• Anonym (Råd)

Har man råd?

Om du fick 28 -30000 ut i lön . Hade du haft råd med hyra på 16000 då?
    2 tonåringar vv hos dig. 
    Har besin kostnad på ca 3000 pendlar mycket till jobbb.

• Svar på tråden Har man råd?
  • Anonym (M)
    Aniiee skrev 2025-07-22 18:21:13 följande:

För eller efter skatt?

TS skriver ut. Så netto.
  • Tom Araya

Om jag får ut 28-30, alltså efter skatt, då har jag nog råd.

Sedan beror det lite på om du får underhållför barnen, hur mycket som ingår i hyra, hur långt det är till jobb och aktiviteter, har barnen dyra aktiviteter e.t.c?

• Anonym (Låter svårt)

Har du koll på dina utgifter idag? Isf är det lätt att göra en budget utifrån dem. Om du inte har det kan jag tipsa om att använda ett verktyg på Socialstyrelsens hemsida.Det är provberäkning för ekonomiskt bistånd:

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/

Även om du inte är aktuell för att ansöka om bistånd är det enkelt att fylla i de olika utgifter och inkomster man har. Sedan räknar den automagiskt vad vissa poster kostar enligt norm. Då får man en fingervisning kring om det vore rimligt eller ej att få hyran att funka.  Jag skulle tro att hyran blir för hög.

Hoppas det går att hitta ett billigare boende.

• Anonym (M)
    Anonym (Låter svårt) skrev 2025-07-22 22:36:40 följande:

Har du koll på dina utgifter idag? Isf är det lätt att göra en budget utifrån dem. Om du inte har det kan jag tipsa om att använda ett verktyg på Socialstyrelsens hemsida.Det är provberäkning för ekonomiskt bistånd:

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/

Även om du inte är aktuell för att ansöka om bistånd är det enkelt att fylla i de olika utgifter och inkomster man har. Sedan räknar den automagiskt vad vissa poster kostar enligt norm. Då får man en fingervisning kring om det vore rimligt eller ej att få hyran att funka.  Jag skulle tro att hyran blir för hög.

Hoppas det går att hitta ett billigare boende.

Om man har koll på sina utgifter idag är det enkelt att göra en uppställning. Det behöver man inte fylla i någon soc ansökan för. 
  • Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2025-07-22 19:02:40 följande:

Om jag får ut 28-30, alltså efter skatt, då har jag nog råd.

Sedan beror det lite på om du får underhållför barnen, hur mycket som ingår i hyra, hur långt det är till jobb och aktiviteter, har barnen dyra aktiviteter e.t.c?

Underhåll? TS har barnen vv. 
  • Anonym (Råd)
    Aniiee skrev 2025-07-22 18:21:13 följande:

För eller efter skatt?

Efter
  • Anonym (Myy)

Jag har två tonårskillar och liknande pendlingskostnad. Betalar ca 15500 i avgift/ränta/amortering. Jag hade inte gått runt om jag fick ut 28-30000/mån. Det skulle vara alldeles för tight.

• Anonym (Jag)

Tveksamt, det skulle nog bli väldigt tight. 

• Goneril
    Kammen320 skrev 2025-07-21 06:28:21 följande:

Tveksamt. Och är det hyresrätt kommer hyresvärden troligen inte heller att godkänna dig som hyresgäst. Vår nuvarande hyresvärd har 4 × hyran som inkomstkrav

Tveksamt. Och är det hyresrätt kommer hyresvärden troligen inte heller att godkänna dig som hyresgäst. Vår nuvarande hyresvärd har 4 × hyran som inkomstkrav

4 gånger ligger i den högre kvartilen. Hyresvärden har förstås rätt att ställa det kravet..Om hyran till exempel är 10.000. ska du ha en bruttoinkomst på 40.000.Vår hyresvärd, stort bolag i Göteborg, kräver hyran x 3, nettoinkomst.
  • Anonym (Em)

Finns väldigt många som bor i hyresrätt och inte har 4*hyran i inkomst dock. Är man fattig kan boendekostnaden äta upp hälften av inkomsten.
  • Anonym (M)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-24 12:29:46 följande:
    Finns väldigt många som bor i hyresrätt och inte har 4*hyran i inkomst dock. Är man fattig kan boendekostnaden äta upp hälften av inkomsten.
    Självklart kan saker hända under tiden man hyr. Så länge man betalar hyran händer inget. Men söker man nytt så kollas man upp och vissa hyresvärdar är tuffare än andra. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (M) skrev 2025-07-24 13:11:38 följande:
    Självklart kan saker hända under tiden man hyr. Så länge man betalar hyran händer inget. Men söker man nytt så kollas man upp och vissa hyresvärdar är tuffare än andra. 
    Nej, det stämmer verkligen inte överallt att man måste ha 3-4*hyran vid inflytt! Kanske hos privata hyresvärdar i populära områden i storstäder. Hur tror du att alla med försörjningsstöd och låga inkomster skaffar sina hyresrätter? Tyvärr är ju de billigaste svårare att få.
  • Anonym (M)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-24 13:14:50 följande:
    Nej, det stämmer verkligen inte överallt att man måste ha 3-4*hyran vid inflytt! Kanske hos privata hyresvärdar i populära områden i storstäder. Hur tror du att alla med försörjningsstöd och låga inkomster skaffar sina hyresrätter? Tyvärr är ju de billigaste svårare att få.

