• Anonym (Uppgiven)

Mannen jag trott jag känt och levt med i snart 20 år har visat sig vara någon jag inte alls känner eller vill leva med.

Hej!

Jag vänder mig till er för att söka råd och stöd i  en situation som har blivit allt svårare för mig att hantera.Det har eskalerat och blivit mycket värre sista tiden, just nu är vi i stadiet där han utsätter mig för "silent treatmeant" obehagligt och jag vill inget annat än att komma härifrån. Jag upplever att jag blir gaslightad, manipulerad och kontrollerad. Jag känner mig ofta nedtryckt och osäker på mina egna tankar och känslor. Dessutom är jag utsatt för ekonomiskt våld, där min partner har full kontroll över alla inkomster och utgifter. Jag får ingen inblick i något alls och behöver be om att få pengar som jag då får frågan vad jag behöver dom till. När jag bett om att få ta del av våra gemensamma inkomster och utgifter vill han inte visa, han säger -jag har koll och vet allt det räcker. Jag måste bara förhålla mig till det, förlita mig på det han säger och inte ifrågasätta för då blir han arg. Det är ju mina pengar också! Detta gör det ännu svårare för mig att känna mig fri eller känna att jag har möjlighet att lämna. Pga av honom har jag förlorat många betydelsefulla vänner och har inte alls många jag kan vända mig till. Jag haringen familj som kan hjälpa mig. Jagkännermig så uppgiven och ledsen. Jag har inte dom bästa förutsättningarna föratt lämna men jagorkarintemer, han bryter ner mig bit för bit och jag börjar tvivla på mig själv och mitt egna värde.

Jag är medveten om att jag behöver ta mig ur denna situation, jag har kommit dit där jag insett att jag lever med en narcissist, skulle kunna redogöra en hel bok om hur han får mig att känna och vad han utsätter mig för men det spelar egentligen ingen roll i sammanhanget. Det känns bara så överväldigande och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag behöver ju någon buffert, men vet inte hur jag ska lyckas få ihop till det utan att han får veta. Har tänkt i alla möjliga banor, ska jag försöka göra någon typ av insamling, var och hur ska man gå till väga och vem skulle vilja hjälpa mig? Känns för svårt. Men jag funderar på alla möjligheter för att kunna gå.  Kan tillägga att vi är gifta och har barn ihop. Har blundat för det och accepterat detta för länge.
    Jag skulle verkligen uppskatta om ni kan dela med er av era erfarenheter eller tips om hur man kan hantera och lämna en sådan här relation.

Hur har ni gjort för att skapa en säkerhetsplan?

Finns det specifika resurser eller organisationer som kan hjälpa i sådana här situationer?

Har ni några strategier för att hantera ekonomisk kontroll och hur man kan bli mer självständig? 

Tack för att ni tar er tid att läsa detta. Det känns så extremt ensamt och svårt, så jag uppskattar verkligen all hjälp och stöd ni kan ge ❤

• Svar på tråden Mannen jag trott jag känt och levt med i snart 20 år har visat sig vara någon jag inte alls känner eller vill leva med.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-07-16 00:47:27 följande:
    Jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig och det skrämmer mig nog mest. Kan tänka mig att blir elak, skriker, psykiskt våld utsätter han mig redan för. Han har dock aldrig varit fysisk och jag hoppas han inte skulle kunna bli det nu heller.. Men jag vet inte hur hans reaktion och agerande kommer bli, att han efter alla år inte längre har kontrollen kommer ju göra något. 
    Var beredd på fyssiskt våld, prata med någon av dina gamla vänner och/eller kvinnojouren om att få komma på kort varsel. Skilsmässor är ofta dramariska även för andra, även om fysiskt våld är mer ovanligt. 

Lägg snabbt in om skilsmässa, för om ni har mimderåriga barn så tror jag att det är en viss karnestid innan det går iigenom.
  • Anonym (.)

Som så många sagt - kontakta kvinnojour nu om du måste fly när han upptäcker att du tar tillbaka din lön.

Kontakta jurist.

