Goneril skrev 2025-08-04 00:23:01 följande:
Kroppen tar stryk? Jag försöker hela tiden att få dig att begripa att människor har en hjärna, i normalfallet. Hjärnan återfinns inne i en stor avlång knöl som är fastvuxen ovanför axlarna. Med denna hjärna kan man tänka, studera och skaffa sig ett intressant och välbetalt yrke. Det kan man bibehålla och till och med utveckla ända till man fyller 65, kanske till och med till 70. TS måste börja vänja sig vid tanken att i vår värld finns människor som studerat och förkovrat sig, till exempel läkaren som möter dig på vårdcentralen, juristen som du behöver anlita i ett juridiskt trångmål eller läraren som undervisar dina barn. Dessa yrkeskategorier, samt en hoper andra, har arbetat något mer än ett decennium när de fyller 40. Då börjar deras karriärer ta fart på allvar så det är naturligtvis inte tal om att trappa ner, inte på åtskilliga decennier. Det är detta faktum som inte tränger in i TS knöl på axlarna. TS tror att världen befolkas av tyngdlyftare, skogshuggare och brottare och en och annan idrottsman. Där kanske krafterna avtar vid 40, men är de smarta kan de börja studera och skaffa sig ett nytt yrke. Alltså: Det är inte tal om nedtrappning vid 40 för någon utom i de undantagsfall då kroppen är utsliten. Då finns CSN och studiemöjligheter, inte att lägga sig på sofflocket och se TV-serier.
Den kommentaren är ju bara så klockren att jag får buga och inse att jag mött min överman.
För jag håller med, hur skulle min 62-åriga kropp kunns vara utsliten?
Jag lovar er att det inte kräver så mycket fysiskt arbete att föreläsa, fatta beslut, gå på möten eller att bjuda ut en dam på middag, uppföra mig som en gentleman, hålla upp dörren och utan att blinka betala notan. Utan att för ett ögonblick ha en tanke om att splitta den.
Jag inser att livet är orättvist och att jag befinner mig i den 90:e -percentilen i näringskedjan.
Det finns andra 40+ än TS - tro mig.
....Imho.../m