Elsparkcykel barn
Min åttaåring (9 i oktober) har tjatat på en elsparkcykel ett bra tag nu. Har inte så bra koll på sådant och undrar om det är farligt att köra. Han är van vid vanlig sparkcykel. Är orolig att den är för snabb och han skadar sig.
Min åttaåring (9 i oktober) har tjatat på en elsparkcykel ett bra tag nu. Har inte så bra koll på sådant och undrar om det är farligt att köra. Han är van vid vanlig sparkcykel. Är orolig att den är för snabb och han skadar sig.
Du behöver prata med honom om att det är olämpligt. En elsparkcykel väger mycket mer än en vanlig sparkcykel. Ett barn kommer inte upp i 20 km/h på en sparkcykel eller möjligtvis i nerförsbacke.
Så den är både tyngre och snabbare. Jag skulle inte låta min tolvåring ha en elsparkcykel.
Håller med föregående talare! Den är alldeles för stor, tung och snabb. Dessutom ska elsparkcyklwr föras fram på gatan och det är han för liten för att klara av. Han får vänta lite :)
Totalt olämpligt. Min 9 åring tjatar också men inte en chans att hen lär få en.
Barn i allmänhet rör på sig alldeles för lite. Köp en vanlig cykel istället.
Jag håller verkligen med om att elsparkcyklar inte är leksaker. De är tunga, kan gå i hög hastighet och innebär en helt annan riskbild än vanliga sparkcyklar. Jag tycker det är problematiskt att barn ? ofta utan hjälm och utan tillräcklig trafikkunskap ? kör runt på dem som om de vore något man bara "leker med".
För mig borde elsparkcyklar jämställas med mopeder. De kräver omdöme, ansvar och förståelse för trafikregler. Är man inte mogen för en moped förrän vid 15-16 års ålder, då är man inte heller mogen för att framföra en elsparkcykel i trafik. Det handlar både om barnens egen säkerhet och om hänsyn till andra trafikanter och gångtrafikanter.
Jag mötte en liten kille, ca 9-10 år, på elsparkcykel på cykelbanan häromveckan. Mötte, som i att han först kom farandes rakt emot mig, på vänster sida. När han bytte sida wobblade han till rejält. Det såg ett ögonblick ut som att han skulle hamna i diket och när vi möttes kunde jag se paniken i hans ögon. Cykeln var alldeles för stor och snabb för att han skulle kunna hantera den på ett säkert vis.
Om det finns elsparkcyklar i barnstorlek, med låg maxhastighet, så kan det kanske gå bra. Men elsparkcyklar för vuxna är ingenting för en åttaåring.
Det här är inte ett barnfordon. Punkt.
För tungt, för snabbt och alldeles för farligt i fel händer. Det borde vara lika självklart som att en 10-åring inte ska köra moped.
Låt ditt barn tjata hur mycket det vill ? men stå fast vid hur olämpligt det är. Det handlar om säkerhet, inte om att vara ?snäll?
Jag skulle inte köpa en till mina jämngamla barn. Har också diskuterat riskerna med dem och att jag inte vill att de blir skjutsade av kompisar på sådana.
Jag håller med övriga. Det är inte ett fordon för barn av flera anledningar. Barn behöver träna muskler för att bygga en bra baskondition och bra rutin för vardagsrörelse inför det vuxna livet, inte glida runt passiva i en så pass hög hastighet. Det handlar om ett synsätt där man låter barnen få ynnesten att grunda ett gott aktivt liv.
Ingen av våra tre barn (idag 11, 16 och 18) har fått elspark men däremot fina cyklar, mopeder och bil när de haft åldern inne. Vi vuxna är också noggranna med att gå och cykla inom samhället där bilen kan stå, för att föregå med gott exempel. Jag tror att mina barn i slutänden kommer att vara tacksamma för att vi spenderar tid och pengar på ett aktivt liv och i den helheten ingår det vardagsmotion.
Jag mötte en liten kille, ca 9-10 år, på elsparkcykel på cykelbanan häromveckan. Mötte, som i att han först kom farandes rakt emot mig, på vänster sida. När han bytte sida wobblade han till rejält. Det såg ett ögonblick ut som att han skulle hamna i diket och när vi möttes kunde jag se paniken i hans ögon. Cykeln var alldeles för stor och snabb för att han skulle kunna hantera den på ett säkert vis.
Om det finns elsparkcyklar i barnstorlek, med låg maxhastighet, så kan det kanske gå bra. Men elsparkcyklar för vuxna är ingenting för en åttaåring.
Jag hade aldrig låtit mina barn få det - det sker alldeles för mycket olyckor, och barn behöver röra sig.
OM du ände väljer att köpa det (går du med på allt annat han tjatar om också?) så är det viktigt att han har hjälm, och framför den på cykelbana och i de fall det inte finns, på bilvägen. Han får inte köra på trottoarer, gångbanor etc.
Snälla, var den vuxna och säg nej. Du är inte insatt och ändå tror du det är lämpligt.
Jag hade aldrig låtit mina barn få det - det sker alldeles för mycket olyckor, och barn behöver röra sig.
OM du ände väljer att köpa det (går du med på allt annat han tjatar om också?) så är det viktigt att han har hjälm, och framför den på cykelbana och i de fall det inte finns, på bilvägen. Han får inte köra på trottoarer, gångbanor etc.
En elsparkcykel bör inte framföras på en cykelbana ? och i många fall får den inte det heller.
Enligt Transportstyrelsen gäller att elsparkcyklar klassas som cykel endast om de inte går fortare än 20 km/h och har en motor på max 250 watt. Uppfylls inte detta, räknas den som moped, och då är cykelbanor förbjudna.
Många modeller överskrider dessa gränser ? men körs ändå på cykelbanor. Det innebär inte bara en säkerhetsrisk, utan är även ett brott mot trafikreglerna. Cykelbanor är inte byggda för tunga fordon som ofta hanteras av personer utan rätt omdöme eller skyddsutrustning.
Jag håller med alla föregående kommentarer. Aldrig i livet får mitt barn en elsparkcykel. Barn ska inte använda fordon som drivs av en motor. Både för att de ska röra på sig och för att det är farligt. De kan inte uppskatta hastigheten och det är mycket svårare att ha kontroll över ett fordon som drivs av en motor än ett fordon som drivs av ens egen muskelkraft.
Snälla, var den vuxna och säg nej. Du är inte insatt och ändå tror du det är lämpligt.
Jag är okej med att vara en tråkig mamma men mina barn kommer aldrig få elsparkcyklar. De är livsfarliga! Det får de skaffa med egna pengar sen isåfall.
En elsparkcykel bör inte framföras på en cykelbana ? och i många fall får den inte det heller.
Enligt Transportstyrelsen gäller att elsparkcyklar klassas som cykel endast om de inte går fortare än 20 km/h och har en motor på max 250 watt. Uppfylls inte detta, räknas den som moped, och då är cykelbanor förbjudna.
Många modeller överskrider dessa gränser ? men körs ändå på cykelbanor. Det innebär inte bara en säkerhetsrisk, utan är även ett brott mot trafikreglerna. Cykelbanor är inte byggda för tunga fordon som ofta hanteras av personer utan rätt omdöme eller skyddsutrustning.
I Finland blev det i juni förbjudet för under 15-åringar att köra elsparkcykel. Det är olagligt både att hyra och att använda egen.
Skulle ni bo i Finland skulle sonen inte få köra förrän 2031. Det säger en hel del.