• Anonym (Flourtanten)

Bör jag använda mer flour? Hur förhindra karies?

Tandläkaren rekommenderade Duraphat (supermycket flour) som jag använder på kvällen. På dagen använder jag flourskölj efter lunchen. Tar en flourtablett efter mat/fika om jag är på stan. Använder också flourskölj direkt efter att jag har druckit en läsk som händer någon gång i veckan. På morgonen använder jag vanlig tandkräm. 

Jag har några hål som inte har brutit igenom än och som vi försöker förhindra att dom gör det så att dom slipper lagas. 

Vad kan och bör jag göra mer för att slippa hål i tänderna? Jag dricker mest vatten och en kopp te om dagen med lite honung och mjölk. 

P.S. Jag är inte en av dom som är rädd för flour, tvärtom, men jag vill inte heller överdosera om det är dåligt för tänderna av någon orsak jag har för mig att jag har läst nångång. 

• Svar på tråden Bör jag använda mer flour? Hur förhindra karies?
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Baktus) skrev 2025-07-28 12:31:09 följande:

Varför sköljer du fluor efter att du druckit läsk? Det viktiga då är att du neutraliserar syran och det kan du göra med vatten eller särskilt tuggummi. 

Fluor stärker emaljen men det tar inte bort bakterier, socker eller syror. 

Har du syra på tänderna - neutralisera. Har du smuts på tänderna - borsta (men inte precis efter att du ätit eller druckit surt för då slits tänderna). Fluor tas enligt anvisning från tandläkare för att göra emaljen hårdare och, som i ditt fall, stoppa små kariesangrepp. Fluor varken neutraliserar pH eller rengör. 

Bakterien Streptococcus mutans (som orsakar karies) trivs i en sur miljö som blir efter att man ätit eller druckit något med socker. Genom att ta fluor efteråt så minskas de skadliga effekterna från bakterien. Fluor hämmar b la mutans ämnesomsättning vilket minskar skadorna från den. Så visst kan det hjälpa att skölja med fluor efter man ätit socker.
  • Anonym (Baktus)
    Anonym (Lova) skrev 2025-07-28 12:42:54 följande:
    Bakterien Streptococcus mutans (som orsakar karies) trivs i en sur miljö som blir efter att man ätit eller druckit något med socker. Genom att ta fluor efteråt så minskas de skadliga effekterna från bakterien. Fluor hämmar b la mutans ämnesomsättning vilket minskar skadorna från den. Så visst kan det hjälpa att skölja med fluor efter man ätit socker.
    Aha! Tack för info! :) 
  • Anonym (2)

Sen så innehåller vatten en liten mängd fluor så har man som vana att dricka vatten så får man i sig det den vägen med. Gillar man kolsyrat så är Ramlösa bra. 

Det bästa är ju att minska på sött överlag och annat som man vet kan vara skadligt för munhälsa.

• Anonym (Gadd)

Det finns en tandkräm som heter Biocalcium som tillverkas av SPLAT. Den innehåller hydroxyapatite, som hjälper att bygga emalj. Så om du tycker att du använder väldigt mycket fluor, så kanske du kan ta en borstning per dag med den. 

• Anonym (Flourtanten)
    Carabellis kusp skrev 2025-07-28 01:17:59 följande:

Skippa fluortabletter. De har låg evidens. Jag tror definitivt att du får nog med fluorid, men du har utelämnat övriga risker; tar du några mediciner? Har du några sjukdomar?

Karies är inte synonymt med fluroidbrist. Kostens betydelse är enormt stor, kan du mer detaljerat redogöra för vad du äter? Alla enkla kolhydrater bidrar till kariesprocessen.

Tar inga mediciner och har inga sjukdomar.

Jag äter vegetarisk mat av olika de slag men alltid med pasta, ris eller potatis varje mål. Bröd äter jag kanske en gång i veckan, sällan fikabröd men jag äter några bitar choklad varje kväll men borstar alltid tänderna drygt en timme efter det. Jag äter yoghurt, inte sockerfri men så kallad "med mindre socker", likadant med Proviva som jag dricker varje kväll- den med mindre socker. Jag dricker ett par glas läsk i veckan och alltid med sugrör.

