• Anonym (TS)

Är detta verkligen okej?

Din partner föreslår att alla era barn ska träffas för första gången. Det är även första gången din partner ska träffa dina barn. Ni har varit ihop länge och har ett stabilt förhållande, men har avvaktat med att låta barnen träffas och så. Partnern föreslår plats och aktivitet och ni bestämmer er för att ses. Utan att informera så att man har något val väljer hen att släpa med sitt ex, som du dessutom inte gillar. Min partner förstår inte alls att det för mig känns dåligt att exet var med när våra barn träffades för första gången. Och jag vill ärligt inte att hen umgås med mina barn. Är det jag som är känslig eller är det min partner som är oförstående? 

• Svar på tråden Är detta verkligen okej?
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2025-07-16 22:34:36 följande:

Jag har också den känslan, att vi prioriterar olika. 

En nyfiken fråga. Varför utgår de flesta från att jag är kvinna och min partner en kille? 

Jag tänkte så för att det är vanligare att män styrs av sina kvinnliga ex.  Och att kvinnor har större revirtänkande i hemmet.
    Så det blir en krasch om vem som bestämmer i den nybildade familjen
  • Aliona
    Anonym (TS) skrev 2025-07-16 22:11:46 följande:

Barnen är väldigt trygga med mig, så jag tror inte det handlade om det. Jag och min partner brukar ju umgås utan hens ex och det går alltid jättebra. Jag tror bara exet ville följa med. Nyfiken kanske. Men jag tycker det är påträngande och jag tycker min partner borde avstyrt. Eller åtminstone gett mig ett val. 

Det är helt klart fel av din partner att ta med sitt ex utan att prata med dig först, och det är också väldigt knasigt att ta med exet vid ett sånt tillfälle. Men det verkar också som att du inte har frågat din partner vad hen tänkte. Det kanske fanns någon god tanke bakom som vi nte kan förstå. Och är det så att din partner bara tog med exet för skojs skull, inte hade en tanke på att kolla om det var ok för dig och inte försöker förstå i efterhand så hade jag allvarligt talat funderat på om det är en person att vara tillsammans med. Är hen normalt omtänksam så kan det hända att man gör en miss ibland, men då brukar man fatta efteråt. 

• NinniQX

Ja det var fel av din partner att ta med sitt ex utan att prata med dig om det. Vad svarade din partner när du frågade vad hans ex gjorde där?

• Anonym (Jag)

En nyfiken fråga. Varför utgår de flesta från att jag är kvinna och min partner en kille? 

För att merparten av trådarna som startas är av kvinnor. Finns mycket mer kvinnor här på FL.
  • Anonym (Sydde)

Jag gissar att exet var nyfiken på dina barn och ville träffa dem. Det i sig är inte så konstigt men det var fel av din partner att inte fråga dig om det var ok. 

• elmadumle
    Jårdi skrev 2025-07-16 22:07:52 följande:

Varför var exet med då? Var det för att trygga upp barnen? I så fall tycker jag det är okej, då det är viktigast i en sån situation att det känns bra för dem. men han borde ha förvarnat dig innan så du visste om det. 

Trygga upp barnen? de är med sin pappa. Är de inte trygga med honom är det något allvarligt problem.
  • Anonym (C)

Partnern skulle ha pratat med dig först.

• Core

Klart man ska gå varsamt fram vad gäller barnen, samtidigt låter det som att ni gjort en för stor sak av det. Enklare är ju om de stött på varandra en kortare stund i någon naturlig situation, överlämning etc och att man sakta låtit det växa fram.

Nu låter det som att ni väntat länge, där med byggt upp det till en stor sak, och så blir såna här detaljer ett problem.

Nu har jag bara ditt inlägg att gå på, så det är så klart svårt att påstå sig veta vad som är bäst för er, men det var en spontan reflektion. 

• Anonym (m)

Exet kanske också ville se vad för människor hennes barn ska umgås med.

• Anonym (m)

Men ja det kan vara fel att du inte fick veta det innan. Men du har ju träffat vederbörande förut din partner kanske inte kunde föreställa sig att det kunde vara någon big deal liksom. I synnerhet inte eftersom exet ju har med sina barns angelägenheter att göra.

• Jimmy75
    Anonym (TS) skrev 2025-07-16 21:25:35 följande:
    Är detta verkligen okej?

