• Anonym (sdtfrj)

Hårdare krav mot arbetslösa

Ja De ska ju bli hårdare tag mot arbetslösa och man vill även se tyngre sanktioner.

Kan i viss mån vara ok, men för min del känner jag mig faktiskt överkörd och påbackad bara för att se om dom verkligen fick mig.

Arbetslös sedan 3 år tillbaka, söker 20 jobb i månaden och alla är inte enbart i orten jag bor i utan även utanför.
    Men det menas alltså att jag nu även ska söka jobb som innebär en flytt längre bort.
    Som singel ok, men som singel och ett barn omplacerat via LVU* och en stor skuld på KF*. (* Dessa orsaker tas inte upp här, END)
    Vilket boende ska jag kunna hyra?, ska jag med min skralla ekonomi betala 2 hyror i 3 månader? resor, Jag har umgänge 3 ggr/ månaden, ska jag då lägga extra pengar då på tåg, flyg, etc för att ta mig?..
    Känns inte genomtänkt för fem öre, och sanktioner??? -// Utdrag från parlamentet- Mer straff?, ska vi ha mer straff? är det inte straff nog att bo i det här jävla landet.?

• Svar på tråden Hårdare krav mot arbetslösa
  • Anonym (knegare)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-07-22 16:43:24 följande:

Hade du förväntat dig trevliga uppmuntrande svar på FL? Dom som inte vart i din sits fattar inte. Så enkelt är de inte. Där jag bor på en liten ort är de väldigt svårt att få jobb speciellt inom lastbilsbransche. då ska man helst vara släkt med ngn chef eller att ens pappa är chefens kompis. Väldigt svårt att komma in oavsett erfarenhet annars. 

sökte Ett halvtidsjobb nyligen vilket ingen vill ha ju. Ändå hundra sökande så konkurrensen är hård!!! Som fan

Att det är 100 sökanden beror ju på att af tvingar folk att söka jobb som de inte är kvalificerade för. Allt handlar bara om mängden istället för att söka rätt jobb och göra ansökningen ordentlig. Att kopypejsta samma ansökan till 30 jobb i veckan är meningslöst och skapar bara massa administration för ag i onödan.
  • Anonym (Utbildning)
    Anonym (sdtfrj) skrev 2025-07-22 11:24:43 följande:
    Har i grunden en utbildning som lastbilschaufför, men med utgånget YKB och vissa behörigheter, samt kostnaden att behöva lägga ut från egen ficka till det jag behöver + all konkurrens av nyutbildade via gymnasieskolor, körskolor och yrkesakademin, valde jag att lägga av mig C behörigheten.
    Så vad är det för jobb du söker? Endast helt okvalificerade? 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (sdtfrj) skrev 2025-07-22 12:49:13 följande:

Chansen till jobb är högre för 20- 30 än vi 40+,,,
    Nämns inte så mycket men de finns diskriminering åldersmässigt ( skyller inte på att det är orsaken i mitt fall, säger bara att det finns).

Jag fixade som sagt jobb på två månader, och jag är över 40.
    Man får kanske acceptera lång pendling och att jobbet inte är precis det man önskar. Utöver att jag sökte jobb som jag verkligen ville ha och som jag var utbildad till så söte jag jobb jag verkligen inte ville ha. Eller där pendlingen var över en timme enkel resa.
    Nu hade jag tur (?) att få precis ett sånt jobb jag ville ha men där pendlingen är något längre än jag hade önskat. 

