Anonym (Rico) skrev 2025-08-02 11:36:02 följande:
Ja, ofta där hemmasitteri kommer in i bilden.
Någon förälder hävdar att barnet omöjligen kan gå till skolan p.g.a. all ångest och att situationen inte beror på dem. Det intressanta är vad som hände dessförinnan och hur man hamnade där. Ett barn blir på många sätt helt annorlunda om de lever i en funktionell miljö.
Hemmasittande är betydligt mer komplext än så. Vanliga orsaker är funktionsnedsättningar (ofta odiagnosticerade) som skolan inte anpassar för, psykisk ohälsa (ofta i form av samsjuklighet med npf), dåliga familjeförhållanden (tex att man inte vågar lämna psykiskt sjuk eller missbrukande förälder ensam) eller att man hamnat i dåligt sällskap och hänger med kompisar nånstans.
Mitt barn gick allt mindre och mindre i skolan pga ångest som skolan gav (orsakad av brist på npf-anpassning, förstod vi senare). Det som behövdes var total hemmavaro och återhämtning en tid. De här barnen är utmattade. Mitt barn behövde, trygghet och vila. Sen kunde vi gradvis öka närvaron och ca 50% närvaro är det som funkar på sikt, så länge inte skolan kan tänka sig att göra fler anpassningar. Och det kan de tydligen inte. Detta är alltså en metod som kommunens specialistgrupp för hemmasittare använder. Inte något vi föräldrar hittat på.
Att barnet gått i skolan normalt tidigare beror ofta på att kraven då varit lägre och hanterbara. Tex kortare lektioner och mer varierad undervisning, mindre eget ansvar, mindre grupper och fler vuxna. Med tiden ökar kraven på barnen (och så ska det ju vara!) men de barn som har funktionsnedsättningar kommer ofta till en gräns när de inte klarar sig längre. Detta fenomen syns tydligast på de med måttliga problem och lite högre intelligens, för de lyckas ofta dölja sina problem väldigt länge. Men till sist orkar de inte längre och det är då de utvecklar psykisk ohälsa.