• Anonym (Ts)

Dottern glömmer att gå på toaletten

Lägger denna tråd i känsliga rummet då jag inte vill att någon ska känna igen mig. 

min dotter som är snart 8 år (född 2017) glömmer ofta bort att gå på toaletten, hemma kan vi såklart påminna henne vilket leder till att hon oftast hinner dit i tid, kan vara någon våt fläck i trosan ibland. Problemet är dock när hon inte är hemma, är hon med kompisar, i skolan/fritids och på aktiviteter glömmer hon oftast bort det helt. Påminner henne alltid att gå på toa innan men det glöms bort. Ofta ser man att hon är jättekissnödig och har svårt att sitta stilla. Även personal på fritids har märkt av detta, ibland vill hon inte heller gå på toa när de uppmanar henne, vilket gör situationen svårare, de kan ju inte tvinga henne.
    Nu när hon varit på sommarfritids har det varit påsar med nedkissade kläder nästan varje dag, personalen har sagt att hon tömmer hela blåsan i kläderna, oftast när de är ute och leker eller när hon är påväg till toaletten. Har försökt prata med min flicka om detta, hon säger bara att hon inte hinner till toaletten innan kisset kommer. Tycker så synd om henne och hon själv skäms över det. vi har provat larm och vården har varit inkopplade, men utan att komma fram till vad det beror på. 

• Svar på tråden Dottern glömmer att gå på toaletten
  • Anonym (Po)

Sök effer ADHD-klocka eller klocka med vibrationslarm. Låt henne välja några armband i färger hon gillar. Sätt larm för när hon ska gå på toa, tex på lunchrasten och direkt när hon kommer till fritids (innan någon svåravbruten lek påbörjats). 

• Lönnsirap

Vid stora besvär med inkontinens använder man hjälpmedel. Oavsett om det är lite skvättande vid nysning, eller att hela blåsan töms.

Och självklart jobbar man vidare med beteendet parallellt.

• Studentpappa

Vi hade liknande med en dotter i den åldern, hon höll sig tills det inte gick längre. Bottnade sannolikt i att hon var rädd för att gå på toa och låsa dörren, löste det oftast med en kompis som toavakt så hon inte behövde låsa dörren men det gick ju inte alltid att ha en kompis med.

Inga fel eller diagnoser bara en orimlig rädsla för att bli inlåst och samtidigt att någon öppnade dörren om den var olåst. Vi pratade mycket och med skolan etc. och nu är det borta sen något år. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Po)
    Studentpappa skrev 2025-07-17 13:33:28 följande:

Vi hade liknande med en dotter i den åldern, hon höll sig tills det inte gick längre. Bottnade sannolikt i att hon var rädd för att gå på toa och låsa dörren, löste det oftast med en kompis som toavakt så hon inte behövde låsa dörren men det gick ju inte alltid att ha en kompis med.

Inga fel eller diagnoser bara en orimlig rädsla för att bli inlåst och samtidigt att någon öppnade dörren om den var olåst. Vi pratade mycket och med skolan etc. och nu är det borta sen något år. 

Känner igen detta! Även att de tycker att toaletterna är äckliga. 
  • Studentpappa
    Anonym (Po) skrev 2025-07-17 21:38:58 följande:
    Känner igen detta! Även att de tycker att toaletterna är äckliga. 
    Ja på vår skola har dom behövt dela upp toaletterna mellan killar och tjejer då killarna pissar överallt utom i toan..
  • Anonym (Po)
    Studentpappa skrev 2025-07-17 21:56:15 följande:
    Ja på vår skola har dom behövt dela upp toaletterna mellan killar och tjejer då killarna pissar överallt utom i toan..
    Oj! Stackars alla de killar som sköter sig men tvingas till äckeltoaletterna bara för att de råkar vara pojkar. :(  
  • Anonym
    Anonym (Po) skrev 2025-07-17 22:15:06 följande:
    Oj! Stackars alla de killar som sköter sig men tvingas till äckeltoaletterna bara för att de råkar vara pojkar. :(  
    På vilket sätt blir de mindre synd om dem om också flickorna använder samma toalett?
  • Anonym (Po)
    Anonym skrev 2025-07-17 22:23:12 följande:
    På vilket sätt blir de mindre synd om dem om också flickorna använder samma toalett?