Har du varit arbetslös i 3 år krävs en förändring. Du behöver bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Har du sökt några jobb som personlig assistent?
  • Anonym (Hårdare tag)
    Anonym (knegare) skrev 2025-07-22 17:39:00 följande:
    Att det är 100 sökanden beror ju på att af tvingar folk att söka jobb som de inte är kvalificerade för. Allt handlar bara om mängden istället för att söka rätt jobb och göra ansökningen ordentlig. Att kopypejsta samma ansökan till 30 jobb i veckan är meningslöst och skapar bara massa administration för ag i onödan.
    Man har väl ändå lite egenansvar? Är man arbetslös på heltid har man tid att söka upp jobb som kan passa och skriva en ordentlig ansökan till varje. Man får höra sig för och se sig om efter vik mm också för att förbättra sitt cv. Men med tanke på att många långtidsarbetslösa säkert gör som du skriver så är det uppenbart att hårdare regler behövs. Kanske även konkret info så att folk fattar ett dåligt jobb utan fast anställning är ett steg framåt från långtidsarbetslöshet.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hårdare tag) skrev 2025-07-23 10:31:51 följande:
    Man har väl ändå lite egenansvar? Är man arbetslös på heltid har man tid att söka upp jobb som kan passa och skriva en ordentlig ansökan till varje. Man får höra sig för och se sig om efter vik mm också för att förbättra sitt cv. Men med tanke på att många långtidsarbetslösa säkert gör som du skriver så är det uppenbart att hårdare regler behövs. Kanske även konkret info så att folk fattar ett dåligt jobb utan fast anställning är ett steg framåt från långtidsarbetslöshet.
    Det räcker inte med hårdare tag. Det måste finnas jobb oxå till alla. Det är en lite än grupp som inte vill arbeta resten vill men svårt att få jobb av olika anledningar. Alla är inte lata o arbetsskygga 
  • Anonym (Hårdare tag)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-07-23 11:43:00 följande:
    Det räcker inte med hårdare tag. Det måste finnas jobb oxå till alla. Det är en lite än grupp som inte vill arbeta resten vill men svårt att få jobb av olika anledningar. Alla är inte lata o arbetsskygga 
    Tror inte att gruppen är så liten faktiskt, tyvärr. Särskilt inte i andra kulturer som inte har det hårt arbetande med sig på samma sätt och gärna är hemma med sina barn.
    Antalet jobb är inte statiskt utan kan öka om rätt arbetskraft finns tillgänglig. Rätt arbetskraft behöver inte bara vara utbildad kompetens utan egenskaper som driv. nyfikenhet och att man är formbar även efter 40. 

(Blev nåt konstigt med texten).
  • Anonym (man)
    Ja, precis så. Det finns strukturella orsaker till den höga arbetslöshet vi har. Det finns helt enkelt inte jobb till alla. Ur det perspektivet blir det i min värld bisarrt att se arbetslösheten som ett i första hand individuellt problem som ska lösas genom skuldbeläggande och "hårdare tag".

Nej, jag talar inte i egen sak här. Jag är fast anställd sedan massor av år och arbetar lyckligtvis i en bransch där jag kan vara totalt säker på att hitta jobb om jag mot förmodan skulle vara tvungen att sluta på min tjänst.
  • Anonym (Hårdare tag)
    Är vi själva som väljer hur mycket arbetskraftsinvandring vi ska ha. Idag är den hög även till okval arbeten.
  • Anonym (Hårdare tag)
    Anonym (man) skrev 2025-07-23 11:59:39 följande:
    Ja, precis så. Det finns strukturella orsaker till den höga arbetslöshet vi har. Det finns helt enkelt inte jobb till alla. Ur det perspektivet blir det i min värld bisarrt att se arbetslösheten som ett i första hand individuellt problem som ska lösas genom skuldbeläggande och "hårdare tag".

Nej, jag talar inte i egen sak här. Jag är fast anställd sedan massor av år och arbetar lyckligtvis i en bransch där jag kan vara totalt säker på att hitta jobb om jag mot förmodan skulle vara tvungen att sluta på min tjänst.
    Fast sanningen är att det är ett individuellt problem om man har arbetsförmåga och intre är nära pension. Det finns jobb men de anses för lågbetalda, oattraktiva eller kräver pendlande/flytt. Utbildar man sig (isvenska eller för yrke) öppnas dörren mycket mer också.

Sitter man på ändan utan driv och söker jobb man inte kan få kan man däremot bli långtidsarbetslös.
  • Anonym (Fullt möjligt)
    Anonym (Jag) skrev 2025-07-22 11:22:18 följande:

20 i månaden är ingenting! Jag tog examen och lyckades inte få ett jobb innan jag slutade och sökte sisådär 30 jobb i veckan, på riktigt. Hann vara arbetslös i 2 mån sen började jag jobba. Jag förstår inte hur man kan vara arbetslös i 3 år..

Nu vet vi ingenting om när du tog denna examen, ålder på dig etc. Någonting har definitivt hänt efter Covid. Så mycket förstår man. Men forskning och underlag visar faktiskt att långtidsarbetslösa ökar. Det är fullt möjligt idag, tyvärr. Beroende på ålderism.  Din utbildning var förmodligen precis vad arbetsgivaren ville ha just då. Detta går i vågor, alternativt någon form av spetskompetens.  Kontakter är dessutom oerhört viktigt numera. 

Problemet överlag är ju att det inte finns jobb till alla dessa arbetslösa, och alla högkvalificerade är ju begränsat med. Som någon nämnde så kan ju inte alla hoppa på dessa högkvalificerade utbildningar. Eftersom en verklighet är ju att alla inte kan bli akademiker eller ha högskoleutbildning.

