Carabellis kusp skrev 2025-07-28 01:17:59 följande:
Skippa fluortabletter. De har låg evidens. Jag tror definitivt att du får nog med fluorid, men du har utelämnat övriga risker; tar du några mediciner? Har du några sjukdomar?
Karies är inte synonymt med fluroidbrist. Kostens betydelse är enormt stor, kan du mer detaljerat redogöra för vad du äter? Alla enkla kolhydrater bidrar till kariesprocessen.
Tar inga mediciner och har inga sjukdomar.
Jag äter vegetarisk mat av olika de slag men alltid med pasta, ris eller potatis varje mål. Bröd äter jag kanske en gång i veckan, sällan fikabröd men jag äter några bitar choklad varje kväll men borstar alltid tänderna drygt en timme efter det. Jag äter yoghurt, inte sockerfri men så kallad "med mindre socker", likadant med Proviva som jag dricker varje kväll- den med mindre socker. Jag dricker ett par glas läsk i veckan och alltid med sugrör.
Varje gång jag har ätit eller druckit något så sköljer jag alltid med vatten och mitt på dagen med flux och även efter läsk som jag redan sa. Några gånger i veckan händer det att jag borstar tänderna under dagen också.
Jag använder mellanrumsborstar, tandtråd och allt sånt som man bör varje dag. Har en Oral- B av den äldre modellen då jag starkt ogillade den nya iO.
Tandhygienisten går jag till drygt var nionde månad även om hygienisten och tandläkaren säger att varje år räcker.
Jag försöker allt jag kan utan att helt sluta leva för att hålla ordning på tänderna.
P.S. Om jag nu "måste" dricka läsk ibland så antar jag att sockerfri är bättre om man bara tänker på tänderna? Jag vet att syran inte är någon hit heller men sockerfri är väl något bättre ändå?