Jämkning:
    Även om ett äktenskapsförord är korrekt upprättat och registrerat kan det jämkas (ändras) av en domstol om det bedöms som oskäligt. Detta kan ske om det finns en stor obalans i förmögenhetsförhållandena mellan makarna, och det anses oskäligt att förordet ska gälla. 
  • EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-07-15 23:09:03 följande:
    Mannen jag trott jag känt och levt med i snart 20 år har visat sig vara någon jag inte alls känner eller vill leva med.

Hej!

Jag vänder mig till er för att söka råd och stöd i  en situation som har blivit allt svårare för mig att hantera.Det har eskalerat och blivit mycket värre sista tiden, just nu är vi i stadiet där han utsätter mig för "silent treatmeant" obehagligt och jag vill inget annat än att komma härifrån. Jag upplever att jag blir gaslightad, manipulerad och kontrollerad. Jag känner mig ofta nedtryckt och osäker på mina egna tankar och känslor. Dessutom är jag utsatt för ekonomiskt våld, där min partner har full kontroll över alla inkomster och utgifter. Jag får ingen inblick i något alls och behöver be om att få pengar som jag då får frågan vad jag behöver dom till. När jag bett om att få ta del av våra gemensamma inkomster och utgifter vill han inte visa, han säger -jag har koll och vet allt det räcker. Jag måste bara förhålla mig till det, förlita mig på det han säger och inte ifrågasätta för då blir han arg. Det är ju mina pengar också! Detta gör det ännu svårare för mig att känna mig fri eller känna att jag har möjlighet att lämna. Pga av honom har jag förlorat många betydelsefulla vänner och har inte alls många jag kan vända mig till. Jag haringen familj som kan hjälpa mig. Jagkännermig så uppgiven och ledsen. Jag har inte dom bästa förutsättningarna föratt lämna men jagorkarintemer, han bryter ner mig bit för bit och jag börjar tvivla på mig själv och mitt egna värde.

Jag är medveten om att jag behöver ta mig ur denna situation, jag har kommit dit där jag insett att jag lever med en narcissist, skulle kunna redogöra en hel bok om hur han får mig att känna och vad han utsätter mig för men det spelar egentligen ingen roll i sammanhanget. Det känns bara så överväldigande och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag behöver ju någon buffert, men vet inte hur jag ska lyckas få ihop till det utan att han får veta. Har tänkt i alla möjliga banor, ska jag försöka göra någon typ av insamling, var och hur ska man gå till väga och vem skulle vilja hjälpa mig? Känns för svårt. Men jag funderar på alla möjligheter för att kunna gå.  Kan tillägga att vi är gifta och har barn ihop. Har blundat för det och accepterat detta för länge.
    Jag skulle verkligen uppskatta om ni kan dela med er av era erfarenheter eller tips om hur man kan hantera och lämna en sådan här relation.

Finns det specifika resurser eller organisationer som kan hjälpa i sådana här situationer?

Har ni några strategier för att hantera ekonomisk kontroll och hur man kan bli mer självständig? 

Tack för att ni tar er tid att läsa detta. Det känns så extremt ensamt och svårt, så jag uppskattar verkligen all hjälp och stöd ni kan ge ❤

Det första du ska göra är att ta kontroll över dina egna inkomst. Skaffa nytt konto i en annan bank och säg till på jobbet att du har nytt kontonr. 

Sedan kan du antigen börja söka lägenheter eller ta kontakt med kvinnojouren.
  • EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-07-16 01:22:17 följande:
    Ja jag tänkte nästan det. Jag har gjort det, sagt till löneadministratören och min chef att inte lämna ut några uppgifter. Han har varit i kontakt med dom innan så inte omöjligt att han försöker igen. Ett nytt kort är väl också bra, men då måste jag vara säker på att jag hämtar posten i brevlådan annars kommer han se det. Det kommer bli ett helvete när allt uppdagas, men känner att kan det verkligen bli värre än det jag redan lever i. 
    Kan du inte be att få hämta kortet på bankkontoret eller ev få det skickat till jobbet? 
  • Studentpappa

Nytt konto skaffar du på någon minut med bank-id på tex SBAB eller Avanza. Kort kan du skaffa direkt på samma sätt, du behöver inte ens beställa ett fysiskt utan kan lägga till det i mobilen direkt, t.ex. Revolut. 