När det kommer till dessa arbetsmarknadsutbildningar, även korta. Leder dom tyvärr sällan till något. Ca 37% av dessa får arbete efter. Det är alltså mindre än hälften, och såklart väldigt svaga siffror. Det är snarare "förvaring och förbättring av statistik" det handlar om. Snarare än til för dom arbetslösa. Skattepengar som rinner ut i ingenting. Insatserna är för dåliga och svaga, för att bryta arbetslösheten. Därför allt fler fastnar i långtidsarbetslöshet dessvärre. Man behöver nog tänka on rejält. Och kräva betydligt bättre insatser och resultat. Många av dessa arbetsmarknadsutbildningar håller extremt låg nivå. Där det är allt annat än seriöst.

Hela systemet har i princip inte hängt med samhällets utveckling.
  • Anonym (Hårdare tag)
    Anonym (Fullt möjligt) skrev 2025-07-23 12:18:53 följande:
    Nu vet vi ingenting om när du tog denna examen, ålder på dig etc. Någonting har definitivt hänt efter Covid. Så mycket förstår man. Men forskning och underlag visar faktiskt att långtidsarbetslösa ökar. Det är fullt möjligt idag, tyvärr. Beroende på ålderism.  Din utbildning var förmodligen precis vad arbetsgivaren ville ha just då. Detta går i vågor, alternativt någon form av spetskompetens.  Kontakter är dessutom oerhört viktigt numera. 

Problemet överlag är ju att det inte finns jobb till alla dessa arbetslösa, och alla högkvalificerade är ju begränsat med. Som någon nämnde så kan ju inte alla hoppa på dessa högkvalificerade utbildningar. Eftersom en verklighet är ju att alla inte kan bli akademiker eller ha högskoleutbildning.

När det kommer till dessa arbetsmarknadsutbildningar, även korta. Leder dom tyvärr sällan till något. Ca 37% av dessa får arbete efter. Det är alltså mindre än hälften, och såklart väldigt svaga siffror. Det är snarare "förvaring och förbättring av statistik" det handlar om. Snarare än til för dom arbetslösa. Skattepengar som rinner ut i ingenting. Insatserna är för dåliga och svaga, för att bryta arbetslösheten. Därför allt fler fastnar i långtidsarbetslöshet dessvärre. Man behöver nog tänka on rejält. Och kräva betydligt bättre insatser och resultat. Många av dessa arbetsmarknadsutbildningar håller extremt låg nivå. Där det är allt annat än seriöst.

37% är inte så dåligt med tanke på vilka som ingår i gruppen (även sjuka och icke arbetsföra). 
  • Anonym (Fullt möjligt)
    Anonym (Hårdare tag) skrev 2025-07-23 12:07:17 följande:
    Fast sanningen är att det är ett individuellt problem om man har arbetsförmåga och intre är nära pension. Det finns jobb men de anses för lågbetalda, oattraktiva eller kräver pendlande/flytt. Utbildar man sig (isvenska eller för yrke) öppnas dörren mycket mer också.

Sitter man på ändan utan driv och söker jobb man inte kan få kan man däremot bli långtidsarbetslös.
     Du förstår inte problemet, det är uppenbart när man läser det du skrivit. Det blir inte automatiskt mer jobb för att du nämner detta.

Vad är syftet? Att folk ska arbeta men inte kunna vara självförsörjande? Är inte det grunden för allting?  

Du klagar för klagandets skull. 
  • Anonym (Fullt möjligt)
    Anonym (Hårdare tag) skrev 2025-07-23 12:22:45 följande:
    37% är inte så dåligt med tanke på vilka som ingår i gruppen (även sjuka och icke arbetsföra). 
     Det är extremt dåligt. Om du vill lösa den höga arbetslösheten. Du verkar inte seriös.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Fullt möjligt) skrev 2025-07-23 12:18:53 följande:

Jag tog examen I våras och är över 40.
  • Anonym (Hårdare tag)
    Anonym (Fullt möjligt) skrev 2025-07-23 12:24:00 följande:
     Det är extremt dåligt. Om du vill lösa den höga arbetslösheten. Du verkar inte seriös.
    Det finns ju en anledning till att människor blir långtidsarbetslösa så att sikta på häg procent i dem gruppen är önsketänkande. Är ju inte heller enda lösningen utan en av många. Vi behöver se till att fylla folks cv med aktivitet. 
Svar på tråden Hårdare krav mot arbetslösa