Min man har blivit initiativlös, fet och skäggig. Vad ska jag göra?
Min man och jag blev ihop när han var 26 och jag 24. Idag är han 49 och jag 47. Han hade som yngre mycket drömmar om att utbilda sig till ett högavlönat yrke, framtidsplaner och framtidstro, problemet är att han aldrig kommit till skott och kunnat bestämma sig för vad han velat bli, därför har han hoppat på utbildningar tillfälligt som han inte fullföljt. Han jobbade som yngre på ett mindre företag "på golvet", men tjänade ändå hyfsat bra. Efter 40 bestämde han sig plötsligt för att han ville jobba inom vården och har varit undersköterska fram till för 3 år sen när han blev arbetslös. Han är numer engagerad politiker för ett större parti och tycker att det upptar så mycket av hans tid att han inte har "tid" med arbete. Problemet är att han inte är så aktiv inom partiet som han påstår. Han har haft A-kassa men då han inte fått nytt jobb inom 14 månader efter sitt förra, så får han ansöka om bistånd då vi inte kan leva på min låga lön.
Han har för övrigt blivit slapp, lat och initiativlös, samt fet och skäggig. Han har varit en helt underbar pappa till våra barn, som nu är stora och han har ett gott hjärta helt klart. Men jag står inte längre ut med att se honom bli alltmer passiv och förfalla utseendemässigt. Vad kan jag göra för att få honom att bli den ambitiöse och aktiva man han en gång var? Eller kanske behöver han gå i terapi? Han har de sista åren uttryckt att han känner sig allmänt deppig, han använder ordet "deprimerad", men vad jag kan uppfatta så har han ingen klinisk, "regelrätt" depression, utan mer bara att han känner sig lite uppgiven och nere.
Detta påverkar såklart mitt mående negativt och jag har planer på att bryta upp. Hur tycker ni jag ska göra?