• Anonym (TröttpåFakepeople)

Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?

Jag är 31 och har reagerat på att flera 40-plussare på min arbetsplats, men även annars, har något sorts behov av att visa sig alerta, raska och "ungdomliga". bla. genom att demonstrativt lyfta tungt, bära snabbt, verka "kvicka i roten" och använda ord och uttryck som unga använder, bl.a. "chilla", "softa", "cringe" och en massa "typ" och "alltså" eller "asså". Varför ett sådant behov av att hävda sig och kämpa i onödan, när vi yngre som ofta har mycket mer energi och styrka skulle kunna göra jobben åt dem så de kunde ta det lugnare och tänka på sin hälsa? Vi är några yngre här som börjat förespråka att 40-plus-folket ska lämna över det tunga ocn ansträngande till oss, så de kan ta sig an lugnare uppgifter. Sen håller de på och tränar och springer och sådant på sin fritid, och det är väl bra, men varför detta överambitiösa och överdrivna?

• Svar på tråden Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?
  • Trent
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2025-08-04 07:26:06 följande:
    Jag ska presentera den senare. Vill bara se vad ni har att säga om det först. Jo, folk melkan 40-50 är tamejfan de värsta när det gäller att stjäla showen och till varje pris försöka överglänsa och verka mycket starkare och duktigare än yngre, och det är många fler än jag som reagerat på det. Ni skulle säkert även kämpa för att konkurrera ut era egna vuxna söner och döttrar om de var på samma arbetsplats som ni. Folk födda mellan 75-85 är värsta ego-generationen som ska ha fördelar till vilket pris som helst, dags att börja tänka på oss andra yngre som också vill vara och känna oss framgångsrika i vårt jobb,
    Jag blir så illa till mods när jag tänker på dina äckliga gamla händer som far över tangentbordet. Det är bara pinsamt hur ni 30-plussare försöker verka unga genom att klaga på de ännu äldre. Lägg ner helt enkelt. Ni är snart döda ändå.
  • EnAnonumius
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2025-08-03 23:19:22 följande:
    Ett flagrant exempel på hur obstinata många av er tyvärr är. "Skulle aldrig falla mig in att pensionera mig". Ni jobbar så att kroppen tar stryk och får betala priset för det när den verkligen inte orkar längre. Även jag kommer ha vett att dra ner på takten efter jag fyllt 40. Man kan faktiskt vara lagom, man behöver inte vara extrem.
    Du klara tydligen inte av att fixa dina egna meriter själv, uta kräver att du skall få tilldelad jobb så du kan fixa med meriter.

Du generaliserar grovt, och använder dig av anekdoter för att "styrka" dina egna påståenden och/eller bekräfta dina egna påståenden.

Du klara inte heller av att låta individerna bland 40+ av göra själva vad de orka och inte orka.

Nej du fixa dina meriter själv baserat på det jobb du har, medan du utvecklar dig själv och för att avancera i ditt arbetsliv. Det är så människor gjort i alla generationer.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • karl1718
    Goneril skrev 2025-08-04 00:23:01 följande:
    Kroppen tar stryk? Jag försöker hela tiden att få dig att begripa att människor har en hjärna, i normalfallet. Hjärnan återfinns inne i en stor avlång knöl som är fastvuxen ovanför axlarna. Med denna hjärna kan man tänka, studera och skaffa sig ett intressant och välbetalt yrke. Det kan man bibehålla och till och med utveckla ända till man fyller 65, kanske till och med till 70.                                                                                                               TS måste börja vänja sig vid tanken att i vår värld finns människor som studerat och förkovrat sig, till exempel läkaren som möter dig på vårdcentralen, juristen som du behöver anlita i ett juridiskt trångmål eller läraren som undervisar dina barn. Dessa yrkeskategorier, samt  en hoper andra, har arbetat något mer än ett decennium när de fyller 40. Då börjar deras karriärer ta fart på allvar så det är naturligtvis inte tal om att trappa ner, inte på åtskilliga decennier. Det är detta faktum som inte tränger in i TS knöl på axlarna.                                                                                                                                              TS tror att världen befolkas av tyngdlyftare, skogshuggare och brottare och en och annan idrottsman. Där kanske krafterna avtar vid 40, men är de smarta kan de börja studera och skaffa sig ett nytt yrke. Alltså: Det är inte tal om nedtrappning vid 40 för någon  utom i de undantagsfall då kroppen är utsliten. Då finns CSN och studiemöjligheter, inte att lägga sig på sofflocket och se TV-serier. 
    Den kommentaren är ju bara så klockren att jag får buga och inse att jag mött min överman.

För jag håller med, hur skulle min 62-åriga kropp kunns vara utsliten?

Jag lovar er att det inte kräver så mycket fysiskt arbete  att föreläsa, fatta beslut, gå på möten eller att bjuda ut en dam på middag, uppföra mig som en gentleman, hålla upp dörren och utan att blinka betala notan. Utan att för ett ögonblick ha en tanke om att splitta den.