Skaffar du en bank som enbart finns elektroniskt så kommer han ju inte åt den om han inte tar din mobil, så se till att han inte kan komma åt den. Är du säker på att han inte installerat någon spionapp på din mobil?

Ride it like you stole it
  • Jimmy75
    Anonym (S) skrev 2025-07-16 07:44:48 följande:

Se till att kontakta en kvinnojour så att någon vet om din situation och kan hjälp dig genom alla steg..

Har du en bra chef skulle du också kunna informera den mer om läget (tänkte eftersom att du redan varit i kontakt kring det övriga). 

Om du inte redan står i bostadsköer se till att ställa dig i alla du kan hitta.

När det är dags för att betala räkningar, lämna inte över några pengar utan att få se underlag på de kostnader ni har. Säg att du vill vara mer delaktig från och med nu. 

Skulle även kontakta och rådfråga polis. Kan finnas omständigheter där man får rätt till skyddat boende.
    Även kommunen kan tillhandahålla sånt.
  • Anonym (Yes)

Jag har själv levt i sånt förhållande i 17 år. Gör allt du kan för att komma ifrån den relationen. Flytta till föräldrarna,polis anmäl om det behövs. Jag visste inte äns hur.an betalade räkningar för att han ville ha full kontroll. Vid 33 år lärde jag mig o betala räkningar. Jag tänkte ALDRIG att någon sätter sig på mig igen.  Jag önskar verkligen att du kommer därifrån. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (S) skrev 2025-07-16 07:44:48 följande:

Se till att kontakta en kvinnojour så att någon vet om din situation och kan hjälp dig genom alla steg..

Har du en bra chef skulle du också kunna informera den mer om läget (tänkte eftersom att du redan varit i kontakt kring det övriga). 

Om du inte redan står i bostadsköer se till att ställa dig i alla du kan hitta.

När det är dags för att betala räkningar, lämna inte över några pengar utan att få se underlag på de kostnader ni har. Säg att du vill vara mer delaktig från och med nu. 

Jag har pratat med min chef och informerat honom om situationen. Har turen att ha en bra relation med honom.
    Står inte i någon bostadskö men blir mitt nästa projekt. 
    Nej det kommer jag inte göra. 
    Anonym (Helene) skrev 2025-07-16 08:59:25 följande:
    Svår situation du har hamnat i, men du kommer att genom många små steg kunna ta dig ur den!

Står det i äktenskapsförordet att de tillgångar som han har ärvt är hans enskilda egendom? Eller står det att allt som han har på sitt bankomto är hans enskilda egendom? Om man nu ens kan skriva det så. 

På lawlime på nätet kan man ställla enkla juridiska frågor gratis, har jag för mig.

Ja, om han tydligt har narcissitiska egenskaper så kan han ställa till med mycket, för då bryr han sig i grund och botten inte sig om andras välbefinnande. Egentligen är bara hans egna behov viktiga då. 

Desto större anlednimg att ta dig därifrån, han kväver dig psykologiskt! 

Du kanake kan säga att du vill se månadens räkningar innan du betalar dem. Skriftliga eller online.

Kolla om kommunen har någon privatekonomisk rådgivare (men det kan ta alldeles för lång tid att få råd där).

Boka en tid med en rådgivare i din bank, helst en kvinnlig sådan. Be om att få komma till banken på ett personligt möte. Prata igenom hur överföringar till hans konto gällande era räkningar ska göras. 

Tyvärr är man solidariskt ansvariga för gemensamma lån. Så slutar han betala sin dell av exempelvis bostadslånen så måste du betala hans del. Om övriga räkningar (el, vatten och liknande) är ställda rill honom, i hans namn, så kanske det är klokt att du istället betalar hela bostadslånet (där du står med dår som låntagare). Medan de andra, där han står som ensam beställare och ansvarig, kan han sköta själv. 

Kvinnojourerna är sannolikt vana vid frågor om ekonomi, därför att ekonomiskt våld är väldigt vanligt, men det talas inte så mycket om det.  Rimg dit och fråga om hur du kan göra. Fråga också om du kan komma dit om han hotar dig på något sätt. Om en kvinnojour inte kan svara på frågorna, ring till nästa.