Din partner föreslår att alla era barn ska träffas för första gången. Det är även första gången din partner ska träffa dina barn. Ni har varit ihop länge och har ett stabilt förhållande, men har avvaktat med att låta barnen träffas och så. Partnern föreslår plats och aktivitet och ni bestämmer er för att ses. Utan att informera så att man har något val väljer hen att släpa med sitt ex, som du dessutom inte gillar. Min partner förstår inte alls att det för mig känns dåligt att exet var med när våra barn träffades för första gången. Och jag vill ärligt inte att hen umgås med mina barn. Är det jag som är känslig eller är det min partner som är oförstående? 

Jag skulle säga oförstående, kolossalt oförstående. Förhoppningsvis fanns det väl någon välmenande avsikt där någonstans även om jag inte kan komma på ett enda scenario där det är i närheten av rimligt. Nej det där hade jag (när chocken lagt sig) gjort OERHÖRT tydligt för partnern hur galet det var, inte bara på ett utan många plan.
  • Jimmy75

Hahaha! SÅ roligt....sitter med exakt samma fråga nu när jag läser de andra kommentarerna. Check för förutfattade meningar.
  • Jimmy75
    Anonym (m) skrev 2025-07-18 11:35:00 följande:

Men ja det kan vara fel att du inte fick veta det innan. Men du har ju träffat vederbörande förut din partner kanske inte kunde föreställa sig att det kunde vara någon big deal liksom. I synnerhet inte eftersom exet ju har med sina barns angelägenheter att göra.

Exet har dock inte ett smack med den nya partnerns barn att göra så den informationen bör hanteras av föräldern som är på plats. Men klantigheten ligger främst på föräldern som inkluderade exet utan att först checka det med sin nya.
  • Anonym (m)
    Jimmy75 skrev 2025-07-18 11:43:59 följande:
    Hahaha! SÅ roligt....sitter med exakt samma fråga nu när jag läser de andra kommentarerna. Check för förutfattade meningar.
    TS skriver som en kvinna dock.
  • Anonym (m)
    Jimmy75 skrev 2025-07-18 11:51:09 följande:
    Exet har dock inte ett smack med den nya partnerns barn att göra så den informationen bör hanteras av föräldern som är på plats. Men klantigheten ligger främst på föräldern som inkluderade exet utan att först checka det med sin nya.
    Det skrev jag inte inte heller, jag skrev att exet har med sina egna barn att göra.
  • Jimmy75
    Anonym (m) skrev 2025-07-18 11:54:44 följande:
    Det skrev jag inte inte heller, jag skrev att exet har med sina egna barn att göra.
    Nej det vet jag att du inte gjorde. Det var inte det jag menade. Jag menade bara varför det var ett problem, även om det går att hitta motiv för att exet ville vara med. Eftersom träffen involverade även den nya partnerns barn blir ju det också en faktor. Bara det jag syftade på, 
  • Jimmy75
    Anonym (m) skrev 2025-07-18 11:52:49 följande:
    TS skriver som en kvinna dock.
    Det är ju där de förutfattade meningarna kommer in. Varför skulle inte en man kunna skriva så? Nu bortser jag från vad som eventuellt är vanligt förekommande....om man ställer saken på sin spets och tittar helt öppet på det...vad är det som säger att en man inte skulle kunna skriva likadant?
  • Anonym (m)
    Jimmy75 skrev 2025-07-18 12:02:33 följande:
    Nej det vet jag att du inte gjorde. Det var inte det jag menade. Jag menade bara varför det var ett problem, även om det går att hitta motiv för att exet ville vara med. Eftersom träffen involverade även den nya partnerns barn blir ju det också en faktor. Bara det jag syftade på, 
    Ja men då är det upp till ingen annan än TS att ta barnen därifrån då om TS tycker det är ett problem och en faktor att hon inte vill ha dem vid exet.
  • Anonym (m)
    Jimmy75 skrev 2025-07-18 12:04:32 följande:
    Det är ju där de förutfattade meningarna kommer in. Varför skulle inte en man kunna skriva så? Nu bortser jag från vad som eventuellt är vanligt förekommande....om man ställer saken på sin spets och tittar helt öppet på det...vad är det som säger att en man inte skulle kunna skriva likadant?
    Jag uteslöt det inte och jag vet inte om en man skulle kunna skriva så men för mig ter det sig tämligen otroligt. Det sättet att skriva och uttrycka sig är verkligen inte typiskt manligt i mina ögon.
Svar på tråden Är detta verkligen okej?