Varje gång jag har ätit eller druckit något så sköljer jag alltid med vatten och mitt på dagen med flux och även efter läsk som jag redan sa. Några gånger i veckan händer det att jag borstar tänderna under dagen också. 

Jag använder mellanrumsborstar, tandtråd och allt sånt som man bör varje dag. Har en Oral- B av den äldre modellen då jag starkt ogillade den nya iO. 

Tandhygienisten går jag till drygt var nionde månad även om hygienisten och tandläkaren säger att varje år räcker. 

Jag försöker allt jag kan utan att helt sluta leva för att hålla ordning på tänderna. 

P.S. Om jag nu "måste" dricka läsk ibland så antar jag att sockerfri är bättre om man bara tänker på tänderna? Jag vet att syran inte är någon hit heller men sockerfri är väl något bättre ändå? 
  • Anonym (Flourtanten)
    Anonym (Flourtanten) skrev 2025-07-28 15:40:30 följande:

Jag äter vegetarisk mat av olika de slag men alltid med pasta, ris eller potatis varje mål. Bröd äter jag kanske en gång i veckan, sällan fikabröd men jag äter några bitar choklad varje kväll men borstar alltid tänderna drygt en timme efter det. Jag äter yoghurt, inte sockerfri men så kallad "med mindre socker", likadant med Proviva som jag dricker varje kväll- den med mindre socker. Jag dricker ett par glas läsk i veckan och alltid med sugrör.

Varje gång jag har ätit eller druckit något så sköljer jag alltid med vatten och mitt på dagen med flux och även efter läsk som jag redan sa. Några gånger i veckan händer det att jag borstar tänderna under dagen också. 

Jag använder mellanrumsborstar, tandtråd och allt sånt som man bör varje dag. Har en Oral- B av den äldre modellen då jag starkt ogillade den nya iO. 

Tandhygienisten går jag till drygt var nionde månad även om hygienisten och tandläkaren säger att varje år räcker. 

Jag försöker allt jag kan utan att helt sluta leva för att hålla ordning på tänderna. 

P.S. Om jag nu "måste" dricka läsk ibland så antar jag att sockerfri är bättre om man bara tänker på tänderna? Jag vet att syran inte är någon hit heller men sockerfri är väl något bättre ändå? 
    Jag glömde att skriva att jag inte småäter under dagen och det längsta jag går mellan att ha ätit något utan att sen borsta/fluxa tänderna är 4 timmar på kvällen mellan middag, kvällssnacks och borsta tänderna för natten. Men då har jag ju åtminstone virvlat runt vatten efter att jag ätit/druckit något. Under dagen så fluxar jag ju ganska omedelbart efter att jag har ätit/druckit. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Flourtanten) skrev 2025-07-28 17:08:39 följande:
    Jag glömde att skriva att jag inte småäter under dagen och det längsta jag går mellan att ha ätit något utan att sen borsta/fluxa tänderna är 4 timmar på kvällen mellan middag, kvällssnacks och borsta tänderna för natten. Men då har jag ju åtminstone virvlat runt vatten efter att jag ätit/druckit något. Under dagen så fluxar jag ju ganska omedelbart efter att jag har ätit/druckit. 
    Du kanske har näringsbrist som vegetarian, hur är det med b12? zinc, Jörn, vitamin och a?
  • Anonym (2)
    Anonym (Flourtanten) skrev 2025-07-28 15:40:30 följande:

Jag var lite nyfiken och kollade upp proviva hur mycket socker det egentligen är i den. Tydligen finns det 2 olika varianter med mindre socker. Utan tillsatt socker, utan sötningsmedel och Utan tillsatt socker, mindre kolhydrater. Den första varianten innehåller i princip lika mycket socker som original, inte stor skillnad alls medan den andra var typ hälften. Så om du dricker den första varianten så dricker du ändå en massa sött. 

Vill man minska på socker när det gäller yoghurt är det betydligt bättre att satsa på naturell och smaksätta själv. Mindre socker betyder inte att det är så stor skillnad mot original. 

Du får i dig rätt mycket socker ändå var dag i bara yoghurt och proviva. 

