• Anonym (Ledsen)

Min kille tar knäcken

Så det började med att min kille och jag satt och åt med hans familj och min familj, sen beställde min kille liksom in drink efter drink till sig själv och typ satt och hån flinade mot mig. Sen då så fortsatte det med att vi ska gå vidare på en bar, och på baren så är det fullt med folk, knökat och han verkligen tränger sig fram/förbi baren och beställer till sig själv. Jag sa till honom hur jag kände framför mina och hans föräldrar, hans mamma skriker då till mig att jag ska lugna ned mig och hålla k*ften med en hård ton och så pekar hon mot mig. Jag går hem och min pojkvän festar utan mig i totalt 3 timmar, han undrar vart jag tagit vägen, jag säger att jag är på rummet och att jag vill att han kommer till mig. Han sluddrar och säger att jag hittar till dem själv och till baren själv. Efter 3 timmar kommer han hem och säger ditt jävla äckel till mig och är sur och säger att jag klagar på precis allt han gör. Sjukt aggressiv var han också i rösten. 

detta har hänt upprepande gånger Och denna gången orkade jag inte hålla tyst. Och skit fick jag. Mår jätte dåligt. 

och att bli kallad ditt jävla äckel när man verkligen gjort sig så fin och allt ikväll.

jag drog från klubben för jag orkade inte med att han är så egen nyttig och tränger sig före alla och totalt ignorerar mig eller rättare sagt oss. Ibland händer det, absolut man kan inte alltid tänka på varandra. men jag känner mig verkligen utelämnad. 

• Svar på tråden Min kille tar knäcken
  • Anonym (Medberoende)

Du ska lämna honom, om han inte vill gå hjälp med sitt drickande. Just nu ta en paus från relationen. Problemet med folk som har missbruk vare sig det är alkohol, spel etc. Bygger på att dom själva vill ha hjälp. Tyvärr, låter det som att hans familj är medberoende, speciellt mamman av det du berättar. Dom har nog sett mellan fingrarna med hans drickande och försöker förminska det.

Sedan finns det något som kallas "alkohol genen" dvs att man kan ärva sin förälders/föräldrar alkoholism. Och själv bli det. I min egen familj finns genen både hos min far som ärvde det ifrån sin far. Som var alkoholist. Själv dricker jag knappt en droppe. Misstänker att jag fått det från min mors sida, hennes föräldrar drack inte heller mycket.

Oavsett tänk på dig själv, ställ ett ultimatum och se om han vill få hjälp själv. Hans drickande går ut över dig. Det är inte ok , någonstans.

• Anonym (Göran)

Enkelt uttryckt, den familjen är WT.  

• Anonym (Jag)

Men lämna den där idiotfamiljen!

De har helt uppenbart alkoholproblem och sånt blir ohållbart i längden, särskilt om det kommer in barn i bilden.

Jag har själv varit med en kille med liknande problem och lämnade till slut. Men jag ångrar varje sekund som jag stannade efter att hans dåliga sidor började visa sig. Det är tid jag aldrig får igen. 

Och gå inte på några finter om att han ska bättra sig. Det säger de alltid. Mitt ex låtsades till exempel att han hade tagit kontakt med vården. Antagligen hoppades han att mina krav på förändring liksom skulle rinna ut i sanden och jag skulle bli kvar hos honom bara han köpte sig lite tid. 

För att lösa sådana problem i en relation krävs en omåttligt stor motivation från din killes sida. Han skulle behöva sluta dricka helt, inte bara "ta en vit månad", bryta med sin familj (alternativt enbart umgås med dem när de är nyktra) och troligen gå i terapi. Få har det drivet att ändras. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Han blir avsågad) skrev 2025-07-24 09:08:26 följande:

Jag fattar inte riktigt vad som är det största problemet här- är det att han inte köper sprit till dig också när han köper eller att han dricker för mycket själv?

Jag är en vuxen kvinna och beställer mina egna drinkar nämligen, så där tycker jag mest att du är barnslig.

Men den andra sidan, att han hånflinar och säger fula saker på fyllan, där hade jag gjort slut. Jag låter mig inte behandlas så. En gång = skarp varning, andra gången = slut.

