• Anonym (Ts)

Avbryta semester för att jobba?

Har haft semester en vecka och igår skrev chefen och frågade om jag kunde komma in direkt och jobba hela veckan. Funderade fram och tillbaka men har ju svårt att säga nej även om jag jobbat över varje vecka, jobbat helger och ställer upp till 95% sen jag började på det här jobbet. 

Är på jobbet nu och känner inte att jag klarar det här. Under lunchen fick jag sån jävla ångest så jag var tvungen att gå iväg och sätta mig i omklädningsrummet. 

Jag behöver vara ledig, haft det skittufft hela vintern och våren på förra jobbet och kommer till ett ännu sämre ställe. 

Så min fråga är nu: Ska jag vara ärlig till chefen och säga som det är att jag inte tänkte igenom detta och att jag behöver vara ledig? Har iaf jobbat en dag, skulle jobba tre till. Finns ju andra på plats. ELLER ska jag göra en fuling och dra en vit lögn att typ bilen pajat? HJÄLP

• Svar på tråden Avbryta semester för att jobba?
  • EpicF
    Anonym (Nico) skrev 2025-07-23 17:41:41 följande:
    Vad är det för kommunalarbetare-inställning?

Om man vill få dålig lön och dåliga villkor kan man ju hålla på så. 
    Varken lön eller villkor påverkas av att man inte svarar är chefen ringer på ens FRITID
  • EpicF
    Anonym (Nico) skrev 2025-07-23 22:16:45 följande:
    Jag också. 

Just därför sköter jag mitt jobb för det får konsekvenser för privatlivet. 
    Så om du inte är tillgänglig dygnet runt så får det konsekvenser för ditt privatliv? 

Har du ens ett privatliv?

Som anställd är man inte skyldig att vara tillgänglig dygnet runt. 

Som chef däremot förväntas man ofta vara tillgänglig dygnet runt, men då var man också lön för det. 
  • EpicF
    Anonym (Nico) skrev 2025-07-23 22:38:49 följande:
    Vi diskuterar utifrån ett inlägg som föreslog att man inte ens ska svara om arbetsgivaren ringer på semestern.

Gör man inte ens det sköter man inte sitt jobb.
    På vilket sätt skulle man inte sköta sitt jobb genom att inte svara när chefen ringer på ens semester eller fritid? 

Semester och fritid är inte jobb och man har ingen skyldighet att svara då. 
  • EpicF
    Anonym (Nico) skrev 2025-07-23 22:49:00 följande:
    Du får ju göra som du vill. Att faktiskt svara på semestern är ett oerhört enkelt sätt att få bättre lön och förbättra sina karriärmöjligheter. Detta får också givetvis positiva konsekvenser för privatlivet.
    Varken lön eller karriär påverkas av att man svarar i telefon på sin semester. 

Mina medarbetare får inte högre lön pga attde svarar i telefonen när jag (jag är chef) ringer under deras semester eller deras fritid. Det uppskattas, men det påverkar inte lönen och det påverkar inte heller karriären. 

Och jag respekterar de som väljer att inte svara. 
  • Anonym (Nico)
    EpicF skrev 2025-07-24 00:47:51 följande:
    Varken lön eller karriär påverkas av att man svarar i telefon på sin semester. 

Mina medarbetare får inte högre lön pga attde svarar i telefonen när jag (jag är chef) ringer under deras semester eller deras fritid. Det uppskattas, men det påverkar inte lönen och det påverkar inte heller karriären. 

Och jag respekterar de som väljer att inte svara. 
    Du har självklart fel. Bättre kommunikation leder till bättre karriärmöjligheter. 

Vad som händer vid dig är inte relevant. Finns alltid undantag. 
  • EpicF
    Anonym (Nico) skrev 2025-07-24 06:46:18 följande:
    Du har självklart fel. Bättre kommunikation leder till bättre karriärmöjligheter. 

Nej, jag har inte fel. Ingen i tråden, förutom du har fel. 

Fritid och semester är inte jobb och man behöver inte vara tillgänglig för jobbet eller svara när chefen ringer. 

Man kan svara, om man vill men man har som sagt inge  skyldighet till det. 
  • EpicF

Anna och Lisa har jobbat lika länge hos mig. Lisa svarar alltid när man ringer henne, Anna svarar ibland och ibland inte. 
    Anna har vidareutbildat sig inom yrket samt gått handledarutbildningar och har ansvar över studenter. 

Lisa har bara grundutbildningen, och vill inte ha studenter eller annat ansvar. 

Vem tror du får en högre procent av pengapotten när det är daka för löneökningar? Anna eller Lisa?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2025-07-23 10:31:30 följande:
    Fast ställ upp ibland. Livet är inte svart eller vitt.
    Jag ställer upp mer än ?bara? ibland och har alltid gjort! Men ska bli bättre på att säga nej. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (pragmatisk) skrev 2025-07-23 10:36:21 följande:

Men kan du förlänga din semester efteråt istället när alla andra är tillbaka så att du ändå får ut dina dagar? Det kan väl bara vara så krisigt exakt nu, i vanliga fall finns det väl folk som jobbar där?

Förhandla med chefen så du får ut din välbehövliga vila.

Nej, jag fick inte förlänga min semester om jag hade jobbet en vecka PÅ min semester. Men hade haft mina dagar till ett senare tillfälle vilket jag aldrig känner att jag kommer ta ut. Får väl pengar istället men är ingen person som tar ledigt en vecka mitt i hösten eller våren. 
  • EpicF

Vad du inte förstår att på sin fritid och semester så är man ledig från jobbet. Man behöver inte ha en bra kommunikation på sin fritid för en bättre karriär. 

Det är på jobbet man ska ha en bra kommunikation, visa framfötterna, bidra till enhetens utvecklingsarbete, vidareutbilda sig etc etc för att öka karriärmöjligheter och lönen. Inte på fritiden. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2025-08-10 12:33:56 följande:
    Nej, jag fick inte förlänga min semester om jag hade jobbet en vecka PÅ min semester. Men hade haft mina dagar till ett senare tillfälle vilket jag aldrig känner att jag kommer ta ut. Får väl pengar istället men är ingen person som tar ledigt en vecka mitt i hösten eller våren. 
    Nu får du se till att vara den personen som tar en vecka ledigt mitt i hösten eller under våren.  
  • Forestman66

I Tyskland är detta förbjudet i lag.
    Att kontakta arbetstagare under semestrar och efter 17:00 / arbetsdagens slut 

Nästa gång chefen ringer på din semester på din privata telefon behöver du inte svara 
    Din arbetsmobil tar du väl inte med dig när du är på semester eller?

• Forestman66

I Tyskland är detta förbjudet i lag.
    Att kontakta arbetstagare under semestrar och efter 17:00 / arbetsdagens slut 

Nästa gång chefen ringer på din semester på din privata telefon behöver du inte svara 
    Din arbetsmobil tar du väl inte med dig när du är på semester eller?

• Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2025-08-10 12:33:56 följande:
    Istället för att säga direkt nej eller ja vilkora.

Ja, jag kan komma in nästa vecka men då ska jag få ut mina dagar i augusti istället samt få tre extra semesterdagar i år. Elller något annat du vill ha. Låt det kosta för chefen.
Svar på tråden Avbryta semester för att jobba?