Ibland har fastighetsbolagen köer där de inte går på kötid när det gäller nya hyresgäster (privata bolag). Då kan man ibland få en lägenhet trots att.man inte har stått länge i kö. Man behöver bara ha en fast inkomst och en lön som klarar hyran. 

Ja återknyt kontakten med människor som han har isolerat dig ifrån!

Om du behöver någon att tala med men har ont om pengar, så kan du prata med en diakon i Svenska kyrkan. Du behöver inte vara religiös för att göra det. De har motsvarande utbildning som en kurator. 
    Tack snälla för alla bra råd och tips, väldigt tacksamt 🙏❤
    Studentpappa skrev 2025-07-16 11:32:07 följande:

Nytt konto skaffar du på någon minut med bank-id på tex SBAB eller Avanza. Kort kan du skaffa direkt på samma sätt, du behöver inte ens beställa ett fysiskt utan kan lägga till det i mobilen direkt, t.ex. Revolut. 

Skaffar du en bank som enbart finns elektroniskt så kommer han ju inte åt den om han inte tar din mobil, så se till att han inte kan komma åt den. Är du säker på att han inte installerat någon spionapp på din mobil?

Tack för bra tips 🙏❤ nej det är jag inte säker på, inte haft en tanke på faktiskt. Har fått mobilen av honom, den står på honom(såklart) med tanke på hur han är och hur det ser ut är ju tanken inte helt omöjlig 😔 hur kan jag veta om det är så? 
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Vänner) skrev 2025-07-16 08:10:18 följande:

Har du någon nära vän?
    Eller någon av de vänner som försvunnit som varit extra nära?
    Kontakta dom, förklara hur allt varit och hur allt är.
    Be dom hjälpa dig söka bostad på tex facebook och blocket men i deras namn så inte din man ser.
    Har du ett boende är det lättare att gå

Hur gamla är barnen? Är de era gemensamma barn?

Bra du tagit tag i din ekonomi så den blir din och inte hans

Jag har en kollega som jag litar på och öppnat upp mig lite för. Det jobbiga är att vi cirkulerar i samma kretsar i våra arbeten och svårt att veta vem man kan lita på. Barnen är 16, 13 och 5 år. Är våra gemensamma barn.
    Anonym (Yes) skrev 2025-07-16 16:22:41 följande:

Jag har själv levt i sånt förhållande i 17 år. Gör allt du kan för att komma ifrån den relationen. Flytta till föräldrarna,polis anmäl om det behövs. Jag visste inte äns hur.an betalade räkningar för att han ville ha full kontroll. Vid 33 år lärde jag mig o betala räkningar. Jag tänkte ALDRIG att någon sätter sig på mig igen.  Jag önskar verkligen att du kommer därifrån. 

Blir ledsen att höra att du upplevt detsamma, skönt att du kom därifrån ❤ det är min plan också. Jag kan betala räkningar och har full koll på hur allt sånt funkar problemet är ju bara att jag inte får vara delaktig. 
  • Anonym (GG)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-07-15 23:09:03 följande:

Hej!

Obehagligt. Vän dig till kommunen för att få hjälp med en långsiktig plan. Om det är kvinnojouren eller annan instans som kan hjälpa dig. Kanske kvinnokliniken.

Är det mot fler än dig som han uppträder såhär eller är han allmänt omtyckt av omgivningen?
    Är han en person hemma och en anna på andra platser?
  • Anonym (Man54)

gör som många skriver få 100 koll på din ekonomi 
    betala din del av räkningar så du inte får skit sedan 
    har du möjlighet att fixa en egen telefon så gör det omgående, ta hjälp av någon som du vet kan och litar på 
    Det behöver ju inte vara en ny telefon 
    tycker du ska ha lite is i magen och vänta på reaktionen vad som händer sen när du får koll på dina pengar 
    eftersom han troligen har sparat ihop rejält med pengar genom åren 
    han kommer bli arg och tokig först men inser nog efter ett tag att han inte har något val och kanske ändrar sin attityd och inställning mot dig när han tappar en del av kontrollen 
    ni har ju barn , när han har lugnat ner sig efter ett tag någon vecka eller så och han inser att du inte vill vara kvar då kommer han att ändra på sig åt något håll 
    det är då du ska prata om era barn om han tycker om dem eller hur han känner för dem för då blir han förmodligen känslosam och då ska du sätta in stöten med att fråga honom om han tycker att hans barn ska ha det bra eller dålig framtid?  (jag tänker då bara på pengar)  då borde han ha ett samvete att betala tillbaka en del till dig , för att hans barn ska ha det bra även framöver och inte vara fattiga som kyrkråttor. 

