, likaså finns det säkert de som kör någon form av "procentuell" fördelning när man, som ni, bor/lever som en bonus-familj... och med "bonus-barn" som har olika förutsättningar (ålder, bor var mesta tiden, ekonomin kring barn etc...)

Men hur gick snacket när ni valde att bli just en bonus-familj..?

Förslagsvis så lyfter du frågan, men inte i affekt, utan för diskussion...

• Anonym (Hevs)
    Tow2Mater skrev 2025-07-14 14:54:00 följande:
    Könskrigandet har nu officiellt startat.
    Att konstatera fakta är inte könskrig. Det här med lönerna är ett faktum, inga känslomässiga utbrott av något slag. Det är du som är överreaktiv.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Hevs) skrev 2025-07-14 14:19:27 följande:
    Kan bl.a. röra sig om att de flesta manligt dominerade yrken är mer betalda än de flesta kvinnligt dominerade yrken. Oavsett utbildning och ansvar. En slags mansbonus.
    Men alla kan välja yrke, en kvinna kan välja ett yrke som är dominerat av män. Då kanske hon får högre lön. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Hevs) skrev 2025-07-14 14:19:27 följande:
    Kan bl.a. röra sig om att de flesta manligt dominerade yrken är mer betalda än de flesta kvinnligt dominerade yrken. Oavsett utbildning och ansvar. En slags mansbonus.
    Eller så har TS precis som jag valt att inte studera vidare och jobba deltid och då kan man väl knappast komma och kräva att nån annan ska täcka upp för att man har en sämre inkomst.
  • Anonym (Hevs)
    Anonym (Jill) skrev 2025-07-15 01:13:01 följande:
    Men alla kan välja yrke, en kvinna kan välja ett yrke som är dominerat av män. Då kanske hon får högre lön. 
    Hjälper inte alltid. När man undersökte industriarbetarjobb för kanske 20 år sedan, så visade det sig att de mer välbetalda positionerna på arbetsplatserna helt dominerades av män. 

Sedan kan man ju undra varför det klassas som mer värdefullt att vårda maskiner än människor. 

Nu vet jag inte vilket yrke som TS har, löneskillnaden i deras fall kan bero på något annat. 
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Hevs) skrev 2025-07-15 07:07:58 följande:
    Hjälper inte alltid. När man undersökte industriarbetarjobb för kanske 20 år sedan, så visade det sig att de mer välbetalda positionerna på arbetsplatserna helt dominerades av män. 

Sedan kan man ju undra varför det klassas som mer värdefullt att vårda maskiner än människor. 

Nu vet jag inte vilket yrke som TS har, löneskillnaden i deras fall kan bero på något annat. 

Nu börjar detta bli OT, men löner sätts inte enligt vad som är mest värdefullt för mänskligheten, det har att göra med tillgång och efterfrågan på vissa yrkeskategorier och hur mycket värde ett jobb genererar, monetärt eller på annat sätt.

Det är väldigt värdefullt att ta väl hand om barnen på förskolan men det behövs inte en lång, svår utbildning för det. 

• PH76

Det finns inga regler eller måsten i dessa fall. Antingen vill din partner dela med sig eller inte. Personligen så skulle jag tycka att det var jobbigt att bo ihop utan gemensam ekonomi och vi har haft helt gemensam ekonomi sen start. Min syster bor med en man som mer har ett förhållningssätt likt TS man och det verkar väldigt jobbigt, de har svårt att åka på semester tillsammans och andra saker. Jag skulle inte vilja vara i ett sådant förhållande.

• Anonym (J)

Rådet att dela procentuellt är inte värt mycket om mannen inte vill.
    TS har ingen laglig rätt till mannens pengar.
    Risken är också att TS får ännu sämre ekonomiskt utan mannen.

• Anonym (Hevs)
    Anonym (J) skrev 2025-07-15 11:28:02 följande:

Rådet att dela procentuellt är inte värt mycket om mannen inte vill.
    TS har ingen laglig rätt till mannens pengar.
    Risken är också att TS får ännu sämre ekonomiskt utan mannen.

Ja troligtvis, men hon kommer ju inte att försörja barn i evighet.

Så om hon separerar kan hon slippa reta sig på karl som hon tycker är snål, pengar är inte allr. Slipper serva honom i hushållet. Dessutom kan hon välja resor och fritid efter egen plånbok. 
  • Anonym (Hevs)
    Anonym (Jill) skrev 2025-07-15 08:23:40 följande:

Nu börjar detta bli OT, men löner sätts inte enligt vad som är mest värdefullt för mänskligheten, det har att göra med tillgång och efterfrågan på vissa yrkeskategorier och hur mycket värde ett jobb genererar, monetärt eller på annat sätt.

Det är väldigt värdefullt att ta väl hand om barnen på förskolan men det behövs inte en lång, svår utbildning för det. 

Till "Jill": Jag har jobbat bäde i manlig bransch och i kvinnligt dominerad bransch.

Att ta hand om barn i grupp på ett bra sätt är inte detsamma som att ta hand om sina egna barn. Behövs kunskaper för att barnen ska må bra, du kan behandla barn väldigt fel trots att avsikten inte är det.  Och eftersom man behöver sysselsätta många barn som är olika sp krävs det kunskaper och färdigheter.

Ja, de bästa lönerna får man i närheten av där pengar genereras, som t.ex. i finansbranschen och inom innovativ teknisk  utveckling. Det är synd att forskarlönerna inte är högre på de allmänna forskningsinstitutionerna. Då skulle vi kanske få resultat därifrån som var långsiktigt allmänt välgörande för mänskligheten,
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Hevs) skrev 2025-07-15 12:52:43 följande:
    Till "Jill": Jag har jobbat bäde i manlig bransch och i kvinnligt dominerad bransch.