Skrev jag att det gäller överallt? 

Lugna nu ner dig. Om soc går in och garanterar hyran är det ju inga problem. Då vet hyresvärden att hyran kommer in varje månad. Det är inte samma sak som att ha låg inkomst utan bidrag. 

• Anonym (Em)
    Anonym (M) skrev 2025-07-24 13:20:45 följande:

Skrev jag att det gäller överallt? 

Lugna nu ner dig. Om soc går in och garanterar hyran är det ju inga problem. Då vet hyresvärden att hyran kommer in varje månad. Det är inte samma sak som att ha låg inkomst utan bidrag. 

Jag betonade att det verkligen inte är så överallt, tvärom. Fattiga är kraftigt överrepresenterade i hyresrätter.

Så är det inte alltid utan soc kan betala till hyresgästen också. Men vi kan skippa det och fokusera på alla med låg inkomst och bostadsbidrag istället. Att ha 4*hyran i inkomst är övre arbetar- och medelklasslyx.
  • mari123

Ja antagligen men jag skulle göra allt i min makt för att hitta ett billigare boende!

• Anonym (M)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-24 13:27:27 följande:
    Jag betonade att det verkligen inte är så överallt, tvärom. Fattiga är kraftigt överrepresenterade i hyresrätter.

Så är det inte alltid utan soc kan betala till hyresgästen också. Men vi kan skippa det och fokusera på alla med låg inkomst och bostadsbidrag istället. Att ha 4*hyran i inkomst är övre arbetar- och medelklasslyx.

Om hyran 5-6 tusen är det verkligen inte över medel eller överklass. Ännu mindre om det är 3 gånger hyran. 

• Anonym (Em)
    Anonym (M) skrev 2025-07-24 13:46:26 följande:

Om hyran 5-6 tusen är det verkligen inte över medel eller överklass. Ännu mindre om det är 3 gånger hyran. 

Ingen har nämnt överklass. 

Tyvärr är det svårt att få en lägenhet med låg hyra då väldigt många söker just det. Men poängen är att många hyresvärdar inte räknar på en hyra som är 25% av inkomsten öht. Det är bankernas råd till folk som inte är fattiga.
  • Anonym (Grabb)

Hur långt är ett snöre..?

TS, det enda du listar är din nettoinkomst, hyra och att du tankar din bil för 3lax per månad...

Förslagsvis så loggar du in på din bank, spottar ut dina kontoutdrag för de senaste 12månaderna. 

Gör lite "grupperingar"

Hur mycket lägger du hos ICA/Coop/Willys i snitt?
    Hemförsäkring, bilförsäkring?
    Övriga abonnemang (Mobil, bredband, Netflix, Spotify etc bla bla)
    Andra avgifter (fritidstintressen, gymkort, aktiviteter)
    Övrig konsumtion..

Först då kan du ju få ett bättre grepp kring huruvida du har råd med eller inte... och eller hur det kommer att påverka ditt och dina tonåringars liv och leverne...

Personligen så skulle jag inte vara "bekväm" med att se 50% av min nettoinkomst gå till mitt boende (oavsett om vi pratar hyra, eller månadsavgift+ränta+amortering).

Det fanns en enkel grundregel som sa att 25-30% av ens disponibla nettoinkomst kan gå till "boendekostnad".

Min enkla spaning bland vänner och bekanta är att allt fler börjar fundera mer och mer kring sina boendekostnader... oavsett om vi pratar hyresbostad eller "ägt" (belånat) boende... 

Tiden är förbi då man kunde hitta en "billig" hyresrätt... eller unna sig egna sovrum till sig själv och sina "varannan-veckas-boende" tonåringar....

• Anonym (M)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-24 13:53:16 följande:
    Ingen har nämnt överklass. 

Tyvärr är det svårt att få en lägenhet med låg hyra då väldigt många söker just det. Men poängen är att många hyresvärdar inte räknar på en hyra som är 25% av inkomsten öht. Det är bankernas råd till folk som inte är fattiga.
    Mörk inte ord. Du pratar om lyx. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (M) skrev 2025-07-24 16:42:29 följande:
    Mörk inte ord. Du pratar om lyx. 
    Förstår inte vad du menar. 
Svar på tråden Har man råd?