bara en idé teori från en gubbe som upplevt en del själv 
    varför inte försöka få tillbaka något som du egentligen äger ?.lycka till ?.glöm inte ha tålamod och lite kyla i magen så ska du se att det kanske händer grejer 

• Studentpappa
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-07-16 21:55:57 följande:
    Jag har pratat med min chef och informerat honom om situationen. Har turen att ha en bra relation med honom.
    Står inte i någon bostadskö men blir mitt nästa projekt. 
    Nej det kommer jag inte göra. 
    Anonym (Helene) skrev 2025-07-16 08:59:25 följande:
    Svår situation du har hamnat i, men du kommer att genom många små steg kunna ta dig ur den!

Står det i äktenskapsförordet att de tillgångar som han har ärvt är hans enskilda egendom? Eller står det att allt som han har på sitt bankomto är hans enskilda egendom? Om man nu ens kan skriva det så. 

På lawlime på nätet kan man ställla enkla juridiska frågor gratis, har jag för mig.

Ja, om han tydligt har narcissitiska egenskaper så kan han ställa till med mycket, för då bryr han sig i grund och botten inte sig om andras välbefinnande. Egentligen är bara hans egna behov viktiga då. 

Desto större anlednimg att ta dig därifrån, han kväver dig psykologiskt! 

Du kanake kan säga att du vill se månadens räkningar innan du betalar dem. Skriftliga eller online.

Kolla om kommunen har någon privatekonomisk rådgivare (men det kan ta alldeles för lång tid att få råd där).

Boka en tid med en rådgivare i din bank, helst en kvinnlig sådan. Be om att få komma till banken på ett personligt möte. Prata igenom hur överföringar till hans konto gällande era räkningar ska göras. 

Tyvärr är man solidariskt ansvariga för gemensamma lån. Så slutar han betala sin dell av exempelvis bostadslånen så måste du betala hans del. Om övriga räkningar (el, vatten och liknande) är ställda rill honom, i hans namn, så kanske det är klokt att du istället betalar hela bostadslånet (där du står med dår som låntagare). Medan de andra, där han står som ensam beställare och ansvarig, kan han sköta själv. 

Kvinnojourerna är sannolikt vana vid frågor om ekonomi, därför att ekonomiskt våld är väldigt vanligt, men det talas inte så mycket om det.  Rimg dit och fråga om hur du kan göra. Fråga också om du kan komma dit om han hotar dig på något sätt. Om en kvinnojour inte kan svara på frågorna, ring till nästa.

Ibland har fastighetsbolagen köer där de inte går på kötid när det gäller nya hyresgäster (privata bolag). Då kan man ibland få en lägenhet trots att.man inte har stått länge i kö. Man behöver bara ha en fast inkomst och en lön som klarar hyran. 

Ja återknyt kontakten med människor som han har isolerat dig ifrån!

Om du behöver någon att tala med men har ont om pengar, så kan du prata med en diakon i Svenska kyrkan. Du behöver inte vara religiös för att göra det. De har motsvarande utbildning som en kurator. 
    Tack snälla för alla bra råd och tips, väldigt tacksamt 🙏❤
    Tack för bra tips 🙏❤ nej det är jag inte säker på, inte haft en tanke på faktiskt. Har fått mobilen av honom, den står på honom(såklart) med tanke på hur han är och hur det ser ut är ju tanken inte helt omöjlig 😔 hur kan jag veta om det är så? 
    Jag vet inte riktigt om jag ska vara ärlig men googla på din jobbdator och se om det finns tips där. Men enklast är väl att utgå ifrån att han har det och byta dina lösenord, och givetvis inte göra det från mobilen eller spara dom i webbläsaren.