Men är inte det normalt omtänksamma att man frågar om den andre vill ha något när man beställer?

Det handlar inte om att mannen ska beställa utan att man beställer åt varandra. Jag brukar säga till min kille "jag går till baren, ska du ha något?" Han gör samma sak.

Beroende på situation så brukar jag ibland även fråga vänner om de vill att jag beställer åt dem, så turas vi om att köa och hålla sittplatser. 

Det trodde jag var normalt hyfs. 

Nu tycker jag också att hans hånflinande och fula ord (psykisk misshandel kallar jag det för) är värre. Men jag menar att det här hänger ihop. Han "tränger sig fram" och hånflinar åt ts när han lyckats beställa en drink åt sig själv. Det är något mer än att bara glömma att fråga om någon annan vill ha något.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-07-24 02:25:01 följande:
    Min kille tar knäcken

Så det började med att min kille och jag satt och åt med hans familj och min familj, sen beställde min kille liksom in drink efter drink till sig själv och typ satt och hån flinade mot mig. Sen då så fortsatte det med att vi ska gå vidare på en bar, och på baren så är det fullt med folk, knökat och han verkligen tränger sig fram/förbi baren och beställer till sig själv. Jag sa till honom hur jag kände framför mina och hans föräldrar, hans mamma skriker då till mig att jag ska lugna ned mig och hålla k*ften med en hård ton och så pekar hon mot mig. Jag går hem och min pojkvän festar utan mig i totalt 3 timmar, han undrar vart jag tagit vägen, jag säger att jag är på rummet och att jag vill att han kommer till mig. Han sluddrar och säger att jag hittar till dem själv och till baren själv. Efter 3 timmar kommer han hem och säger ditt jävla äckel till mig och är sur och säger att jag klagar på precis allt han gör. Sjukt aggressiv var han också i rösten. 

detta har hänt upprepande gånger Och denna gången orkade jag inte hålla tyst. Och skit fick jag. Mår jätte dåligt. 

och att bli kallad ditt jävla äckel när man verkligen gjort sig så fin och allt ikväll.

jag drog från klubben för jag orkade inte med att han är så egen nyttig och tränger sig före alla och totalt ignorerar mig eller rättare sagt oss. Ibland händer det, absolut man kan inte alltid tänka på varandra. men jag känner mig verkligen utelämnad. 

Dricker han ofta och mycket? Är det ett problem? Har de alkoholberoende i familjen?

Konstigt att hans mamma la sig i och var grov i munnen. Jättekonstigt. Var du själv väldigt grov i mumnen mot partnen före det?

Man brukar väl fråga de närmaste i sällskapet om de också vill ha något att dricka?

Det verkar som att han inte ville vara gift den kvällen, utan vara på en egen festresa. Men det funkar ju inte när du är med, och då blir han arg på dig.?!
  • Anonym (Liz)
    Trent skrev 2025-07-26 08:19:08 följande:
    Jag bad AI läsa dina inlägg och karaktärisera dig utifrån dem. AI tycker du är en hemsk människa.
    Utifrån hur man frågar AI genereras svaren. AI svarade troligen på partnens och svärmors beskrivna handlingar.

Vem bryr sig förresten om AI när man har vanliga människor att fråga? AI kan råda någon att ta livet av sig t.ex och har gjort det.. AI passar bäst för faktafrågor.
  • Anonym (Han blir avsågad)
    Anonym (Jag) skrev 2025-07-26 08:45:51 följande:
    Men är inte det normalt omtänksamma att man frågar om den andre vill ha något när man beställer?

Det handlar inte om att mannen ska beställa utan att man beställer åt varandra. Jag brukar säga till min kille "jag går till baren, ska du ha något?" Han gör samma sak.

Beroende på situation så brukar jag ibland även fråga vänner om de vill att jag beställer åt dem, så turas vi om att köa och hålla sittplatser. 

Det trodde jag var normalt hyfs. 