För att då är det i alla fall lika för alla. Det måste kännas jävligt surt att vara skötsam och se att hälften av ens klasskompisar får gå på en fräsch toa medan man själv förpassas till ett stinkhål. Och det bara baserat på vad man kissar med, inte om man är skötsam eller inte. 

De blir dessutom indirekt utpekade av skolans vuxna som varande äckliga felkissare trots att de inte är det. Inte heller särskilt kul att bli. 

Det är en svår grej att dela in efter kön eftersom man då utgår från att alla med samma kön beter sig likadant, och så är det ju inte. 

• Studentpappa
    Anonym (Po) skrev 2025-07-17 22:15:06 följande:
    Dom kan ju fokusera på att lära pojkarna att sikta eller sitta ner då så är ju problemet löst. Ingen blir ju hjälpt av att alla flickor behöver sitta i piss.

Eftersom tjejtoan är ren så ligger ju problemet inte hos dom..
  • Anonym (Po)
    Studentpappa skrev 2025-07-18 00:04:30 följande:
    Dom kan ju fokusera på att lära pojkarna att sikta eller sitta ner då så är ju problemet löst. Ingen blir ju hjälpt av att alla flickor behöver sitta i piss.

Eftersom tjejtoan är ren så ligger ju problemet inte hos dom..

Problemet ligger väl inte heller hos de skötsamma pojkarna? De behöver inte lära sig någonting och det är inte deras fel att andra inte sköter sig. 

Med könsuppdelad toa blir dessutom pojktoan dubbelt så äcklig eftersom de som missköter sig förr spreds ut på dubbelt så många toaletter. Nu koncentreras de till ett avsevärt mycket mindre antal. 

Varför ska skötsamma pojkar tvingas gå på jätteäckliga toaletter, men inte de grisiga flickor, som ju trots allt existerar de också? 

Jag håller med dig om att de behöver lära de slarviga pojkarna toalettvett. Men man skulle också kunna lägga till att städet gör en översyn av toaletterna ytterligare en gång per dag. Eller att just pojktoaletterna städas ännu oftare. Men att skötsamma elever ska tvingas gå på äckliga toaletter bara för att de har snopp, det tycker jag inte är ett ok sätt att lösa problemet. 

• Studentpappa
    Anonym (Po) skrev 2025-07-18 05:03:34 följande:

Problemet ligger väl inte heller hos de skötsamma pojkarna? De behöver inte lära sig någonting och det är inte deras fel att andra inte sköter sig. 

Med könsuppdelad toa blir dessutom pojktoan dubbelt så äcklig eftersom de som missköter sig förr spreds ut på dubbelt så många toaletter. Nu koncentreras de till ett avsevärt mycket mindre antal. 

Varför ska skötsamma pojkar tvingas gå på jätteäckliga toaletter, men inte de grisiga flickor, som ju trots allt existerar de också? 

Jag håller med dig om att de behöver lära de slarviga pojkarna toalettvett. Men man skulle också kunna lägga till att städet gör en översyn av toaletterna ytterligare en gång per dag. Eller att just pojktoaletterna städas ännu oftare. Men att skötsamma elever ska tvingas gå på äckliga toaletter bara för att de har snopp, det tycker jag inte är ett ok sätt att lösa problemet. 

Nej och det är ju himla tur att du inte är deras lärare. Ingen har tagit upp det som ett problem, könsuppdelade toaletter är extremt vanligt överallt i samhället. Och här är det inga grisiga flickor eftersom deras toa är ren. Du vet ju heller inte om det finns några pojkar som sköter sig.

Om det var problem på jobbet att herrtoan var grisig, skulle du börja gnälla hos HR att nu måste alla gå på alla toaletter för att det ska vara jämställt?

