Mannen jag trott jag känt och levt med i snart 20 år har visat sig vara någon jag inte alls känner eller vill leva med.
Hej!
Jag vänder mig till er för att söka råd och stöd i en situation som har blivit allt svårare för mig att hantera.Det har eskalerat och blivit mycket värre sista tiden, just nu är vi i stadiet där han utsätter mig för "silent treatmeant" obehagligt och jag vill inget annat än att komma härifrån. Jag upplever att jag blir gaslightad, manipulerad och kontrollerad. Jag känner mig ofta nedtryckt och osäker på mina egna tankar och känslor. Dessutom är jag utsatt för ekonomiskt våld, där min partner har full kontroll över alla inkomster och utgifter. Jag får ingen inblick i något alls och behöver be om att få pengar som jag då får frågan vad jag behöver dom till. När jag bett om att få ta del av våra gemensamma inkomster och utgifter vill han inte visa, han säger -jag har koll och vet allt det räcker. Jag måste bara förhålla mig till det, förlita mig på det han säger och inte ifrågasätta för då blir han arg. Det är ju mina pengar också! Detta gör det ännu svårare för mig att känna mig fri eller känna att jag har möjlighet att lämna. Pga av honom har jag förlorat många betydelsefulla vänner och har inte alls många jag kan vända mig till. Jag haringen familj som kan hjälpa mig. Jagkännermig så uppgiven och ledsen. Jag har inte dom bästa förutsättningarna föratt lämna men jagorkarintemer, han bryter ner mig bit för bit och jag börjar tvivla på mig själv och mitt egna värde.
Jag är medveten om att jag behöver ta mig ur denna situation, jag har kommit dit där jag insett att jag lever med en narcissist, skulle kunna redogöra en hel bok om hur han får mig att känna och vad han utsätter mig för men det spelar egentligen ingen roll i sammanhanget. Det känns bara så överväldigande och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag behöver ju någon buffert, men vet inte hur jag ska lyckas få ihop till det utan att han får veta. Har tänkt i alla möjliga banor, ska jag försöka göra någon typ av insamling, var och hur ska man gå till väga och vem skulle vilja hjälpa mig? Känns för svårt. Men jag funderar på alla möjligheter för att kunna gå. Kan tillägga att vi är gifta och har barn ihop. Har blundat för det och accepterat detta för länge.
Jag skulle verkligen uppskatta om ni kan dela med er av era erfarenheter eller tips om hur man kan hantera och lämna en sådan här relation.
Hur har ni gjort för att skapa en säkerhetsplan?
Finns det specifika resurser eller organisationer som kan hjälpa i sådana här situationer?
Har ni några strategier för att hantera ekonomisk kontroll och hur man kan bli mer självständig?
Tack för att ni tar er tid att läsa detta. Det känns så extremt ensamt och svårt, så jag uppskattar verkligen all hjälp och stöd ni kan ge ❤