Anonym (Ion) skrev 2025-07-19 00:29:18 följande:
Jag känner ett vagt ifrågasättande från dig, varför?
TS efterfrågade hur det kändes att växa upp i två hem, jag beskrev hur jag kände det. Sen har jag nog insett ännu mer när jag blivit vuxen och reflekterat på det hela.
Vad som skulle packas? Ja, alltså nu kan jag bara tala utifrån mig själv men jag hade inte dubbel uppsättning av allting. Så jag skulle packa med mig kläder (inkl underkläder, strumpor, ytterkläder, osv), smink, hårgrejer, allt som hängde ihop med mina fritidsaktiviteter så träningskläder och träningsskor, skolgrejer, mobil, laddare, ipod, hörlurar, böcker etc etc etc. På våren och sommaren skulle
t.om cykeln med.
Att landa, du vet, packa upp allt jag haft med mig (bland annat det jag beskrivit ovan). Men sen gillade jag aldrig själva miljöombytet, avbrottet. Det kändes alltid som att jag var bortrest, och varje söndag skulle jag installera mig på ett nytt ställe och göra mig redo för kommande skolvecka.
Det är väl toppen om dina barn inte har några problem med att bo på två ställen. Du kanske behöver inse att alla inte har det som du och dina barn? Jag har t.ex tvättat min egen tvätt sen jag var 12 så jag hade inga färdigtvättade klädhögar på min säng när jag kom till mamma/pappa.
Nu svarar jag vad mina barn säger:
Vi föräldrar kommer väldigt bra överens, är vänner och umgås fortfarande efter 15 år ganska mycket, både med och utan våra barn. De upplever att de aldrig behövt medla mellan oss eller så. Så det har inte varit ett problem.
Hemmen ligger på 300 meters avstånd, så de kan komma och gå när de vill oavsett vem de bor hos.
Alla barn har valt att bo växelvis från 1+5+7 års ålder ända fram till att de flyttat hemifrån vid 20-21 års ålder. Frivilligt. De har vetat att de får välja annat om de önskar.
Det de tycker har varit jobbigt är just att flytta mellan två hem, att packa ihop sina saker (smink, dator, skolgrejer, träningskläder till sporten de utövat, samt skolkläder) och flytta. Det gjorde att de först ville gå över från 7-dagarsboende till 14-dagarsboende, och till sist lev det 21-dagarsboende.
Det har inte spelat oss vuxna någon roll hur långa perioderna varit eftersom vi ändå ser dem hela tiden i olika sammanhang, samt alltid har ätit middag tillsammans allihopa någon gång/vecka.
Flyttandet har varit det jobbiga, ingenting annat, enligt dem.
När det var varannanveckasboende fick de ju flytta varje helg, i efterhand inser jag hur jobbigt det måste vara för barn. Veckorna rinner ju iväg när man jobbar, och det är ju ingen skillnad om man går i skolan.
Om de varit sjuka har de givetvis stannat kvar i samma hem tills de tillfrisknat.
Jag vet barn som flyttar mellan sina föräldrar två gånger/vecka. En 15-åring och en 10-åring.
Det tror jag inte att mina barn hade accepterat för en sekund.