Sen köper du en ny mobil eller installerar om din befintliga och börjar om, gör ingen kopia av din gamla! Radera och återställ och sen börja om med nya lösenord på allt.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (jobbigt)

Om det är barn iblandade så kan sociala ev. göra nytta också. De har nödlägenheter. Det vet jag av erfarenhet. Så ett samtal dit kan också göra stor nytta. Barnen kan aldrig må bra i rådande läge. 
    Han är manipulativ så han kör säkert sitt race vid ett ev. besök.  Jag förstår att du inte kan prata med karln och du vill preparera allt före och sen lämna. Kvinnojour och sociala är nog det stödnätverk du behöver. Jag tror på Kvinnojouren som första kontakt. De vet hur socialtjänsten fungerar i sådana här fall.
    Jag tror du får stå ut med en hel del skit innan det är över men du har börjat resan nu mot ändstationen. Det är bara å köra på.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (GG) skrev 2025-07-16 22:09:26 följande:
    Obehagligt. Vän dig till kommunen för att få hjälp med en långsiktig plan. Om det är kvinnojouren eller annan instans som kan hjälpa dig. Kanske kvinnokliniken.

Är det mot fler än dig som han uppträder såhär eller är han allmänt omtyckt av omgivningen?
    Är han en person hemma och en anna på andra platser?
    Ja jag har kontaktat kvinnojour för rådgivning men vet inte om det är olika från kommun till kommun hur mycket hjälp man kan få därifrån, tyckte inte den jag pratade kändes som att hon tog mig allvar. Vet inte om man kan söka sig till vilken kvinnojour som helst? Vågar själv inte googla för mycket på saker för är rädd att det ska synas och han får veta 😬 han är lite översittar typen mot barnen också ibland, inte så empatisk eller lyssnar på vad dom tycker och känner. Han har rätt om allt, vad man än säger. Barnen har nog börjat tröttnat på hans sätt att vara och för inga diskussioner. Sen är det ju ganska tydligt vilka barnen tyr sig till och det är ju mig dom kommer till för jag lyssnar på dom och bekräftar deras känslor.  Han har börjat på sista tiden att skratta på min bekostnad och göra mig till förlöjliga mig/skämta om mig inför barnen. Han är en väldigt charmig, super trevlig och den roliga killen på allmänna tillställningar och på sitt arbete. Där är han allt han inte är hemma och väldigt omtyckt. 
  • Anonym (Uppgiven)
    Studentpappa skrev 2025-07-16 22:50:23 följande:
    Jag vet inte riktigt om jag ska vara ärlig men googla på din jobbdator och se om det finns tips där. Men enklast är väl att utgå ifrån att han har det och byta dina lösenord, och givetvis inte göra det från mobilen eller spara dom i webbläsaren.

Sen köper du en ny mobil eller installerar om din befintliga och börjar om, gör ingen kopia av din gamla! Radera och återställ och sen börja om med nya lösenord på allt.
    Tack snälla ska göra det 🙏 en ny mobil kan jag inte köpa just nu, men får radera och återställa allt då. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-07-17 00:17:09 följande:
    Tack snälla ska göra det 🙏 en ny mobil kan jag inte köpa just nu, men får radera och återställa allt då. 
    Du har fått en uppsjö med bra tips och råd redan.

Det jag kan tipsa dig om när du återställer din mobil, är att du skaffa även en ny mejladress som du använder i stället för den gamla mejladressen och ett nytt mobilkonto att använda.

Det är för att minska risken så han inte kan installera program i din mobil. Då det går att installera på mobiler från datorn med..

På en Android-mobil är det enkelt sm att skaffa sig en ny gmail och sedan använda den när man skall starta upp mobilen på nytt.

