• Anonym (Glasögonorm)

Blir tokig på alla glasögon!

Är det någon här som har samma problem som jag att glasögonen aldrig passar bra? Dom glider ner, dom skaver bakom öronen eller har något annat problem? 

Mina sista tre par !!! glasögon har inte passat bra och varje gång dom inte passar bra så har jag ju kastat runt 13 000 kr i sjön. Skrikandes

Nu sist valde jag metallbågar med näskuddar för att dom minsann skulle passa bättre än plastbågar men icke! Dom glider ner hela tiden fast dom har bytt kuddar, alla har varit silikon som ska glida minst, och tryckt ihop sadlarna eller vad det nu heter. Det går ju dessutom inte att trycka ihop dom hur mycket som helst för då hamnar ju bågarna för högt. Skalmarna är väldigt tunna så kan det vara det också som gör att dom inte "orkar" hålla glasögonen på plats?

Så nu är jag förvisad till mina gamla glasögon som är lite svaga och är för långa bakom öronen och sticker ut något men dom glider inte ner oavbrutet åtminstone. 

Hur ska man bära sig åt för att få glasögon som passar?! Jag får ju hjälp varje gång och dom säger att bågarna ska bli bra rent tekniskt men det blir dom ju sällan. 

• Svar på tråden Blir tokig på alla glasögon!
  • Anonym (Ulls)

Man går till oprikern och får dem justerade tills det sitter bra. Har aldrig haft några problem. 

• Anonym (Ulls)

Det händer att bågen ändrar form efter ett tag. Då går man tillbaka och så böjer de till den igen. 

• BeBey
    Behöver du också korta skalmar för att dom inte ska gå runt hela örat baktill? Använder du linser för att du vill eller för att du har gett upp att hitta bra glasögon? Jag är lite rädd för linser men framför allt så kan jag tydligen inte få perfekt syn med linser. 

Främsta sak är att hitta mindre distans mellan ögonen, den andra - inte stora glas, men med tjockare ram, för att jag har jättedålig syn -8. 

Som jag skrev, min syn är jättedålig därför använder jag linserna som en livboj... tyvärr går det inte att reparera -8 med laseroperation, de sa att det går att reparera tills -6 ungefär. 

Men med glasögon är det för obekväm - när det regnar, glasögon blir våt, dem svettas och jag ser ingenting... 

Så för mig linserna funkar bäst.
  • Spucks

Kan det vara så att ditt huvud är osymetrisk? Mitt huvud är det, tydligen, men det märker jag enbar när jag har (sol)glasögon på - de sitter sned på något sätt.

Linser är inget alternativ för dig?

• Tow2Mater
    Anonym (Glasögonorm) skrev 2025-07-23 18:54:39 följande:

Generella frågor; är tjocka skalmar bättre på att hålla fast glasögonen än tunna skalmar? Dom trycker ju mer mot huvudet och håller fast dom. 

Hur långt ska en skalm gå ner bakom örat för att få rätt balans och hålla fast glasögonen? Om man tänker från där dom böjer skalmen neråt ska den vara en halv cm, en cm eller vad?

Jag har hört att både för stor och för liten storlek över näsan gör att bågen glider ner men hur vet man vilken storlek som är rätt om vi bara utgår från näsbredden?

Tänk att man ska ständigt ska behöva bli expert på allt själv. Obestämd

Mina är böjda 3-4 cm om jag uppskattar det någorlunda rätt.
  • Anonym (Ulls)
    Spucks skrev 2025-07-23 20:41:32 följande:

Kan det vara så att ditt huvud är osymetrisk? Mitt huvud är det, tydligen, men det märker jag enbar när jag har (sol)glasögon på - de sitter sned på något sätt.

Mina öron sitter snett, men det justerar ju optikern också glasögonen för. Har även smalt huvud, som andra skrivit om, och får välja små storlekar elker juniorglasögon. Måste också ha bågar med kuddar eftersom näsryggen är smal. 

Jag tycker mest att det låter som att TS borde byta optiker. Varför går man ens till samma igen om det inte blev bra första gången? 

• Anonym (Glasögonorm)
    Anonym (Anki) skrev 2025-07-23 19:35:29 följande:

Min optiker har samma båge i några olika storlekar. De som sitter på väggen är ofta  för stora och då åker lådan under upp där fler storlekar och färger finns. Har hänt att de beställt en mindre storlek så jag får prova den.

