• Anonym (Sommar)

Hålla vikten i sommar

Jag brukar räkna kalorier men tänkte ta en paus under semestern. Vill dock fortfarande ha lite koll på mängden så jag inte äter för mycket, så tänkte jag skulle undvika småätande och hålla mig till två vällagade måltider om dagen. Det borde väl fungera för att hålla vikten under sommaren? 
  • Svar på tråden Hålla vikten i sommar
  • Anonym (s)
    Sumprunkare skrev 2025-07-27 08:03:47 följande:
    Jag försöker faktiskt hjälpa till
    Sumprunkare skrev 2025-07-27 08:09:49 följande:
    2 kg Toblerone. Det är 00 kcal. Mofflade du detta helt själv vid ett och samma ögonblick?

Hoppas verkligen att du har vett att hålla käft IRL för detta blev t.om värre... Prata kalorier i en ätstörningstråd.
  • Xenia

Jag fattar inte, är det ätstört att öht tänka på sin vikt?

Då är väl de flesta av oss ätstörda mtp att det ofta påpekas att allt fler blir överviktiga. Jag tänker jämt på att äta nyttigt, dvs mycket grönsaker och frukt, hellre fisk än rött kött och aldrig dricka läsk eller juice.

Men det slinker förstås ner en och annan glass under sommaren.

• Anonym (Py)
    Xenia skrev 2025-07-27 09:30:20 följande:

Jag fattar inte, är det ätstört att öht tänka på sin vikt?

Då är väl de flesta av oss ätstörda mtp att det ofta påpekas att allt fler blir överviktiga. Jag tänker jämt på att äta nyttigt, dvs mycket grönsaker och frukt, hellre fisk än rött kött och aldrig dricka läsk eller juice.

Men det slinker förstås ner en och annan glass under sommaren.

Ett tips är att läsa andra inlägg och den andra tråden som det hänvisas till. 
  • Eurydike
    Sumprunkare skrev 2025-07-27 08:09:49 följande:
    2 kg Toblerone. Det är 10 000 kcal. Mofflade du detta helt själv vid ett och samma ögonblick?
    Klart jag gjorde! Jag svalde den hel, precis som när jag suger kuk, och jag var smal innan och är smal efteråt 😋
  • Xenia
    Anonym (Py) skrev 2025-07-27 09:35:02 följande:
    Ett tips är att läsa andra inlägg och den andra tråden som det hänvisas till. 
    Måste man ha läst alla trådar i ett ämne innan man får svara i en tråd?

Jag har inte ens sett någon länk till "den andra tråden" här.
  • Anonym (Py)
    Xenia skrev 2025-07-27 13:14:33 följande:

Man bör nog i alla fall läsa inläggen i tråden innan man svarar. Speciellt när de inte är så många. Ditt svar kan vara rent skadligt för en ätstörd människa. 
  • Anonym (s)

Att kolla igenom några få svar känns som standard i en kort tråd där t.om inlägg nr 1 sätter igång varningsklockorna. 

Länkar brukar tas bort men tråden är också väldigt lätt att hitta om man vill. Huvudsaken att TS vet och att det inte skadar att tänka innan man posta om saker som kan gå så pass fel.

• Anonym (sunt tänk)

Fler skulle behöva tänka som du. Undvik att bälga i dig ohemula mängder lådvin/öl/drinkar också som många gör på semestern. Det är en bov om man vill vara viktstabil.

• Meddelande borttaget
  • Xenia
    Anonym (Py) skrev 2025-07-27 13:20:30 följande:
    Man bör nog i alla fall läsa inläggen i tråden innan man svarar. Speciellt när de inte är så många. Ditt svar kan vara rent skadligt för en ätstörd människa. 
    Alltså finns det vissa trådar man öht inte bör svara i. Trots att TS fråga verkade helt rimlig.

"Jag skulle undvika småätande och hålla mig till två vällagade måltider om dagen"

Hade man sagt "nej, det är för mycket" hade det förstås varit fel. Men säger man "det låter bra" så hade det också varit fel.

Skulle jag starta en tråd om att jag för min hälsas skull borde gå ner några kilon, så kan ju en ätstörd läsa det, så det vore också fel.

Nej, detta censurtänkande tycker jag är alldeles bort i tok.
  • Anonym (H)

Inte jag heller.
Svar på tråden Hålla vikten i sommar