• Anonym (Flourtanten)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-28 17:26:13 följande:
    Du kanske har näringsbrist som vegetarian, hur är det med b12? zinc, Jörn, vitamin och a?
    Det enda jag brukar ligga lågt på är zink men det tar jag numera extra varje dag i pillerform. Jag tar även kalcium och vitamin D för tändernas skull varje dag. Och multivitamin och magnesium. En gång om året kör jag en kur med järntabletter i tre månader då jag har lite lätt anemi. 
  • Anonym (Flourtanten)
    Anonym (2) skrev 2025-07-28 17:33:15 följande:

Jag var lite nyfiken och kollade upp proviva hur mycket socker det egentligen är i den. Tydligen finns det 2 olika varianter med mindre socker. Utan tillsatt socker, utan sötningsmedel och Utan tillsatt socker, mindre kolhydrater. Den första varianten innehåller i princip lika mycket socker som original, inte stor skillnad alls medan den andra var typ hälften. Så om du dricker den första varianten så dricker du ändå en massa sött. 

Vill man minska på socker när det gäller yoghurt är det betydligt bättre att satsa på naturell och smaksätta själv. Mindre socker betyder inte att det är så stor skillnad mot original. 

Du får i dig rätt mycket socker ändå var dag i bara yoghurt och proviva. 

Jag köper den med minst socker jag kan köpa och den har totalt 7 gram socker vilket är mindre än hälften av den andra jag har att välja på. (har inte Sveriges utbud av proviva)
    Naturell yoghurt vore bättre men jag äter det inte varje dag utan kanske 3 dagar i veckan så jag har inte varit jättebrydd över det men borde se över det kanske. Vad brukar du smaksätta med? 
  • Anonym (2)
    Anonym (Flourtanten) skrev 2025-07-28 17:41:18 följande:
    Jag köper den med minst socker jag kan köpa och den har totalt 7 gram socker vilket är mindre än hälften av den andra jag har att välja på. (har inte Sveriges utbud av proviva)
    Naturell yoghurt vore bättre men jag äter det inte varje dag utan kanske 3 dagar i veckan så jag har inte varit jättebrydd över det men borde se över det kanske. Vad brukar du smaksätta med? 
    Äter inte yoghurt så ofta då jag kör på kvarg men det är ju samma där med naturell. Brukar ha frukt och bär, kanel. Beroende på vad som finns hemma och vad jag är sugen på. Honung eller lönnsirap kan jag ha med fast då inte så mycket. 
  • Carabellis kusp
    Anonym (Baktus) skrev 2025-07-28 12:31:09 följande:

Varför sköljer du fluor efter att du druckit läsk? Det viktiga då är att du neutraliserar syran och det kan du göra med vatten eller särskilt tuggummi. 

Fluor stärker emaljen men det tar inte bort bakterier, socker eller syror. 

Har du syra på tänderna - neutralisera. Har du smuts på tänderna - borsta (men inte precis efter att du ätit eller druckit surt för då slits tänderna). Fluor tas enligt anvisning från tandläkare för att göra emaljen hårdare och, som i ditt fall, stoppa små kariesangrepp. Fluor varken neutraliserar pH eller rengör. 

Nej, det är en god idé att skölja efter att man druckit något surt. När man dricker något surt lakas emaljen ur och fluoriden i munsköljet kompenserar för det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Fluor) skrev 2025-07-28 08:59:52 följande:

Det stavas fluor. 

Sen borde du väl göra bäst i att konsultera tandläkaren du går hos, kring hur du bäst motverkar karies?

Karies är bakterier. Bakterierna bildar syra och det är syran som gör hålen i tänderna. Fluor är ett gift, det tar död på bakterier men är heller inte bra att få i sig så mycket av som människa. 

Bästa sättet att motverka karies är mekanisk rengöring, alltså tandborstning och tandtråd. Skölj och tabletter kommer åt relativt ytligt och har en väldigt begränsad effekt om man inte först eliminerat bakteriernas näring i form av matrester och dylikt. 

Om du ska komplettera med något dagtid så är en extra tandborstning bättre, men allt som får igång salivproduktionen utan att vara mat (tuggummi, förslagsvis) hjälper, eftersom vår saliv hjälper till att motverka angrepp på tänderna. 

Om du har en partner, tänk på att karies smittar. Om du sköter dina tänder efter konstens alla regler kan du ändå bli återinfekterad om din partner har bedrövlig munhälsa, och vice versa. 

Nej, det stämmer verkligen inte! 
Svar på tråden Bör jag använda mer flour? Hur förhindra karies?