Har man råd?
Om du fick 28 -30000 ut i lön . Hade du haft råd med hyra på 16000 då?
2 tonåringar vv hos dig.
Har besin kostnad på ca 3000 pendlar mycket till jobbb.
Om du fick 28 -30000 ut i lön . Hade du haft råd med hyra på 16000 då?
2 tonåringar vv hos dig.
Har besin kostnad på ca 3000 pendlar mycket till jobbb.
För eller efter skatt?
Om jag får ut 28-30, alltså efter skatt, då har jag nog råd.
Sedan beror det lite på om du får underhållför barnen, hur mycket som ingår i hyra, hur långt det är till jobb och aktiviteter, har barnen dyra aktiviteter e.t.c?
Har du koll på dina utgifter idag? Isf är det lätt att göra en budget utifrån dem. Om du inte har det kan jag tipsa om att använda ett verktyg på Socialstyrelsens hemsida.Det är provberäkning för ekonomiskt bistånd:
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/
Även om du inte är aktuell för att ansöka om bistånd är det enkelt att fylla i de olika utgifter och inkomster man har. Sedan räknar den automagiskt vad vissa poster kostar enligt norm. Då får man en fingervisning kring om det vore rimligt eller ej att få hyran att funka. Jag skulle tro att hyran blir för hög.
Hoppas det går att hitta ett billigare boende.
Har du koll på dina utgifter idag? Isf är det lätt att göra en budget utifrån dem. Om du inte har det kan jag tipsa om att använda ett verktyg på Socialstyrelsens hemsida.Det är provberäkning för ekonomiskt bistånd:
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/
Även om du inte är aktuell för att ansöka om bistånd är det enkelt att fylla i de olika utgifter och inkomster man har. Sedan räknar den automagiskt vad vissa poster kostar enligt norm. Då får man en fingervisning kring om det vore rimligt eller ej att få hyran att funka. Jag skulle tro att hyran blir för hög.
Hoppas det går att hitta ett billigare boende.
Om jag får ut 28-30, alltså efter skatt, då har jag nog råd.
Sedan beror det lite på om du får underhållför barnen, hur mycket som ingår i hyra, hur långt det är till jobb och aktiviteter, har barnen dyra aktiviteter e.t.c?
För eller efter skatt?
Jag har två tonårskillar och liknande pendlingskostnad. Betalar ca 15500 i avgift/ränta/amortering. Jag hade inte gått runt om jag fick ut 28-30000/mån. Det skulle vara alldeles för tight.
Tveksamt, det skulle nog bli väldigt tight.
Tveksamt. Och är det hyresrätt kommer hyresvärden troligen inte heller att godkänna dig som hyresgäst. Vår nuvarande hyresvärd har 4 × hyran som inkomstkrav
Tveksamt. Och är det hyresrätt kommer hyresvärden troligen inte heller att godkänna dig som hyresgäst. Vår nuvarande hyresvärd har 4 × hyran som inkomstkrav
Skrev jag att det gäller överallt?
Lugna nu ner dig. Om soc går in och garanterar hyran är det ju inga problem. Då vet hyresvärden att hyran kommer in varje månad. Det är inte samma sak som att ha låg inkomst utan bidrag.
Skrev jag att det gäller överallt?
Lugna nu ner dig. Om soc går in och garanterar hyran är det ju inga problem. Då vet hyresvärden att hyran kommer in varje månad. Det är inte samma sak som att ha låg inkomst utan bidrag.
Ja antagligen men jag skulle göra allt i min makt för att hitta ett billigare boende!
Om hyran 5-6 tusen är det verkligen inte över medel eller överklass. Ännu mindre om det är 3 gånger hyran.
Om hyran 5-6 tusen är det verkligen inte över medel eller överklass. Ännu mindre om det är 3 gånger hyran.
Hur långt är ett snöre..?
TS, det enda du listar är din nettoinkomst, hyra och att du tankar din bil för 3lax per månad...
Förslagsvis så loggar du in på din bank, spottar ut dina kontoutdrag för de senaste 12månaderna.
Gör lite "grupperingar"
Hur mycket lägger du hos ICA/Coop/Willys i snitt?
Hemförsäkring, bilförsäkring?
Övriga abonnemang (Mobil, bredband, Netflix, Spotify etc bla bla)
Andra avgifter (fritidstintressen, gymkort, aktiviteter)
Övrig konsumtion..
Först då kan du ju få ett bättre grepp kring huruvida du har råd med eller inte... och eller hur det kommer att påverka ditt och dina tonåringars liv och leverne...
Personligen så skulle jag inte vara "bekväm" med att se 50% av min nettoinkomst gå till mitt boende (oavsett om vi pratar hyra, eller månadsavgift+ränta+amortering).
Det fanns en enkel grundregel som sa att 25-30% av ens disponibla nettoinkomst kan gå till "boendekostnad".
Min enkla spaning bland vänner och bekanta är att allt fler börjar fundera mer och mer kring sina boendekostnader... oavsett om vi pratar hyresbostad eller "ägt" (belånat) boende...
Tiden är förbi då man kunde hitta en "billig" hyresrätt... eller unna sig egna sovrum till sig själv och sina "varannan-veckas-boende" tonåringar....