Det är jobbigt det där TS, när det inte är frivilligt.
Jag kan tyvärr inte relatera, eftersom mitt val att inte ha barn och man är helt frivilligt. Och jag har i princip alltid varit medveten om att jag aldrig velat ha barn. Skulle aldrig säga att jag levt ett perfekt liv alla ggr. Men det enda jag faktiskt varit säker på, är just den biten. Så det blir väl lättare för människorna som oss.
Men det finns några bra saker här som en del tar upp.. Som jag märkt att framför allt män gör. Men även några kvinnor. Ni hänger upp hela livet på en annan person. Det är väldigt viktigt att man har andra intressen i livet och saker man tycker om att göra. Det är klart att livet blir tristess, om du inte har någonting i det. Då går du runt med dessa tankar. Det cirkulerar ett litet elakt skämt om föräldrar men det finns en viss sanning. Inte för alla givetvis, men för en hel del. Man brukar säga att dom skaffade familj och barn, för att dom inte visste vad som skulle göra av sitt liv annars. Dom har inte så bra fantasi.
Har även hört människor med barn som sagt detta. Dom vet inte vad deras liv hade varit och blivit annars. Så för dessa människor är det väl tur. Att dom hittade sin mening.
Men att få kärlek, partner och barn är ingen rättighet. Och det kommer inte hända alla vare sig man vill eller inte. Det är lite som att alla blir ju inte rika heller. Så det där med att det finns någon för alla, är rent svammel.
Allt är inte heller guld och gröna skogar. Som kvinna får du vara beredd på att dra det största lasset i förhållande. Både forskning och undersökningar visar att majoriteten av kvinnor får "dubbel arbeta" och många kvinnor blir utbrända som tack. Hör många kvinnor som beklagar sig över detta, och det låter helt ärligt inte väldigt kul. Många går lägger sig 8-9 på helgerna. Man ser att det är helt nedsläckt där dom grannarna som har barn bor. Du kommer få göra avkall på väldigt mycket i livet. Det är något att ha i åtanke med. Och många känner sig väldigt ensamma i sina relationer med. En del stannar enbart för barnen.
Sen blir jag helt förfärad när jag hör människorna, speciellt kvinnor säga att man ska köra på skaffa barn med fel man i alla fall eller att sänka kraven. Alltså, är man inte kär eller attraherad så är man inte. Jag skulle aldrig vilja leva mitt liv så, livet är för kort för det. Förr i tiden hade många kvinnor inga val, och tvingades in i äktenskap som ibland var fruktansvärda med misshandel och våldtäkt. Idag har vi det. Tala om att sätta oddsen högt för att bli olycklig. Kanske det är därför det blir så mycket varannan vecka föräldrar och splittrade familjer i samhället.
Dessutom umgås varken jag eller mina frivilligt barnfria ned människor med barn. Så det blir ju annorlunda även där. Det är oftast uppdelat så att dom med barn umgås och vi som inte är intresserade umgås. Likasinnade.
Om du verkligen vill ha barn, och du börjar bli till åldern. Kanske du ska prova på egen hand? Tyvärr kommer inte drömprinsen knacka på dörren vid det rätta tillfället. Ibland får man ta tag i saker på egen hand och se till att man får något.
Jag skulle börja med att bygga upp ditt liv, med mer intressen och hobbies. Nu sitter du bara "väntar".