Anonym (Hevs) skrev 2025-07-15 12:52:43 följande:
Till "Jill": Jag har jobbat bäde i manlig bransch och i kvinnligt dominerad bransch.
Att ta hand om barn i grupp på ett bra sätt är inte detsamma som att ta hand om sina egna barn. Behövs kunskaper för att barnen ska må bra, du kan behandla barn väldigt fel trots att avsikten inte är det. Och eftersom man behöver sysselsätta många barn som är olika sp krävs det kunskaper och färdigheter.
Ja, de bästa lönerna får man i närheten av där pengar genereras, som t.ex. i finansbranschen och inom innovativ teknisk utveckling. Det är synd att forskarlönerna inte är högre på de allmänna forskningsinstitutionerna. Då skulle vi kanske få resultat därifrån som var långsiktigt allmänt välgörande för mänskligheten,
Vet inte om du missuppfattade mig. Jag försökte inte alls förringa förskollärares insatser, tvärtom. De behöver ha fallenhet plus utbildning för att göra ett bra jobb. Är imponerad av en kompis som lyckas få 30 barn att plötsligt sova middag eller ha en organiserad samlingsstund och sjunga, dansa och vara glada.
Har en annan kompis som är kemist och har studerat i massor av år för att bli expert på kärnvapenrelaterad kemi, vad nu det är. Hon tjänar betydligt mer. Det är inte många som skulle klara av hennes utbildning och jobb, det finns betydligt fler som skulle klara av att lära sig att söva 30 barn, och orka ta sig igenom en förskoleutbildning.
Själv har jag inte fallenhet för något av dessa jobb men har hittat mitt område, har pluggat en massa år på universitet och har bra lön och avancerat jobb.
Inte alla forskare, men en hel del, bidrar till en bättre värld, har ett par vänner som forskat inom grundfysik, kanske om 10 år bidrar det med en pusselbit till något väldigt användbart. Om man forskat om insekters parningsvanor kanske det blir värdefullt en dag, eller också inte.
Men usch, mycket OT nu!