Lärarna har fullt upp med skolan och kan inte lägga tid på något föräldrarna skulle fixat för längesedan. Be städerskan gå ett extra varv hos killarna jag kunde inte bry mig mindre. Och det kanske görs det har jag ingen aning om, jag vet det här för dottern har berättat om det och hon var jätteglad när dom gjorde det och det räcker för mig.
  • Anonym (Po)
    Studentpappa skrev 2025-07-18 08:29:39 följande:
    Nej och det är ju himla tur att du inte är deras lärare. Ingen har tagit upp det som ett problem, könsuppdelade toaletter är extremt vanligt överallt i samhället. Och här är det inga grisiga flickor eftersom deras toa är ren. Du vet ju heller inte om det finns några pojkar som sköter sig.

Om det var problem på jobbet att herrtoan var grisig, skulle du börja gnälla hos HR att nu måste alla gå på alla toaletter för att det ska vara jämställt?

Lärarna har fullt upp med skolan och kan inte lägga tid på något föräldrarna skulle fixat för längesedan. Be städerskan gå ett extra varv hos killarna jag kunde inte bry mig mindre. Och det kanske görs det har jag ingen aning om, jag vet det här för dottern har berättat om det och hon var jätteglad när dom gjorde det och det räcker för mig.

Givetvis finns det pojkar som sköter sig. 

Det jag gör är känner män som hatar skol- och jobbtoaletter för att pojk-/herrtoan är så äcklig och önskar att de hade fått gå på damernas istället. Män som behöver sitta av olika skäl. 

Varför skulle jag gnälla på HR? Männen på mitt jobb är vuxna och får tala för sig själva. Barn som går och håller sig hela dagen är inte alls lika säkert att de berättar. 

• Spucks
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-16 16:07:26 följande:

Även personal på fritids har märkt av detta, ibland vill hon inte heller gå på toa när de uppmanar henne, vilket gör situationen svårare, de kan ju inte tvinga henne.

Varför inte? Självklart kan de tvinga henne, genom att tex. säga "Du måste gå på toan först, innan du går ut för att leka". Inte bara KAN de göra det, utan jag tycker att de även borde göra det, när det är uppenbart att barnet behöver just det.
  • Studentpappa
    Anonym (Po) skrev 2025-07-18 08:47:58 följande:

Givetvis finns det pojkar som sköter sig. 

Det jag gör är känner män som hatar skol- och jobbtoaletter för att pojk-/herrtoan är så äcklig och önskar att de hade fått gå på damernas istället. Män som behöver sitta av olika skäl. 

Varför skulle jag gnälla på HR? Männen på mitt jobb är vuxna och får tala för sig själva. Barn som går och håller sig hela dagen är inte alls lika säkert att de berättar. 

Klart det finns det, men du vet inte om det finns det i just denna klass. 

Ja inte är det roligt att gå på en äcklig toa, men jag har aldrig tyckt att jag borde få gå på damernas istället. Herr och damtoalett finns ju av fler orsaker än piss på ringen.  
  • Anonym

Vad sägs om att du bara släpper det?

Låt henne ta ansvar själv.  Det kan få henne att växa och lösa problemet själv.

• Tyra myra

Jag undrar hur flicka själv känner det ? 

Det kan inte vara kul att leka med kompisarna i ned kissade byxor. 

Barn i den åldern kan vara otroligt grymma mot varandra och risken för mobbning är stor.

• Anonym (m)
    Studentpappa skrev 2025-07-17 13:33:28 följande:

Rädd för att bli inlåst utifrån av någon annan eller inlåst av sig själv? 
  • Anonym (m)
    Studentpappa skrev 2025-07-17 21:56:15 följande:
    Hur kom de fram till att det var bara killar som kissade utanför eller att det var killar överhuvudtaget?
  • Anonym (m)
    Anonym (Po) skrev 2025-07-18 05:03:34 följande:

Hur vet du att det fanns skötsamma pojkar hos dem?
  • Anonym (Po)
    Anonym (m) skrev 2025-07-19 11:22:43 följande:
    Hur vet du att det fanns skötsamma pojkar hos dem?
    Det vet jag inte, men det är mycket, mycket låg sannolikhet att alla pojkar på en hel skola kissar utanför. Möjligen om det är en liten byskola med 10 elever, men annars, knappast. 
Svar på tråden Dottern glömmer att gå på toaletten