Att ta hand om barn i grupp på ett bra sätt är inte detsamma som att ta hand om sina egna barn. Behövs kunskaper för att barnen ska må bra, du kan behandla barn väldigt fel trots att avsikten inte är det.  Och eftersom man behöver sysselsätta många barn som är olika sp krävs det kunskaper och färdigheter.

Ja, de bästa lönerna får man i närheten av där pengar genereras, som t.ex. i finansbranschen och inom innovativ teknisk  utveckling. Det är synd att forskarlönerna inte är högre på de allmänna forskningsinstitutionerna. Då skulle vi kanske få resultat därifrån som var långsiktigt allmänt välgörande för mänskligheten,

Vet inte om du missuppfattade mig. Jag försökte inte alls förringa förskollärares insatser, tvärtom. De behöver ha fallenhet plus utbildning för att göra ett bra jobb. Är imponerad av en kompis som lyckas få 30 barn att plötsligt sova middag eller ha en organiserad samlingsstund och sjunga, dansa och vara glada. 

Har en annan kompis som är kemist och har studerat i massor av år för att bli expert på kärnvapenrelaterad kemi, vad nu det är. Hon tjänar betydligt mer. Det är inte många som skulle klara av hennes utbildning och jobb, det finns betydligt fler som skulle klara av att lära sig att söva 30 barn, och orka ta sig igenom en förskoleutbildning. 

Själv har jag inte fallenhet för något av dessa jobb men har hittat mitt område, har pluggat en massa år på universitet och har bra lön och avancerat jobb. 

Inte alla forskare, men en hel del, bidrar till en bättre värld, har ett par vänner som forskat inom grundfysik, kanske om 10 år bidrar det med en pusselbit till något väldigt användbart. Om man forskat om insekters parningsvanor kanske det blir värdefullt en dag, eller också inte. 

Men usch, mycket OT nu! 

• Anonym (Hevs)
    Anonym (Jill) skrev 2025-07-15 16:56:58 följande:

Vet inte om du missuppfattade mig. Jag försökte inte alls förringa förskollärares insatser, tvärtom. De behöver ha fallenhet plus utbildning för att göra ett bra jobb. Är imponerad av en kompis som lyckas få 30 barn att plötsligt sova middag eller ha en organiserad samlingsstund och sjunga, dansa och vara glada. 

Har en annan kompis som är kemist och har studerat i massor av år för att bli expert på kärnvapenrelaterad kemi, vad nu det är. Hon tjänar betydligt mer. Det är inte många som skulle klara av hennes utbildning och jobb, det finns betydligt fler som skulle klara av att lära sig att söva 30 barn, och orka ta sig igenom en förskoleutbildning. 

Själv har jag inte fallenhet för något av dessa jobb men har hittat mitt område, har pluggat en massa år på universitet och har bra lön och avancerat jobb. 

Inte alla forskare, men en hel del, bidrar till en bättre värld, har ett par vänner som forskat inom grundfysik, kanske om 10 år bidrar det med en pusselbit till något väldigt användbart. Om man forskat om insekters parningsvanor kanske det blir värdefullt en dag, eller också inte. 

Men usch, mycket OT nu! 

Alltså, jag jämförde mellan en lön i ett mansdominerat yrke när man har gymnasieutbildning och ett kvinnodominerat yrke när man har högskoleutbildning. Det finns en bonus på lönen i mansdominerade yrken, de får ofta bättre lön trots kortare utbildining..

De bästa hjärnorma går ofta till finans och tech idag, men naturligtvis inte alla!

Men som du säger, nu är vi OT.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hevs) skrev 2025-07-15 17:37:14 följande:
    Alltså, jag jämförde mellan en lön i ett mansdominerat yrke när man har gymnasieutbildning och ett kvinnodominerat yrke när man har högskoleutbildning. Det finns en bonus på lönen i mansdominerade yrken, de får ofta bättre lön trots kortare utbildining..

De bästa hjärnorma går ofta till finans och tech idag, men naturligtvis inte alla!

Men som du säger, nu är vi OT.
    Det finns inga mansbonusar. Men män blir ju ofta misstrodda som pedofiler om de vill ge sig in i förskolevärlden; inget som kvinnor behöver leva och stå ut med, fast även de kan ha störningen och ibland leva ut den i sina jobb. 
  • Anonym (Hevs)
    Tow2Mater skrev 2025-07-15 18:26:19 följande:
    Det finns inga mansbonusar. Men män blir ju ofta misstrodda som pedofiler om de vill ge sig in i förskolevärlden; inget som kvinnor behöver leva och stå ut med, fast även de kan ha störningen och ibland leva ut den i sina jobb. 
    Jag kan presentera statistik om du inte tror på det här med lönelägena.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hevs) skrev 2025-07-15 18:51:38 följande:
    Jag kan presentera statistik om du inte tror på det här med lönelägena.
    Du har säkert postat dem i en annan tråd. Tycker du det här är en bra tråd att göra det igen i? Lönelägen beror på många olika saker, men ingen mansbonus.
  • Anonym (Hevs)
    Tow2Mater skrev 2025-07-15 19:05:44 följande:
    Du har säkert postat dem i en annan tråd. Tycker du det här är en bra tråd att göra det igen i? Lönelägen beror på många olika saker, men ingen mansbonus.
    Har aldrig postat dem. Behöver i så fall leta upp uppgifterna, det var därför jag frågade om jag skulle göra det.  

Men du gav ju dig  också in i diskussionen?
Svar på tråden Hur delar vi?