Jag inser att livet är orättvist och att jag befinner mig i den 90:e -percentilen i näringskedjan. 

Det finns andra 40+ än TS - tro mig.

....Imho.../m
  • Anonym (H)
    Anonym (50-åring) skrev 2025-08-04 12:31:00 följande:

Jag skulle nog vilja säga att det är när man fyllt 40 man verkligen behöver tänka på just hälsan och röra sig mer. De som fortfarande lever som att de är 20-30 i min närhet får bara mer och mer problem med hälsan. Men det är knappast de som är aktiva. De som tränar och rör sig klarar ofta mer än ungdomar. Däremot de som rör sig lite och har en ohälsosam kosthållning börjar bli sämre och sämre. Tycker att skillnaden bara blir större och större med åren. Hjärtattacker, alkoholism, gikt, ryggproblem med mera. problemen verkar inte bara Överlappa varandra längre. Problemen läggs på hög. De är verkligen helt underbart att vara 50 och orka mer än vad jag någonsin gjort. Det kanske låter som en klyscha, men jag gör det verkligen bara för att jag själv mår bra av det och jag lägger ingen kraft på vad yngre människor som inte vet hur det är att ha en 50-årings kropp tycker. Du behöver uppleva det för att förstå.

Håller med.
  • Trent
    karl1718 skrev 2025-08-04 18:21:34 följande:
    Den kommentaren är ju bara så klockren att jag får buga och inse att jag mött min överman.

Jag lovar er att det inte kräver så mycket fysiskt arbete  att föreläsa, fatta beslut, gå på möten eller att bjuda ut en dam på middag, uppföra mig som en gentleman, hålla upp dörren och utan att blinka betala notan. Utan att för ett ögonblick ha en tanke om att splitta den.

Jag inser att livet är orättvist och att jag befinner mig i den 90:e -percentilen i näringskedjan. 

....Imho.../m
    Försökte du på något bakvänt sätt skryta?
  • Elin pelin

Angående ts studier. Det finns väldigt många studier som visar på vikten av att träna, av att använda sin hjärna. Att sätta sig på rumpan och vila är inte rätt enligt forskningen. Min mamma som är 75 tränar 5dagar/vecka pga att träning är ett av de bästa sätten att förhindra ahlzeimers enligt forskningen.

• ClumsySmurf
    Jag ska presentera den senare. Vill bara se vad ni har att säga om det först. Jo, folk melkan 40-50 är tamejfan de värsta när det gäller att stjäla showen och till varje pris försöka överglänsa och verka mycket starkare och duktigare än yngre, och det är många fler än jag som reagerat på det. Ni skulle säkert även kämpa för att konkurrera ut era egna vuxna söner och döttrar om de var på samma arbetsplats som ni. Folk födda mellan 75-85 är värsta ego-generationen som ska ha fördelar till vilket pris som helst, dags att börja tänka på oss andra yngre som också vill vara och känna oss framgångsrika i vårt jobb,
    Du påminner om en 25-årig skådepelerska som klagar på att 50 åringarna med grått hår stjäl showen av de snyggare kvinnorna med talang
  • Anonym (morsan Baloo)
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2025-08-04 05:14:37 följande:
    Jo det förstås. Men det är ändå inte bra att 40-plusfolk försöker "stjäla showen" för yngre som är mer energiska och starkare generellt, eftersom det är vi som behöver synas och märkas för att kunna få bra meriter vid byte av jobb, Det är själva attityden "Kolla var duktig och stark jag är" hos dem som gör att vi hamnar i skymundan.
    De som faktiskt levererar utgår inte från dina feels och jämför sig inte med dig heller, de gör det man borde göra på jobbet: Prestera så bra man kan för att få roliga uppgifter eller högre lön ibland, och ha jobbet kvar.

En 40- åring har fler år kvar att jobba än de flesta har hunnit göra vid 40, så det duger inte att börja slacka där.
  • Anonym (100+)
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2025-08-03 23:19:22 följande:
    Ett flagrant exempel på hur obstinata många av er tyvärr är. "Skulle aldrig falla mig in att pensionera mig". Ni jobbar så att kroppen tar stryk och får betala priset för det när den verkligen inte orkar längre. Även jag kommer ha vett att dra ner på takten efter jag fyllt 40. Man kan faktiskt vara lagom, man behöver inte vara extrem.
    Du missuppfattat hur åldringsprocessen fungerar.

Jag är runt 50 och kan säga dig att de som hamnat i parplydrinks-träsket är de som har kroppar som tagit stryk.

Vi som lever aktivt har inga större problem med kroppen utan mår bra fysiskt och psykiskt. Dessa skillnader kommer bara öka för varje år som går.
  • Anonym (lolz)

Bara för att någon känner sig vital så måste inte någon annan avstå från det. Det är inte en paj som någon annan äter upp för dig.

Att känna sig vital är en möjlighet för både unga och de som är över 40 idag. Förr var det dock annat, då hade vi sämre hälsa och mormor och farfar kanske inte ens blev 70 då de rökte sina gula blend i bilar och under fläkten, så inte konstigt att åldrandet gick snabbare där.