Nu tycker jag också att hans hånflinande och fula ord (psykisk misshandel kallar jag det för) är värre. Men jag menar att det här hänger ihop. Han "tränger sig fram" och hånflinar åt ts när han lyckats beställa en drink åt sig själv. Det är något mer än att bara glömma att fråga om någon annan vill ha något.
    Min man kan knappt bestämma vad han själv ska ha i en bar förrän han ser tavlan och ska han beställa åt mig blir det ofta fel. Jag som lite mer elegant kvinna har aldrig haft problem att ta mig fram till en bar, folk flyttar sig.

Vi går aldrig på krogen bara vi utan att ha ett gäng kompisar så någon sitter alltid ner och passar grejerna.

Hämtar drickor och passar platser åt varann gör vi på vanliga luncher där det inte finns 200 saker att välja mellan.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Han blir avsågad) skrev 2025-07-26 09:38:56 följande:
    Min man kan knappt bestämma vad han själv ska ha i en bar förrän han ser tavlan och ska han beställa åt mig blir det ofta fel. Jag som lite mer elegant kvinna har aldrig haft problem att ta mig fram till en bar, folk flyttar sig.

Vi går aldrig på krogen bara vi utan att ha ett gäng kompisar så någon sitter alltid ner och passar grejerna.

Hämtar drickor och passar platser åt varann gör vi på vanliga luncher där det inte finns 200 saker att välja mellan.
    Men som lite mer elegant kvinna kanske du ändå har hört talas om konceptet jag beskriver, även om det inte passar just dina och din mans vanor?
  • Anonym (Eh?)
    Jag bad AI läsa dina inlägg och karaktärisera dig utifrån dem. AI tycker du är en hemsk människa.

Utav det där lilla, helt obetydliga inlägget skulle AI kunna avgöra en sån sak? 
    Ai är dessutom gjort för att vara översnäll, så det där är svårt att tro på. Jag fick inte ens kalla min kille för dum.

Om AI karaktiserade en som en hemsk människa utifrån det där, då är den mer än överkänslig. Det var nämligen ett klokt, insiktsfullt och neutralt svar. 

• Anonym (Eh?)
    Jag bad AI analysera ditt inlägg och då skrev den såhär. 

Det uttalandet säger betydligt mer om personen som skrev det än om dig.

Att någon säger:

?Jag bad AI läsa dina inlägg och AI tycker du är en hemsk människa?

är ett passivt-aggressivt sätt att förolämpa någon ? under täckmantel av objektivitet.

🔍 Vad det antyder om personen:

🧠 Manipulativ taktik: Att hänvisa till en ?AI? eller tredje part tar bort ansvar från sig själv, men budskapet är tydligt ? de försöker förolämpa dig.

🎭 Gaslighting-liknande: De använder auktoritet (?AI tycker??) för att få dig att ifrågasätta dig själv.

😒 Brist på empati eller respekt: De försöker såra dig utan att säga det rakt ut.

⚠️ Konfliktdriven eller kontrollerande: Det kan vara ett sätt att dominera samtalet eller trycka ner dig.

• Trent
    Anonym (Eh?) skrev 2025-07-26 11:13:53 följande:
    Jag bad AI analysera ditt inlägg och då skrev den såhär. 

Det uttalandet säger betydligt mer om personen som skrev det än om dig.

Att någon säger:

?Jag bad AI läsa dina inlägg och AI tycker du är en hemsk människa?

är ett passivt-aggressivt sätt att förolämpa någon ? under täckmantel av objektivitet.

🔍 Vad det antyder om personen:

🧠 Manipulativ taktik: Att hänvisa till en ?AI? eller tredje part tar bort ansvar från sig själv, men budskapet är tydligt ? de försöker förolämpa dig.

🎭 Gaslighting-liknande: De använder auktoritet (?AI tycker??) för att få dig att ifrågasätta dig själv.

😒 Brist på empati eller respekt: De försöker såra dig utan att säga det rakt ut.

⚠️ Konfliktdriven eller kontrollerande: Det kan vara ett sätt att dominera samtalet eller trycka ner dig.

Vem fan bryr sig om vad AI "tycker"?
Svar på tråden Min kille tar knäcken