På en IPhone så får någon som använder en IPhone berätta hur man gör ett "nytt id", jag är inte så hemma på IPhone.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-07-17 00:05:39 följande:
    Ja jag har kontaktat kvinnojour för rådgivning men vet inte om det är olika från kommun till kommun hur mycket hjälp man kan få därifrån, tyckte inte den jag pratade kändes som att hon tog mig allvar. Vet inte om man kan söka sig till vilken kvinnojour som helst? Vågar själv inte googla för mycket på saker för är rädd att det ska synas och han får veta 😬 han är lite översittar typen mot barnen också ibland, inte så empatisk eller lyssnar på vad dom tycker och känner. Han har rätt om allt, vad man än säger. Barnen har nog börjat tröttnat på hans sätt att vara och för inga diskussioner. Sen är det ju ganska tydligt vilka barnen tyr sig till och det är ju mig dom kommer till för jag lyssnar på dom och bekräftar deras känslor.  Han har börjat på sista tiden att skratta på min bekostnad och göra mig till förlöjliga mig/skämta om mig inför barnen. Han är en väldigt charmig, super trevlig och den roliga killen på allmänna tillställningar och på sitt arbete. Där är han allt han inte är hemma och väldigt omtyckt. 
    Det där är en person som medvetet ignorerar andras behov och medvetet trycker ner dig.  Eftersom han beter sig annorlunda när han är borta. Bryr sig om sin egen image, men inte sina närmaste. Att han isolerat dig från dina vänner är en klassiker bland de som manipulerar sin partner.  Då kan du inte verklighetschecka med någon annan! Och blir mer lättmanipulerad. Det verkar som att du tar rätt beslut!

Kanske att du ska ringa en annan kvinnojour och fråga. Inte för att du ska komma till dem, utan för att få lite råd.

Det kan vara så att kvinnojourer låter dem som är utsatta för fysiskt hot eller våld i första hand komma till dem. De har mycket begränsade resurser. Det kan vara så med socialtjänsten också. Risken är att socialtjänsten erbjuder familjeterapi, de brukar göra det till familjer med barn. Men har din partner inte visat några tecken på att vara inkännande eller vilja diskutera på alla år, är det lite sannolikhet att han kan bli en annan nu. Är han fullblodsnarcissist är det mycket svårt att ändra sig i grunden, men han kan så klart manipulera terapeuten. 

Om din egen bank är försiktig med att ge råd, eftersom de har er båda som kunder. Kanske att du kunde ringa till en annan bank och höra vad som gäller med konton och räkningar. Ifall du undrar över något.

Bor du i en stor kommun kan det finnas en privatekonomisk rådgivare på kommunen. Men hen har kanske semester nu.

Kom bara ihåg att ni är solidariskt ansvariga för bolånet. Så om ni ska dela upp räkningarna, prioritera att du betalar de där ditt namn står med som låntagare/beställare.  Annars kan han låta bli att betala och du åker på att betala hela summan. 
  • Plupp73

Jag hjälpte en kollega och vän ur en sådan relation för över 20 år sedan. Skillnaden var enbart att hon även var utsatt för fysiskt våld. Det gäller att vara listig/beräknande, och vara beredd på att handla snabbt när det gäller.

1. Jag tog kontakt med kvinnojouren (men man kan även idag prata/rådfråga med kvinnofridslinjen). Av dem fick jag väldigt bra råd och upplysningar om hur dessa män beter sig när de blir lämnade. Endera ger de upp helt, eller så blir de galna av kontrollbehov, och börjar förfölja. Hennes sambo var av den första gruppen, tack och lov, men man skall vara beredd på det absolut värsta/att han blir våldsam.
    2. Jag kontaktade en kollega till mannen som jag kände sedan tidigare, fick av honom bekräftat uppgifter om att mannen var på konferens vissa datum (och att han faktiskt befann sig där).
    3. Vi planerade hennes sorti extremt noggrant (till det datum mannen var borta). Då flyttade vi ut på en timmes tid mitt i natten. Hävde ner allt i sopsäckar och drog
    4. Hon bodde i min lägenhet tills dess att socialtjänsten efter två veckor hade ordnat en lägenhet med skyddad adress. 

Han följde inte efter henne när hon lämnat. Jag var verkligen livrädd för bådas vår skull en första tiden. 
    Var extremt beredd på fysiskt våld. 
    Tro inte att han någonsin kommer att få dåligt samvete, eller vilja kompensera dig.

Ring kvinnojour och kvinnofridslinjen för att få råd om hur du löser saker praktiskt, så att du inte gör några missar i onödan.

Berätta för folk.
    Berätta för folk.

• Anonym (GG)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-07-17 00:05:39 följande:
    Du delar din situation med andra och du behöver komma i kontakt med expertis som vet hur man bäst hanterar detta.
    Hör med din vårdcentral om du har förtroende för dem.
Svar på tråden Mannen jag trott jag känt och levt med i snart 20 år har visat sig vara någon jag inte alls känner eller vill leva med.