Ibland har min optiker också kunnat beställa mindre storlekar men oftast så verkar det bara finnas stora (för mig) storlekar när dom kollar upp en specifik båge. 
    Anonym (Ulls) skrev 2025-07-23 19:38:37 följande:

Man går till oprikern och får dem justerade tills det sitter bra. Har aldrig haft några problem. 

Naturligtvis gör man det. Mina kan justeras fler än 10 gånger och ändå inte sitta bra. 
    Anonym (Ulls) skrev 2025-07-23 19:42:40 följande:

Det händer att bågen ändrar form efter ett tag. Då går man tillbaka och så böjer de till den igen. 

Det har hänt någon gång men oftast hinner jag inte ha mina glasögon mer än ett år så dom brukar inte hinna töja ut sig på den tiden. 
    BeBey skrev 2025-07-23 20:31:48 följande:
    Främsta sak är att hitta mindre distans mellan ögonen, den andra - inte stora glas, men med tjockare ram, för att jag har jättedålig syn -8. 

Som jag skrev, min syn är jättedålig därför använder jag linserna som en livboj... tyvärr går det inte att reparera -8 med laseroperation, de sa att det går att reparera tills -6 ungefär. 

Men med glasögon är det för obekväm - när det regnar, glasögon blir våt, dem svettas och jag ser ingenting... 

Så för mig linserna funkar bäst.
    Oj, det verkar jättejobbigt att ha så dålig syn. Förstår att du har problem med att hitta bågar med alla variabler. Linser verkar ju bekvämt och dom är inte ivägen som glasögon är. 

• Anonym (Glasögonorm)
    Spucks skrev 2025-07-23 20:41:32 följande:

Alla är lite osymetriska har jag fått lära mig men mitt är så lite skillnad att det inte märks på hur glasögonen sitter så just det är nog inte mitt problem. 

Jag skulle inte få lika bra syn med linser som med glasögon har två olika optiker sagt så jag har inte testat pga det. 
    Tow2Mater skrev 2025-07-23 21:13:56 följande:
    Mina är böjda 3-4 cm om jag uppskattar det någorlunda rätt.
    Ungefär så långt är mina glasögon böjda som sitter bäst utan att glida ner så mycket. Det ser kanske lite fånigt ut bakom öronen när skalmen går så långt ner runt örat men dom sitter ju kvar åtminstone tillskillnad från glasögon som bara böjer sig 1-2 cm bakom örat. 
    Anonym (Ulls) skrev 2025-07-24 08:51:54 följande:

Mina öron sitter snett, men det justerar ju optikern också glasögonen för. Har även smalt huvud, som andra skrivit om, och får välja små storlekar elker juniorglasögon. Måste också ha bågar med kuddar eftersom näsryggen är smal. 

Jag tycker mest att det låter som att TS borde byta optiker. Varför går man ens till samma igen om det inte blev bra första gången? 

Om din näsrygg är smal så antar jag att dom klämmer ihop kuddarna men betyder inte det att själva bågen hamnar väldigt högt vid ögonbrynen? 

Jag har köpt många glasögon och en del har varit bra och andra mindre bra från denna optiker. Nu har jag haft otur med flera i rad. Optikern är bra med recept och kundservice men jag får nog bli mer petnoga när jag väljer båge nästa gång och be dom böja till den exakt och ta hem och testa den några dagar innan jag väljer den slutgiltigt nästa gång. 

• PinkSugar

Har samma problem, det resulterade i att jag ständigt gick runt och spände ansiktet i ett försök att motverka att de gled ned. Som tur är kan jag använda linser istället.

Det ironiska inatt när jag köper billiga solglasögon på typ HM så glider de aldrig.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    PinkSugar skrev 2025-07-24 17:51:36 följande:

Det ironiska inatt när jag köper billiga solglasögon på typ HM så glider de aldrig.

