• Anonym (TröttpåFakepeople)

Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?

Jag är 31 och har reagerat på att flera 40-plussare på min arbetsplats, men även annars, har något sorts behov av att visa sig alerta, raska och "ungdomliga". bla. genom att demonstrativt lyfta tungt, bära snabbt, verka "kvicka i roten" och använda ord och uttryck som unga använder, bl.a. "chilla", "softa", "cringe" och en massa "typ" och "alltså" eller "asså". Varför ett sådant behov av att hävda sig och kämpa i onödan, när vi yngre som ofta har mycket mer energi och styrka skulle kunna göra jobben åt dem så de kunde ta det lugnare och tänka på sin hälsa? Vi är några yngre här som börjat förespråka att 40-plus-folket ska lämna över det tunga ocn ansträngande till oss, så de kan ta sig an lugnare uppgifter. Sen håller de på och tränar och springer och sådant på sin fritid, och det är väl bra, men varför detta överambitiösa och överdrivna?

• Svar på tråden Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?
  • EpicF
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2026-01-15 16:22:48 följande:
    Detta är ingen trolltråd, jag är helt seriös. Dessutom har folk på forumet som är 40-50+ själva skrivit i andra trådar att man är gubbe och tant efter 40 och att man då måste trappa ned, eftersom man inte anses ha samma energi och styrka då. Men nu låter det alltså annorlunda.
     Nej, ingen som säger att man måste trappa ner bara för man kan kalla de i 40-50+ ålder för gubbe respektive tant. 

Gubbe och tant är ett utrykk, som kan användas på personer i vilken ålder som helst. Precis som att du better dig som en kaxig snorunge trots att du är över 30. 
  • Anonym (Renic)
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2026-01-15 20:07:31 följande:
    Kontentan är att man ska inte kalla jämnåriga och folk i åldrar runtikring för sådant man själv inte vill bli kallad för. Hoppas att det är tydligt nog.
    Du är ju den av oss som borde följa ditt eget råd. Jag har aldrig påstått att folk i 40-årsåldern skulle vara gubbar och tanter som måste "varva ner".
  • EpicF
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2026-01-15 19:55:36 följande:
    Ok, jag ska tagga ner på att skriva på detta forum. Men låt denna tråd bli en påminnelse om dubbelmoralen i att flera i andra trådar menar att folk som passerat 40 är "gubbar" och "tanter" när folk i dessa åldrar här inte själva accepterar att kallas för det,
    Finns inge dubbelmoral eftersom gubbe respektive tant inte pet automatik innebär att man ska trappa ner. 
  • Anonym (TröttpåFakepeople)
    EpicF skrev 2026-01-15 20:14:36 följande:
    Finns inge dubbelmoral eftersom gubbe respektive tant inte pet automatik innebär att man ska trappa ner. 
    Så vad är det du blir så provocerad av då?
  • EpicF
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2026-01-15 20:22:29 följande:
    Så vad är det du blir så provocerad av då?
    Provocerad?
    Du har höga tankar om dig själv som tror att du lyckas Provocerad mig med flera 😂
  • Anonym (C)
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2025-08-01 13:07:06 följande:
    Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?

Jag är 31 och har reagerat på att flera 40-plussare på min arbetsplats, men även annars, har något sorts behov av att visa sig alerta, raska och "ungdomliga". bla. genom att demonstrativt lyfta tungt, bära snabbt, verka "kvicka i roten" och använda ord och uttryck som unga använder, bl.a. "chilla", "softa", "cringe" och en massa "typ" och "alltså" eller "asså". Varför ett sådant behov av att hävda sig och kämpa i onödan, när vi yngre som ofta har mycket mer energi och styrka skulle kunna göra jobben åt dem så de kunde ta det lugnare och tänka på sin hälsa? Vi är några yngre här som börjat förespråka att 40-plus-folket ska lämna över det tunga ocn ansträngande till oss, så de kan ta sig an lugnare uppgifter. Sen håller de på och tränar och springer och sådant på sin fritid, och det är väl bra, men varför detta överambitiösa och överdrivna?

Vi satt inte passivt och glodde på skärmar genom hela vår barndom och ungdom. Vi ÄR så här pigga och raska.

Förstår att det kan vara svårt att greppa för någon som inte upplevt det men försök att chilla lite 😉
  • Anonym (P-Ola)

Idag är 40-åringa ofta utslitna och annat var det förr när männen hade kroppsarbeten och det inte fanns Internet att runka till.

• Anonym (Renic)
    Anonym (P-Ola) skrev 2026-01-15 23:27:46 följande:

Idag är 40-åringa ofta utslitna och annat var det förr när männen hade kroppsarbeten och det inte fanns Internet att runka till.

Vilket självmotsägelse. Nej, det var ju snarare så att kroppsarbeten på jobbet gjorde att män förr i tiden slet ut sina kroppar i förtid och blev gamla redan vid 40. Det är precis tvärtom idag. Dumbom.
  • Anonym (123)

Wtf. 
    Det är ju först efter 40 man har tid att göra allt. Träna, supa och jobba överdrivet mycket. Innan det har man ju fullt upp med att ta hand om ungarna.

Sen är man ju snabbare och effektivare när man är 40 för man vet vad man håller på med.

• Anonym (O)
    Anonym (123) skrev 2026-01-16 00:16:49 följande:

Wtf. 
    Det är ju först efter 40 man har tid att göra allt. Träna, supa och jobba överdrivet mycket. Innan det har man ju fullt upp med att ta hand om ungarna.

Sen är man ju snabbare och effektivare när man är 40 för man vet vad man håller på med.

Men många 40+are lever i allra högsta grad fortfarande småbarnsliv. Säg att första barnet kommer vid 31 och andra vid 34, när du är kvinna. Männen är äldre. I storstäderna är folk ännu äldre när första barnet kommer. Det är snarare i 50-årsåldern som de flesta inte har fullt upp med barnen.
  • Tobben

Jag har lösningen!
    Om de unga skulle bli lite mer produktiva så skulle vi kunna gå i pension vid 40.

• Anonym (123)
    Anonym (O) skrev 2026-01-16 08:38:40 följande:
    Men många 40+are lever i allra högsta grad fortfarande småbarnsliv. Säg att första barnet kommer vid 31 och andra vid 34, när du är kvinna. Männen är äldre. I storstäderna är folk ännu äldre när första barnet kommer. Det är snarare i 50-årsåldern som de flesta inte har fullt upp med barnen.
    Ok, ja det finns väl den varianten med så klart. Jag tänkte från mitt eget perspektiv. Men när det inträffar är inte så viktigt. Efter 50 får de flesta mer tid till sitt förfogande iaf. 
  • EpicF

Du har inte träffat många 40-åringar märker jag. 
  • EpicF

Internet har dock funnits sedan slutet av 60-talet, även om det inte var så utbredd. 

Och det har alltid funnits bilder, porrtidningar, porrfilmer, fantasier etc som männrunkar till och kvinnor onanerar till. 
Svar på tråden Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?