Dessutom är de sk. unga uttrycken som att softa, chilla och att fylla ut meningar med typ och liksom lite grundade av just millenialls - och det råkar vara dom som fyller 40 nu. Så det kanske är dags för er unga att uppdatera era uttryck till något lite mer ungt och hippt. Flört

• NinniQX

Ålderskris?
    När min pappa fyllde 40 år så klädde han sig mer ungdomligt och använda mer slang ord som vi ungdomar gjorde. 

• Anonym (Laura)
    Anonym (lolz) skrev 2025-08-04 23:03:45 följande:

Bara för att någon känner sig vital så måste inte någon annan avstå från det. Det är inte en paj som någon annan äter upp för dig.

Att känna sig vital är en möjlighet för både unga och de som är över 40 idag. Förr var det dock annat, då hade vi sämre hälsa och mormor och farfar kanske inte ens blev 70 då de rökte sina gula blend i bilar och under fläkten, så inte konstigt att åldrandet gick snabbare där.

Dessutom är de sk. unga uttrycken som att softa, chilla och att fylla ut meningar med typ och liksom lite grundade av just millenialls - och det råkar vara dom som fyller 40 nu. Så det kanske är dags för er unga att uppdatera era uttryck till något lite mer ungt och hippt. Flört

Gula Blend gick under namnet "fjälluft" på 70-talet när jag var tonåring.
    Själv rökte jag John Silver och kompisarna rökte Prince eller (killarna) Glenn.
    Starka cigg var det...

Dock har de flesta av oss lagt ner bolmandet sedan länge. Det var annorlunda då, de flesta ungdomar var rökare precis som sina fäder. Våra mammor rökte inte alls i samma utsträckning.

Appropå ingenting såhär på morgonkvisten.
  • Goneril
    karl1718 skrev 2025-08-04 18:21:34 följande:

....Imho.../m
    Jag tackar för berömmet och återgäldar det. Din överman? Inte alls, du skriver så väl och du ger goda exempel på hur livet kan gestalta sig i 60-årsåldern. Man kan åka Vasaloppet som 60-åring och man kan till och med ta en akademisk examen, en till, som 74-årig pensionär. Detta ber jag TS notera. Köp en skrivbok, TS, gör en "bucket list" där du skriver upp allt du ska göra i framtiden, tips har du fått i din tråd!                                                                                                                                      Till min oförställda glädje ser jag hoppfulla inlägg i tråden; många ser fram emot ytterligare steg på karriärstegen efter 40 eller kanske de allra första. Många års studier börjar ge resultat. Fysiska utmaningar såsom Klassikern kan man ge sig i kast med, 40 är en idealisk ålder för Vasaloppet, Vansbrosimmet, Lidingöloppet och Vätternrundan. Sedan kan man fortsätta som pensionär, det finns ingen övre åldersgräns. Gör nu karriär TS, och visa hur fysiskt stark du är, anmäl dig till Vasaloppet! Du trampar inte 30-åringarna på tårna!
  • ClumsySmurf
    Anonym (lolz) skrev 2025-08-04 23:03:45 följande:
    Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?

Kan TS ha avslöjat sin ålder när han tror att det är uttryck som unga använder?
  • Aniiee

Varva ner? Det har jag inte tid med, för mycket att göra och se och uppleva. Dags att ge sig ut igen ju, jobba i ytterligare 22 länder. 

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • mari123

Jag jobbar ju inte längre då jag är 70!! men tagga ner? ALDRIG så länge jag lever! Gymmar och joggar och när jag var 40 var ja som en ung flicka! Perspektiv😊

• Anonym (J)
    NinniQX skrev 2025-08-05 03:29:55 följande:

Ålderskris?
    När min pappa fyllde 40 år så klädde han sig mer ungdomligt och använda mer slang ord som vi ungdomar gjorde. 

Tror med det.

Min mamma som är 60 började nyss pierca sig på 5 ställen i ansiktet, tatuera sig på halsen och bröstet och färgade håret svart. Svarta kläder. 

Från att ha klätt sig blommigt, varit blond och hatat piercingar / tatueringar. 

Folk alltså.

• Anonym (J)
    Aniiee skrev 2025-08-06 02:38:22 följande:

Varva ner? Det har jag inte tid med, för mycket att göra och se och uppleva. Dags att ge sig ut igen ju, jobba i ytterligare 22 länder. 

Kör du lastbil?
  • EnAnonumius

Undra om TS kommer att länka till den där forskningen som hon påstår stödjer hennes uttalanden...
    Eller skall hon komma med en ny ursäkt till varför den inte hon inte länkar till den.

Här nedan är hennes två första ursäkter.

Inlägg #50

Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2025-08-01 23:11:15 följande:
    Ska publicera den så fort jag hittar den.
    Inlägg #116
    Jag ska presentera den senare. Vill bara se vad ni har att säga om det först.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?