Det kan bero på att "glasen" i solglasögon bara är en tunn plastfilm, som väger nästan ingenting. Ju större brytning vanliga glasögon ska ha, desto mer väger de, och tyngden gör att de vill glida ner.
  • PinkSugar
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2025-07-24 18:05:04 följande:
    Det kan bero på att "glasen" i solglasögon bara är en tunn plastfilm, som väger nästan ingenting. Ju större brytning vanliga glasögon ska ha, desto mer väger de, och tyngden gör att de vill glida ner.
    Den teorin håller inte med tanke på att även tyngre billiga solglasögon sitter bättre än lättare glasögon
  • Anonym (Glasögonorm)
    PinkSugar skrev 2025-07-24 17:51:36 följande:

Har samma problem, det resulterade i att jag ständigt gick runt och spände ansiktet i ett försök att motverka att de gled ned. Som tur är kan jag använda linser istället.

Hur märkte du att du spände ansiktet? När jag tänker efter så justerade jag ju aldrig solglasögon på den tiden jag köpte Ray Ban, Gucci och allt vad dom hette som inte var slipade. Hur kommer det sig att dom alltid satt bra från början men riktiga glasögon aldrig sitter bra hur många gånger dom än justeras. Mycket märkligt....
    PinkSugar skrev 2025-07-24 19:50:09 följande:
    Den teorin håller inte med tanke på att även tyngre billiga solglasögon sitter bättre än lättare glasögon
    Där sa du något! Jag hade ett par tunga stora bågar på vanliga glasögon en gång och dom satt som smäck. Kan det vara så att lätta bågar och tunna skalmar alltid kommer att sitta sämre och inte hållas på plats jämfört mer rejäla bågar? Man kanske alltid ska leta efter tyngre varianter?
  • Anonym (Ulls)
    Anonym (Glasögonorm) skrev 2025-07-27 22:15:04 följande:
    Hur märkte du att du spände ansiktet? När jag tänker efter så justerade jag ju aldrig solglasögon på den tiden jag köpte Ray Ban, Gucci och allt vad dom hette som inte var slipade. Hur kommer det sig att dom alltid satt bra från början men riktiga glasögon aldrig sitter bra hur många gånger dom än justeras. Mycket märkligt....
    PinkSugar skrev 2025-07-24 19:50:09 följande:
    Där sa du något! Jag hade ett par tunga stora bågar på vanliga glasögon en gång och dom satt som smäck. Kan det vara så att lätta bågar och tunna skalmar alltid kommer att sitta sämre och inte hållas på plats jämfört mer rejäla bågar? Man kanske alltid ska leta efter tyngre varianter?

Solglasögon har tunnare glas (eller plast!) och blir därför mindre framtunga. En tjock skalm gör glasögonen mindre framtunga. Kan det vara så att dina öron sitter lite högt upp i förhållande till ögonen och glasögon därför hasar framåt? Skalmen går kanske att böja så att den får en svag böj uppåt innan örat? 

Hur tjocka glasen är beror ibland på vad man betalar. Billiga glas är ofta tjockare. 

• Anonym (Glasögonorm)
    Anonym (Ulls) skrev 2025-07-28 08:14:55 följande:

Solglasögon har tunnare glas (eller plast!) och blir därför mindre framtunga. En tjock skalm gör glasögonen mindre framtunga. Kan det vara så att dina öron sitter lite högt upp i förhållande till ögonen och glasögon därför hasar framåt? Skalmen går kanske att böja så att den får en svag böj uppåt innan örat? 

Hur tjocka glasen är beror ibland på vad man betalar. Billiga glas är ofta tjockare. 

Jag vet inte om öronen sitter högre än ögonen men jag ska be mannen kolla haha. Det är inget någon har kommenterat ivf och inget jag nånsin har tänkt på. 

Men jag tror att du är inne på något viktigt när du säger att tjocka skalmar gör dom mindre framtunga. För när jag tänker på alla glasögon jag har haft så har dom tunna, smäckra glasögonen gett mig mest problem.

Speciellt det här sista paret som har verkligt tunna skalmar och inte böjer sig mycket bakom örat alls dom är helt jäkla hopplösa trots 10 justeringar och byte av silikonkuddar tre gånger. Jag ska bara köpa tjocka, tyngre bågar i fortsättningen. Mina glas är alltid tunnaste sorten då jag köper dyraste glasen av Essilor varje gång och jag inte har så stort synfel. 
Svar på tråden Blir tokig på alla glasögon!